Sisällönkuvailupäivä Tarja Turunen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjasto ja kirjastonhoitaja kirjallisuus- instituutiossa Informaatiotutkimuksen päivät 1. – Pirjo Tuomi.
Advertisements

YHTEISHAKUINFO AIKATAULU: kevään yhteishaku
Rakenteellisen kehittämisen vaikutus lisenssipolitiikkaan Ari Alkio Ajankohtaista kirjastojuridiikasta, STKS,
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Seija Kulmala Sisällysluetteloiden tallentaminen Oulun yliopiston kirjastossa Sisällönkuvailupäivä
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
AFO-yhdistelmäontologia Sisällönkuvailun asiantuntijaverkoston kokous Esko Siirala Helsingin yliopiston kirjasto,
KIRJASTOSEKTORIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ : TAITOJEN JA TIETOJEN JAKAMINEN Työkierto Jyväskylän kirjastoissa – mistä kaikki alkoi.
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
Matkailu.org – matkailualan tutkimustiedon verkkopalvelu Informaatikko Mari Niemi, Itä-Suomen yliopisto (UEF), matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos,
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
SISÄLLÖNKUVAILUN SUOSITUKSET Sisällönkuvailupäivä
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
ELMO2009 – AIKATAULU JA VASTUUT - SUUNNITELMA Juha KnuuttilaELMO2009 Sivu 1 Benchmarking Pilottiopintojaksot: valinta ja suunnittelutyö.
Miten HELDA ja TUHAT liittyvät koulutukseen ja miten ne otetaan huomioon eri tasoilla? Teodora Oker-Blom Viikin tiedekirjasto.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Perusopetuksen ryhmäkoko
Sisällönkuvailun asiantuntijaverkoston laatimat sisällönkuvailun suositukset Tarja Turunen Kirjastoverkkopäivät
Teknisiä mahdollisuuksia Sisällönkuvailun parhaat käytännöt – koulutuspäivä Minttu Hurme / KVP, tietojärjestelmät.
AFO-yhdistelmäontologian laatiminen Sisällönkuvailupäivä Päivi Lipsanen Helsingin yliopiston kirjasto, Viikin kampuskirjasto.
HANKKEEN ALOITUSVAIHE:
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ-hankkeen tilannekatsaus Ari Ahlqvist Kehittämispäällikkö UKJ-ohjausryhmä
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Lapin korkeakoulukirjasto Sisällönkuvailun käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa Mirja Raivio.
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Prosessikuvaukset ja yliopistokirjastojen prosessipankki Tampere Arja Juntunen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
RDA/Kilda-tilannekatsaus 09/2014 Marja-Liisa Seppälä.
Järkeä ja tehokkuutta opetusohjelman laadintaan Laura Vuorinen, Opiskelijarekisteri Anna Kuuteri, Käyttäytymistieteiden laitos Timo Tamminen,
 toimintakäsikirjan päivitysten tilanne  prosessikuvausten tilanne (voimme tarkastella jo päivitettyjä prosessikuvauksia)  Flamma-julkaisujärjestelmän.
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ministeriöiden kirjastoista Valtioneuvoston yhteiseen tietotukeen Yksikön päällikkö Outi Örn, VNK
OPISKELIJOIDEN LAATURYHMÄT HUMAKISSA Hannu Sirkkilä Yliopettaja, laatuvastaava.
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
Avoin tiede ja tutkimus Case Karelia
PIRAMK:n kirjasto- ja tietopalvelut
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
AVOIN TIEDE JULKAISUTIEDONHALLINTA METRIIKKA
Esityksen transkriptio:

Sisällönkuvailupäivä 26.11.2010 Tarja Turunen Sisällönkuvailun käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa Itä-Suomen yliopiston kirjasto

Sisältö Sisällönkuvailutyön kehittäminen ja organisointi Sisällönkuvailuohjeet Sisällönkuvailutyön käytännön työvälineet Prosessit Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Joensuun yliopiston kirjasto + Kuopion yliopiston kirjasto = Joensuun yliopiston ja Kuopion yliopiston yhdistyminen 2010 → Itä-Suomen yliopisto (UEF) Joensuun yliopiston kirjasto + Kuopion yliopiston kirjasto = Itä-Suomen yliopiston kirjasto Joensuun kampuskirjasto Kuopion kampus Kuopion kampuskirjasto Kuopion yliopistollisen sairaalan tieteellinen kirjasto Savonlinnan kampuskirjasto Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailutyön kehittäminen ja organisointi

