Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa 2006-2010 Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
1 Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011 Liikenneturvallisuuskyselyn tuloksia Työn aluksi selvitettiin liikenteen ongelmakohteita mm.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Ohjausryhmän 2. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Viikko 34 (23.8. – 27.8.) Maanantai: (23.8.) -7D Susiniemessä -Opet: tiedotusvälitunti klo Tiistai: (24.8.) - 7B Susiniemessä -8.lk klo 9.00 poliisin.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
KPL TIET KADUT.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Liikenneturvallisuuskysely 2012 Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma.
Väestönmuutos , maakunnittain
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Yhteysvälin liikenneturvallisuuskehitys. Liikenneonnettomuuskehitys v vt 5 välillä Lusi - Iisalmen ja Kajaanin raja.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Osallisten ikäjakauma koko suunnittelualue
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( )
Esityksen transkriptio:

Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011

1 Määritelmiä Tieliikenneonnettomuus on omaisuusvahinkoihin ja/tai henkilövahinkoihin johtanut kulkuneuvon liikkumisesta aiheutunut tapahtuma, joka on sattunut tieliikennelain mukaan yleiselle liikenteelle tarkoitetulla tai yleisesti liikenteeseen käytetyllä tiellä tai alueella ja jossa on osallisena ainakin yksi liikkuva kulkuneuvo. Omaisuusvahinkoihin johtaneella liikenneonnettomuudella tarkoitetaan sellaista liikenneonnettomuutta, jonka seurauksena kukaan ei ole kuollut eikä vammautunut. Henkilövahinkoihin johtaneella liikenneonnettomuudella tarkoitetaan sellaista liikenneonnettomuutta, jonka seurauksena joku on kuollut tai vammautunut. (lyhenne: HEVA-onnettomuus) Poliisin tietoon tulevat kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet, mutta vain osa lievemmistä onnettomuuksista. Tilastokeskuksen mukaan poliisin tietoon tulee 20 % henkilövahinkoon johtaneista tieliikenneonnettomuuksista.

2 Onnettomuusmäärä vuosina Kokkolan kaupungin alueella on tapahtunut vuosittain keskimäärin 260 onnettomuutta, joista 60 on johtanut loukkaantumiseen ja 2 kuolemaan

3 Onnettomuuskehitys Kokkolassa

4

5

6

7 Kokkolan liikenneonnettomuuksissa v mukana olleiden ikä- ja sukupuolijakauma

8 Kokkolan liikenneonnettomuuksissa v mukana olleiden ikäjakauma onnettomuuden kulkumuodon mukaan

9 Onnettomuuden tapahtuma-aika: kuukausi Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

10 Onnettomuuden tapahtuma-aika: viikonpäivä Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

11 Onnettomuuden tapahtuma-aika: kellonaika Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

12 Onnettomuusluokka Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

13 Onnettomuusluokka Maanteillä tapahtuneet tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

14 Onnettomuusluokka Katuverkolla tapahtuneet tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

15 Olosuhteet tapahtumahetkellä: valoisuus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

16 Olosuhteet tapahtumahetkellä: sää Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

17 Olosuhteet tapahtumahetkellä: tiekeli Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

18 Onnettomuuspaikan tiedot: tienpitäjä Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa ELY Kunta Yksityinen, muu Ei tietoa

19 Onnettomuuspaikan tiedot: tyyppi Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

20 Onnettomuuspaikan tiedot: risteysvarustus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

21 Onnettomuuspaikan tiedot: nopeusrajoitus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa

22 Pahimmat onnettomuuspaikat Pahimmat onnettomuuspaikat on määritelty vuosien aikana tapahtuneista onnettomuuksista kasaumapisteinä ja mustapisteindeksinä Kasaumapiste: 50 metrin säteellä vähintään yksi kuolemaan johtanut onnettomuus tai vähintään 2 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta tai yhteensä vähintään 5 onnettomuutta. Mustapisteanalyysi: henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kerroin on 1 ja omaisuusvahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kerroin on 0,2.

23 Pahimmat onnettomuuspaikat Kokkolassa * Vuosien aikana tapahtuneet kuolemaan, loukkaantumiseen tai omaisuusvahinkoon johtaneet onnettomuudet (kpl) IND5 kuol.joht. onn * loukk. joht. onn * om.vah. joht. onn * MARIANKATU X KATARIINANKATU1, KUSTAA AADOLFINKATU X ANTTI CHYDENIUKSENKATU 1,2145 KUSTAA AADOLFINKATU X RAUTATIENKATU 1, ETELÄVÄYLÄ X VENTUKSENTIE1, TEHTAANKATU X TORIKATU1, ETELÄVÄYLÄ X TERMINAALIKATU0,92043 VAASANTIE X VT 8 X SATAMATIE0,88037 PITKÄNSILLANKATU X LÄNTINEN KIRKKOKATU 0,84036 KUSTAA AADOLFINKATU VÄLILLÄ FALANDERINKATU - URHEILUKATU 0,8035

24

25 Onnettomuusanalyysin yhteenveto 57 % onnettomuuksista katuverkolla ja 39 % maantieverkolla 52 % henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista tapahtuu paljaalla tien pinnalla ja 87 % kirkkaalla tai pilvipoutaisella säällä Eniten onnettomuuksissa mukana olleita vuotiaissa sekä 15 vuotiaissa Mopo-onnettomuuksien määrä on lisääntynyt nopeasti Maantieverkko Valtateillä 51 % kaikista onnettomuuksista, hevoista 48 % Yksittäisonnettomuuksia 31 % kaikista onnettomuuksista, hevoista 35 % Kevyen liikenteen onnettomuuksia 20 % hevoista Katuverkko Liittymissä tapahtuneita kääntymis-, risteämis- ja peräänajo-onnettomuuksia 40 % kaikista onn. Kevyen liikenteen henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia 43 % katuverkon henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista

26 Onnettomuuskustannukset Onnettomuuksista aiheutuvat aineelliset vahingot sekä uhrien hyvinvoinnille aiheutuneet aineettomat menetykset Yksikkökustannukset –Omaisuusvahinkoon johtanut onnettomuus € –Henkilövahinkoon johtanut onnettomuus € Kuntien osuus % Kokkolan onnettomuuskustannukset yhteensä 31,2 M€/vuodessa (KA 06-10), josta kaupungin osuus 5 – 6 M€/vuodessa

27 Kaupunkien osuus vuotuisista onnettomuuskustannuksista 5 vuoden keskiarvona