Kulttuurin toimintaympäristön muutokset Ditte Winqvist Erityisasiantuntija Opetus- ja kulttuuriyksikkö Päivitetty
Julkisten kulttuuripalvelujen kehittämisen kannalta on tärkeää: että kulttuuri nähdään kunnassa hyvinvointipalveluna että kulttuuripalvelut ovat mukana kunnan ja alueen strategioissa että kulttuuri on osa kunnan muita palveluketjuja että yhdessä tuotetaan hallintokuntarajoja ylittäviä palveluja (Sosiaali- ja terveys-, opetus-, nuoriso- ja liikuntatoimi) että asiasta tehdään päätöksiä ja luodaan rakenteita yhteisille prosesseille Ditte Winqvist
Kulttuuripalvelut ovat osa ihmisten arkea Kulttuuripalvelujen kasvava merkitys osana ihmisten arkea ja hyvinvointia korostuu jatkuvasti. Asiakaslähtöisyys ja osallisuus sekä palvelujen yhteiskehittäminen. Kulttuuri tulee yhä vahvemmin osaksi muita kunnallisia palveluja Ditte Winqvist
Monimuotoisuus, monikulttuurisuus ja kotoutuminen Samalla suuri mahdollisuus ja vakavasti otettava haaste. Miten ilmiöiden rikkaus näkyy osana suomalaista taide- ja kulttuurielämää? Nähdäänkö kulttuuripalvelut keinona kehittää suvaitsevaisuutta, ymmärrystä ja avoimuutta? Onko henkilöstöllä riittävää osaamista? Onko pienten yleisöjen kulttuurille tilaa? Ditte Winqvist
Taide- ja kulttuurilaitosten uusi tuleminen Kulttuuri- ja taidelaitosten uudistettu toimintakulttuuri on elinehto. Olemme tietyllä tavalla laitosrakenteemme vankeja – mutta samalla rakenteet pitävät sisällään erittäin paljon hyvää. Miten kykenemme avaamaan keskustelua ja kehittämään taide- ja kulttuurilaitoksia kaikille positiiviseen suuntaan? Miten ? laitosten rooli yhteiskunnassa vahvistuisi ja yleisön osallisuus korostuisi? laitosten osaamisen pohjalta kehitetään uutta yhteistoimintaa sekä muiden ammattilaisten että käyttäjien kanssa? luotaisiin uusia toimintamuotoja ja aidosti alueellisia palveluja? Ditte Winqvist
Kuntien erilaistuminen Kunnat ovat hyvin erilaisia ja edellytykset järjestää kulttuuripalveluja vaihtelevat suuresti. Tulevaisuudessa erilaisuus kasvaa. Miten voisimme paremmin tukea myös pienten kuntien kulttuuritoimen kehittämistä? Ditte Winqvist
Kuntakentän muutokset pähkinänkuoressa Ditte Winqvist
Toimintaympäristön muutos asettaa monia haasteita Julkisen talouden kestävyysvaje on todella suuri. Lähes puolet siitä kohdistuu kuntiin. Kuntien työvoimasta yli 60 % jää eläkkeelle 2030 mennessä. Väestön ikääntyminen kasvattaa palvelujen tarvetta. Palvelujen valinnan vapaus lisääntyy -> Vaikea ennakoida palvelun tarvetta. Ihmisten elintavat muuttuvat. Kunnat ja alueet erilaistuvat. 8
VÄESTÖRAKENNE Ditte Winqvist
vuotiaiden osuus (%) väestöstä Seutukunnat 2009 Lähde: Tilastokeskuksen väestörakennetilasto 2009 ja Väestöennuste /Kuntaliitto/JAH
Yli 64 -vuotiaiden osuus (%) väestöstä Seutukunnat 2009 Lähde: Tilastokeskuksen väestörakennetilasto 2009 ja Väestöennuste /Kuntaliitto/JAH
MUUTTOLIIKE Ditte Winqvist
Asukasluvun muutos (%) vuodesta 2008 vuoteen 2015
KUNTARAKENNE JA TALOUS Ditte Winqvist
Lähde: Vuodet Tilastokeskus. Vuosien ennusteet PPB (Talousjaosto ). 1) Mm. opetustoimen ylläpitäjämallin vuosi 1997 ei ole vertailukelpoinen aikaisempien vuosien kanssa Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen kasvuprosentit % 1) /hp
