LOPPURAPORTIN ESITTELY- JA KESKUSTELUTILAISUUS Yhdyskuntarakenne ja palvelujen saavutettavuus MALY -ryhmän puheenjohtaja Erkki Kukkonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Advertisements

Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Helsingin seudun Maankäyttösuunnitelma MASU
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommununtredning Keravan kuntalaisten ja valtuuston kuulemistilaisuus Kerava Matti Vatilo.
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportti.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportti.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Nuorisovaltuustomalli KUNTA-työryhmän puheenjohtaja Juho Mölsä.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Kaupunkiyhteiset tulostavoitteet Kh Kaupunkiyhteiset tulostavoitteet v Talous Valtuustokauden tavoiteMittariTulostavoite Kaupungin.
Valtionosuusuudistus 2010
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Nuorisovaltuustotilaisuus Hallintojohtaja Jukka Anttila.
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
ET2050 Euroopan alueiden tulevaisuus Timo Hirvonen
VARKAUDEN KAUPUNKI VARKAUS VISIO 2012 Kehittyvä, kilpailukykyinen, ympäristöä arvostava ja kansainvälinen teollisuusseutu Turvallinen, elinvoimainen ja.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Sastamalan toimintamalli
MILLAISEEN METROPOLIIN? Espoon kuntalaiskuuleminen Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Erkki Kukkonen kaupunginjohtaja Johtopäätökset nykytila-analyysistä MALY -työryhmä
KUUMA –johtokunta HS
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Vahvuuksiamme Kuopiossa on toimiva koulutusketju varhaiskasvatuksesta yliopistoon (perusaste, lukio ja 2. aste, Sakky, Savonia, Pelastusopisto, SibeliusAkatemia,
Kohti maailman huippua. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
Uudet pysäköintiratkaisut osana älykästä liikennejärjestelmää
Pääkaupunki-seutu Eetu ja Ella.
HYVINVOINTIKESKUS KUNTALAISINFO ma
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Rakennemallin sisältö teemoittain
Kuntalaisinfot Keskeiset havainnot Osallistujia vähän
Työvoiman alueellinen liikkuvuus
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Esityksen transkriptio:

LOPPURAPORTIN ESITTELY- JA KESKUSTELUTILAISUUS Yhdyskuntarakenne ja palvelujen saavutettavuus MALY -ryhmän puheenjohtaja Erkki Kukkonen

2

Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio 3

Keski-Uudenmaan kaupungin visio Älykäs verkostomainen kaupunki Älykäs kaupunki on kilpailukykyinen vahvojen keskusten verkosto Kilpailukyky luo pohjaa kestävälle taloudelle ja palveluille Ensimmäinen aitoon kunnanosahallintoon perustuva malli Suomessa! 4

ÄLYKKÄÄN RAKENTEEN KRITEERIT Kriteeri 1: Uusi maankäyttö täydentää ensisijaisesti olemassa olevaa kaupunkirakennetta ja hyödyntää uuden kaupungin avaamat mahdollisuudet. Samalla huolehditaan, että nykyisin jo rakentunut verkostomainen kaupunki säilyy moni- ilmeisenä. Kriteeri 2: Uusi asuminen sijoitetaan kaupunkiin siten, että palvelut ja työpaikat ovat hyvin saavutettavissa erilaisia verkkoja pitkin. Sähköisiä palveluja kehitetään voimakkaasti. Keskeiset palvelupisteet luokitellaan saavutettavuustavoitteen mukaan seuraavasti: kaupunkipalvelut citypalvelut cityalueen lähipalvelut Kriteeri 3: Kaupungin työpaikkaintensiiviset alueet suunnitellaan hyvin saavutettaviksi sekä sijoitetaan logistiikka- ja varastoalueet liikenteellisesti toimiville alueille. Kriteeri 4: Maankäytön sijoittamisella tuetaan keskuksien kehittymistä ja huolehditaan, että kaupungin eri osien omailmeisyys, ympäristön luomat edellytykset, paikan henki ja historia huomioidaan osana kaupunkirakennetta. Kriteeri 5: Kaupunki tarjoaa asumismahdollisuuksia urbaaneista keskustoista maaseudulle huolehtien, että kaupungissa on erilaisia asumisympäristöjä. Kriteeri 6: Poikittaisia yhteyksiä kehittämällä parannetaan verkostomaisen kaupungin toimivuutta. 5

