Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson
Virtuaalimaailma? Wikipediakirjoittajien mukaan virtuaalimaailma on "tietokoneperustainen simuloitu ympäristö, jota sen käyttäjät voivat asuttaa ja olla keskenään vuorovaikutuksessa avatareina. Tämä oleminen on yleensä esitetty kaksi- tai kolmiulotteisen grafiikan avulla tai tekstinä." Edelleen Wikipediassa todetaan, että "jotkut, mutteivät kaikki, virtuaalimaailmat, mahdollistavat useita eri käyttäjiä". (Tuhat sanaa blogi, Tuija Aalto )
Missä mennään 2009? kzero.co.uk raportoi, että 6/2009 virtuaalimaailmoissa oli arviolta 579 miljoonaa jäsentä. Linden Labin mukaan Second Lifessa rikottiin hiljattain miljardin käyttötunnin ja liikevaihdon (USD) raja. Ennuste 2009 virtuaalikulutukselle on 1,8 miljardia USD.
KZeron luvalla
Mihin tarkoitukseen ? Oppimispelit ja simulaatiot Koulutukset ja neuvottelut Verkostoituminen ja sosiaalinen käyttö Mallintaminen ja luovat kokeilut Kaupallinen käyttö It’s easier (and cheaper) to move bits than buts!
Keskeisiä kysymyksiä Avoin vai suljettu Käyttäjäystävällisyys Kaupallisuus Vaikutusmahdollisuudet Läsnäolon tunne Aistien käyttö Vuorovaikutteisuus
Etuja Uppouttava Turvallinen Muokattavissa Etäosallistuminen helppoa Valmiita ympäristöjä
Haasteita Tietotekniikka Käyttö Muokkaus ja ylläpito Asenteet Identiteetin varmistaminen Maksullisuus
Case SL koulutuksessa Pedagoginen skriptaus Kouluttajat ja yrittäjät Kouluttajat, yrittäjät ja opiskelijat Käytännön kysymyksiä: SL-perehdytys, ala/t, sopiva ympäristö, kuvaaminen, ilmeet ja eleet, ?
Case virtuaalimaailmastrategia Johdon ymmärrys virtuaalimaailmoista? Tavoitteet läsnäololle? Budjetti? Henkilökunnan osaaminen? Yhteistyö? Pedagoginen lisäarvo? Tutkintojen suorittaminen?
Linkkejä Virtuaalimaailmojen opetuskäytöstä: Suosittuja kohteita Second Lifessa: Gronsted Group Second Life casejä: realXtend esimerkkejä: 3D-virtuaalimaailmoja: KZeron blogi: Primperfect lehti: Treet tv:
Kiitos ! Mervi Jansson Mervi Mavendorf Second Lifessa