Kaupunginjohtajien ilmastoverkoston ensimmäisten aloitteiden toteuttaminen Kaupunginjohtajien ilmastoverkoston kokous 3.5.2012 Tampere Pauli Välimäki 

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TERVETULOA 10 vuotta Kaupintiellä
Advertisements

TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
6Aika-strategian esittely Toukokuu Suurimpien kaupunkien kestävän kehittämisen strategia •Uuden EU:n rakennerahasto-ohjelmakauden 2014−2020 yhtenä.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Innovaatiopolitiikan suunta Toimitusjohtaja Jussi Järventaus Suomen Yrittäjät Lappeenranta
PORI Taloyhtiöiden info-ilta Tapio Kallioinen Projektipäällikkö Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Hallitusohjelmaodotukset yrittäjyyden edistämiseksi Yrittäjävaltuuskunnan kokous PK-johtaja Pentti Mäkinen.
KESTÄVÄ KEHITYS/EKOTEHOKKUUS JA KYMENLAAKSON PK - YRITYKSET
Energiateollisuuden Ilmasto- ja päästökauppaseminaari Arto Lepistö TEM.
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Huomioita Kuopion ilmastopoliittisesta ohjelmasta Mikko Pohjola, THL, Kuopio.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
RESCA-verkosto RESCA-seminaari , Tampere.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Pääneuvottelija Sirkka Haunia Kööpenhaminan sitoumus: askel kohti vähähiilisempää maailmaa Sirkka Haunia, YSO, YM
ENERGIAKATSELMUSPÄIVÄ Pietarissa Hyviä käytäntöjä ja tuloksia Suomen energiakatselmusohjelmasta Seppo Silvonen, Head of Unit.
Perusopetuksen ryhmäkoko
“TERVEYS” MYR Uusimaa ohjelman toimeenpanon johtaminen.
Miten energiankulutus käännetään laskuun? Seminaari Sirkka Vilkamo Työ- ja elinkeinoministeriö.
SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI 7/2012 MAAHANMUUTTAJAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA N=1153.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
1 HE 116/2008 vp valtion talousarvioksi vuodelle 2009 (luku Energiapolitiikka) Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaosto
Kestävän kehityksen kasvatuksen organisoituminen suurissa kunnissa
Sairaaloiden tuottavuus 2012 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2012 – Tilastoraportti 2/2014.
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
1 Mitä kuntani voi tehdä ilmastonmuutoksen suhteen? Kuntapäättäjän ja kansalaisjärjestön yhteistyö Ilmastovastaava Leo Stranius.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Uuden kansainvälisen sopimuksen laatiminen EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
UUSIUTUVAN ENERGIAN LABORATORIO Elina Seppänen, Juho Anttila ja Jari Jokinen Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa Työpajan.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
1 Ansioturva torjuu köyhyyttä 5 väitettä ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta (Lähde: Palkkatyöläinen 1/2015)
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Datan avaaminen kunnissa, tilanne syksyllä 2014 Avoimen tiedon ohjelma, Elisa Kettunen, erityisasiantuntija.
Päästöjen kehitys 2012 Pääkaupunkiseudun ilmastoraportti.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
PIRKANMAAN AVOIN KUITU – YHTEISTYÖ Suunnitelma Marja-Riitta Mattila-Nurmi.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Kunnat työssä ilmaston puolesta
Hiilineutraali Tampere
Kohti hiilineutraalia kuntaa (HINKU) - edelläkävijäkuntien yhteisö
Laajakaistan toimeenpano- ohjelma
Euroopan meri- ja kalatalousrahasto Innovaatio-ohjelmat
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Vantaan ilmastotavoitteet- ja toimet
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Pohjois-Savon EU-rahoitusinfo 7. 11
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto
Esityksen transkriptio:

Kaupunginjohtajien ilmastoverkoston ensimmäisten aloitteiden toteuttaminen Kaupunginjohtajien ilmastoverkoston kokous Tampere Pauli Välimäki  Ilmastoaloitteita on toteutettu aktiivisesti kaikissa kuudessa suurimmassa kaupungissa.  Aloitteiden toteuttaminen on lisännyt yhteistyötä kaupunkien välillä.  Myös yhteisiä ilmastohankkeita on käynnistetty erilaisilla kokoonpanoilla.

