Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu 24.10.2013 Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Teuva - Kauhajoki – Kurikka TUNNUSLUKUJA V 2010
Advertisements

Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
TILINPÄÄTÖKSEN TOIMINTAKERTOMUSTIEDOT ARVIOINNISSA
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Miten meni työeläkevakuuttajien sijoitusvuosi 2013 Suvi-Anne Siimes, toimitusjohtaja Arvopaperin Aamuseminaari
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Tilinpäätös 2004.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Sosiaalimenot ja rahoitus 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kotka-Haminan seutu yhdessä Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2010 Petri Matveinen Nina Knape.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Rovaniemen väestökehitys Lähde: TilastokeskusVuosi 2009 ennakkotieto.
Koonti Pohjois-Savon kuntien tilinpäätöksistä 2015 Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Kuntatalouden tila – Arviointi ja mittarit Muutosta johtamassa –seminaari, TuKKK, Porin yksikkö Jani-Petri Laamanen Tampereen yliopisto, taloustieteiden.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Ehdotetut kriisikuntakriteerit 2020
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kriisikuntakriteerit 2020
Tilinpäätöksen 2018 tunnusluvut
Esityksen transkriptio:

Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut

Kuntatalouden indikaattorit  Kriisikunnaksi voidaan nimetä sellainen kunta:  jonka vuosikate on negatiivinen  jossa tuloveroprosentti on vähintään 0,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin keskimäärin muissa kunnissa  jossa lainaa asukasta kohden on vähintään puolet enemmän kuin kunnilla keskimäärin  jossa omaa pääomaa on alle puolet kunnan koko varoista  jossa kunnan suhteellinen velkaantuneisuus on vähintään 50 prosenttia  jossa kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää.  kertynyttä alijäämää saa olla viimeistä edellisessä tilinpäätöksessä enintään 500 euroa ja uusimmassa tilinpäätöksessä tuhat euroa asukasta kohden

 Negatiivinen vuosikate on yksi kriisikuntakriteereistä Alueen kuntien yhteenlaskettu vuosikate on laskenut voimakkaasti vuodesta 2010 Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Vuosikate osoittaa sen tulorahoituksen, joka juoksevien menojen maksamisen jälkeen jää käytettäväksi investointeihin, lainojen lyhennyksiin ja sijoituksiin. Vuosikate €/asukas

 Negatiivinen vuosikate on yksi kriisikuntakriteereistä Vuosikate oli negatiivinen vuonna 2012 Kotkassa Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Vuosikate osoittaa sen tulorahoituksen, joka juoksevien menojen maksamisen jälkeen jää käytettäväksi investointeihin, lainojen lyhennyksiin ja sijoituksiin. Vuosikate €/asukas

Vuosikate €/asukas 2012

Kriisikuntakriteeri:  Tuloveroprosentti on vähintään 0,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin keskimäärin muissa kunnissa  Haminan, Kotkan ja Virolahden tuloveroprosentit ylittävät asetetun tason Tuloveroprosentit Lähde: Kuntaliitto Vuoden 2013 kuntajako Vuosina perustettujen uusien kuntien osalta tuloveroprosentti on laskettu liitoskuntien keskiarvolla. Selvitysalueen tuloveroprosentti on laskettu samalla tavalla Koko maan keskiarvo on laskettu painottamalla kunnallisveroa vastaavilla verotettavilla tuloilla

Kriisikuntakriteeri:  Tuloveroprosentti on vähintään 0,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin keskimäärin muissa kunnissa Kriteeri on täyttynyt useissa selvitysalueen kunnissa jo pitkään Tuloveroprosentit Lähde: Kuntaliitto Vuoden 2013 kuntajako Vuosina perustettujen uusien kuntien osalta tuloveroprosentti on laskettu liitoskuntien keskiarvolla. Selvitysalueen tuloveroprosentti on laskettu samalla tavalla Koko maan keskiarvo on laskettu painottamalla kunnallisveroa vastaavilla verotettavilla tuloilla Hamina17,8817,7518,00 19,00 19,5020,00 20,50 Kotka18,00 18,75 19,50 20,50 Miehikkälä17,50 18,50 18,25 19,50 Pyhtää18,25 19,00 19,5019,75 Virolahti18,50 19,00 19,5020,00 Koko maa17,6717,7818,0418,1218,2918,3918,4518,5418,5918,9719,1619,2419,38 Koko maa +0,518,1718,2818,5418,6218,7918,8918,9519,0419,0919,4719,6619,7419,88

Kriisikuntakriteeri:  Lainaa asukasta kohden on vähintään puolet enemmän kuin kunnilla keskimäärin Alueen kuntien yhteenlaskettu lainakanta/asukas on ollut vuodesta 2006 kriteeriä korkeampi Vuonna 2012 kriteeri ylittyi noin 600 eurolla/ asukas Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Lainakanta on pitkä- ja lyhytaikainen korollinen vieras pääomaa. Se lasketaan vähentämällä koko vieraasta pääomasta saadut ennakot sekä osto-, siirto- ja muut velat. Luvut sisältävät myös kunnan liikelaitosten lainat, mutta ei kunnan omistamien yhtiöiden lainoja. Tästä syystä kunnan tehtävien organisointi vaikuttaa kunnan lainakantaan, eivätkä kuntien lainamäärät ole aina keskenään vertailukelpoisia Lainakanta €/asukas

