20.11.2014 Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty 10.4.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Green Building Council Finland Sovitut toimintatavat
 REKISTERINUMERO MERKITTY REKISTERIIN
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Topirkka.fi portaali
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
OPISKELIJAKUNTA O’DIAKO - Sinun opiskelijakuntasi.
Keski-Suomen ry Toimintasuunnitelma 2012.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Vip-opiskelija ja opiskelijafoorumi. Opiskelijafoorumien perustaminen jokaiseen opetuspisteeseen Tavoitteena opiskelijoiden äänen kuuleminen ja vaikutusmahdollisuuksien.
Vinkkilista hyvän yhteistyön rakentamiseen järjestön luottamusjohdon ja operatiivisen johdon välille Vinkit poimittu OK-opintokeskuksen ja SOSTEn järjestämässä.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
OPISKELIJOIDEN LAATURYHMÄT HUMAKISSA Hannu Sirkkilä Yliopettaja, laatuvastaava.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Sinustako NuVa-vaikuttaja? Eveliina Kunttu Nuorisovaltuutettu Nuorisovaltuuston puheenjohtaja.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Uusien toimijoiden koulutus Hallituksen toiminta, oikeudet, velvollisuudet, toimihenkilöiden tehtävät Markku Tikkanen ja Kirsi Contursi.
Hae mukaan JC-kiltaan! Seuraavat paikat haussa :  Kansainvälistymisvaliokunta  Palveluvaliokunta  Teollisuusvaliokunta  Laita hakemuksesi.
TOIMINTASUUNNITELMA 2017 Hallituksen ehdotus
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Osaamisen näytön prosessi
Eveliina Karjalainen.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Organisaatioiden yhteistyö
Vaalit
NUORISOVAALIT
Sataedun osuuden väliraportointi
Osaamisen näytön prosessi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Organisaatioiden yhteistyö
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
NUORILTA NUORILLE!.
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty

Taustalla olevat säädökset ■Laki ammatillisesta koulutuksesta, § 36: ■Koulutuksen järjestäjän tulee edistää kaikkien opiskelijoiden osallisuutta ja huolehtia siitä, kaikilla opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua oppilaitoksen toimintaan ja kehittämiseen sekä ilmaista mielipiteensä opiskelijoiden asemaan liittyvissä asioissa. ■Opiskelijoille tulee järjestää mahdollisuus osallistua opetussuunnitelman ja siihen liittyvien suunnitelmien sekä järjestyssäännön valmisteluun.

Taustalla olevat säädökset ■Jokaisella oppilaitoksella tulee olla sen opiskelijoista muodostuva opiskelijakunta. ■Koulutuksen järjestäjän tulee turvata opiskelijakunnalle riittävät toimintaedellytykset. ■Opiskelijakunnan tehtävänä on edistää opiskelijoiden yhteistoimintaa, vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumista sekä kehittää opiskelijoiden ja koulutuksen järjestäjän välistä yhteistyötä. ■Opiskelijakunnat myös osaltaan valmistavat opiskelijoita aktiiviseen ja kriittiseen kansalaisuuteen

Taustalla olevat säädökset ■Koulutuksen järjestäjän tulee kuulla opiskelijakuntaa ennen opetussuunnitelman ja siihen liittyvien muiden suunnitelmien ja sekä järjestyssäännön vahvistamista sekä, jollei se ole asian luonteen vuoksi tarpeetonta, ennen opiskelijoiden asemaan vaikuttavien muiden päätösten tekemistä. ■Opiskelijoiden osallistuminen tulee suunnitella opetussuunnitelman ja muiden siihen perustuvien suunnitelmien osana tai yhteydessä

Taustalla olevat säädökset ■Keudan ohje oppilaskuntatyön toteuttamisesta kuntayhtymän oppilaitoksissa ■Keudan opetussuunnitelman yhteinen osa - Yhdistystoiminta ■Pekka Halosen akatemian opiskelijakunnan säännöt

Opiskelijan vaikutuskanavat ■Opiskelijakunta ■Ryhmän yhdysopiskelija ■Opiskelijakunnan aloitelaatikko ■Palautekyselyt ■Keudan opiskelijakunta Kuoma ■Yhdysopettaja ■Ryhmäohjaaja ■Oppilashuollon edustajat ■Toimialarehtori ja apulaisrehtori

Säännöt ■Opiskelijakunnan tarkoituksena on: ■Toimia jäsentensä edusvalvojana opiskeluun liittyvissä asioissa ■Edistää sisäistä yhteistyötä ja viihtyvyyttä oppilaitoksessa ■Edustaa jäseniään oppilaitoksen toiminnassa, valita edustajia työryhmiin sekä tehdä aloitteita ja antaa lausuntoja opiskelua koskevissa asioissa ■Osallistua Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän opiskelijakunta Kuoman toimintaan

Säännöt ■Toimintatavat: ■Järjestää kokouksia, kampanjoita, teemapäiviä ja keskustelutilaisuuksia ■Pitää yhteyttä oppilaitoksen johtoon, opettajakuntaan ja muuhun henkilökuntaan ■Tehdä esityksiä ja antaa lausuntoja ■Osallistua oppilaitoksen kehittämistiimin toimintaan

Säännöt, hallitus ■Opiskelijakunnan hallitus valitaan joka syksy lokakuussa. Kukin ryhmä (1. ja 2. vuosikurssin ryhmät) valitsee keskuudestaan jäsenen opiskelijakunnan hallitukseen. ■Ryhmän edustajan tehtävänä on opiskelijakunnan hallituksen jäsenenä toimimisen lisäksi kertoa ryhmänsä opiskelijoille oppilaitoksen asioista ja suunnitelmista sekä välittää ryhmän näkemyksiä, aloitteita ja ehdotuksia opiskelijakunnan hallitukselle. ■Opiskelijakunnan hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja muut tarvittavat toimihenkilöt. ■Opiskelijakuntaa avustaa opettajien keskuudestaan valitsema yhdysopettaja

Keudan ohjeet opiskelijakunnassa toimimiseen ■Opiskelijoiden poissaolot tunneilta: ■Opiskelijakuntatoimintaan osallistuvat opiskelijat joutuvat olemaan poissa oppitunneilta hoitaessaan edustustehtäviä. Opiskelijoille tulee taata mahdollisuus osallistua opiskelijakuntatoimintaan. ■Keudan opiskelijakunta Kuoman kokoukset pidetään vuorotellen eri kouluilla. Kokouksiin kuljetaan ensisijaisesti julkisilla kulkuneuvoilla tai koulun autoilla. Tarvittaessa käytetään taksikorttia tai omaa autoa

Keudan ohjeet opiskelijakunnassa toimimiseen ■Todistus ja opintoviikot: ■Opiskelijakuntatoiminnasta opiskelijoille voidaan hyväksi lukea tutkintoon kuuluvia opintoja henkilökohtaisen opiskeluohjelman mukaisesti. Arviointi suoritetaan Keudan opetussuunnitelman yhteisessä osassa olevan Yhdistystoiminta-opinnon mukaan. ■Opiskelija esittää yhdysopettajalle kirjallisen selostuksen liitteineen omasta toiminnastaan oppilaskunnassa. Yhdysopettaja tekee arvioinnin ja merkitsee arvosanan opintorekisteriin