Aloite 1: Energiaviisaan rakentamisen tiekartan laatiminen Etenee hyvin kaikissa kaupungeissa. Helsinki ja Espoo tekevät yhteistyötä asiassa, samoin Tampere ja Vantaa, jotka ovat mukana VTT:n vetämässä ”Omistaminen kestävässä rakentamisessa” tutkimus- ja kehityshankkeessa. Oulussa työryhmä valmistelee tiekarttaa Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto ”ERA17/Leena Ahveninen

Tavoite on sama kaikissa kaupungeissa, vaikka toimintatavat ovat erilaisia. Pääkaupunkiseudulla on järjestetty rakennusvalvonnan energiakoulutusta. Tampereella on perustettu Rakentajan energianeuvontakeskus. Helsingissä on lisätty nettineuvontaa ja annetaan alennusta rakennuslupamaksusta erityisen energiatehokkaille taloille. Oulussa on rakentajia ”hoksauttamalla” päästy siihen, että jo 94 % pientaloista on matalaenergiataloja Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto Aloite 2: Rakentamisen ohjauksen kehittäminen ”ERA17/Leena Ahveninen

Aloite 3: Kaupunkilaisten kannustaminen ilmastotekoihin Kaikissa kuudessa kaupungissa on käynnistynyt TEM:n/Motivan tuella ilmastoneuvontahanke, jossa etsitään uusia keinoja asukkaiden ilmastoystävälliseen arkeen. Myös maakunnallisten energianeuvontakeskusten toiminta on käynnistetty TEM:n/Motivan hanketuella Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto ”ERA17/Leena Ahveninen

Aloite 4: Ilmastovaikutukset budjettiin Kasvihuonepäästöjen vähentäminen pyritään integroimaan kiinteäksi osaksi kaupungin talousarviota ja vuosijohtamista. Kaikissa kaupungeissa on asetettu ilmasto- ja päästövähennystavoitteet kaupunkien strategioissa ja talousarvion toiminnallisissa tavoitteissa. Tavoitteiden toteuttamista seurataan osana strategia- ja talousraportointia. Kehittelyn alla on erityisesti investointien ilmastovaikutusten arviointi ja laajemmin ympäristötilinpito. Tätä työtä tehdään osana ”Kuutoskaupunkien ekologisen kestävyyden indikaattorien” laadintaa Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto ”ERA17/Leena Ahveninen

Aloite 5: Ekotukitoiminnan kehittäminen Pääkaupunkiseudulla menestykseksi osoittautunut työpaikkojen ekotukitoiminta on laajentunut kaikkiin kuutoskaupunkeihin. Työpaikkojen ekotukihenkilöiden avulla on voitu laskea kustannuksia esimerkiksi vähentyneen paperinkulutuksen ja parantuneen jätteidenlajittelun ansiosta. Lisäksi ekotukihenkilöt kokevat saavansa positiivista ”draivia” työhönsä rutiinitehtäviensä rinnalle Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto ”ERA17/Leena Ahveninen

Aloite 6: Liikkumisesta aiheutuvien päästöjen vähentäminen Aloitteen johdosta on kartoitettu kuusikkokaupunkien video- ja online- neuvotteluvalmiudet. Kaupunginjohtajat ovat pitäneet ensimmäisen videoneuvottelukokouksen, samoin valmisteluryhmä. Yhteyksien rakentaminen on vielä kesken, mutta esimerkiksi Lync-pohjainen videokokous on jo nyt mahdollista jokaisen työpisteestä Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto ”ERA17/Leena Ahveninen

Kaupunginjohtajien ilmastoverkoston uudet aloitteet 7.Selvitetään suurten kaupunkien mahdollisuudet vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. 8.Tuetaan kuntien ja valtion ilmastokumppanuusaloitetta. 9.Edistetään vähäpäästöisten autojen käyttöönottoa suurissa kaupungeissa. 10.Lisätään ilmastoyhteistyötä kaupunkien ja pienten ja keskisuurten yritysten välillä.

