KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | 28.11.2007 | HTC Helsinki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kite – Kites – Leija ? Kites - Language Cluster Finland Kites-toimialalla tarkoitetaan tietotekniikan, kielen ja kulttuurin sekä.
Advertisements

Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Opiskelijamme Wärtsilän ja VEOn voimalaitosprojekteissa
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
, Joonatan Haukilehto / Riku Lehtonen
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Konsulttinuoret Toimintasuunnitelma
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
Satu Helmi & Ismo Kantola
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
ADEI Kultturivienti ja koulutus Teppo Turkki Johtaja Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituutti IADE
Johdatus eTwinningiin. eTwinningin toiminta-ajatus.
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Helsinki Region Centre of Expertise Tools for Regional Development and Co-operation Mikko Juntunen Culminatum Ltd Oy
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Aluepalvelut Laureassa
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
POHJOIS-SAVON Eco Business Center EBC Esitys Pohjois-Savon Ympäristö- ja bioenergia-alan verkoston organisoimiseksi tulevaisuudessa  Verkoston rungon.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Hanke pähkinänkuoressa
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Pohjoisimman Lapin Leader ry. INTOA, ROHKEUTTA JA OSAAMISTA PELOTON POHJOISIN
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Opinnäytetyö/Harjoittelu
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutusvienti käyntiin
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | | HTC Helsinki Iiris Autio

Tero Saarinen Company Kansainvälisyys: monikansalliset tiimit, toimiminen globaaleilla markkinoilla Tuotteet: esitykset, lisenssit, oheistuotteet, opetustoiminta Oman toiminnan tuotot n. 70 % kokonais- taloudesta, niistä n. 80 % ulkomailta Tuotantoa yhtä aikaa 3-4 maassa Verkosto-organisaatio: OY & RY, työntekijöitä vuosittain noin 80, joista kuukausipalkalla 7 Arvot: yhteisöllisyys, läpinäkyvyys, huippulaatu, yrittäjähenki Oman alan huippuosaaminen tärkein menestystekijä

Management-tehtävissä menestyminen edellyttää: kykyä hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ammattimaista projektin- ja prosessinhallintaa vankkaa yleissivistystä kieli- ja tietokonetaitoja hyviä kansainvälisiä vuorovaikutustaitoja nopeutta omaksua uusia asioita tavoitteellisuuta ja stressinsietokykyä toimialan tuntemusta

…mikä tarkoittaa käytännössä: työtehtävän kannalta mielekästä, mieluiten yliopisto- tai korkeakoulutason tutkintoa toista tutkintoa tai lisäopintoja kulttuuritoimialalta (ns. T-osaaminen) vankkaa työkokemusta vaativista tehtävistä työkokemusta ulkomailta ja/tai ulkomaisessa yliopistossa suoritettuja opintoja yrittäjäasennetta

HAASTEET KILPAILIJAT

Kilpailijat työmarkkinoilla kotimaiset vientiyritykset (Nokia, KONE...) mainos- ja mediatoimistot ulkomaiset menestystoimijat Haasteet toimialan imagon parantaminen lahjakkuuksien houkutteleminen palkkatason jälkeenjääneisyys

Ehdotuksia Arts Management- vientiosaamisen kehittämiseksi: Panostusta ulkomailla opiskeluun, maisteritason koulutukseen sekä monivuotisiin korkea-asteen täydennyskoulutusohjelmiin Tuetun työssäoppimisohjelman luominen kulttuuriteollisuuden ulko- (ja koti)maisiin huippuorganisaatioihin (vrt. UK, USA) Huippuosaamisen järjestelmällinen mallintaminen, osaajilta oppiminen ”Imagokampanja” nuorten lahjakkuuksien ja kaupallisten osaajien houkuttelemiseksi toimialalle Monialaisuuteen (ns. T-osaamiseen) kannustaminen yliopistoissa ja korkeakouluissa

KIITOS! Kiitos !!