Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi
Käyttösuhde … mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun KS, joka kuvaa risteyksen liikenteellisen toimivuuden Osoittaa ajosuunnat ja suojatiet, jotka vaikuttavat eniten toimivuuteen Näyttää, miten paljon liikenteellä on kasvunvaraa... Käyttösuhdelaskelma – näin se käy Vaihekaavio 2. Liikennemäärät ja kaistat 3. Ajosuunnat, joiden vihreän ajan ja suoja-ajan tarve on suurin Suunta 1: 50 s Suunta 3: 23 s Suunta 5: 10 s 4. Käyttösuhde = ( ) / 90 = 83/90 ~ Käyttösuhde - ensi kerran LIVASU KäyttösuhdeToimivuusRuuhkautuminen 0.8hyvä ei ruuhkia 0.9tyydyttävä satunnaisia ruuhkia 1.0välttävä lyhytaikaisia ruuhkia, ajoittaisesti pitkiä jonoja 1.1huono pitkäaikaisia ruuhkia, jatkuvia pitkiä jonoja
Alkuarvot vain liikennemäärät ja risteyskuva – ja liikennevalot NÄMÄ TARVITAAN - Ajosuuntien kaistamäärät - Ajosuuntien liikennemäärät - Suojateiden pituudet - Eriaikaiset suunnat - Vaihekaavio - Kiertoaika - Yleensä 90 s - Minimivihreän pituus s - Keskimääräinen hukka-aika s 14 m Tarvitaan: vaihejako tai eriaikaisuudet 7 m Liikennemäärät (ajoneuvoa/h) tarvittaessa eri liikennetilanteet kuten aamuruuhka, iltaruuhka ja päiväliikenne
Vihdintie / Ristipellontie … Aikatarvelaskelman lähtökohtia Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Keskimääräinen suoja-aika = 5 sekuntia suurissa risteyksissä = 6-7 sekuntia Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika IG = keskimääräinen suoja-aika Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.8 m/s tai jos koroke = ylitysmatka / 0.9 m/s Ylitysmatka: molemmat suojatieosat (kerralla kadun ylitse) Ominaisvälityskyky Kaistan perusarvo = 1940 a/h likiarvolaskelmissa = 1800 a/h jos tiukka kaarre tai paljon jalankulkua = 1500 a/h jos paljon häiriöitä = 900 – 1200 a/h
Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Q = liikennemäärä Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.9 m/s Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG 15 m
Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky
Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika= 90 s IG = keskimääräinen hukka- (suoja-) aika = 5 s
Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien ja suojatien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika= 90 s IG = keskimääräinen hukka- (suoja-) aika = 5 s Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG
Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien ja suojatien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.9 m/s Ylitysmatkaan lasketaan molemmat suojatieosat (kulku kerralla kadun ylitse)
Vihdintie / Ristipellontie … Käyttösuhteen mitoittavan suuntaketjun etsintä Suunnat, joiden yhteenlaskettu aikatarve on suurin ja jotka ovat kaikki keskenään eriaikaisia Käyttösuhde KS = Ti / Kiertoaika KS= risteyksen liikenteellinen käyttösuhde Ti= mitoittavan suuntaketjun suuntien aikatarve (s) Lähtökohta voi olla se, että kustakin vaiheesta otetaan ketjuun mukaan suunta, jonka aikatarve on suurin. Lisäksi on tarkistettava, että poimitut suunnat ovat kaikki keskenään eriaikaisia
Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju A Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suuntaketju A Yhteensä 60 s
Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju B Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suuntaketju B 10 Yhteensä 55 s 15 30
Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju C Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suuntaketju C Yhteensä 80 s 30 50
Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju D Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suuntaketju D Yhteensä 67 s 17 50
Vihdintie / Ristipellontie … Käyttösuhde = = = 80 Käyttösuhde = 80/90 ~ 0.90 KäyttösuhdeToimivuusRuuhkautuminen 0.8hyvä ei ruuhkia 0.9tyydyttävä satunnaisia ruuhkia 1.0välttävä lyhytaikaisia ruuhkia, ajoittaisesti pitkiä jonoja 1.1huono pitkäaikaisia ruuhkia, jatkuvia pitkiä jonoja = 67
Käyttösuhde Ohjelman KSUHDE laskemana 30 50
Vihdintie / Ristipellontie … Entä jos lisäkaista oikeaan Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia m Suunnan numero Ajosuunnan liikenne (a/h) Ominaisvälityskyky (a/h) Suojatien pituus (m) m 3600
Vihdintie / Ristipellontie … suuntien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Yhteensä 60 s 50 10
Käyttösuhde Ohjelman KSUHDE laskemana Käyttösuhde Aikatarve Taustatiedot Seuraavaksi mitoittavimmat suunnat Mitoittavat suunnat
Vihdintie / Ristipellontie … tai parempi kaistajako Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia m Suunnan numero Ajosuunnan liikenne (a/h) Ominaisvälityskyky (a/h) Suojatien pituus (m) m 3600
Vihdintie / Ristipellontie … suuntien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Yhteensä 84 s 55 29
Käyttösuhde Ohjelma KSUHDE Sujuvuus on yhä riittävä! 55 29
Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia m Pohjoinen vai eteläinen suojatie ? 22 m 20 m
Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Eteläinen suojatie: Mitoittavat suunnat Summa = 102 Käyttösuhde
Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Pohjoinen suojatie: Mitoittavat suunnat Summa = 84 Käyttösuhde 0.95 Pohjoinen suojatie on ”parempi” 24 7
Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Vaihejaon muutos: Ristipellontie: uusi ohjaustapa - Kaksi kaistaa - Liikenne = Ominaisvälityskyky= Samanaikainen Vihdintien suojatien kanssa 29 Mitoittavat suunnat Summa = 79 Käyttösuhde
Vihdintien ylitys pohjoispuolella Käyttösuhde Suojatie ”mahtui” kiertoon ilman että liikenteen sujuvuus huononi