Aloite 7: Selvitetään suurten kaupunkien mahdollisuudet vähentää kasvihuonekaasu- päästöjä 30 % vuoteen 2020 mennessä 20 prosentin vähennystavoite on vasta ensimmäinen askel ja EU on suunnitellut tavoitteen nostamista 30 prosenttiin ja asettanut pitkän tähtäimen tavoitteeksi vähentää päästöjä 80 % vuoteen 2050 mennessä. Siksi on tarpeen selvittää tiukempien päästövähennystavoitteiden mahdollisuudet ja kustannukset. Selvitys tehdään yhteistyössä suurten kaupunkien kesken. Samalla yhtenäistetään Kestävän energian toimintasuunnitelmien (SEAP) tekotapaa ja seurantaa. Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto osallistuu aktiivisesti EU:n Covenant of Mayors-verkoston toimintaan ja kannustaa muita kaupunkeja liittymään sopimukseen. Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto rekisteröidään Covenant of Mayors –verkon viralliseksi jäseneksi Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto ERA17/Leena Ahveninen

Kuntaliitto on aloittanut yhteistyössä useiden kuntien kanssa hankkeen, jossa selvitetään mahdollisuuksia käynnistää kuntien ja valtion ilmastosopimusmenettely. Siinä kunnat sitoutuvat toteuttamaan yhdessä sovittavia päästövähennystoimia, ja samalla sovitaan niiden rahoituksesta. Varsinkin jos kunnat sitoutuvat vapaaehtoisesti EU:n tavoitteita tiukempiin päästövähennyksiin, tulisi valtion osallistua kustannuksiin. Norjassa kehitetyssä neuvottelumenettelyssä valtio ”ostaa” kunnilta päästövähennyksiä, jotka eivät muuten toteutuisi. Valtion ja kuntien tulee yhdessä selvittää, voiko tällainen toimintamalli olla osa valtion ja suurten kaupunkiseutujen välistä aiesopimusmenettelyä. Samalla tulee selvittää uusia rahoitusmalleja päästövähennysten toteuttamiseen Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto Aloite 8: Tuetaan kuntien ja valtion ilmastokumppanuus- aloitetta ”ERA17/Leena Ahveninen

Aloite 9: Edistetään vähä- päästöisten autojen käyttöönottoa suurissa kaupungeissa Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen kasvihuonekaasupäästöistä ja suurin osa syntyy tieliikenteestä. EU:n tavoite: Vuoteen 2020 mennessä tulisi autojen hiilidioksidipäästöjen olla alle 100 grammaa/km. Sähköautot, hybridit ja pienikulutuksiset polttomoottoriautot alittavat jo nyt tämän rajan. Myös kaasu- ja flexi fuel-autojen yleistyminen vähentää päästöjä. Kaupungit voivat edistää vähäpäästöisten autojen yleistymistä hankkimalla niitä omaan käyttöön ja asettamalla päästökriteerit kaupungin autohankinnoille. Vähäpäästöisille autoille voidaan myös antaa pysäköintietuja. Latauspaikkoja lisäämällä luodaan edellytyksiä sähköautojen yleistymiselle. Tehdään selvitys kaupunkien käyttämistä keinoista vähäpäästöisten ajoneuvojen lisäämiseksi. Selvitetään myös kaupunkien käyttämät bussiliikenteen kilpailutusten päästökriteerit ja menettelytavat. Valtion tulee tukea vähäpäästöisten autojen hankintaa esim. veroedulla Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto ”ERA17/Leena Ahveninen

Aloite 10: Lisätään ilmasto- yhteistyötä kaupunkien ja pienten ja keskisuurten yritysten välillä Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on monia mahdollisuuksia osallistua ilmastopäästöjen vähentämiseen, mutta usein yrityksillä ei ole aikaa paneutua asiaan tai niillä ei ole riittävästi tietoa. Tässä kaupungit voivat tukea yrityksiä. Pääkaupunkiseudulla on toteutettu pienen ja keskisuurten yritysten vapaaehtoista ympäristöjärjestelmää Ekokompassia, joka on osa kuntien ylläpitämän Ilmastoinfon toimintaa. ELY-keskukset ovat kehittäneet vastaavan EcoStart-ympäristöjärjestelmän. Nämä kevennetyt ympäristöjärjestelmät tarjoavat pk-yrityksille soveltuvia keinoja vähentää päästöjä, vastata asiakkaiden ympäristövaatimuksiin ja saavuttaa kilpailuetua ekotehokkuudella. Ehdotamme, että kaupungit lisäävät yhteistyötä pk-yritysten kanssa päästöjen vähentämiseksi ja ilmastoystävällisten toimintatapojen kehittämiseksi Kaupunginjohtajien ilmastoverkosto ”ERA17/Leena Ahveninen