Esteettömyys joukkoliikenteessä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Jatkokurssi III 1. Ke Ke Ke 4.4 (Ma 9.4 EI) 4. Ke 11.4
YHTEISTYÖN JA PROJEKTIN MERKITYS RAUMAN KAUPUNKI Vammaistyön päällikkö Vesa Kiiski.
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Raimo Päivärinta Luokite-esitelmä.
GOLFMESSUT CASE: LAKESIDE GOLF, VAMMALA 2013 Suomen Golfliitto, Radiokatu 20, Helsinki, ESITYKSEN OTSIKKOsivu 2 LGV:n Kimmo Sirainen.
SUURIMMAT SALLITUT MITAT JA MASSAT SUOMESSA 2007
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Ekologia Ilmastonmuutos Bensiinin hinta Hajaantuva yhdyskuntarakenne Lisääntyvä autoliikenne Ruuhkat ? Pitäisikö ajatella uudelleen - tehdä uudella jotain.
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
Singaporessa check in – check out joukkoliikenteen maksamisessa ja elektroninen hinnoittelu muussa liikenteessä Risto Vaattovaara, tuotantopäällikkö, YTV.
Ajankohtaiset liikenneasiat Kellokoskella
Elämää urheilijana, lehtorina ja äitinä Miten yhdistän nämä kolme roolia arkipäivässäni?
Informaatiojärjestelmä
Perhepäivähoitajia koskeva neuvottelutulos
ASUKASISÄNNÖINTI ASUMISEN TUKENA Asumisneuvojakoulutus, YM
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Huomiovalot Hyvin poikkeava tilanne vaatii lisähuomiota.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Keijo Kaskiaho Esteettömyys kunnan päätöksenteossa Keijo Kaskiaho Kouvolan Seudun Invalidit ry.
Työturvallisuuskilpailun toteuttaminen
Kaupunkirakenne ja liikenne – miksi ja miten raideliikenne?
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön
joukkoliikenneorganisaatio Helsingin Seudun Liikenne (HSL)
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Öljysuojarahaston asiat Ympäristövahinkojen torjunnan neuvottelupäivät SYKE Pääsihteeri Merja Huhtala.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Minne menet kansalaisopisto? Helsinki Jyrki Sipilä Helsingin aikuisopisto.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Liikennetietokirjasto (kalkati). 2 Liikennetietokirjasto - tavoite Yhteisesti sovitut rajapinnat liikennetietojen välittämiseen organisaatioiden välillä.
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Tehtävä: lukiokoulutusten vertailu
Tehtävä: ammatillisten koulutusten vertailu 2. Mene opintopolun demoon, osoitteeseen ja täytä hakulomake.
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Mitä tilastot kertovat ulkona liikkumisen turvallisuudesta/turvattomuudesta ANTTI IMPINEN / THL.
Kuntouttava työtoiminta 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa
Kehäradan liikennöinti 2015
Liityntäpysäköintitutkimuksen 2014 tuloksia
Rautateiden henkilöliikennepaikat esteettömiksi – Pysäkkien palvelutasoa kehitetään Arja Aalto
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä BEST tutkimustulokset 2015 eväs Operatiiviset tutkimukset ryhmä (OTR) ryhmäpäällikkö Antti Vuorela / liikennetutkija.
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (6 – Työ risteysalueella)
HSL:n joukkoliikenteen kaluston laatututkimus (JOLA)
HSL-joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus – syksy 2016
Hollolan kuntakeskuksen kehittämissuunnitelma
Esteettömyysrekisterin esittely
Liikkumistutkimuksen 2012 keskeiset tulokset
WayStep Consulting Oy 2016.
KULKUVÄLINEET.
LIIKENNE.
WayStep Consulting Oy 2016.
35 % 35/100 7/20 0,35 75 % 3/4 3/6 50 % 0,80 4/5 1,5 3/2.
WayStep Consulting Oy 2016.
Onko liikennemuotojen yhdistäminen todella niin vaikeaa?
VANTAAN RATIKKA Suomen raitiotiekaupunkien verkoston seminaari 2018
Esityksen transkriptio:

Esteettömyys joukkoliikenteessä Sami Aherva Infra/laadunvalvontaryhmän päällikkö

Helsingin seudun liikenne HSL Tahtotila 2018 Helsingin seudulla on Euroopan toimivin liikennejärjestelmä ja joukkoliikenteen tyytyväisimmät matkustajat Perustehtävä HSL tarjoaa kattavat liikkumismahdollisuudet sekä luo edellytykset elinvoimaiselle ja viihtyisälle Helsingin seudulle Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Esteetön joukkoliikenne 7.4.2017 Esteetön joukkoliikenne Matkustajainformaatio Matalalattiainen kalusto Korotetut esteettömät pysäkit Esteettömät asemat Palvelulinjat Esteettömät kulkureitit Pysäkkien kunnossapito erityisesti talvella Laadukas häiriötilanteiden hallinta Esteettömyys on osa normaalia suunnittelua. Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Matkustajainformaatio Reittiopas Pysäkkien esteettömyystiedot Pysäkkikuulutukset Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

7.4.2017 Omat lähdöt Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Omat lähdöt – tarkat tiedot yksittäisestä pysäkistä 7.4.2017 Omat lähdöt – tarkat tiedot yksittäisestä pysäkistä Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Pysäkkien esteettömyys tiedot 7.4.2017 Pysäkkien esteettömyys tiedot Reittiopas ja Omat lähdöt Pysäkkiluokitus Tarkat tiedot yksittäisistä pysäkeistä Tulossa tiedot korotetuista pysäkeistä Tällä hetkellä pysäkkiluokitus tehty vasta Helsingissä. Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Pysäkkiluokitus 4 luokkaa Esteetön Vähäisiä esteitä 7.4.2017 Pysäkkiluokitus 4 luokkaa Esteetön Vähäisiä esteitä Osittain esteellinen Esteellinen Pysäkkiluokitus on muuttumassa selkeämmäksi. Jatkossa tiedot esteettömistä ja korotetuista pysäkeistä. Yksittäisen pysäkin tiedot saatavilla. Oheiset symbolit muuttumassa, täytyy pystyä erottamaan myös kännykässä. Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

