Historian hyödyllisyys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Advertisements

ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Siirtyminen keskiaikaan:
”Musa” -projektin eteneminen 1. Prosessi 2. Tiedonhaku 3. Tämän hetkinen tilanne ja jatkosuunnitelmat.
Luther, regimenttioppi, lähetys
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Keskiajan kirjallisuus
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Tehtävä Suomelle Tehtävä kirjastoille …ja Yleisten kirjastojen neuvoston strategia
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Keskiaika (500 – 1500).
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Historian hyödyllisyys
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Niccolò Machiavelli Historian kirjoittaja, joka otti laajan esimerkkiaineistonsa vanhan Rooman historiasta. Firenzen kaupungin sihteeri ja.
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Pohjois-Suomen paikallishistoria
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
HENRIK-tietokanta kirjahistoriallisen tutkimuksen apuna Esitys HENRIK-seminaarissa Tuija Laine.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
”Kaikki tiet johtavat Roomaan”
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
Modernismin tulo Suomeen
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat:
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
ROOMAN HISTORIAN VAIHEITA Hi1-KURSSI © Toni Uusimäki 2016.
KRISTINUSKON ASEMA ROOMAN VALTAKUNNASSA Luku 2 – Ydinsisältö.
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
Katolinen kirkko Elina, Hanna ja Tomi. Yleistä katolisesta kirkosta  johtaja paavi, jonka uskotaan olevan Kristuksen sijainen maan päällä  kristillisistä.
Bysantti antiikin perinnön jatkajana.  Byzantionista tuli Rooman pääkaupunki Konstantinopoli 300-luvulla jKr.  Vuonna 395 Rooma jakautui Länsi-Roomaksi.
KRISTILLISTEN PERINTEIDEN MUOTOUTUMINEN Luku 3 – Ydinsisältö.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
Bysantti Itä-Rooma keskiajalla. Bysantin perustana Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa 395 Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa.
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA Luku 6 – Opetusvinkki 1.
1 Islamista on hyvä tietää perusasiat, se edistää hyvää kohtaamista muslimien kanssa ja rakentaa vankkaa ammatillisuutta.
Islamilainen kulttuuri
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
Jesuiitat Jesuiitat eli jesuiittaveljestö on katolisen kirkon sääntökunta ja sotilaallinen osasto. Se sai alkunsa 1500-luvulla Pariisissa opiskelleiden.
Ue 5 Kristinuskon historia Suomessa
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Kiina Kiina on myös toisiksi varakkain maa.
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
Rooman kirkosta koko Euroopan kirkoksi
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
3. Ortodoksinen kristillisyys
JESUIITAT.
Lähetysopetus rippikoulussa
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
4. Luterilainen kristillisyys
Bysantti.
Kaarle Suuri ja Frankkien valtakunta
Bysantti.
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

Historian hyödyllisyys Myöhäisantiikin, keskiajan ja renessanssin historiankirjoitus

Kristillinen historiankirjoitus Luukkaan evankeliumi Jeesuksen ”elämäkerta” Augustinuksen De civitate Dei (Jumalan valtio) reaktio goottien hyökkäykseen Roomaan 410: maailman ja ihmiskunnan vaiheet luomisesta loppuun saakka; syklisen aikakäsityksen torjuminen Sevillan piispa Isidorus (570-636): maailmanhistoria, joka keskittyi länsigootteihin: goottien oikeaoppisen kristillisyyden korostaminen (historia identiteettipolitiikkaa). Isidorus myös pohti historian kirjoittamisen luonnetta: historiaesitykset varmistavat tekojen muistamisen

Kristillinen historiankirjoitus Beda (673-735): Anglien kansan kirkkohistoria ”Jos historia kertoo hyviä asioita hyvistä ihmisistä, ajatteleva kuulija rohkaistuu jäljittelemään sitä, mikä on hyvää. Tai jos se kertoo pahaa pahoista ihmisistä, harras ja uskonnollinen kuulija tai lukija rohkaistuu välttämään kaikkea synnillistä ja seuraamaan sitä, minkä tietää jumalalle olevan hyvää ja mieluisaa.” Myös esim. Isidorus näki historian hyödyn olevan sen opettavaisessa luonteessa Bedan suurin merkitys: historiallisten tapahtumien ajoituksessa siirryttiin yhtenäiseen käytäntöön, laski Kristuksen syntymän tapahtuneen n. 4000 vuotta maailman luomisen jälkeen

Karolinkinen historiankirjoitus Historialla tärkeä osa Kaarle Suuren ja hänen seuraajiensa ajan eliitin identiteettipolitiikassa Kaarlen aikana latinankielisen kirjallisuuden kopioiminen hovissa ja luostareiden kirjastoissa: perehtyminen Liviuksen, Tacituksen ja kristillisten historioitsijoiden kirjoituksiin Einhard (770-840): Kaarle Suuren elämäkerta Vita Karoli (n. 817), jonka esikuva Suetoniuksen Augustus-elämäkerta. Einhard esitti Kaarlen Rooman vallan perillisenä. Karolingien hallitsijasuku sammui 900-luvun alussa. Ajatus Rooman vallan jatkumisesta eli kuitenkin edelleen historiankirjoituksessa: Otto Freisinglaisen maailmanhistoria De duabus civitatibus (Kahdesta valtakunnasta): Kaarle Suuren keisariuden myötä frankit roomalaisen imperiumin valtiaiksi. Tämän jälkeen keisariuden perivät saksalaiset.

