A) Se présenter, p. 16. a) Se présenter, p. 16.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Persoonapronominit.
Advertisements

 PHENOMENON , 5. jakso.  Elämisen taito voi olla erilaista eri alueilla ja eri aikoina  Savoir vivre peut être different selon le temps et.
10 HYVÄÄ SYYTÄ OPISKELLA RANSKAA
Monikko.
Adjektiivit Adjektiivi on kuvaileva sana, se kertoo millainen jokin esine, asia tai ilmiö on. Adjektiiveilla on kolme muotoa, ja ne taipuvat pääsanansa.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Rakastu ranskaan Je t’aime.
Vaillinaiset apuverbit: must
Suomen kieli maailman kielten joukossa
Objektipronominit.
Teksti, ideologia ja toiseus
YLEISPREESENS.
ME, TE, LE, LA (M’, T’, L’) − Objektipronominit − (suorat)
LE FRANÇAIS – BIEN SÛR ! RANSKA – TOTTA KAI ! Anita Zenger.
Runo tekstitaidon kokeessa
Preppaus ENA 2.
 Merkityksessä ”yksi”, ”eräs”.  Jaime bebe un té.  Monikossa merkityksessä ”joitakin”  Hay unos chicos en la calle.  Monikossa lukusanan kanssa merkityksessä.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Yhdyssanat, jotka kirjoitetaan erikseen
LE FRANÇAIS – BIEN SÛR ! RANSKA – TOTTA KAI !.
Futuuri Le futur.
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
Kielivalinnat 2. luokalla
Il est quelle heure? Kellonajat ranskaksi.
The ideology of the Other The image of Northern Finland in French travel literature Merja Torvinen, University of Oulu, Finland.
Etsi ensin predikaatti.
a) Se présenter, p. 16 b) Saluer et prendre congé, p. 15.
Impératif Imperatiivi eli käskymuoto. 1. Säännölliset ja epäsäännölliset verbit  Parle!Parlez!  Finis!Finissez!  Attends!Attendez!  Bois!Buvez! 
Les pronoms rélatifs Relatiivipronominit. qui: subjekti ’joka, jotka’ La fille qui attend là-bas s’appelle Michèle. Il y a beaucoup de chansons qui parlent.
Suorat ja epäsuorat objektipronominit
Le conditionnel Konditionaali. Esimerkkejä:  J’aimerais te voir.  Tu réfléchirais?  Il attendrait son amie toute la soirée.  Nous boirions un peu.
Artikkelit. 1. Epämääräinen artikkeli Un/une, des Mainitaan ensimmäistä kertaa: J’ai une amie à Paris. (yksi, eräs) Il y a une voiture dans la rue. C’est.
Les baguettes de pain
Les formes du futur. Le présent -puhekieli, lähitulevaisuus > Qu’est-ce que tu fais ce soir? > On va au cinéma?
 J’ai = Minulla on  Tu as = Sinulla on  Il/elle a = Hänellä on  On a = omistetaan, meillä on (puhekieli)  Nous avons = Meillä on  Vous avez = Teillä.
Persoona- pronominit, en, y. I persoonapronominit I persoonapronominit SubjektiObjektiAdverbi- aali Refleksii- vinen Painollinen jeme moi tute toi illeluiselui.
Omistuspronominit. 1. Artikkelin kaltaiset omistuspronominit  Sijoittuvat pääsanansa eteen ja noudattavat sen sukua ja lukua: M.F. MON. mon livrema voituremes.
L’emploi du subjonctif. Tapaluokka (vrt. Indikatiivi, konditionaali) Yleensä que –konjunktiolla alkavassa sivulauseessa (esim. il faut que) Tietyt konjunktiot.
Lauseenvastikkeet. Voivat korvata sivulauseen, jos pää- ja sivulauseella sama subjekti Je sors après avoir fait mes devoirs. Je l’ai fait pour t’aider.
Kielikeskusopettajan näkökulma Molièren kielen tulevaisuudesta.
Substantiivien suku yksikkömonikko maskuliiniun- feminiiniuna- Epämääräinen artikkeli Esta es una estrella. Estos son (unos)corazones. Unos ja unas eivät.
Ranskan -er-verbien taivutus PARLER (puhua). je parle (minä puhun)
”mennyt aika”. YKSIKKÖ  I was minä olin  You were sinä olit  He / She / It was hän oli MONIKKO  We were me olimme  You were te olitte  They were.
Määräysmuodot englanti - ruotsi. Sukulaiskielestä on hyöytä!  Englanti ja ruotsi ovat sukulaiskieliä ja tämä näkyy mm. siinä, että lauserakenteet ovat.
Conditionnel.
En-sanojen monikko: Ruotsin kielessä substantiivit eli asioita, esineitä ja ihmisiä kuvaavat sanat jaetaan en- ja ett- sukuisiin. En-sukuiset sanat.
Ranskan opiskelijoiden Nizzan ja Monacon opintomatkan
Yleispreesens Ja be ja have -verbit.
Perussanajärjestys Julie Silk, Riitta Silk 1 Open Road Open Road
Suomen kielen alkeiskurssi - sanaluokat
ADVERBIT = ”MITEN” Käyttö
Depuis + preesens.
Akkusatiivi.
KYSYMYS.
Partitiivi.
Päälauseen sanajärjestys
Taipumattomia sanoja, jotka toimivat toisten sanojen määreinä
Olla-verbit ser, estar, haver, ter.
Être-verbi kielteisenä
Avoir-verbin taivutus
Avoir-verbi kielteisenä
Être-verbin taivutus.
Leçon 13 KAHOOT.IT
Futur simple, conditionnel…
Organisez votre journée
Être heureux au travail
LEÇON 2.
Petit exposé Vocabulaire : Internet etc.
Pres. version 7 Voici quelques commentaires sur un voyage, que ma femme et moi, nous avons fait dans un pays qui est complètement fermé depuis 65 ans.
Titel: Quelle: Übungsart: Titel: Quelle: Silben 2 Buchstaben
Esityksen transkriptio:

a) Se présenter, p. 16

b) Saluer et prendre congé, p. 15

I c) Formules de politesse, p. 23

I d) Logement et travail, p. 34

I e) Des métiers, p. 34

I f) La famille et l’état cilvil, p. 46

II a) À l’aéroport, p. 14

II b) Dans l’avion, p. 22

II c) Au restaurant d’une station de ski, p. 32

II d) À Nice, au téléphone, p. 44

III A. Verbes irréguliers être et avoir j’ai je suis tu as tu es il / elle / on a il / elle / on est nous avons nous sommes vous avez vous êtez ils / elles ont ils / elles sont

III B. – C. Articles indéterminés et déterminés, du singulier (un, une; le / l’, la / l’) et du pluriel (des; les)

III D. Construction il y a Rakennetta il y a käytetään engl.- ja ruotsinkielen there is/are ja där finns -rakenteiden tavoin ilmaisemaan, että jossakin on jotakin. En France, il y a des carnavals au mois de février. Sitä seuraa substantiivi (mahdollisesti adjektiivin kanssa). Il y a des villages séduisants à l’alentours de Marseille.

III E. Prépositions de, à, en et pour 1/ 2 À à la maison, au jardin, à l’école, à Londres, aux Pyrénées  paikassa oleminen, paikkaan meneminen (suunta, sijainti); à neuf heures, à midi  kellonaika … DE de l’école, de la piscine, de Londres, des Pyrénées, de Finlande  tuleminen jostakin (lähtökohta), tai alkuperä (maiden nimet, kaupungit); le piano de Frédéric, le piano de la femme de Frédéric, le piano de mes parents  omistaminen (genetiivi); jambon de Parme (parmankinkku), vacances d’été (kesäloma)  yhdyssanat

III E. Prépositions de, à, en et pour 2/2 je suis en ville, je vais en ville, je voyage en Finlande , je vais en Finlande  suunta ja sijainti, etenkin maidennimien yhteydessä; en novembre, en été, en vacances  ajallinen sijainti: vuodenajat, kuukaudet, lomalla oleminen en brique, en cuir, en soie  ‘tiiltä’, ‘nahkaa’, ‘silkkiä’: materiaali, josta jokin on tehty … POUR je travaille pour le cours d’anglais  jotakin varten (syy); une chanson pour les solitaires  jollekin (tekemisen kohde silloin, kun on kyseessä kirjoittaminen, laulaminen, antaminen); Vous partez pour Paris? C’est vrai?  suunta (lähinnä partir-verbin, ‘lähteä’, kanssa)

