TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet cc. jyu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijakyselyt Opiskelijan ohje : ArPa / Mittarityöryhmä.
Advertisements

SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Seminaari Tampereella MENITUKI-OHJELMA.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Johdatus tutkimusmetodologiaan
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Miian ja Niinan atk-työt
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Nuorten peliohjelmointi 2011
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Tietokannat II Lasse Bergroth Turun yliopisto, IT-laitos Kevät 2013
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Lukemaan oppii vain lukemalla
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet- SYKSY 2001-kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet Ennakkotietoa Vastaava opettaja Pekka Makkonen.
Luento 6-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
Luento 7-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
Luento 6-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Tilastollisen tutkimuksen perusteet - 6 op
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001/kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
ITKY100 Yliopisto-opiskelu ja opintojen suunnittelu, op, Syksy 2011 Vastaava opettaja (TJT) Pekka 1.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Atk-infot tutorryhmille Atk-keskus / Hannele Rajaniemi.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Tietorakenteiden harjoitustyö (2 ov) Ryhmä 5, kesä Pietu Pohjalainen.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Haastatteluun valmistautuminen
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
1 OpiPal opintojaksopalaute- järjestelmä Opiskelijan opas
Projektinhallinta it. lut
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ ITK 201, ITK 201 Projektin Hallinta ITK201 Projektin hallinta (3.0 ov, ECTS 6.0 cr) Marikka Heikkilä.
Ops seminaari Askola.
Sähköiset yo-kirjotukset
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
CLT132 Tehtävät (viikko 5).
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
Esityksen transkriptio:

TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet http://www. cc. jyu Luento 1: Kurssin esittely ja tietotyö ja sen tuottavuus The main points of the first lecture can be found in English at the address HTTP://JARING.NMHU.EDU/notes/Mis423/ch1.html Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Ohje kurssin kalvomateriaaliin käyttöön Käy läpi materiaali WWW:ssä ja kokeile myös tukevia linkkejä Mikäli mielestäsi tarvitset lisäselvennystä asioihin, kokeile esim. seuraavaa: Lainaa kirjastosta (esim. kurssikirjalainaamo, MaA:n kirjasto, kaupungin kirjasto) teos Davis-Naumann-Personal Productivity with Information Technology ja lue se mitä et ymmärrä Etsi tietoa WWW:stä hakurobottien avulla niistä asioista joista et ymmärrä Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Opintojakso TJT-A 26 Tietotyön ja sen välineet Kurssi kuuluu tietojärjestelmätieteen approbatur arvosanaan Tavoitteena ymmärtää henkilökohtaisen työn ja ryhmätyön välineet työn tehostajina Työmuotoina luennot, harjoitukset (demonstraatiot) ja harjoitustyö Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Opintojakson järjestäjä ja opettaja(t) Opintojakson järjestää Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kurssin vastaavana opettaja toimii Pekka Makkonen Kurssilla on lisäksi sivutoimisia opettajina Tero Vartiainen, Eetu Luoma, Kimmo Kulmala ja Jari Uimonen Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Suorittaminen ja arviointi Lopputentti ja harjoitustyö Arvostelu tyydyttävät tiedot (tt): 12 p.-.15 p. hyvät tiedot (ht): 16 p.-19 p. erinomaiset tiedot (et): 20 p.