Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Jari Huttu 1.
Hämeenlinnan Jalkapalloseura ry Harjoituksen kulku.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Satakunnan.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Päivähoidon liikunta.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lisää laatua liikuntaan Liikkeelle – liikuntavavstaavan käsikirjan avulla.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
1.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
SJL / Janne Mäkitalo1 LEIJONAKIEKKOKOULU Länsirannikon alue.
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Liikunnan arviointi luokilla
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
Esittely seuroille ja medialle – syksy Suomen Jääkiekkoliitto - Turkka Tervomaa2 - fyysisen aktiivisuuden muutos on ollut ”nollasummapeliä”
Soveltavan liikunnan ja vammaisurheilun NORDIC CONFERENCE Pajulahdessa Virpi Remahl Liikuntakeskus Pajulahti.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4.
Liikuntapalveluvastaava Marianna Ylinampa p Turun liikuntapalvelut ja erityisliikunta.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Vanhempainiltaohjeistus KASVA VOIMISTELIJAKSI. Kokonaisliikuntamäärä Riittävästä ja monipuolisesta liikunnasta puhumisen voi hyvin aloittaa jo seurojen.
PERHEEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry.. PERHEEN KRIISI KAIKKI OSAPUOLET TARVITSEVAT TUKEA, KAIKKI REAGOIVAT KRIISIIN KRIISI MUUTTAA, RAJOITTAA.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Soveltaen taitavaksi.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
ORGANISOINNIN PERUSTEET
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Valmentaja/ohjaajapassi
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Tervetuloa kouluun!.
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Suomen Jääkiekkoliitto / Pekka Peltola
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Tapio Kontio 1.
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Tapio Kontio 1.
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen ohjaaminen
Opiskeluhuollon palvelut
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
LEIJONAKIEKKOKOULU Lapin alue
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Liikunnan Perusopinnot
” Kouluttajana toimiminen - kuinka koulutat kollegoja?
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio, Virpi Remahl, Aija Saari

Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen Jokaisella liikkujalla on jonkinlaisia erityispiirteitä (mm. taitotaso, sosiaaliset taidot, toimintakyvyn rajoitukset, psyykkiset ominaisuudet jne.) Taitava ohjaaja ja valmentaja ottaa jo suunnittelussa huomioon yksilöiden erilaisuuden. Tärkeää on kiinnittää huomiota myös siihen, miten itse toimii erilaisten ryhmien ja yksilöiden kanssa. Ohjaajan on helpompi muuttaa omaa toimintaansa kuin muuttaa kaikkia ohjattavia – lajitaitojen lisäksi ohjaajan kannattaa kiinnittää huomiota ohjaamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistoimintaan

Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret Näiden vinkkien tarkoituksena on madaltaa kynnystä lähteä ohjaamaan erityistä tukea tarvitsevien liikkujien ryhmää. Jokainen ohjaaja kohtaa joskus erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai nuoren – joskus jopa tietämättään… Vinkit soveltuvat kaikille, sillä soveltavan liikunnan ohjaaminen on ”ihan tavallista” ohjaamista. Jokainen meistä voi kehittyä!

Vinkkejä ohjaamiseen 1. Puhu vähän, näytä paljon! Konkretisoi, anna esimerkki. Ole rauhallinen, selkeä ja etene johdonmukaisesti. Tutustuta kaikki lapset tilaan. Pidä liikuntatila / ympäristö samana, pidä harjoituksen rakenne samana, hyödynnä rutiinit Anna aikaa oppimiselle, paljon kertausta Opeta palasina osa kerrallaan, lähde liikkeelle ydinasiasta.

Vinkkejä ohjaamiseen 2. Lasten osallistuminen: - kannusta lapset työskentelemään yhdessä - kuuntele lasten ideoita - sovi yhteiset pelisäännöt Roolimallit ja käänteinen integraatio: - vammaisurheilun huiput vierailuille - vammaisurheilun pelit kaikille - kokeile pyörätuoli- ja aistiratoja, vatsalautapelejä jne.

Vinkkejä ohjaamiseen 3. Opettele nimet, kutsu aina lasta / nuorta nimellä. Puhu suoraan liikkujalle, älä avustajalle tai vanhemmalle. Kysy ensin tarvitseeko liikkuja apua. Kysy miten autetaan ja auta vasta sitten. Puhu lapsen / nuoren ikätason mukaisesti. Apuvälineet ovat osa henkilön yksityistä tilaa, älä ripusta pyörätuoliin pusseja tms.

Vinkkejä ohjaamiseen 4. Kun sovellat, älä ylisovella! Pidä pelin idea samana! Hyvä etukäteissuunnittelu vapauttaa toimimaan joustavasti. Soveltamisen jälkeenkin pelin / leikin on oltava haastavaa kaikille. Säilytä ohjauksen punainen lanka. Pyri tekemään soveltamisesta tilapäistä (apukeino oppimiseen). Anna sovelluspelille oikea nimi.

Lähteet Erityistä tukea tarvitseva lapsi liikunnassa. Kouluttajien materiaali. Liikuntaa Kaikille Lapsille –hanke ( ). 8