Kriisikuntakriteeri:  Lainaa asukasta kohden on vähintään puolet enemmän kuin kunnilla keskimäärin Vuonna 2012 tämä raja ylittyi Haminassa ja Kotkassa Lainakanta €/asukas Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Lainakanta on pitkä- ja lyhytaikainen korollinen vieras pääomaa. Se lasketaan vähentämällä koko vieraasta pääomasta saadut ennakot sekä osto-, siirto- ja muut velat. Luvut sisältävät myös kunnan liikelaitosten lainat, mutta ei kunnan omistamien yhtiöiden lainoja. Tästä syystä kunnan tehtävien organisointi vaikuttaa kunnan lainakantaan, eivätkä kuntien lainamäärät ole aina keskenään vertailukelpoisia

Lainakanta €/asukas 2012

Kriisikuntakriteeri:  Omaa pääomaa on alle puolet kunnan koko varoista Alueen kuntien yhteenlaskettu omavaraisuusaste on laskenut alle 50 %:n Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Tunnusluku mittaa kunnan vakavaraisuutta, alijäämän sietokykyä ja sen kykyä selviytyä uusista sitoumuksista pitkällä aikavälillä. Omavaraisuusaste= (Oma pääoma + Poistoero ja vapaaehtoiset varaukset) / (Koko pääoma - Saadut ennakot) Omavaraisuusaste, %

Kriisikuntakriteeri:  Omaa pääomaa on alle puolet kunnan koko varoista Omavaraisuusaste oli vuonna 2012 yli 50 %:n vain Miehikkälässä Omavaraisuusaste, % Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Tunnusluku mittaa kunnan vakavaraisuutta, alijäämän sietokykyä ja sen kykyä selviytyä uusista sitoumuksista pitkällä aikavälillä. Omavaraisuusaste= (Oma pääoma + Poistoero ja vapaaehtoiset varaukset) / (Koko pääoma - Saadut ennakot)

Omavaraisuusaste, % 2012

Kriisikuntakriteeri:  kunnan suhteellinen velkaantuneisuus on vähintään 50 prosenttia Selvitysalueen suhteellinen velkaantuneisuus on kriisikuntatasolla Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Tunnusluku kertoo kuinka paljon kunnan tilikauden käyttötuloista tarvittaisiin vieraan pääoman takaisinmaksuun. Suhteellinen velkaantuneisuus = (Vieras pääoma - Saadut ennakot) / Käyttötulot (käyttötulot muodostuvat toimintatuotoista, verotuloista ja käyttötalouden valtionosuuksista.) Suhteellinen velkaantuneisuus, %

Kriisikuntakriteeri:  kunnan suhteellinen velkaantuneisuus on vähintään 50 prosenttia Suhteellinen velkaantuneisuus on alle 50 prosenttia vain Miehikkälässä Suhteellinen velkaantuneisuus, % Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Tunnusluku kertoo kuinka paljon kunnan tilikauden käyttötuloista tarvittaisiin vieraan pääoman takaisinmaksuun. Suhteellinen velkaantuneisuus = (Vieras pääoma - Saadut ennakot) / Käyttötulot (käyttötulot muodostuvat toimintatuotoista, verotuloista ja käyttötalouden valtionosuuksista.)

Suhteellinen velkaantuneisuus, % 2012

Kriisikuntakriteerit:  Kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää  Selvitysalueen kuntien yhteenlaskettu kertynyt alijäämä oli 224 €/asukas vuonna 2012  Ns. kovennettu alijäämäkriteeri: kertynyttä alijäämää saa olla viimeistä edellisessä tilinpäätöksessä enintään 500 euroa ja uusimmassa tilinpäätöksessä 1000 euroa asukasta kohden  ->riittäisi yksin arviointimenettelyyn Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Jäämä lasketaan vähentämällä vuosikatteesta mm. poistot ja satunnaiset kulut Kertynyt ali-/ylijäämä, €/asukas

Kriisikuntakriteeri:  Kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää >Alueen kunnista Kotkalla on kertynyttä alijäämää  Ns. kovennettu alijäämäkriteeri: Kertynyttä alijäämää saa olla viimeistä edellisessä tilinpäätöksessä enintään 500 euroa ja uusimmassa tilinpäätöksessä 1000 euroa asukasta kohden ->riittäisi yksin arviointimenettelyyn Kertynyt ali-/ylijäämä, €/asukas Lähde: Tilastokeskus Käyvin hinnoin (ei deflatointia) Vuoden 2013 kuntajako Jäämä lasketaan vähentämällä vuosikatteesta mm. poistot ja satunnaiset kulut

Kertynyt ali-/ylijäämä, €/asukas 2012

Lisätietoja Heikki Miettinen Tutkimuspäällikkö FCG Konsultointi Oy Puh