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. € (käyvin hinnoin) Lähde: Vuodet Tilastokeskus. Vuosien ennusteet PPB (Talousjaosto ) /hp
Tulo- ja menokehitys epätasapainossa Kuntien ja kuntayhtymien verorahoitus ja toimintamenot, muutos edelliseen vuoteen verrattuna, mrd. euroa Lähde: Vuodet 1998 – 2011 Tilastokeskus, vuosien ennusteet PPB (Talousjaosto ) /hp
PALVELURAKENNE Ditte Winqvist
Kulttuuripalvelut ovat osa muita kunnallisia palveluketjuja aina maankäytön suunnittelusta nuorten hyvinvointiin Ditte Winqvist
Minkälaisia kysymyksiä nousevat kulttuuripalvelujen osalta? Elämänkaariajattelu palvelutuotannossa? Perinteisten sektorirajojen ylittäminen? Kulttuuri osana erilaisia palveluketjuja? Yksilölliset tarpeet / kollektiiviset tarpeet? Aktiivinen lähestyminen – ”etsivä kulttuurityö”? Ihmisten arjen huomioimista palvelujen suunnittelussa ja tarjonnassa Ditte Winqvist
Kulttuurin osalta paljon avoimia kysymyksiä Mitä, missä, kenen tuottamana? Kulttuuripalvelut - yksi lenkki pitkässä palveluketjussa. Tarve on palveluista, joita kohdennetaan erilaisille asiakasryhmille. Uusia toimijoita tuottavat palveluja, mutta vastuu on edelleen kunnalla. Yhteistoimintaa suuren kirjavan joukon kanssa, joka enenevässä määrin tulee kulttuurin ulkopuolelta. Vaatii strategista otetta, suunnitelmallisuutta, selkeitä tavoitteita ja koordinointia MUTTA samalla joustavuutta, verkostoja ja diplomatiaa.
Kulttuurin demokratisointi Kulttuurin demokratisointi Taidekasvatus jokaisen ulottuville Taidekasvatus jokaisen ulottuville Passiivisuus -> Osallisuus Laitosten avautuminen Laitosten avautuminen Toiminnan alustat uudistuvat Toiminnan alustat uudistuvat Osa hoito- suunnitelmaa Osa hoito- suunnitelmaa Yksilön OIKEUS kulttuuriin Yksilön OIKEUS kulttuuriin Paikallis- museoiden uusi merkitys Paikallis- museoiden uusi merkitys
Taidelaitokset Kulttuurin toimialan laajentuminen kunnassa Taide- ja kulttuuripalvelujen kasvu ja kosketuspintojen monipuolisuus Taide Kulttuuritoiminta Taiteilijat Sivistys Yhdistykset Oppilaitokset Harrastajat Identiteetti Hyvinvointia ja elämänlaatua Syrjäytymisen ehkäisy Yhteisöllisyys Monikulttuurisuus Elämyksellisyys Työhyvinvointi Yhteisötaide Ennaltaehkäisevä toiminta Osallisuus Sosiaalinen pääoma Luovat toimialat Suomen Kuntaliitto Ditte Winqvist Ditte Winqvist
Kulttuuriset hyvinvointipalvelut? Ennaltaehkäisevän toiminnan merkitys korostuu kunnissa Kyse on taide- ja kulttuuritoiminnasta, jossa puhtaasti taiteellisten tavoitteiden ohella on julkilausuttu jokin muu yhteiskunnallinen tavoite. Ei missään nimessä vähennä taiteen omaa arvoa vaan päinvastoin luo siltoja uusien käyttäjien luo. Taide haluaa lähes aina kohdata kuulijaa, katsojaa tai kokijaa. Hyvinvointipalvelujen kautta löydetään uusia kohderyhmiä Ditte Winqvist
Kulttuuri ja hyvinvointi Mistä oikeasti puhumme? Kaikki kulttuuri tekee pääsääntöisesti hyvää, mutta kaikki kulttuuritoiminta ei lasketa hyvinvointitoiminnan alle. Seniorit Työhyvin- vointi Lapset Nuoret Ympäristö Taide- opetus Toiminnan sisältö? Toiminnan kohderyhmä? Toiminnan tavoitteet?