-24 p. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Lopputentti Paino kurssin arvioinnissa 14 p./24 p. Tentitään kurssin luennot ja demot Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Harjoitustyö RYHMIINJAKO Pyri muodostaan 1-5 henkilön ryhmä mahdollisimman pian (= viikon sisällä) Harjoitustyössä osa ryhmistä (Ryhmät 1-18) tekee perinteisen harjoitustyön päättyen seminaariin ke 24.10 jossa työt käsitellään. Nämä ryhmät arvotaan viikon 38 lopussa ja julkistetaan demojen alkaessa viikolla 39. Ryhmät 19-> tekevät työn ja seminaarin Web CT-ohjelmistoa hyödyntäen Kurssin aikana pyrimme saamaan tietoa myös Web CT-seminaarin toimivuudesta. Siksi pyydämme sinua vastaamaan alkutestiin ja -kyselyyn (ensimm. luento) ja lopputestiin – ja kyselyyn (tentin yhteydessä) (TIEDOT LUOTTAMUKSELLISIA) Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Harjoitustyö Paino arvioinnissa 10 p./24 p. Tehdään enintään viiden hengen ryhmissä Työ on palautettava ajoissa Pekalle ja ryhmäsi WEB CT-työtilaan (viimeistään 19.10.2001 klo 16.00)-Myöhästymisestä ”sakotetaan” arvioinneissa, koska yksi kurssin tavoitteista on työn organisoinnin opettelu. Ryhmien 1-18 tarvitsee palauttaa työ vain Pekalle, koska he osallistuvat 24.10 seminaari-istuntoihin. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Harjoitustyön tehtävänmääritys (1/5) Muodosta ryhmä spontaanisti Valitkaa yksi tyypillinen tietotyöammatti arvioinnin kohteeksi Esim. opettaja, toimittaja, meklari, pappi, lääkäri, tuomari, atk-suunnittelija Sovi ryhmän jäsenten kesken tehtävien jaosta Kurssin aikana ei ole jokaisen välttämätöntä osallistua jokaiselle luento- ja demokerralle, vaan ryhmän jäsenet voivat sopia kuka osallistuu millekin kerralle ryhmän edustajana. Ryhmä voi siis jakaa työn. Ryhmän lopputuloksen pitää kuitenkin olla yhtenäinen esitys, jonka jokainen jäsen voi hyväksyä. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Harjoitustyön tehtävänmääritys (2/5) Ryhmän ja sen jäsenten tehtävänä on arvioida luennoilla ja harjoituksissa esiteltyjen välineiden vaikutusta tietotyön tuottavuuteen. Elementteinä tällöin ovat: 1. Ammatin kuvaus ja raportin sisältö (1/2-1 sivua) 2. Kuvaa tietotyöammattisi työn tuottavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (1 sivu) l. asiat, jotka ylläpitävät tietotyöresursseja, asiat jotka lisäävät työn tuottavuutta alentamalla tietotyön kuluja, ja asiat jotka nostavat tietotyön tuotosten arvoa. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Harjoitustyön tehtävänmääritys (3/5) 3. Mieti mitkä ovat ammattisi päätehtävät (huomioi jaottelu) 4. Mitkä ovat aktiviteetit, jotka vaaditaan tehtävissä 5. Laske aktiviteettiprofiilit (kohdat 3-5 yhteensä 1 sivu) 6. Mieti mitkä työkalut tukevat tärkeimpiä aktiviteetteja ja tältä pohjalta sitä mitkä tietotekniset työkalut ovat tärkeitä ammatissasi (1-2 sivua) 7. Esitä tehtävä-aktiviteettimatriisi-menetelmän rajoitteet. (pari kappaletta) Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Harjoitustyön tehtävänmääritys (4/5) 8. Selvitä mitkä ovat tietotyöammattilaisesi ryhmätyö- tehtävät ja mikä on niiden ryhmätyöohjelmistotuen tarve (kts. tark. Davis-Naumann s. 121) (noin 1 sivu) 9. Selvitä perustellen kurssilla miten kurssilla käytetyt ohjelmat tukevat tietotyöammattilaisesi työtä. Selvityksen osia ovat ainakin: tekstinkäsittely (Word), taulukkolaskenta (Excel), esitysgrafiikka (Powerpoint), tietokanta (Access), Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Harjoitustyön tehtävänmääritys (5/5) Internet-palvelut yleensä ja erityisesti FTP, jaetut työtilat (lähinnä BSCW), kokousohjelma (cAme tai Netmeeting) päätöksentekoa tukeva ryhmäohjelmisto (lähinnä MindManager) ryhmän työprosesseja tukeva ohjelmisto (lähinnä Lotus Notes) (kohta 