6

”Kotimaisten kielten tutkimuskeskus on suurin piirtein kauhuissaan city-sanan käytöstä. Ensinnäkään se ei ole suomen- eikä ruotsinkieltä, toisekseen sana lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan ja kolmanneksi sen käyttötapa selvityksessä on kieliopin vastainen. Oikein käytettynä kirjoitusasu olisi Tuusulanjärven city. Nimistötutkija Sirkka Paikkala uskoo, että city-sana on käännöskukkanen ja selvitysprojektissa käytetty työtermi on tuotu vahingossa julkisuuteen.” 7

HS

Cityalueen lähipalveluja voi olla useita kullakin viidellä cityalueella väestöpohjan mukaisesti esimerkkejä: – terveydenhuollon ennaltaehkäisevä vastaanottotoiminta – lasten- ja äitiysneuvolapalvelut – lasten ja nuorten suun terveydenhuolto – päiväkoti – ala- ja yläkoulu (yhtenäiskoulu) – nuorisotila – kirjaston monitoimipalvelupiste – leikkipuisto ja pallokenttä – joukkoliikenteen pysäkki ja joukkoliikenneyhteys lähimpään citykeskukseen – sähköiset palvelut 9

Citypalveluja on kullakin viidellä cityalueella vähintään yksi voivat sijaita missä tahansa ko. cityalueen puitteissa (liikenneyhteydet) esimerkkejä: – terveyskeskuksen kiireetön potilasvastaanotto – röntgen- ja laboratoriopalvelut – kasvatus- ja perheneuvolat – lukion ja ammatillisen koulutuksen toimipisteet – kaupungin monipuoliset asiakaspalvelupisteet – monipuolisemmat urheilukentät ja palloiluhallit – joukkoliikenteen vaihtopaikat ja liityntäpysäköinti – työmatkatasoinen joukkoliikenneyhteys pääkaupunkiseudulle – citykeskusten välinen joukkoliikenneyhteys 10

Kaupunkipalveluja on Keski-Uudenmaan kaupungissa vain yksi tai väestöpohjasta riippuen useampiakin voivat sijaita missä tahansa kaupungin alueella (liikenneyhteydet) esimerkkejä: – terveyskeskuksen ympärivuorokautinen päivystys – urheilu- ja liikuntakeskukset sekä erikoislajien hallit – joukkoliikenteen matkakeskukset ja liityntäpysäköinti – monipuoliset joukkoliikenneyhteydet pääkaupunkiseudulle ja muualle maahan – vapaa-ajan ja kulttuuripalveluiden johtaminen – hallinto-, henkilöstö-, talous- ja tukipalvelut 11

12

13

14

15

AINUTKERTAISET VAIKUTUKSET MALY- työryhmä arvioi, että seuraavia toimenpiteitä voidaan toteuttaa ja tavoitteita saavuttaa vain, mikäli selvitystyössä mukana olevat kunnat liittyvät yhteen uudeksi kaupungiksi: raja-alueiden hyödyntäminen ja parempi kaupunkirakenne ekotehokkuuden ja taloudellisuuden kannalta investointien keskitys ja systemaattinen aluekehitys Helsingin seudun maankäytön suunnitelmien pohjalta metropolihallinnon kanssa tasavertainen toiminta alueen kilpailukyvyn turvaaminen seudulla osaamisen ja henkilöstön saannin turvaaminen 16

9 KIITOS