Sisällönkuvailutyö sisällönkuvailutyötä kaikilla kampuksilla sisällönkuvailijoita lähes 30 henkilöä kirjastosihteereitä, kirjastoamanuensseja, kirjastonhoitajia, informaatikkoja Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailutyöryhmä - perustaminen ja tehtävät sisällönkuvailutyöryhmän perustaminen jo maaliskuussa 2008 ryhmässä 3 henkilöä Kuopion yliopiston kirjastosta ja Kysin tieteellisestä kirjastosta ja 2 henkilöä Joensuun yliopiston kirjastosta ”tehtävänä sisällönkuvailukäytäntöjen suunnittelu yhteisessä tietokannassa ja kirjastossa” yhtenäistää Joensuun ja Kuopion yliopistokirjastojen sisällönkuvailukäytäntöjä sekä laatia yhtenäiset toimintaohjeet sisällönkuvailuun Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailutyöryhmän toiminta kokouksia sekä Joensuun että Kuopion kampuksilla videokokoukset puheenjohtaja ja sihteeri uuden yliopistokirjaston organisaation myötä sisällönkuvailu siirtyi opetus- ja tietopalvelujen yhteyteen kesällä 2009 (sitä ennen hankinta- ja luettelointipalveluissa) kirjastonhoitajien ja informaatikkojen toimenkuvia valmisteltiin tieteenalakohtaisen työnjaon pohjalta ja sisällönkuvailu luonteva osa tieteenalakohtaista toimenkuvaa opetus- ja tietopalvelupäällikkö jäseneksi mukaan ryhmään toimintakertomukset, toimintasuunnitelmat Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailutyöryhmä - toimintasuunnitelma ja aikataulu toimintasuunnitelman ja aikataulun laatiminen vuosille 2008-2010 sisältö: sisällönkuvailun tavoitteiden selvitys (kevät-syksy 2008) tieteenalakohtaisten sisällönkuvailutarpeiden selvitys (kevät-syksy 2008) sisällönkuvailun syvyys aineistoittain (kevät-syksy 2008) yhteisten sisällönkuvailuohjeiden laatiminen (syksy 2008 – kevät 2009) sisällönkuvailussa tarvittavien resurssien ja voimavarojen kartoitus (kevät-syksy 2009) sisällönkuvailijoiden koulutus (kevät 2009 – syksy 2010) sisällönkuvailun laatutyö (kevät 2008 – syksy 2010) raportointi toiminnasta ensimmäinen raportti syksyllä 2008 kirjastotoimen kehittämistyöryhmälle Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailutyöryhmästä sisällönkuvailun kehittämisryhmäksi sekä sisällönkuvailijoiden kokous sisällönkuvailutyöryhmän toiminnan vakinaistaminen 2009 → sisällönkuvailun kehittämisryhmä sisällönkuvailijoiden kokous kaikki sisällönkuvailijat kaikilta kampuksilta kokoukset 1-2 krt/vuosi Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailijoiden koulutussuunnitelma (1) laadittu vuonna 2009 (2010) kampuskohtaisia koulutuksia yhteisiä koulutuksia Adobe Connect Pro:n käyttö Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailijoiden koulutussuunnitelma (2) Koulutusrunko 1. Johdatus sisällönkuvailuun 2. Sisällönkuvailun työvälineet 3. Tieteenalakohtainen sisällönkuvailu 4. Sisällönkuvailu käytännössä 5. Tutustuminen tieteenalan tutkimukseen 6. Osallistuminen kansallisiin sisällönkuvailukoulutuksiin 7. Osallistuminen kansainvälisiin sisällönkuvailukoulutuksiin Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailuohjeet

Sisällönkuvailuohjeet (1) Sisällönkuvailuohjeet valmistuivat pääpiirteissään toukokuussa 2009 ja ne voitiin ottaa käyttöön Josku-tietokannan käyttöönoton yhteydessä Virallisesti sisällönkuvailuohjeet käyttöön Itä-Suomen yliopiston aloittaessa toimintansa vuoden 2010 alusta Tällä hetkellä versio 1.3 käytössä Päivitetään käytännön sisällönkuvailutyön tarpeiden sekä toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten mukaan Sisällönkuvailun vastuualueet ja työohjeet tulossa mukaan Tavoitteena ottaa käyttöön uusia välineitä sisällönkuvailussa Kongressin kirjaston asiasanasto (LCSH) käytössä Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailuohjeet (2) Sisältö: Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailutyön käytännön työvälineet

Kirjaston intrassa Sisällönkuvailun ohjeistukset Sisällönkuvailun kehittämisryhmän oma alue Keskustelualue Uutena Sisällönkuvailijan työkalupakki Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Sisällönkuvailijan työkalupakki Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Lisäksi Sisällönkuvailijoiden postituslista Kampusten Help Desk-toiminta sisällönkuvailun tukena Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Prosessit