9 noin 8-9 sivua) Valmis työ alkaa kansilehdellä, jossa on oltava tekijöiden nimet ja sähköpostitunnukset Työn lopussa on itsearvioiva osuus (noin 2 sivua) jossa selvitätte mitä opitte tässä työssä yleisesti pääkohtatasolla lyhyesti perustellen miten oppiminen tapahtui (kirjallisuuden perusteella, ryhmässä keskustellen, Internetin avulla, jotain ohjelmaa käyttäen vai miten) miten uusi tässä työssä opittu tieto suhtautuu aiemmin olemassaolevaan tietoon ja taitoon (l. siihen mitä ryhmän jäsenet osaa ja tietää ennen tätä kurssia) Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Muuta harjoitustyöstä (1/3) Joko perinteinen harjoitustyö WEB CT-pohjainen harjoitustyö Perinteinen harjoitustyö ryhmät 1-18 Ryhmät tutustuvat toistensa töihin ja kommentoivat tuotoksia pakollisessa loppuseminaarissa joka järjestetään ke 24.10 kolmessa eri ryhmässä Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Muuta harjoitustyöstä (2/3) Molemmissa tapauksissa ilmoita ryhmäsi aihe (l. tietotyöammatti) ja jäsenten nimet mahdollisimman pian Pekalle luennoilla tai demoissa kiertävään listaan(viim. demo 2) Jos samoja aiheita on paljon, voi ohjaaja pyytää aiheen vaihtamista Jos olet Web CT-ryhmässä, tämän ilmoittautumisen perusteella ryhmäsi saa ryhmätunnuksen (ryhma19 tai ryhma20 jne.) kurssin WEB CT-työtiloihin. Tätä tunnusta ja salasanaa voit käyttää koko kurssin ajan. Tunnuksen avulla voit mennä omaan työtilaasi ja myös muiden ryhmien työtilaan. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Muuta harjoitustyöstä (3/3) Jos olet ryhmissä 19- (WEB CT-ryhmä) kirjoita lisäksi ryhmäsi WEB CT-työtilaan ilmoitus otsikolla RYHMÄ <nro> <aihe> (missä aiheeseen kirjoitat ryhmäsi aiheen siten, että se näkyy jo otsikossa). Tämän ilmoituksen sisältönä kerro ainakin ryhmän jäsenten nimet ja sähköpostiosoitteet Työhön liittyviin kysymyksiin vastaa Pekka vastaanottoaikoina (paras tapa selvittää asiat usein) tai sähköpostitse Jokaisen opetuskertaan liittyen pyritään mahdollisuuksien mukaan kertomaan mitä siitä työhön pitäisi sisällyttää Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Lopputulos ja työn palauttaminen (1/2) Palauta työ tulostettuna (raportti) viimeistään pe 19.10 klo 16 Agoran 5 kerroksen pääkäytävän harjoitustyökaappiin (tule hissillä ylös ja kävele pääkäytävää Nokian rakennusten suuntaan). Voit myös lähettää raportin postitse siten, että se on perillä 19.10 osoitteeseen JY/TKTL Pekka Makkonen PL 35(Agora) 40350 JKL Jos olet ryhmässä 19- palauta lisäksi työ ryhmäsi WEB CT työtilaan 19.10 klo 16 mennessä mieluiten HTML- tai RTF-tyyppisenä tiedostona Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Lopputulos ja työn palauttaminen (2/2) Muokkaa raportin ulkoasu (sekä otsikot että kappaleet) Tyylit-toimintoa hyödyntäen tai valmista tekstinkäsittelyohjelman asiakirjapohjaa käyttäen. Tällöin käytä valmiita Otsikko-tyylejä otsikoihin ja luo tekstikappaleita varten sopiva määrä omia tyylejä, joita johdonmukaisesti sovellat. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Seminaariesitykset ja muiden ryhmien töiden kommentointi perinteisen harjoitustyön ryhmissä(opponointi) (1/2) On pakollinen osa kurssityötä Valmistele seminaariesitykset sisältäen viisi pääasiaa kurssityöstäsi. Seminaarissa näiden asioiden esittelylle on varattu 10 minuuttia ja muiden ryhmien kommenteille 5 minuuttia Ryhmien esiintymisjärjestys sen mukaan mitä sähköpostissa on lähetetty Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Seminaariesitykset ja muiden ryhmien töiden kommentointi perinteisen harjoitustyön ryhmissä(opponointi) (2/2) Esityksen lisäksi sinun on kommentoitava ryhmäsi kanssa muiden ryhmien töitä Nouda ryhmäsi kanssa kolme eriaiheista työtä ma 22.10 klo 14 jälkeen Agoran 5. kerroksen pääkäytävän harjoitustyökaapista olevasta oman seminaari-istuntosi lehtikotelosta ja tutustu näihin töihin ja kerro kommenttisi seminaarissa. Selvitä tällöin Mitä opin? Oletko samaa mieltä työn tuottavuudessa ryhmän ammatissa? Perustele kantasi. Oletko samaa mieltä eri välineiden antaman tuen suhteen ryhmän ammatissa? Perustele kantasi. