Asiakaskohtaisten luokitusten käyttöarvon jäljillä Katri Viitasalo (KYC, JY) yhdessä SOS-hanke Pohjanmaan toimijoiden kanssa SOS-Tour Seinäjoki
Esityksen sisältö Asiakaskohtaisten luokitusten taustaa Luokitusten kehittäminen Vaasassa Mitä luokitustyöskentelystä on kehittämisen avulla opittu?
Asiakaskohtaisilla luokituksilla tavoitellaan… - sosiaalityön kuvaamiseen välinettä tiedonkeruuseen, tietotuotantoon ja tiedonvälitykseen tietoteknologista keinoa - parantamaan palvelujen laatua asiakasnäkökul masta (Lähde: Kallinen-Kräkin 2001)
Luokitustyöskentelyn kehittämisestä Vaasassa
Käyttöarvo on löydettävissä Asiakastyön ja –prosessin kuvaaminen Aikuissosiaalityön näkyväksi tekeminen Ammatillisen sosiaalityön ja sosiaalityön kohdeilmiöiden nimeäminen ja ryhmittely
Haasteet Työntekijä – asiakastaso: Kuka määrittelee kohteen? Asiakasosallisuuden mahdollisuudet arjen asiakastyössä? (Ks. Alatalo & Paananen 2007; Kuusisto-Niemi & Lehmuskoski 2010, 56 viittavat Prince 1996 & Regan 2003) Sosiaalityön johto: Kehittämistyön resursointi vaatii panostusta (aikaa ja rahaa) sekä tahtoa. Strateginen taso: Raportointitiedoilla tavoiteltava ja saatava tieto? Tiedon hyödynnettävyys? Onko tieto vertailukelpoista? (Ks. Väinälä 2010)
Vaasan tilastot KohdeToiminto K4 Toimeentuloon liittyvä asia kpl T7 Tal. etuuksien hyödyntäminen kpl K5 Työ tai vastaava toiminta 9000 kpl T1 Tilanne tai väliarvio 9500 kpl K3 Asumiseen liittyvä asia 8000 kpl T8 Yleinen ohjaus ja neuvonta 9500 kpl Käyntejä kirjattu kpl ( mennessä) Luokituksia kirjattu kpl 1.Toimeentulotukityötä ei kannata tilastoida luokitusten kautta 2.Luokitusten tuottaman tiedon käyttötapa ja tavoite on määriteltävä ennen niiden käyttöönottoa (Tiedot: Johtava sosiaalityöntekijä Jussi Björninen, Vaasan kaupunki, Aikuissosiaalityö)
Lähteet: Alatalo & Paananen 2007, Sosiaalityö näkyväksi. Sosiaalityön luokituksen koekäyttöprojekti KYC. Sosiaalityön laudatur projektiopintojen loppuraportti. Kallinen-Kräkin 2001, Sosiaalityön luokituksen lähtökohdat. Aiheita- monistesarja 12/2001, Stakes. Kuusisto-Niemi & Lehmuskoski 2010, Asiakastiedon kuvausmenetelmät sosiaalityössä Teoksessa Pohjola, kääriäinen & Kuusisto-Niemi (toim.) Sosiaalityö, tieto ja teknologia. Jyväskylä: PS- kustannus, Kärki 2007, Asiakaskohtaisen sosiaalityön luokitukset. Ohjeita ja luokituksia 2007:2, Stakes. Väinälä 2010, Sosiaalipalvelujen luokittelu –case Helsingin sosiaalivirasto. Teoksessa Pohjola, kääriäinen & Kuusisto-Niemi (toim.) Sosiaalityö, tieto ja teknologia. Jyväskylä: PS-kustannus,
Kiitos osallistumisestanne!