Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
Advertisements

Päivi Koski-A. Suomalais-venäläinen koulu
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Suomen koulutusjärjestelmä
Kurre Oulun seudun ammattiopistossa Matti Leskelä,
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
TYÖLLISTYMINEN JEDUN OPISTOISSA TUTKINNOITTAIN VUOSINA Kulttuuriala.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Ryhmät Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Ohjeita loppuraportointiin.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
VIRTA-Opintotietopalvelu ja tulevaisuuden askelmerkkejä.
KOKOA 1: ylitarkastaja Ilmari Hyvönen, OKM, puheenjohtaja
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu, INSSI-seminaari Opetus- ja kulttuuriministeriön tilannekatsaus Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu,
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
FUAS-opiskelijaliikkuvuus Rehtorikokous Pirjo Kuisma.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
KV-VIRTA-projekti Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
VIRTA-Opintotietopalvelun kuulumisia Vuosi takana – mitä tulikaan tehtyä? Virta siirtyi efektiivisesti tuotantoon , korkeakoulujen.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Terveisiä Lapista AMK-kirjastokokous Helsinki Susanna Parikka Lapin korkeakoulukirjasto.
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Arvo – opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja AVOP-kysely
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
Lukukausimaksuihin liittyvä
Suvi-verkoston kuulumiset
VIRTA-Opintotietopalvelu Tilannekatsaus
Kieliteknologian verkosto (KIT)
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
Yliopisto professorin työnantajana -selvitys 2016 Focus Master Oy 8. 8
MILLE ALALLE LÄHTISIN?.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
VIRTA-opintotietopalvelu
Avoin ammattikorkeakoulu
Tilastoja kevään 2016 yhteishausta
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen arvioinnin menetelmät ja aikataulu Projektisuunnittelija Sirpa Moitus Yhteyshenkilöiden perehdytys Helsinki

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Sirpa Moitus 2 Arviointimenetelmät ja aikataulu ArviointimenetelmäSuunniteltu aikatauluTavoitteet 1. OTUS: EsiselvitysJoulukuu 2009-maaliskuu 2010 (väliraportti ) - Olemassaolevan tutkimus- ja tilastoaineiston analyysi - Arviointiryhmän työn tukeminen 2. Korkeakoulutason kartoitusEsim Kokonaiskuva tutkinnonuudistuksesta - Korkeakoulujen näkemykset tutkinnonuudistuksen tavoitteiden toteutumisesta ja arviointikohteista 3. Alakohtainen arviointikysely Esim Tutkinnonuudistuksen toteutus ja tulokset eri aloilla 4. TeemakeskustelutEsim. elo-syyskuu Arviointiaineiston täydentäminen - Arviointiryhmän johtopäätösten testaaminen 5. ArviointiraporttiJoulukuu Analyysi, arvio ja johtopäätökset 6. Kansainvälinen meta- arviointi Helmi-huhtikuu Ulkopuolinen näkökulma tutkinnonuudistukseen Suomessa

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Sirpa Moitus 3 Alakohtainen arviointikysely yliopistosektorilla Tieteenala/opintoalaYliopistot, jotka nimeävät ko. alalta yhden arviointikyselyyn osallistuvan tiedekunnan Humanistinen ja teologian alaHY, JY, OY, ÅA Kasvatus- ja käyttäytymistieteellinen alaJoY, JY, LY, TaY Kauppatieteellinen alaHanken, HKKK, TuKKK, VY Luonnontieteellinen, bio- ja ympäristötieteellinen, maatalous- metsätieteellinen ala HY, KuY, TuY Taiteen alaSibA Teknillistieteellinen alaTKK, TTY, LUT, OY Oikeus- ja yhteiskuntatieteellinen alaHY, TaY, TuY

