HYVÄLLE SATAMALLE HYVÄKUNTOINEN RAUTATIE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elinkeinoelämän näkemys uusista reiteistä ImaTrainBorder
Advertisements

Toimitusjohtaja Mikael Aro
TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
Pohjois-Suomen kansainväliset liikennekäytävät
Seminaari Seinäjoki–Kaskinen -radan parantamisen perusteista
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla. Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla Kaikki toimialat (vuosimuutos-%) Lähde: Tilastokeskus, Asiakaskohtainen.
Vanhuuseläkeiät EU maissa sekä Islannissa, Norjassa ja Sveitsissä 2011
NECL II lyhyesti  budjetti: n. 2,7 M€  aika:  partnerit: 22 partneria Suomesta, Ruotsista ja Norjasta - pääpartneri: Västernorrlannin lääninhallitus.
Akavan veropoliittinen ohjelma 2019
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
Suomi idän ja lännen solmupisteenä
Korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu ulkomailla Valokuvat: Jaana Mutanen_jaMu.
Kansainvälinen yhteistyö.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
EBSCO-päivä Suomessa 17. huhtikuuta 2008 Kustantajaosaston tehtävät Kustantajapalveluiden aloitteet, jotka hyödyntävät asiakkaitamme.
Ammatit ennen, nyt ja tulevaisuudessa Jobs in the past, present and the future Vatialan koulu, Kangasala (Suomi) Belle vue Boys’ School, Bradford (Iso-Britannia)
Suomen satamien logistiikka ja Haminan satamaan vaikuttavat alueet
Venäjän merkitys kyselyn perusteella on ollut kasvussa: Tänä vuonna sen ilmoitti merkittävimmäksi ulkomaalaisten vieraiden lähtömaaksi jo 70 prosenttia.
Rajaliikenteen sujuvuus tulevaisuudessa Tommi Kivilaakso, Tulli
Euroalue tyhjäkäynnillä
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
Matkailuala Varsinais- Suomessa 2050? Vesa Taatila
ESITTELY VR Osakeyhtiö/VR Cargo Kouvolan asiakaspalvelukeskus
Eures-palvelut Lapin työ- ja elinkeinotoimistO
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Eversti Tero Kaakinen Komentaja, Kaakkois-Suomen rajavartiosto
Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Takamatkalta tähtien joukkoon Etelä-Pohjanmaan kansainvälistymisen edistäminen eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä Pertti Kinnunen
FUAS Kielet ja viestintä
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Nelostieseminaarin loppusanat Eduskunta Samuli Pohjamo Maakuntahallituksen puheenjohtaja.
Insinööri Tradenomi Filosofian.
Women in fire and rescue services Mira Leinonen Helsinki.
Kaskisten rata metsä- ja puutalouden näkökulmasta
Italia.
Autonomian ajan alku: Miksi Suomi joutui Ruotsin vallan alta Venäjän valtaan? Millaiseksi Suomen asema osana Venäjää muotoutui? Miksi Suomi sai erityisaseman.
Kylmän sodan kriisejä.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihdossa olleet opiskelijat vuonna 2013 (Eurooppa) 1 – 10 vaihto-opisk. 11 – 30.
Moi Anastasija Viktorovna! Minä olen Muumipeikko. Minä asun Suomessa Muumilaaksossa* Muumimaman ja Muumipapan kanssa. Me asumme Muumitalossa. Muumilaakso*
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI YH 4 EU nykyään.
Финский лесной бизнес в г. Костомукше Suomalainen Metsä bisnes Kostamuksessa.
Eurooppalainen kulttuuripiiri
EUROOPAN UNIONIN SYNTY JA LAAJENEMINEN
KPL 19 Afrikan rikkaudet jaetaan
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
YH 2 Suomi ja kansainvälinen kauppa
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Liittoutuneet laittavat akselivallat ahtaalle
Ajautuminen diktatuuriin
Vastavuoroinen laadunvarmistus
Bensiiniautosta Bioetanoliauto ?
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki
Metsäjohtaja Sauli Brander UPM Metsä
Moni- ja yksivuotinen haku
Kouvola RRT Raidelogistiikan kasvuresepti -seminaari
Tehnyt: Tomi, Veeti ja Emmi
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi
Metsäteollisuuden työvoima
I MAAILMANSOTA Mitä sodassa tapahtui? -Vuonna 1917
Juha Mäkimattila tehtaanjohtaja Stora Enso Veitsiluoto
Esityksen transkriptio:

HYVÄLLE SATAMALLE HYVÄKUNTOINEN RAUTATIE Seminaari Seinäjoki 26.11.2012

HISTORIAKIRJASTA Koko rata Seinäjoelta Kaskisiin ja Kristiinankaupunkiin avattiin virallisesti liikenteelle 1.8.1913 Rata oli vedetty molempien paikkakuntien satamiin johon vietiin tervaa ja puutavaraa Radan varteen perustettiin kauppoja ja 1917 rakennettiin saha ja muita yrityksiä Aronkylä oli pitkään tärkeä keskus Henkilöliikenne Kaskisiin loppui 1965 ja rataosuudella kokonaan 1968 Kristiinankaupungin rataosuus lakkautettiin 1982 Kaskisten sataman vilkkaan liikenteen ansiosta Kaskisten radalla on edelleen käyttöä Tänä päivänä radalla kulkee sahatavaran, puujalosteiden ja raakapuun lisäksi puupellettiä ja rikastesekoituksia Kaskisten satama 26.11.2012

ARVIOIDUT KULJETUSMÄÄRÄT 2012 Kaskisten satama 26.11.2012

Kehitysmahdollisuuksia Sataman vahvuuksina nykyaikainen ja tehokas satamainfrastruktuuri, 4 satamaoperaattoria sekä hyvä saavutettavuus Kehitysmahdollisuuksia Linjaliikenne parantaisi Kaskisten sataman kilpailukykyä ja loisi kilpailevan kuljetusketjun osan Ruotsin ja Suomen välillä sille liikenteelle, joka nykyisellään kulkee mm. Naantalin ja Tornion kautta SECA – rikkidirektiivi astuu voimaan 2015 NECL-käytävän (Keskipohjolan kuljetuskäytävä) ja Seinäjoen logistiikkakeskuksen toteutuminen tuovat potentiaalia Venäjän ja Keski-Suomen suunnasta Sataman kehittymisen esteenä on huonokuntoinen ratayhteys, joka ei mahdollista kustannustehokkaita rautatiekuljetuksia Tällä hetkellä Kaskisten sataman tavarakuljetuksista tonnimääräisesti suurin osa liittyy sataman yhteyden metsäteollisuuteen Kapasiteetin puolesta satamassa voitaisiin käsitellä suurempiakin tavaravirtoja Rautatiekuljetusten nykyinen kustannustaso vaikeuttaa erityisesti uusien tavaravirtojen houkuttelemista satamaan Kaskisten satama 26.11.2012

Sataman ja radan markkinointiprojekti käynnistetty Uusien tavaravirtojen houkutteleminen aloitettu Seinäjoen logistiikkakeskuksen vetovoima Transito- ja konttiliikenteelle uusia vaihtoehtoja Yhteistyö Kristiinankaupungin Karhusaaren sataman kanssa Tavoitteena: Sahatavarakuljetuksien lisääminen Uusien säännöllisten laivauslinjojen avaaminen Energiakuljetuksien lisääminen – energiasatama Biovoima & Tuulivoima Kuljetukset satamasta sellutehtaille Malmirikasteiden kuljetusmahdollisuuksia RoRo linjaliikenne Ruotsiin – kuljetuskäytävän käynnistäminen Radalle lisää liikennettä Suupohjan alueelle lisää työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia Kaskisten satama 26.11.2012

Satamasta säännöllistä laivaliikennettä useimpiin Euroopan maihin: Suomen kolmanneksi suurin vientisatama saha- ja metsäteollisuudelle 2011 Satamasta säännöllistä laivaliikennettä useimpiin Euroopan maihin: Pohjoismaat Baltia Venäjä Saksa, Puola, Hollanti, Belgia, Iso-Britannia, Ranska, Espanja, Italia, Tunisia, Algeria, Marokko ja muut Välimeren maat Liikenne

Kaskisten satama 26.11.2012

Laitetaan rata yhdessä kuntoon... KIITOS ! Kaskisten satama 11.9.2012