Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Advertisements

4A Suoja-ajat Kulmakivi, jonka varassa kaikki lepää
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Johdon mitoitus Automaattinen poiskytkentä
Johdon mitoitus Automaattinen poiskytkentä
Gumbel Suuret sateet (yli 30 mm sateet + 50%) Toistumi saikaMinMaks KA A1B 2500,7230,8500,816 0, ,7190,8470,813 0, ,7090,8390,807 0,854 Muutos.
Liikennevalojen vaihejako HARJOITUS. Vaihejako Pelisäännöt – Lainsäädännön vaatimus 1. Suoraan ajavien keskenään risteävien ajosuuntien ja suojateiden.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Jokerivalojen toimintaperiaate
Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus
”Määrittää ihmisen yksilönä”
4B Ajoituskaavio Väistyvää suunnittelua…. Suunnan graafinen kuvaus Ajoituskaavio Suunnan vihreä aika Kiertoaika Suunnan numero ja nimi.
6A Liikennevalojen suunnittelu
Esimerkki 1, s. 75 (74) € talletettiin pankkiin vuodeksi Korko 3,55 %
2C Ilmaisimet - ajoneuvoilmaisimet - polkupyöräopastimet - painonapit
Liikennevalot - 4. LIIKENNEVALOJEN AJOITUKSEN PERIAATTEET
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe
ATTRIBUUTTITARKASTUS
Tilavuus.
Esim. työstä Auto lähtee levosta liikkeelle nousemaan mäkeä ylöspäin. Keskimääräinen liikettä vastustava voima on vakio. Mäen päällä autolla on tietty.
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
1.5. Trigonometriset yhtälöt
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Harrastajatutkinto Säännöt Pisteytys 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
HELSINKI Alue Keskusta Matkailukohteet Tuomiokirkko, Satama Julkinen liikenne Satama, Rautatieasema, Metro (Rautatientori, Kaisaniemi) Liikenneongelmat.
1 STM ja Stakes Rintanen H., toukok Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille.
Perusopetuksen ryhmäkoko
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
GE1 MAAPALLO muoto, koko, asento
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
TÄRPPEJÄ – YO 2010 PITKÄ MATEMATIIKKA.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Viikko 34 (22.8. – 26.8.) Koulukuvaukset Maanantai: (22.8.) - Tiistai: (23.8.) - Keskiviikko: (24.8.) - Torstai: (25.8.) -Yläkoulu: Koulupoliisin.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
3.1.2 Skalaaritulo eli pistetulo
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Liikennevalojen yhteenkytkentä - johdanto ja käsitteet - yhteenkytkentäkaavio Kari Sane.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Klassiset kaksivaihevalot Classical two stage signals
Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto
Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun.
TIEN YLITTÄMINEN.
Esityksen transkriptio:

Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi

Käyttösuhde … mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE?  Laskee tunnusluvun KS, joka kuvaa risteyksen liikenteellisen toimivuuden  Osoittaa ajosuunnat ja suojatiet, jotka vaikuttavat eniten toimivuuteen  Näyttää, miten paljon liikenteellä on kasvunvaraa... Käyttösuhdelaskelma – näin se käy Vaihekaavio 2. Liikennemäärät ja kaistat 3. Ajosuunnat, joiden vihreän ajan ja suoja-ajan tarve on suurin Suunta 1: 50 s Suunta 3: 23 s Suunta 5: 10 s 4. Käyttösuhde = ( ) / 90 = 83/90 ~ Käyttösuhde - ensi kerran LIVASU KäyttösuhdeToimivuusRuuhkautuminen 0.8hyvä ei ruuhkia 0.9tyydyttävä satunnaisia ruuhkia 1.0välttävä lyhytaikaisia ruuhkia, ajoittaisesti pitkiä jonoja 1.1huono pitkäaikaisia ruuhkia, jatkuvia pitkiä jonoja

Alkuarvot vain liikennemäärät ja risteyskuva – ja liikennevalot NÄMÄ TARVITAAN - Ajosuuntien kaistamäärät - Ajosuuntien liikennemäärät - Suojateiden pituudet - Eriaikaiset suunnat - Vaihekaavio - Kiertoaika - Yleensä 90 s - Minimivihreän pituus s - Keskimääräinen hukka-aika s 14 m Tarvitaan: vaihejako tai eriaikaisuudet 7 m Liikennemäärät (ajoneuvoa/h) tarvittaessa eri liikennetilanteet kuten aamuruuhka, iltaruuhka ja päiväliikenne

