ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n. 10 000 asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
LUVALLISET POISSAOLOT
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Harvialan koulu ja päiväkoti
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Selevä Paletti — SUUPOHJAN LAPSIPERHEIDEN PALVELUKOKONAISUUS.
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista Taru Lintunen & Marjo Kuusela.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Tavoitteet antaa eri maista tuleville nuorille mahdollisuus tapaamiseen ja mielipiteiden vaihtoon Antaa nuorille tietoa Kreikan historiasta ja kulttuurista.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
© Aseman Lapset ry 2009 A-taso 1. © Aseman Lapset ry 2009 A-taso 2 Walkers-Hubu-bussiprojekti - Keväällä 2011 alkanut kehittämishanke, päättyy joulukuussa.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Peruskoululaisten mielenterveystaidot –hanke Osaan ja Kehityn –hanke
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Verso-viikko osana kunnan kulttuuritarjontaa Hirvensalmen pilotti 2013.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Kehittämishanke: Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Akateeminen terveyskeskus / STM Perustana Mari Heikkisen ja Kaarina Järvenpään tutkimukset.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Hyvinvointikoulun toimintamalli
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSPALVELUJEN TOIMIALA Kaupunginvaltuusto
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
- ja tähän mahdollinen ala
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Askeleittain opetusohjelma
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely

Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin, Kunnaksen ja Leikkituvan päiväkodit.  Kouluja on kolme; Ahtialan koulu (ala-ja yläkoulu), Kunnaksen koulu ja Myllypohjan koulu

Yhteistyötahot varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa ovat jo pitkään tehneet vahvaa yhteistyötä (Opeko hanke 2006  yhteistyökooste)

VISIO Ahtialassa asuu Suomen tyytyväisimmät lapsiperheet

TOIMINTA-AJATUS Itäisen alueen päiväkodit ja koulut edistävät lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä hyvinvointia tarjoamalla laadukkaita varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluita..

Taustaa  Vajetta sosiaalisessa kasvussa.  Yhteisöllisen huoltamisen ja turvallisen kasvamisen vaatimusten lisääntyminen.  Kaivattiin systemaattisesti etenevää tavoitteellista työskentelytapaa, mallia.

Jatkuvan sosiaalisen vastuun ja kasvun tukemisen ohjelma itäisellä alueella Oppilashuollon projektihanke

Syntyi ajatus OSSISTA! O - onnellisten S - sosiaalisten S - suhteiden I - innovaatio

TAVOITE  Lasten ja nuorten varhainen ja jatkuva tukeminen sosiaalisessa kasvussa  Luoda yhtenäinen tukiverkosto joka kehittyy lapsen kasvamisen myötä.  Tukea lapsen kehitystä eheäksi, vastuulliseksi ja ympäristöään tarkkailevaksi ihmiseksi.

TOTEUTUSTAPA  Koulutetaan mahdollisimman kattavasti alueen opetushenkilökuntaa ohjelmien ja opetusmenetelmien käyttöön.  Kartoitetaan jo olemassa olevat resurssit alueella.  Muodostetaan alueellisia työryhmiä joiden tehtävänä on kehittää ja ylläpitää tietotaitoa eri menetelmien käytöstä ja verkostoitua alueella yhteistyön kautta.

OHJELMAT:  Askeleittain ohjelma: 6-9-v.  Lions Quest ohjelma: 7-13-v.  Vertaissovittelumenetelmä: 13v.   Kiusaamiskoulutus

Askeleittain opetusohjelma:  Opetetaan lapsille empatiataitoja, itsehillintä- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä tunteiden säätelyä.  Edistää elämän hallintaa ja koulumenestystä  Tunteiden säätelyn myötä ristiriitatilanteiden selvittely helpottuu.  Työkalu arjen tilanteisiin.

LIONS QUEST- kasvatusohjelma  Tarkoituksena tukea kasvattajia tukiessaan nuoria kohtaamaan päivittäisiä haasteita  Ohjelmia viisi; eri teemat ja kohderyhmät  Osa-alueita: elämän taidot, väkivallan ehkäiseminen, luonteen kasvatus, auttaminen, päihteet ja verkostoyhteistyö.

VERTAISSOVITTELU  Kouluun tarkoitettu sovittelumalli  Oppilaiden välisiin ristiriitatilanteiden selvittelyyn kehitetty ratkaisumenetelmä  Tarkoituksena on kehittää oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja vastuuta omista teoistaan.  Vähentää koulujen toimintahäiriöitä.  Nopea puuttuminen.

KOULUTUSAIKATAULU:  Askeleittain koulutus: 08/2008 (esi-ja alkuopettajat luokat)  Vertaissovittelu koulutus: 09/2008 (5.- 9.luokkien opettajat, oppilaiden koulutus myöhemmin erillisenä.  Lions Quest koulutus: 10/ 2008 (jo koulutetut ja 4.-5.luokkien opettajat)