Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (New Programme – 01 September) LifePak ® (Example) PSV 5% Discount= €51.71 (68.97 PSV) Shipping= €4.5.
Ikääntyneiden jalkaterveyden tukeminen – Kuvaus hoitohenkilökunnan jalkojenhoitotoiminnoista palvelutaloissa.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Näkökulmia uraohjaukseen Mikko Nykänen Työterveyslaitos
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
3.45 3.40.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/02-10/03 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 30 t/vko.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Päiväkassan laskenta Nordea50 senttiä/tilitys + 0,12 % arvosta OKOPerustilitys 2 €, setelit 3,5 senttiä/kpl ja kolikot 4,5 senttiä/kpl + 0,024 % euromäärästä.
WELLNESS DIARY HYVINVOINTIPÄIVÄKIRJA
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Pitkää työuraa! Ikääntyminen ja työelämän laatu Euroopan unionissa
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Opintopolku.fi tilannekatsaus
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
Uudenkaupungin lukion kevään 2012 ylioppilaiden sijoittuminen Opinto-ohjaaja Saija Salmi
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Helena Karento HELSINGIN YLIOPISTO KOULUTUS- JA KEHITTÄMISKESKUS PALMENIA VANTAA Suomalais-venäläinen tasa- arvofoorumi Pietari
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Paras-arviointitutkimusohjelma (ARTTU) ARTTU-VILU Päättäjätutkimus Luottamushenkilö- ja viranhaltijakysely 2010 Kohdejoukkona ARTTU-tutkimuskuntien keskeiset.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Elinikäinen ohjaus Suomessa
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
Esityksen transkriptio:

Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus Jukka Vuori, Petri Koivisto & Elina Nykyri TYÖTERVEYSLAITOS

Työuran hallinnan tukeminen / Työhön Koulutuksesta - työhön Kohti Eläkkeelle siirtyminen Työtön työelämässä / Ammatillinen -urahallinnan tukeminen sekä uupumisen ja ennenaikaisen eläköitymisen ehkäisy koulutus Työhön Koulutuksesta Peruskoulu - uudelleen työllistyminen ja depression ehkäisy työhön Kohti työelämää - siirtyminen koulutuksesta töihin hyvälaatuisiin - aktiivisen urahallinnan tukeminen ja koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Suunnitteilla Toiminnassa vuodesta 1997 Julkaistu syksyllä 2002 Testi- vaiheessa

Työurataitojen oppiminen ja vastoinkäymisiin varautuminen Tavoitteiden toteuttamisessa tarvittavien toimien määrittely 2 Työelämätavoitteiden tunnistaminen Tarvittavien taitojen ja toimintojen harjoittelu 1 3 Esteiden ja vastoinkäymisten tunnistaminen 4 Ratkaisukeinojen määrittely esteiden varalle 5 6 Esteiden voittamisen harjoittelu

Ryhmämenetelmän erityispiirteet Intensiivikurssi: esim. 5 pvää; 4 oppituntia/pvä Ajoitus: opinto ja työuran siirtymävaiheet Kaksi ohjaajaa: esim. oppilaitoksen opettajan ja työvoimatoimiston ohjaajan yhteistyö Aktiivisen oppimisen menetelmät: Aktiivisen oppimisen menetelmiä systemaattisesti hyödyntämällä vahvistetaan osallistujien pystyvyysodotuksia ja vastoinkäymisiin varautumista ko. siirtymävaiheessa

Koulutuksesta työhön -ryhmämenetelmä Tavoitteet: ammatillisista oppilaitoksista valmistuvien nuorten työelämään siirtymisen, työuran vakauden, hyvinvoinnin ja ammatti- identiteetin kehittymisen tukeminen Sisältö: Tavoitteisiin pyritään opettamalla työnhakuun, uuteen työhön kiinnittymiseen ja elinikäiseen oppimiseen liittyviä tietoja, toimintatapoja ja asenteellisia valmiuksia.

Koeasetelma T1: alkukysely, N=500 Koehenkilöiden satunnaistaminen 6.4.2017 T1: alkukysely, N=500 Koehenkilöiden satunnaistaminen Koeryhmä: Koulutuksesta työhön Kontrolliryhmä: kirjallinen tehtävä T3:seurantakysely, N=463, 93% T3:seurantakysely, N=403, 81%

Koulutuksesta työhön -interventiotutkimus Tutkimukseen osallistuneet oppilaitokset: -Porin Palveluopisto (19 ryhmää) -PorinTekniikkaopisto (1 ryhmää) -Porin Metsäopisto (2 ryhmää) -Kokemäkijokilaakson ammattioppilaitos (2 ryhmää) -Kokkolan Sosiaali- ja terveysalan oppilaitos (1 ryhmä) Osallistujat: -Ikä: ka=19v; kh=1,6v; md=18v -69% naisia

