SAIRAANHOITAJAN PUHELINNEUVONTA 24/7 Työkaluja perusterveydenhuollon päivystykseen 4.5.2011, Eija Jääskeläinen sh
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja Toimiva kokonaisuus STM:n rahoittama pilottikokeilu 1.8.03-31.12.04 Kainuun keskussairaalan omaa toimintaa Kainuun maakunta -kuntayhtymän toimintaa *vakituisia työntekijöitä 7 *vuoden 2011 alusta lisäksi ns. varusmieslisä määräaikaisena vuoden 2011 loppuun asti. Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Perustehtävä Kainuussa Päivystyspalveluiden saavutettavuus 24h/vrk Nopea yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen Hoidon tarpeen ensimmäinen arviointi kokeneen ammattilaisen toimesta Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja Tukea asiakasta kotihoidon ohjauksen ja neuvonnan avulla silloin kuin vaiva tai ongelma ei vaadi päivystysvastaanotolla käyntiä Päivystyspoliklinikkatoiminnan resurssien oikea käyttö Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Keinoja tehtävän suorittamiseksi Kokenut henkilökunta Välitön mahdollisuus konsultoida lääkäriä 24h/vrk Asiakkaan tietojen kirjaaminen sähköiseen potilaskertomusjärjestelmään Tasalaatuinen osaaminen, mahdollisuus käyttää ajankohtaisinta tietoa Puheluihin vastaavien hoitajien osuus toiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä suuri Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja Toiminta Yhteydenottoja n. 3000/kk Soittajista 60 % on naisia Soitot koskevat kaikenikäisiä Soittoja myös vuodeosastoilta, hoivakodeista, poliisilta Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja Toiminnan tuloksia Terveyspalvelujen saatavuus on parantunut Potilaat sujuvasti esh:n lääkärin vastaanotolle Hoidon tarpeen arviointi, kun asiakkaalla ensikontakti terveydenhuoltoon Asiakkaan neuvonnan ja ohjauksen tehostuminen (oma- ja itsehoito) Kotihoidon, hoitokotien ja omaishoitajien neuvonta- ja tukipiste Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja Päivystyspoliklinikan resurssien oikea käyttö *Jos puhelinneuvontatoimintaa ei olisi ollut, vastaajista 74 % olisi hakeutunut päivystysvastaanotolle ja 2,5 % ajanvarausvastaanotolle (Ympärivuorokautisen puhelinneuvonnan palautekyselyt 2004-2006) Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Toimintaan kytketyt lisäpalvelut Kriisiryhmä Turvapuhelut Sosiaalitoimi Yhteistyö Puolustusvoimien kanssa Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja Yhteystiedot: puh. 08-6156 6000 paivystyshoitaja@kainuu.fi Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja
Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja Lähteet Huusko, S. Hoidon tarpeen ensimmäinen arviointi Kainuussa, Power point esitys Kainuun maakuntakuntayhtymän puhelinneuvonnan tilastot v.2005-2010 Martikainen E, Turunen A, Äijälä O, Puhelinneuvonta dokumentaation vaatimuksen mukaisuus ja puhelinneuvonnan vaikuttavuus, PKSSky, projektiyksikkö Joensuu 2006 Eija Jääskeläinen, sairaanhoitaja