Esa Fabrin 24.3. 2006 Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MISTÄ TULEMME, MIHIN OLEMME MENOSSA? Pääsihteeri Kalevi Virtanen Kirkon ja sen kasvatustyön silmäilyä ja sormeilua 1970-luvulta 2010 luvulle Hämeenlinna.
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
OLISIKO SINUSTA JOHTAJAKSI?. Johtajaksi kasvetaan, ei synnytä.
Pikkupoika kysyi isältään...
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Totuus.
Seurakunnan syntyminen ja pioneerityö
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
1. Tim 2: 1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 2. luvussa Paavali antaa käytännön ohjeita oikeaan jumalanpalveluksen viettämisen. Kysymyksiä,
Paavalin kirje Filemonille
1 Ihmissuhdetarpeiden täyttäminen lapsen elämässä Raamatullinen malli terveiden ihmissuhteiden saavuttamiseksi.
Luther, regimenttioppi, lähetys
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
SAIRAAN IHMISEN KOHTAAMISESTA 1/5
Raamatun tekstien valossa.VKR.
NALLE PUH.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Vastuun tasot Tukikohta-seurakunnassa
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille” Mark 16:15 Kuka käskee ja ketä ? Mikä on minun paikkani ja osuuteni ? Yhdessä.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Nuoruus kehitysvaiheena
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Valittu kansa – Israel vai me?
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Rukouksessa sekä MÄÄRÄLLÄ JA LAADULLA on merkitystä Eri asioita varten tarvitaan eri määrä rukousta ja voimaa. Mark. 9:28-29 "Tätä lajia ei saa lähtemään.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Aggressiontunne Luento nro 1..
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Tule sellaisena kuin olet Katso ja maista!
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Jesuksen lapsuus.
Pikkupoika kysyi isältään...
Tapahtukoon sinun tahtosi
Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Markus 16:15.
Sukupuoli ja lastenkulttuuri Modernissa kulttuurissa sukupuoli on polaarinen järjestys, jossa feminiininen ja maskuliininen toisistaan riippuvainen vastakohtapari.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
PAAVALI Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Paavali Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
Kirkkoherra Pekka Tuovinen Rautalammin seurakunta
YKSI EVANKELIUMI – NELJÄ EVANKELISTAA
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Esityksen transkriptio:

Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan luottamuksen pohjalle rakentuva, (dialoginen) uskonsuhde muuttuu: –se kasvaa persoonallisessa merkittävyydessään, syvyydessään ja intiimiydessään. Raamatun kuvia ihmisenä kasvamisesta Jeesus kasvoi…Luukas 2:52 Jeesus opettaa…Markus 4:26-28.Huom! jae 33 Apostoli opettaa kristityn kasvun ja yhteisön kasvun liittyvän toisiinsa –1 Korinttilaiskirje 13: 11,12. Vrt. Luukas 10:21 –Efesolaiskirje 1: 17-20a; 3: 14-21; 4: 7,10,11-16 Lapsi ja aikuinen”elävät” samasta evankeliumista niin kuin terve ja sairaskin!

Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 2/3 Lapsen maailma kodin ja kasvuympäristön ihmissuhteet ovat niin persoonallisen maailmankuvan kuin jumalakuvankin varhaisin ”työpaja” niiden keskellä hahmottuvat perusturvallisuuden, elämänasenteen ja itsetunnon lähtökohdat Jumalankuvan piirteitä lapsen jumalakuvaan piirtyy kasvuympäristön sävyjä: turvallisuus, tasapainoisuus/mielivaltaisuus, lämpö/kylmyys Lapsen maailma on tunnepohjainen ja ”kouriintuntuva” Vrt. Raamatun kieli: Jumalan kasvot, Jumalan kädet. Ihmettelevää kyselyä: –Pitääkö ihmisen olla aikuinen, ennen kuin hän voi todellisesti kokea uskon todellisuuden? Eikö lapsi tietonsa ja ajattelunsa ”lapsellisuudesta” huolimatta elä aivan yhtä todellista Jumala-suhdetta?

Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 3/3 Kasvu, muutos ja ahdistus Elämän perusrakenteeseen kuuluu jatkuva liikkeelläolo: –aikaisemman jättäminen ja uuteen kiinnittyminen (Vrt. E. Erikssonin elämänvaihe-teoria) Muutos synnyttää turvattomuutta,epävarmuutta ja ahdistusta ”Itseni-mittaiseksi” kasvaminen ei tapahdu vain omassa varassani ” Vain persoonallisessa Minä-Sinä -suhteessa ihminen voi löytää oman identiteettinsä”(Buber) Kapinointi, kysyminen, epäily synnyttävät ahdistusta, Mutta ovat väistämätön osa matkalla kohti persoonalliseen vapauteen ja vastuuseen rakentuvaa elämää. ”Sielunhoitaja menee sinne, missä ihminen on nyt (muutoksen keskellä) kohdattavissa. Hänen tehtävänsä ei ole nopeuttaa Jumalan hitaita tekoja” (Syvänne).