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Muiden ryhmien töiden kommentointi WEB CT ryhmissä(opponointi) (1/3) On pakollinen osa kurssityötä Voit tutustua muiden ryhmien aiheisiin WEB CT-työtiloissa omalla ajalla noin 1.10 alkaen Etsi WEB CT-työtiloista kolme mielenkiintoista aihetta tutustuttavaksi Kun löydät mielenkiintoisen aiheen kommentoitavaksi, voit varata sen mikäli sille on vähemmän kuin kolme varausta Jos varauksia on kolme, jatka eri ryhmien WEB CT-työtiloihin tutustumista sopivan aiheen/aiheitten löytämiseksi Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Muiden ryhmien töiden kommentointi WEB CT ryhmissä(opponointi) (2/3) Aiheen varaus tehdään jättämällä ilmoitus ryhmän työtilaan otsikolla ”kommentointivaraus” Valittujen aiheiden pitää edustaa kolmea erilaista tietotyöammattia Kerro seuraavaa noin yhden A 4 sivunmittaisessa palautteessa kustakin kolmesta tietotyöammatista: Mitä opin? Oletko samaa mieltä työn tuottavuudessa ryhmän ammatissa? Perustele kantasi. Oletko samaa mieltä eri välineiden antaman tuen suhteen ryhmän ammatissa? Perustele kantasi. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Muiden ryhmien töiden kommentointi WEB CT ryhmissä(opponointi) (3/3) Toimita kukin kommentointi sen ryhmän työtilaan jota olet kommentoinut Lähetä lisäksi Pekalle sähköpostiviesti siitä, että kommentointi (kaikki kolme aihetta) on tehty ja kerro samalla niiden ryhmien numerot joita kurssityöryhmäsi on kommentoinut. Tee tämä tenttiin mennessä (to 25.10 klo 16) Noin 26.10 voit käydä oman ryhmäsi työtilassa katsomassa muiden palautteen työstäsi Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Kurssimateriaali tenttiä , demoja ja harjoitustyötä varten Hanki moniste ”Aikataulu, luentorunko ja demot 1-2” Hanki moniste ”Demot 3-5 ja 7” (saatavissa viikolla 39 alk. keskiviikko) (edelllä mainitut voi ostaa MaA:n Kampus-kopista) Hanki atk-keskuksen Word97-opas Hanki atk-keskuksen Powerpoint97-opas (edellä mainitut voi ostaa MaD 128:sta-yksi opas riittää/kurssityöryhmä- vaihtoeht. voit käyttää muita aiheesta tehtyjä oppaita kuten kirjaston kautta saatavia oppaita) Demon 6 tehtävät ja materiaalin saat demoista, If you need the part of the course material in English, see HTTP://JARING.NMHU.EDU/notes/Mis423/note-423.htm Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Muuta yleistä Kurssin edeltävänä opintona on Tietojenkäsittelyn propedeuttinen kurssi tai YLE 14 Johdatus tietojenkäsittelyyn (2 ov) tai muuten hankitut vastaavat tiedot ja taidot Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Kurssin motivointi: Miksi? 30 % tietotekniikan käyttöön kohdistuvasta työajasta menee ”sähläilyyn” Ihmisen kykyjä voidaan lisätä tietotekniikan käytöllä. Siksi ottamalla tietotekniikan työkalujen edut käyttöön, ihminen voi suorittaa tehtäviään tehokkaammin. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Jokaisen ja ei pelkästään niiden jotka työskentelevät teknisillä aloilla, pitää olla kykeneviä käyttämään teknologiaan tuottavampaan työhön. Useimmat yliopistossa valmistuneet tulevat toimimaan tietotyötehtävissä koko elämänsä.Kurssi antaa avaimet tietotekniikan tuottavaan käyttöön. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Tavoitteena on opetella ajattelemaan tietotekniikan käyttöä uudella tavalla. Tällä tarkoitetaan sitä, että tietotekniikan tulee olla kokonaisvaltaisesti tuottavuutta lisäävä työkalu. Kurssin jälkeen opiskelija on kykenevä arvioimaan tietotyön organisointia sekä henkilökohtaisen työn ja ryhmätyöskentelyn apuvälineitä tuottavuusnäkökulmasta. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Yleinen tässä yhteydessä tarkoitettua tietotyötä vastaava englanninkielinen termi on ``knowledge work''. Tällöin henkisen työn tekijä on ``knowledge worker''. Yleisesti käytetty termi on myös henkinen työ. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Tietotyölle tyypilliset piirteet (1/2) Kyseessä on tietotyö, jos työn oletetaan tuottavan tuloksenaan mielekästä informaatiota (jossain soveltuvassa muodossa olevaa), työn katsotaan olevan riippuvaista työn tekijän ulkopuolisista tietolähteistä (tämän aste voi vaihdella hyvinkin merkittävästi), Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Tietotyölle tyypilliset piirteet (2/2) työn tekijän oletetaan työtä tehdessään soveltavan hänen itsensä omaamia työn tulosta, työn edellytyksiä ja työtapaa koskevia henkisiä malleja, ja työn voidaan poikkeuksetta katsoa vaativan keskittymistä nimenomaisesti kyseisen tehtävän hoitamiseen. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Tietotyön elementit (Davis & Naumann, 1997, s. 8-9) Sisäiset mallit Keskittyminen ja huomiointi Tietämys (knowledge) Hyödyllinen tieto Raakatieto (data) Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Tietämys (knowledge) Tietämystyyppinen tieto, jota tietotyön tekijä hyödyntää, voidaan jakaa deklaratiivisen tietoon proseduraalisen tietoon metatietoon impressionistiseen tietoon Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Tietotyön tehokkuus Vertailu fyysisen työn tehokkuus vastaan tietotyö Fyysisessä työssä työ on usein tehokkaampaa, jos samassa aikayksikössä pystytään tuottamaan enemmän tavaraa Myös tietotyön tehokkuutta voidaan mitata näin (esim. tuotettujen raporttien määrällä), mutta koska tietotyön arvon ratkaisee pitkälti tuotetun tiedon sisältö ja hyödynnettävyys (esim. johtajalle 10 sivun raportti voi olla arvokkaampi kuin 20 sivun raportti) Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Tietotyön tuottavuuden osatekijät Työn resurssien laatu Suoritteiden laatu Työn tehokkuus Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Tietotyön tuottavuuden osatekijät/1. Tietotyön ja sen resurssien laatua parantavat tekijät Motivaatio Motivaatiota parantavia tekijöitä: Palaute tehtävistä Tehtävien loppuunsaattaminen Aikataulut Aikataulut ja kommunikaatio Keskittymisen ylläpito Ihmisen tiedonkäsittelyn rajoitteiden kompensointi Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Tietotyön tuottavuuden osatekijät/2. Suoritteiden laatu Asiantuntemus ja luovuus Laajuus ja intensiivisyys Koordinointi ja ajankäyttö Tietotekniikan käyttö sellaisiin asioihin, jotka eivät muuten mahdollisia Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Tietotyön tuottavuuden osatekijät/3. Työn tehokkuuden parantaminen Ajan ja ponnistusten pienentäminen Uudelleenkäytettävät prosessit ja menettelytavat Prosessien turhakäyttöisyyden ja viiveiden minimointi Virheiden ja vinoutuminen minimointi Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001 Esimerkkejä Armeijan (US Army) henkilökunta ja tietotyö: Katso http://www.cecer.army.mil/kws/kap_supp.htm Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001

Ensimmäinen luento ja harjoitustyö Keskustelkaa ryhmässä, että ymmärrätte tietotyön tuottavuuden kolme elementtiä ryhmänne tietotyöammatissanne tekijät, jotka ylläpitävät tietotyöresursseja, tekijät, jotka lisäävät tietotyön arvoa, tekijät, jotka alentavat tietotyön kuluja. Kyseinen malli voi olla lähtökohtana eri välineiden arvokkuuden arvioinnissa ryhmänne tietotyöammatin suhteen. Luento 1-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY 2001