Prosessin vastuuhenkilö: Palvelupäällikkö, opetus- ja tietopalvelut. Itä-Suomen yliopiston kirjaston ydinprosessit – 3.2.5 Opetus- ja tietopalvelut http://www.uef.fi/kirjasto/laatukasikirja Prosessin tarkoitus: Opetus- ja tietopalvelujen tehtävänä on tarjota tiedon ja tietoaineistojen hyödyntämistä edistävää opetusta, ohjausta ja neuvontaa opiskelijoille, tutkijoille, opettajille sekä muille tiedon tarvitsijoille. Yliopiston eri tieteenalojen tarvitsemien tietoaineistojen valinta ja kuvailu (sisällöllinen tietoaineistotyö) kuuluvat myös opetus- ja tietopalvelujen tehtäviin. Keskeiset osaprosessit: tiedonhaun opetus, tiedonhaun ohjaus ja neuvonta, tietoaineistojen valinta, sisällönkuvailu. Prosessin vastuuhenkilö: Palvelupäällikkö, opetus- ja tietopalvelut. Prosessin laatutavoitteet: Opetus- ja tietopalvelut lähtee käyttäjien tarpeiden tunnistamisesta. Tiedonhaun opetuksen sisältöä ja menetelmiä kehitetään asiakkailta saadun palautteen ja itsearvioinnin perusteella. Tietoaineistot ovat yliopiston opetuksen ja tutkimuksen kannalta relevantteja. (jatkuu) http://www.uef.fi/kirjasto/laatukasikirja 7.4.2017

Indikaattorit ja mittarit: Kehitteillä. Itä-Suomen yliopiston kirjaston ydinprosessit – 3.2.5 Opetus- ja tietopalvelut http://www.uef.fi/kirjasto/laatukasikirja (jatkuu) Tietoaineistojen löytämistä ja käyttämistä edistetään kehittämällä asiakasystävällisiä ohjausmuotoja ja aineistonkuvailun menetelmiä. Osittain kehitteillä. Indikaattorit ja mittarit: Kehitteillä. Tilastot: opintopistetilastot, opetustuntien määrä, opetukseen osallistujien määrä, neuvontatilastot ( otanta), tiedonhaun toimeksiannot, tiedonhaun ohjaus /asiakkaiden luku määrä. Kehitteillä osittain. Asiakaspalautteet: Tiedonhaun opetuksesta kerätty palaute. PalauteOodin käyttöönotto lukuvuoden 2010-2011 alusta. Asiakaskyselyt: Kehitteillä. http://www.uef.fi/kirjasto/laatukasikirja 7.4.2017

Osaprosessi: Sisällönkuvailu Tehtävä Indikaattorit Vastuuhenkilö Varahenkilö Sisällönkuvailu Tietoaineistojen aiheenmukaisen löytämisen ja aineistojen käytön edistäminen Joensuun kampus: kirjastonhoitaja, jolla on käytännön vastuu sisällönkuvailutyön kehittämisestä ja organisoimisesta Kuopion kampus: kirjastoamanuenssi jolla on käytännön vastuu sisällönkuvailutyön kehittämisestä ja organisoimisesta Kampusten vastaavat toimivat toistensa varahenkilöinä http://www.uef.fi/kirjasto/laatukasikirja 7.4.2017

Sisällönkuvailun tärkeimmät toimijat sekä opetus- ja tietopalveluihin liittyvät tehtävät Sisällönkuvailun kehittämisryhmä Valmistelee ja tekee päätöksiä sisällönkuvailua koskevista käytännöistä ja kehittämis-toimenpiteistä. Sisällönkuvailijoiden kokous Sisällönkuvailua koskevista käytännöistä ja kehittämis- toimenpiteistä tiedottaminen ja keskusteleminen. Käytännön työstä saatujen kokemusten esittäminen työn kehittämistä varten. http://www.uef.fi/kirjasto/laatukasikirja 7.4.2017

Oma sisällönkuvailun työprosessi (1) 1) Lindaan luetteloitu teos tulee sisällönkuvailuun 2) tarkista Josku-tietokannasta löytyvä sisällönkuvailu 3) lisää/täydennä sisällönkuvailu (asiasanoitus ja luokitus) Lindaan sekä UEF-aihealuekoodi teoksen esittely teoksen takakannessa, johdanto, sisällysluettelo, teoksen nimiösivuilta löytyvä kuvailu 4) a) suomenkielinen teos: YSA + suomenkieliset erikoisasiasanastot tarvittaessa + UDC/NLM, jos terveystieteellisen alan teos lisätään MeSHit + NLM-luokat 4) b) englanninkielinen teos: YSA + suomenkieliset erikoisasiasanastot tarvittaessa, LCSH ja/tai MeSH (jos terveystieteellinen alan teos) + UDC/NLM Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Oma sisällönkuvailun työprosessi (2) sisällönkuvailu replikoituu Lindasta Joskuun sisällönkuvailua tallennettaessa Lindaan filtterit käytössä: muiden kirjastojen tekemät sisällönkuvailut eivät siirry Joskuun ellei kuvailua tallenna Lindassa UEF-luetteloija/sisällönkuvailija 5) Joskussa lisätään sijainti signumiiin (Voyager Cataloging) ts. hyllyluokka + tarra teokseen 6) kirja uutuushyllyyn tai varaajalle Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Lähteet: http://www.uef.fi/kirjasto/laatukasikirja Sisällönkuvailu käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa – Itä-Suomen yliopiston kirjasto / Tarja Turunen 7.4.2017

Kiitos! tarja-liisa.turunen@uef.fi www.uef.fi