7.4.2017 Esteetön pysäkki Katoksen seinärakenteiden ja ajoradan välinen leveys vähintään 1,5 m Pysäkin korotus ajorataan nähden ratikat 25-30 cm, bussit 16-25 cm Pituuskaltevuus enintään 3 % Sivukaltevuus enintään 2 % Pysäkkialueen reunassa varoitusalue Ei törmäysvaaraa aiheuttavia esineitä/kalusteita Penkki Valaistus Katos Erikoistason esteetön pysäkki Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Pysäkkiluokitus Esteetön Vähäisiä esteitä Osittain esteellinen 7.4.2017 Pysäkkiluokitus  Esteetön Katoksen ja ajoradan välinen leveys vähintään 1,5 m Pysäkin korotus ajorataan nähden: ratikat 25 - 30 cm, bussit 16 - 25 cm Pituuskaltevuus enintään 3 % Sivukaltevuus enintään 2 % Vähäisiä esteitä Pituuskaltevuus enintään 5 % Sivukaltevuus enintään 3 %  Osittain esteellinen Katoksen ja ajoradan välinen leveys vähintään 1,2 m Pysäkin korotus ajorataan nähden: ratikat min 20 cm, bussit min 12 cm Pituuskaltevuus enintään 8 % Sivukaltevuus enintään 5 % Esteellinen Katoksen ja ajoradan välinen leveys alle 1,2 m Pysäkin korotus ajorataan nähden: ratikat alle 20 cm, bussit alle 12 cm Pituuskaltevuus yli 8 % Sivukaltevuus yli 5 % Tällä hetkellä 1 ja 2 luokassa vain n. 1,5 % pysäkeistä Alle 40% on osittain esteellisiä ja loput 60% esteellisiä. Ratikkapysäkeillä parempi tilanne kuin bussipysäkeillä. Ratikkapysäkkien korotusohjelma. Suurin ongelma tiukka luokitus. Kaltevuudet pomppaa useimmiten. Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

7.4.2017 BUSSI Katoksen syvyys Katoksen seinärakenteiden ja ajoradan välinen pienin leveys Tärkeimmät pysäkin mitat Takakorotus Pysäkin korotus ajorataan nähden Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

PYSÄKKIEN ESTEETTÖMYYS 7.4.2017 PYSÄKKIEN ESTEETTÖMYYS Tällä hetkellä 1 ja 2 luokassa vain n. 1,5 % pysäkeistä Alle 40% on osittain esteellisiä ja loput 60% esteellisiä. Ratikkapysäkeillä parempi tilanne kuin bussipysäkeillä. Ratikkapysäkkien korotusohjelma. Suurin ongelma tiukka luokitus. Kaltevuudet pomppaa useimmiten.

PYSÄKKIEN ESTEETTÖMYYS 7.4.2017 PYSÄKKIEN ESTEETTÖMYYS Tällä hetkellä 1 ja 2 luokassa vain n. 1,5 % pysäkeistä Alle 40% on osittain esteellisiä ja loput 60% esteellisiä. Ratikkapysäkeillä parempi tilanne kuin bussipysäkeillä. Ratikkapysäkkien korotusohjelma. Suurin ongelma tiukka luokitus. Kaltevuudet pomppaa useimmiten.

Matalalattiaisuus Uusi kalusto kaikki matalalattiaista Nyt 2010 matalalattiaista Metro 100% Bussit 96% Ratikat 46% Lähijunat 24% Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Matalalattiaisuus Vuoden kuluttua 2011 lopussa Metro 100% Bussit 99% Raitiovaunut 70% ruuhka-ajan ulkopuolella pyrkimys 100 % Lähijunat 32% Vuonna 2014 lähijunaliikenteen vuoroista 80% on esteettömiä (SM 4 on poistunut ja SM 5 on käytössä) Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Matalalattiaisuus Bussiliikenteen kilpailuttamissäännöissä painotetaan Linja-autoon nousemisen helppoutta (nousukorkeus, askelkorkeus, koko sivun niiaus, pakollinen lastaussilta) Keskisillan etupuolelta varataan 4 vammaispaikkaa (istuinkorkeus, painonapit, käytäväleveys, jne.) Kaikissa uusissa busseissa 3 lastenvaunupaikkaa Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

JOUKO kaupunginosalinjat Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

JOUKO kaupunginosalinjat Uusi selkeämpi palvelulinjasto Aikataulun mukaan kulkevilla linjoilla kaikki lähdöt ajavat samaa reittiä Vuoroväli säännöllinen, tavallisimmin tunti Kutsuohjatuilla linjoilla helppokäyttöinen kutsu- ja välitysjärjestelmä Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

JOUKO kaupunginosalinjat Linjat tarkoitettu kaikkien käyttöön Linjat kulkevat tärkeiden asiointikohteiden kautta: ostoskeskukset, terveyskeskukset, palvelutalot jne. Linjat kuljettavat oman kaupunginosan palvelujen luokse Linjoilla selkeät vaihtopaikat muihin joukkoliikennevälineisiin Palvelu ei kuitenkaan muuta kotipihan olosuhteita Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 9.12.2010

Turvallinen ja sujuva joukkoliikenne kaikille! Kiitos Ryhmäpäällikkö Sami Aherva / Esteettömyyskoordinaattori Mervi Vatanen 7.4.2017