Keskiajan historiankirjoituksen yleispiirteet Kronikka = esitys, jossa tapahtumista kerrotaan aikajärjestyksessä (Isidorus); yleisnimi keskiajan historiaesityksistä Annaali = esitys, jossa kerrotaan yksittäisen vuoden aikana suoritetuista teoista (Isidorus) Gesta = esitys, jossa keskitytään yhden henkilön vaiheisiin ja tekoihin Hagiografia = pyhimyselämäkerta. Elämäkerran tavoitteena antaa vakuuttava näyttö kohteena olevan henkilön pyhyydestä ja hänen mahdollisuudesta toimia Jumalan ja ihmisten välisenä linkkinä. Hagiografisen ja maallisen elämäkertakirjallisuuden yhtymäkohdat; esim. Vita Karoli Ensimmäinen varsinainen maallinen elämäkerta englantilaisesta ritarista William Marshallista (n.1147-1219)

Keskiajan historiankirjoituksen yleispiirteet Historiankirjoituksen tyyssija luostareissa: laadittiin ja kopioitiin kirjoja Vähitellen kehittyvässä yliopistolaitoksessa historia osa grammatiikkaa Kaupunkien kehittyminen loi tarpeen kaupunkihistorioiden kirjoittamiseen; ensimmäinen aalto Italiassa, ensimmäiset merkittävät maallikot historiankirjoittajina Luostareissa ja kaupungeissa laaditut historiaesitykset miesten kirjoittamia, käsittelivät julkisen elämän asioita, joista miehet päättivät Tärkeimpiä poikkeuksia: Bysantin keisarin Aleksiois Komnenoksen tytär Anna Komnena (1083-1153), joka kirjoitti isänsä hallitsijatoimista. Pyhimyselämäkertojen kohteina monia naisia. Käsitys keskiajan historiankirjoituksesta muuttunut: ei enää nähdä vain kristinuskon sanelemana kronikointina eikä ero keskiajan ja humanistisen historiankirjoituksen välillä niin jyrkkä kuin on totuttu ajattelemaan

Keskiajan historiankirjoituksen yleispiirteet Historiakulttuurin keskeinen piirre: suullinen informaatio. Myöhäisantiikin jälkeen kirjallisen kulttuurin rooli ohentunut. Keskiajalla papyruksen tilalle pergamentti. Kirkon tarpeet vaativat papyrusta vahvempaa materiaalia. Pergamentin yleistymisen myötä siirtyminen rullasta koodeksiin Paperi tärkeäksi 1400-luvulla kirjapainotekniikan myötä Lukutaidon vähittäisen yleistymisen myötä keskiajan kuluessa hiljaa lukemisen yleistyminen, mutta lukeminen edelleen vahvasti sosiaalinen tapahtuma Historia tärkeää paitsi julkisessa elämässä, myös ihmisten arjessa: maaomaisuuden todentaminen, liike-elämä, perheen ja suvun traditioiden ylläpitäminen

Humanistinen historiankirjoitus Renessanssin kausi 1300-luvun alusta. Tärkeä merkitys Konstantinopolin valtauksella 1453, minkä seurauksena Bysantista länteen oppineita ja kreikankielisiä käsikirjoituksia Humanismi = kirjallinen liike, jonka tavoitteena oli antiikin elvyttäminen Ciceron tavoin humanistit korostivat historian roolia elämän opettajana Humanistinen liike syntyi yliopistojen ulkopuolella ruhtinaiden hoveissa ja akatemioissa Historian asema alkoi vahvistua myös yliopistoissa

Humanistinen historiankirjoitus Humanistisen tradition myötä maallinen elämäkerta vakiinnutti asemansa. Plutarkhos koki todellisen renessanssin, kun häntä ryhdyttiin kääntämään. Niccolo Macchiavelli (1469-1527): Firenzen kaupungin historiankirjoittaja, esikuvia Polybios ja Livius. ”Sillä jos mikä historiassa viihdyttää tai opettaa, se on perusteellinen kuvaus. Jos jokin oppi tuo etua valtiota ohjaaville kansalaisille, se on kaupungeissa vallitsevan vihan ja eripuran syntytaustan selvittäminen, jotta he muiden onnettomuudesta viisastuneina voisivat pysyä yksimielisinä.”