Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Rinnakkaislääketutkimus 2010
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Karkkilan kaupunginkirjasto
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yhteiskirjastot TIEDOSTA MENESTYS
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
AineistotilanneVarastokirjastossa Toiminta-ajatus Vähentää kirjastojen tilantarvetta ottamalla vastaan aineistoa tieteellisistä ja yleisistä.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Kirjastoverkkopalvelujen palvelukysely 2012 Yhteenveto tärkeimmistä tuloksista.
Konstit on monet Kirjastojen kotipalvelukuljetuskyselyn tuloksia Marja Heroja Johanna Oosi-Villikka Koti- ja laitoskirjastohenkilöstön koulutuspäivä Tampere.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Metropolian kirjasto- ja tietopalvelut
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Lohjan kaupungin asiakaspalvelukyselyjen tulokset 2008.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Kehittämishanke/ Nuorten päihteisiin puuttuminen / Suunterveydenhuolto vuotiailta hml/shg kysyy tupakoinnista - mittarin käyttö: tupakoinnin määrä.
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
KISA – Kysely kaupungin viestinnästä Sari Koski Yhteenveto: Helsinki.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Vaski-kirjastot Asiakkaille Yhteinen kortti Yhteiskäyttöiset kokoelmat Aineiston kuljetukset kirjastojen välillä: 3 x viikossa Varattu aineisto tulee asiakkaille.
Ammattikorkeakoulukirjastot
Kuntalaiset ja suorat osallistumis-/vaikuttamistavat - erilaisten osallistumis-/vaikuttamistapojen käyttö - arviot osallistumis-/vaikuttamistapojen vaikuttavuudesta.
Maija Saraste / Oulun kaupunginkirjasto Pohjoisten kirjastojen yhteishanke.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Kysy kirjastonhoitajalta Ajankohtaista
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
YLEISTEN KIRJASTOJEN KONSORTIO -HANKE Helsingin kaupunginkirjasto – yleisten kirjastojen keskuskirjasto.
Langaton lähiverkko ja mobiilipalvelut Oulun kaupunginkirjastossa Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto Maija Saraste
Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
Lukutikku ja rihvelitaulu aihevinkkausta senioreille
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Yleistä tutkimuksesta
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
Keski-Pohjanmaan liiton sidosryhmätutkimus. Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tekeminen aloitettiin vuoden 2015 marraskuussa. Pohjana käytettiin aikaisempaa.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
FinELibin Tieto tutkijan työpöydälle –kyselyn tiedotus ja tulokset Oulun yliopiston kirjastossa Oulun yliopiston kirjasto, Anna-Kaarina Linna ja Tiina.
E-aineistot OUTI-kirjastoissa E-kirjat ja e-lehdet
PIRAMK:n kirjasto- ja tietopalvelut
Yleisten kirjastojen vaikuttavuus - julkaisu ja verkkoaineisto tulossa
Celian palvelut kirjastosta
Kirjasampo – kirjallisuuden tiedonhaku
Kalajoen kaupunginkirjasto
Kysy kirjastonhoitajalta
Esityksen transkriptio:

Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

2 Käyttäjäkysely Oulun kaupunginkirjasto- maakuntakirjastossa tiedotettiin sekä omilla että kaupungin verkkosivuilla myös facebookissa tiedotetta kyselystä omilla sivuilla koko kyselyn ajan etusivulla lähikirjastoissa ja pääkirjastossa jaettiin paperilomakkeita Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

Kyselystä lainaavia asiakkaita Oulussa henkilöä vastauksia 733 kpl, joista 80 % paperilomakkeella jätettyjä paperilomakkeiden menekki yllätti vastauksia enemmän kuin v (vain 46 vastausta) v ei jaettu paperilomakkeita ja tiedotuskin taisi olla heikompaa Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

Yhteenvetoa vastaajat pääosin vuotiaita 44 %:lla korkeakoulututkinto 44 % vastaajista joko lainasi, palautti, varasi aineistoa tai luki lehtiä kirjaston omia verkkosivuja käytettiin paljon 61 % ei käyttänyt lainkaan Nelli-portaalia 64 % ei käyttänyt lainkaan verkkotietopalveluja (esim. Kysy kirjastonhoitajalta) 81 % ei käyttänyt lainkaan verkkolehtiä (esim. Press Display) Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

Yhteenvetoa 2 Muut arviot pääosin positiivisia esim. Kirjasto on luonteva osa elämääni: tärkeys keskiarvo 4,43; onnistuminen ka 4,36 tyytyväisiä oltiin myös tiloihin, aukioloihin, tietokoneisiin, pääosin aineistoihin aineiston ajantasaisuus: tärkeys 4,47; onnistuminen 4,00 aineiston riittävyys: tärkeys 4,47; onnistuminen 3,96 Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

Yhteenvetoa 3 Henkilökunnan palveluhalukkuus ja asiantuntijuus sai hyvät arviot Vaikuttavuus tukenut lukemis- ja kulttuuriharrastusta huomattavasti 69 %:lla lisännyt sosiaalisia kontakteja ei lainkaan 45 %:lla parantanut elämänlaatua jonkin verran tai huomattavasti 77 %:lla Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 6

Avovastauksista Paljon vastauksia, innokkaita kannanottoja Jaottelimme vastaukset kategorioihin: 1.Aineisto ja sen järjestys 2.Aukiolot 3.Saavutettavuus 4.Tilat 5.Henkilökunta ja asiakaspalvelu 6.Verkkopalvelut 7.Käyttösäännöt, maksut, laina-ajat, käytännöt yms 8.Tapahtumat, opetus 9.Oheispalvelut 10.Tietokoneet, automaatit 11.Tiedottaminen 12.Resurssit 13.Yleistä Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 6/15/2010 7

Avovastauksista Kirjaston henkilökunnan palveluhalukkuutta ja asiantuntijuutta kehuttiin kahvila, viihtyisät tilat ja hyvä palvelu saivat paljon kiitosta erilaisia aineistotoiveita runsaasti, hyvinkin erikoisista aiheista kokoelmaa sekä kiiteltiin että moitittiin, kritiikkiä tuli eniten uusien kirjojen saatavuudesta verkkosivut saivat sekä kiitosta että arvostelua niiden kömpelyydestä toivottiin esim. kirjallisia tapahtumia, vaikka niitä on kirjastossa säännöllisesti (eli huomio tiedotukseen edelleen) joissakin avovastauksissa pohdittiin hyvinkin laajasti kirjaston merkitystä esim. syrjäytymiselle, kirjaston roolia tapahtumien tuottajana ym. avovastaukset ovat tärkeitä tiedonlähteitä kirjaston kehittämiseen ! Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 8

Miten hyödynnämme? Alkamassa projekti ”Proaktiivinen kirjastoammattilainen ja uusi kokoelmakonsepti” - kyselyn vastaukset ja avovastaukset käsitellään opiskelijatyönä, käytetään pohjana uuden asiakaspalvelukyselyn tekoon Avovastauksia käydään läpi ajatuksella, joihinkin asioihin voidaan heti puuttua, joitakin voidaan jatkojalostaa Henkilökunnalle palautetta hyvästä palvelusta Tietokantojen ja e-aineistojen markkinointia lisättävä Pohdintaa He, jotka vastaavat, ovat pääosin niitä ”kirjaston tyytyväisiä asiakkaita” Miten saataisiin syvempää tietoa? Ei-käyttäjät? Joka tapauksessa kysely on hyödyllinen ja säästää yksittäisten kirjastojen työtä, on järkevää tehdä kansallisena Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 6/15/2010 9