Koettu työllistymisvalmius

Koulutuksesta työhön -menetelmän vaikutus työllistymiseen, sen laatuun ja hyvinvointiin Työssä väh. Työllistymisen Psyykkinen Työelämän Taloudelliset 20h/vkoa laatua rasittuneisuusb tavoitteeta tavoitteeta Interventio 1.65* 2.03* .06 2.30* 2.48* Lähtötason kontrolli (T1) ei sovellu 1.81c .33**d 2.05e 1.92f Ikä (T1) 1.10 1.01 .00 1.00 1.14 Sukupuoli .89 .44 .00 .98 .94 Työllistymispystyvyys (T1) 1.16 1.55 .23** 1.37 .93 Työllistyminen (T1) 3.18** 1.68 -.09 .50 .95 Aiempi koulutus (T1) .67 1.00 .03 1.28 1.22 Intervention osuus R2:ta .02 .01 .02 .03 .03 . Interaktiot (vain interaktiotermien kertoimet ja intervention osuus R2:ta on esitetty): Intervention ja psyykkisen rasittuneisuuden (T1) interaktio .65 1.12 1.73 .88 Koeryhmäg .17 Kontrolliryhmäh .46** Intervention osuus R2:ta .01 .01 .02 .02 .03 Huom. aArvot ovat standardoituja riskisuhteita (logistinen regressio, OR), bArvot ovat standardoimattomia parametrien estimaatteja (lineaarinen regressio), *p <.05, **p < .01, kaksisuuntainen testi c = Koulutusta vastaavasti työllistyminen alkumittauksessa, d = Psyykkinen rasittuneisuus alkumittauksessa, e = Työelämätavoitteet alkumittauksessa, f = Talous- ja omaisuustavoitteet alkumittauksessa, g =koeryhmässä yhden yksikön muutoksen vaikutus psyykkisessä rasittuneisuudessa, h = kontrolliryhmässä yhden yksikön muutoksen vaikutus psyykkisessä rasittuneisuudessa

Koulutuksesta Työhön- projektin toimijoiden kokemuksia ja kommentteja Porin seutukunnalta oppilaitoksen ja työvoimatoimiston kesken on aikaansaatu kiinteä ohjauksellinen ja tuloksellinen yhteistyö; työhallinto aloittaa toimintansa oppilaitoksessa jo varhaisessa vaiheessa (työllistymis- ja työelämävalmennus) työnantajat: voivat suoraan kertoa informaatiohaastattelussa rekrytointiperiaatteistaan ja - tarpeistaan opiskelijoille, voivat vaikuttaa työssä oppimiseen, opiskelijoiden ja työpaikka- ohjaajien valmennukseen opettaja – ohjaaja: motivoivan ryhmänohjauksen käyttöönotto virittänyt opettajia: innostus uudenlaisen opetusmenetelmän käyttöön, jossa mukana on työvoimatoimiston ohjaaja

OPPILAITOS voi huolehtia opiskelijoistaan opintojen loppuvaiheessa, edistää opiskelijoiden työllistymistä ja työ-elämässä jaksamista OPISKELIJA: työnhakupystyvyys nousi merkittävästi, huom. vaikutukset työllistymiseen, mielenterveyteen, uran laatuun - ammattitaidon lisääntyminen - sosiaaliset taidot paranivat Opiskelijapalautteita: ” Myönteiset kokemukset jäivät mieleen erityisesti ryhmän toiminnasta. Ryhmien myönteinen ja kannustava ilmapiiri oli niistä keskeisimpiä.” ” Ohjaajat olivat mukavia ja auttavaisia, käytännön harjoittelut sekä asioiden pohdiskelu ja keskustelu koettiin tärkeinä.”

Johtopäätökset: Koulutuksesta työhön ryhmillä voidaan edistää nuorten työllistymistä koulutusta ja urasuunnitelmia vastaaviin tehtäviin. Työllistymisvaikutukset kohdistuivat osa-aikaisiin ja määräaikaisiin työsuhteisiin sekä jatko-opintojen oheisiin työsuhteisiin. Koulutuksesta työhön –ryhmiin osallistuminen tukee työllistymisen ohella työelämään sekä talouteen ja omaisuuteen kohdistuvien tavoitteiden asettamista. Koulutuksesta työhön ryhmillä voidaan ennaltaehkäistä psyykkistä rasittuneisuutta psyykkisen terveyden suhteen riskiryhmään kuuluvilla nuorilla. Opetushallinnon ja työhallinnon seutukummallista tuloksekasta yhteistyötä voidaan vahvistaa ryhmäohjauksen ympärillä – kokemukset erittäin hyviä kun ohjauskustannuksista sovitaan Ryhmätoimintaan liittyy myös paikalliset työnantajat, jotka kokevat yhteistyön positiivisena Opettajille toimintatavasta uusia virikkeitä opetustyöhön Ohjelmaan >>