Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelman CDIO-projektit Carola Fortelius 16.10.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Advertisements

Projektioppiminen Materiaalitekniikan sohvaprojekti
Historian ja äidinkielen yhteistyöprojekti 7. luokilla syksy 2012 Marja Haapalainen.
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Mikrobiologikillan työelämäilta Carola Fortelius Metropolia ammattikorkeakoulu Viikki
Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelma Carola Fortelius
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Kansainvälinen maisteriohjelma ‘Master degree program in Wood Science’ Seppo Kellomäki Itä-Suomen yliopisto Metsätieteiden osasto.
Mallintarkistus ja sen soveltaminen PLC toimilohko-ohjelmien verifioinnissa AS Automaatio- ja systeemitekniikan projektityöt – väliraportti Markus.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Performance testing of TETRA 1. SISÄLTÖ  TETRA standardointi  ICT- yrityksen toteutus  Testaus- prosessi  Motivaatio testaukseen  Vaiheet/ osa-prosessit.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Strateginen suunnittelu Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelman neuvottelukunnan kokous
Mentortapaaminen Elma, Agenda Tilannekatsaus –Tehtyä –Tekemättä –Demo Ongelmia Palautteen pohdintaa Personal SE-esityksiä.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelma Carola Fortelius, KoVa Koulutusohjelmien esittely Myyrmäessä
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Johdon laskentatoimen erityiskysymyksiä
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus MOLA - Moniammatillinen Lapinlahti Lapinlahden Lähde - Ravintolapäivä
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
DVD-oppimateriaali Niko Silventoinen Esityksen sisältö 1. Johdanto 2. Projektin kulku 3. Skiaskopia objektiivisena näöntutkimusmenetelmänä.
Kotiin – Behind the Scenes
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
TX00AA09 Mediatekniikan projekti 6 op. Tavoitteet Tavoitteena on tehdä vaativa mediatekniikan alaan liittyvä projekti, jossa käytetään mahdollisimman.
Innovaatioprojekti XX00AC op Seminaari 2 op torstaisin klo 9 – 12 Big Dry Innoluennot 2 op perjantaisin klo 9 – 11 Harju Projekti 6 op perjantaisin.
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Orientoiva projekti 4 op. Mediatekniikka2 Orientoiva projekti ensimmäinen projektikurssi tehdään määritelty hanke alusta loppuun käytetään jo opittuja.
Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen.
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Teleporttaa avatarisi Sotunkiin!
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Johdantoseminaari.
Restonomi (ylempi amk)
Joustavat oppimispolut
Scientific/artistic competence; what does the student know in theory.
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Tietopaketti tuoteomistajalle
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Linkkejä hyviin menetelmiin
Activity Square Europe
Mikrobiologikillan työelämäilta Carola Fortelius Metropolia ammattikorkeakoulu Viikki
Bioanalyytikko (ylempi AMK) / Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Esityksen transkriptio:

Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelman CDIO-projektit Carola Fortelius

CDIO – haastava tehtävä! Faktat: tekniikan vetovoiman puute opiskelumotivaation puute keskeytymiset jne  eli trendi pitää muuttaa

Projektit voivat kattaa kaikki neljä osaa C onceive(ideoida, keksiä, siittää) D esign (suunnitella) I mplement (toteuttaa) O perate (käyttää) tai sitten pienempiä osia kuten C-D tai D-I-O - mielellään monialaisia projektiaiheita Mitä tarkoittaa CDIO?

TECHNICAL KNOWLEDGE AND REASONING, KNOWLEDGE OF UNDERLYING SCIENCES Mathematics (including statistics), Physics, Chemistry, Biology CORE ENGINEERING FUNDAMENTAL KNOWLEDGE ADVANCED ENGINEERING FUNDAMENTAL KNOWLEDGE PERSONAL AND PROFESSIONAL SKILLS AND ATTRIBUTES ENGINEERING REASONING AND PROBLEM SOLVING Problem Identification and Formulation EXPERIMENTATION AND KNOWLEDGE DISCOVERY Hypothesis Formulation, Survey of Print and Electronic Literature Experimental Inquiry, Hypothesis Test and Defense SYSTEM THINKING Thinking Holistically: The societal, enterprise and technical context of the system Prioritization and Focus CDIO:n oppimistavoitteet

Jatkuva arviointi – miten? Arvioidaan oppimista projektin aikana eikä projektin lopputulosta! projektiprojektin tavoitteet

Ensimmäiset o rientoivat CDIO- projektit toteutettiin Bio- ja elintarvike- tekniikan koulutusohjelman 1. vuosikurssilaisille viime keväänä Mitä me teimme?

Aiheet liittyivät kaikki elintarvikkeen tutkimiseen eri näkökulmista, mikrobiologisesti, biokemiallisesti ja fysiologisesti. Ryhmä tutki samaa elintarviketta koko projektin aikana Työt tehtiin yhteistä aikataulua noudattaen Opiskelijat hakivat itse tietoa omasta elintarvikkeesta ja hankkivat osa analyysiohjeista, osa menetelmistä annettiin heille Ryhmät laativat omat projektisuunnitelmat ja tarkemmat ryhmäkohtaiset aikataulut kun projektit olivat jo alkaneet Tuloksista ryhmät tekivät loppuraportit ja esittivät seminaaritilaisuudessa

Opiskelijoiden kommentteja BIO  Kokonaisuuden hahmottaminen alussa oli vaikea  Työläät opintopisteet, melko laaja sisältö  Oppi paljon,  joutui itse ajattelemaan (!) ja  tutustui muihin

Alkamassa vuoden kuluttua: Innovaatioprojekti Bio- ja elintarviketekniikan kokoava projekti tehdään oman suuntautumisvaihtoehdon mukaisesti kolmantena tai neljäntenä vuotena. Projektikokonaisuus voi sisältää varsinaisen projektityön lisäksi projektia tukevan ammattiaineopintojakson ja perusopintojakson. Tavoitteena on edistää opiskelijoiden yhteisöllistä kehittämisosaamista, käyttäjäläheistä innovaatio-osaamista, projektiosaamista, yhteistoiminnallisia työtapoja, verkosto- osaamista sekä viestintätaitoja.

Etsimme tällä hetkellä innovaatio- projekteille hyviä aiheita