Vihdintie / Ristipellontie … Aikatarvelaskelman lähtökohtia Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Keskimääräinen suoja-aika = 5 sekuntia suurissa risteyksissä = 6-7 sekuntia Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika IG = keskimääräinen suoja-aika Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.8 m/s tai jos koroke = ylitysmatka / 0.9 m/s Ylitysmatka: molemmat suojatieosat (kerralla kadun ylitse) Ominaisvälityskyky Kaistan perusarvo = 1940 a/h likiarvolaskelmissa = 1800 a/h jos tiukka kaarre tai paljon jalankulkua = 1500 a/h jos paljon häiriöitä = 900 – 1200 a/h

Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Q = liikennemäärä Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.9 m/s Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG 15 m

Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky

Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika= 90 s IG = keskimääräinen hukka- (suoja-) aika = 5 s

Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien ja suojatien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika= 90 s IG = keskimääräinen hukka- (suoja-) aika = 5 s Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG

Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien ja suojatien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.9 m/s Ylitysmatkaan lasketaan molemmat suojatieosat (kulku kerralla kadun ylitse)

Vihdintie / Ristipellontie … Käyttösuhteen mitoittavan suuntaketjun etsintä Suunnat, joiden yhteenlaskettu aikatarve on suurin ja jotka ovat kaikki keskenään eriaikaisia Käyttösuhde KS =  Ti / Kiertoaika KS= risteyksen liikenteellinen käyttösuhde Ti= mitoittavan suuntaketjun suuntien aikatarve (s) Lähtökohta voi olla se, että kustakin vaiheesta otetaan ketjuun mukaan suunta, jonka aikatarve on suurin. Lisäksi on tarkistettava, että poimitut suunnat ovat kaikki keskenään eriaikaisia

Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju A Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suuntaketju A Yhteensä 60 s

Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju B Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suuntaketju B 10 Yhteensä 55 s 15 30

Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju C Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suuntaketju C Yhteensä 80 s 30 50

Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju D Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Suuntaketju D Yhteensä 67 s 17 50

Vihdintie / Ristipellontie … Käyttösuhde = = = 80 Käyttösuhde = 80/90 ~ 0.90 KäyttösuhdeToimivuusRuuhkautuminen 0.8hyvä ei ruuhkia 0.9tyydyttävä satunnaisia ruuhkia 1.0välttävä lyhytaikaisia ruuhkia, ajoittaisesti pitkiä jonoja 1.1huono pitkäaikaisia ruuhkia, jatkuvia pitkiä jonoja = 67

Käyttösuhde Ohjelman KSUHDE laskemana 30 50

Vihdintie / Ristipellontie … Entä jos lisäkaista oikeaan Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia m Suunnan numero Ajosuunnan liikenne (a/h) Ominaisvälityskyky (a/h) Suojatien pituus (m) m 3600

Vihdintie / Ristipellontie … suuntien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Yhteensä 60 s 50 10

Käyttösuhde Ohjelman KSUHDE laskemana Käyttösuhde Aikatarve Taustatiedot Seuraavaksi mitoittavimmat suunnat Mitoittavat suunnat

Vihdintie / Ristipellontie … tai parempi kaistajako Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia m Suunnan numero Ajosuunnan liikenne (a/h) Ominaisvälityskyky (a/h) Suojatien pituus (m) m 3600

Vihdintie / Ristipellontie … suuntien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Yhteensä 84 s 55 29

Käyttösuhde Ohjelma KSUHDE Sujuvuus on yhä riittävä! 55 29

Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia m Pohjoinen vai eteläinen suojatie ? 22 m 20 m

Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Eteläinen suojatie: Mitoittavat suunnat Summa = 102 Käyttösuhde

Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Pohjoinen suojatie: Mitoittavat suunnat Summa = 84 Käyttösuhde 0.95 Pohjoinen suojatie on ”parempi” 24 7

Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Vaihejaon muutos: Ristipellontie: uusi ohjaustapa - Kaksi kaistaa - Liikenne = Ominaisvälityskyky= Samanaikainen Vihdintien suojatien kanssa 29 Mitoittavat suunnat Summa = 79 Käyttösuhde

Vihdintien ylitys pohjoispuolella Käyttösuhde Suojatie ”mahtui” kiertoon ilman että liikenteen sujuvuus huononi