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Sirpa Moitus 4 Alakohtainen arviointikysely ammattikorkeakoulusektorilla KoulutusalaArviointikyselyyn ko. alalta osallistuvat ammattikorkeakoulut Humanistinen ja kasvatusalaDIAK, HUMAK, MAMK KulttuurialaMetropolia, Kyamk Luonnontieteiden alaTAMK, VAMK Luonnonvara- ja ympäristöalaNovia, PKAMK, SeAMK Matkailu-, ravitsemis- ja talousalaHAAGA-HELIA, RAMK, Kajak Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alaArcada, Laurea, Metropolia*, OAMK*, PirAMK(2010 TAMK)*, TuAMK* Tekniikan ja liikenteen alaHAMK*, JAMK*, Metropolia, Saimaan amk, SAMK*, Savonia* Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala HAAGA-HELIA*, Kemi-Tornio, KPAMK*, LAMK* * YAMK-tutkinnon kokeilulupa vuodesta 2002 alkaen

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Sirpa Moitus 5 Miksi nämä arviointimenetelmät? Aineiston keruu painottuu korkeakouluihin Kokonaiskuva ja analyysi, joka tukee korkeakoulujen toiminnan kehittämistä Esiin sekä hyviä käytänteitä että ongelmakohtia Välillistä tietoa esim. tutkintolainsäädännön ja opiskelijavalintojen toimivuudesta Ei erillistä opiskelijakyselyä, koska RUSElla käynnissä pitkittäisseuranta ja RUSEn aineisto arviointiprojektin käytössä OTUS pyrkii tuottamaan vertailutietoa: vanhan tutkintorakenteen, siirtymävaiheen ja uuden tutkintorakenteen mukaan opiskelleet opiskelijanäkökulma esillä teemahaastatteluissa Ei erillistä työelämäkyselyä, koska vastausprosentti voisi jäädä matalaksi teemahaastattelut on tehokkaampi menettely

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Sirpa Moitus 6 Arviointiraportti  Valmistuu vuoden 2010 loppuun mennessä  Tuotetaan kokonaiskuva tutkinnonuudistuksen toteutuksesta, lopputuloksista ja seurauksista  Tuotetaan analyysi tutkinnonuudistukselle asetettujen tavoitteiden toteutumisesta ja tehdään tarvittaessa kehittämisehdotuksia eri tahoille  Palaute yksittäisille korkeakouluille, tiedekunnille ja koulutusaloille? Ei yksikkökohtaista arviointipalautetta Sen sijaan sektorikohtaisia ja alakohtaisia johtopäätöksiä, vahvuuksia ja kehittämisehdotuksia Hyviä käytänteitä voidaan nostaa esiin yksikön nimi mainiten

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Sirpa Moitus 7 Arviointiryhmä Puheenjohtaja  Dekaani Jari Niemelä, Helsingin yliopisto Jäsenet  Erikoistutkija Sakari Ahola, Koulutussosiologian tutkimuskeskus  Opetusneuvos Carita Blomqvist, Opetushallitus  Kv. asiain asiantuntija Henna Juusola, SAMOK  Yliopistonlehtori Merja Karjalainen, Oulun yliopisto  Johtaja Juha-Pekka Liljander, Helsingin yliopisto, Palmenia  Vt. yksikönjohtaja Ida Mielityinen, Tekniikan Akateemisten Liitto  Toimialajohtaja Kerttu Oikarinen, Rovaniemen ammattikorkeakoulu Vastaava suunnittelija  Projektisuunnittelija Sirpa Moitus, KKA

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Sirpa Moitus 8 Yhteyshenkilöiden rooli ja tehtävät  Yhteyshenkilöillä keskeinen rooli arvioinnin käytännön toteutuksessa  Arviointiprojektia koskeva viestinvaihto yhteyshenkilöiden ja KKA:n projektisuunnittelijan välillä  Yhteyshenkilö tiedottaa arviointiprojektista korkeakoulun sisällä  Yhteyshenkilö koordinoi arviointiin liittyvää tiedonkeruuta  Yhteyshenkilö tekee tarvittaessa ehdotuksia haastateltavista työelämän edustajista ja opiskelijoista