III F Verbes réguliers du 1er groupe, p. 36 Ranskan verbit ovat kahdenlaisia: säännöllisiä  étudier, finir, rendre,… tai epäsäännöllisiä.  lire, apprendre, faire – Säännöllisiä verbejä on kolmenlaisia: perusmuodossaan -er–, -ir– ja ja -re –loppuisia. Enemmistö kuuluu ensinmainittuun ryhmään. – Epäsäännöllisillä verbeille taivutusasu on yksilöllinen ja ulkoa opeteltava. Niistä on olemassa listoja sanakirjoissa ja oppikirjoissa.

III F Verbes réguliers du 1er groupe, p. 36 Ryhmään I asettuvat kaikki uudet kieleen tulevat verbit pacser, ‘rekisteröidä parisuhde’ chatter, ‘chattailla’ Yleisimpiä I –luokan verbejä: s’appeler, ‘olla nimeltään’ habiter, ‘asua’ travailler, ‘työskennellä’ commencer, ‘aloittaa’ manger, ‘syödä’ regarder, ‘katsoa’ parler, ‘puhua’

III F Verbes réguliers du 1er groupe, p. 36 Epäsäännöllisyyksiä I –luokan säännöllisten verbien taivutuksessa: MANGER  mange, manges, mange; mangeons, mangez, mangent COMMENCER commence, commences, commence; commençons, commencez, commencent S’APPELER  je m’appelle, tu t’appelles, il/elle/on s’appelle; nous nous appelons, vous vous appelez, ils/elles s’appelent

III F Verbes réguliers du 1er groupe, p. 36 Säännöllisen verbin taivutus menee niin, että perusmuodosta (-er–, -ir– tai –re –pääte) poistetaan viimeinen tavu (étudier / finir / rendre) ja tilalle laitetaan taivutuspääte: -er –loppuiset  étudie, étudies, étudie; étudions, étudiez, étudient -ir –loppuiset  finis, finis, finit; finissons, finissez, finissent -re –loppuiset  rends, rends, rend; rendons, rendez, rendent

III G Négation, p. 36 Kieltosanat (ei, ei mitään, ei kukaan, ei koskaan) sijoittuvat ranskan kielisessä lauseessa verbin molemmille puolille. Jos verbi on liittomuotoinen (koostuu useasta osasta), kieltosanat laitetaan verbin ensimmäisen osan molemmin puolin. Verbin jälkimmäinen osa tulee tulee molempien kieltosanojen jälkeen.

III G Négation, p. 36 Vertaa suomen kielistä ja ranskan kielistä lausetta keskenään: En puhu arabiaa. Je ne parle pas la langue arabe. En puhu koskaan arabiaa. Je ne parle jamais la langue arabe. Suomen kielessä kieltosanojen keskinäistä paikkaa voisi vaihtaa, ranskan kielisessä näin ei voi tehdä.

III G Négation, p. 36 Liittomuoto ja kieltosanat: Je n’ai jamais parlé la langue arabe.  En ole koskaan puhunut arabiaa. Je ne sais pas parler la langue arabe.  En osaa puhua arabiaa. Vertaa englannin kieli: I have never spoken the Arabic language.

III G Négation, p. 36 Kieltosanoja: ne − pas no ne – jamais never ne – rien nothing ne – personne nobody ne – plus no more

III G Négation, p. 36 Ce n’est pas une bonne idée. Esimerkkejä Ce n’est pas une bonne idée. C’est une bonne idée. Je ne travaille pas actuellement. Je travaille (actuellement). Vous n’aimez pas vivre à Nice? Vous aimez vivre à Nice? Nous n’allons pas dîner chez moi. Nous allons dîner chez moi.

III h) Adjectifs possessifs, p. 48

III i) Génitif et les constructions du, de la, des et de l’ , p. 49

III j) Combinaisons d’une préposition d’un III j) Combinaisons d’une préposition d’un article (au, à l’, aux; du, des), p. 52

III k) Interrogation, p. 54