1.8.2008–31.7.2011. Ensimmäiset huomiot yritysselvityskyselystä Fakiirimedia Oy / 4.2.2010 / Anja Rouhuvirta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Työhönvalmennuksella työelämään
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Mohammed Kertoo itsestään:
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 7/2012 Maahanmuuttajat SAK:laisilla työpaikoilla (N=1153) Eve Kyntäjä SAK:n maahanmuuttoasiantuntija.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
SOVATEK-SÄÄTIÖ Ty ö valmennuss ää ti ö Tekev ä ja Jyv ä skyl ä n Seudun P ä ihdepalvelus ää ti ö sulautuivat alkaen uudeksi SOVATEK -S ÄÄ TI.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Työpaikkakouluttajan ABC
SAK Paikallinen sopiminen
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
T YÖNETSINTÄ JA TYÖNANTAJAPAKETIT Paltamon Työtä Kaikille –hankkeen loppuseminaari Paltamossa.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
OSAAVA PÄRJÄÄ HSAK:n ja sen jäsenliittojen valtakunnallinen projekti osana Nostetta Htehtävänä –tiedottaa Noste-ohjelmasta –aktivoida työyhteisöjä kouluttautumiseen.
Ops seminaari Askola.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Yhteishaku. Mihin haen? Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Nuorisokoulutus.
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
Maahanmuuttajanuoret ja rikollisuus
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Yliopisto professorin työnantajana -selvitys 2016 Focus Master Oy 8. 8

Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
OSAAMISKANSIO Nimi.
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

Ensimmäiset huomiot yritysselvityskyselystä Fakiirimedia Oy / / Anja Rouhuvirta

Tehtävänanto Selvityksen tekeminen metropolialueen työnantajien halukkuudesta ja tarpeesta valmentaa maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä asiantuntija-, esimies- ja johtotehtäviin.

Helsingin, Lohjan, Tammisaaren, Hämeenlinnan, Riihimäen, Forssan, Lahden, Heinolan, Porvoon ja Loviisan seutukunnat

Yrityksille suunnatun nettikyselyn pilottivaiheen tulokset Ensimmäisten yrityshaastattelujen kokemukset

POHDINTOJA VOIMAA – NETTIKYSELYSTÄ ja TYÖNANTAJASELVITYKSESTÄ TOIMIALAT: lvi- ja rakennusala liikenne ja kuljetus puutarha-ala siivous koulutus ja opetus TAUSTATIETOJA YRITYKSESTÄ: maahanmuuttajataustaisista työntekijöistämme keskiasteen koulutus on henkilöllä / noin % VÄITTÄMIÄ Suomenkielen taidolla on keskeinen merkitys urakehityksessä yrityksessämme Kielitaito kehittyy riittävästi työtoiminnan yhteydessä MAA, KULTTUURITAUSTA JA ESIMIESTYÖHÖN SIIRTYMINEN

Yrityksenne toimiala

Yrityksen henkilöstömäärä

Käytättekö yrityksessänne sosiaalisen median palveluita tai välineitä?

Mitä seuraavista sosiaalisen median välineistä käytätte?

Vastaajan asema yrityksessä/organisaatiossa

Onko yrityksessänne maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä?

Maahanmuuttajataustaisten työntekijöidenne asema yrityksessänne (valitse kaikki oikeat vaihtoehdot):

Onko yrityksessänne tarvetta maahanmuuttajataustaisista (valitse kaikki oikeat vaihtoehdot):

Miksi haluatte maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä edellisessä kysymyksessä mainittuihin tehtäviin? Heistä on hyviä kokemuksia. Suomalaiset, varsinkin nuoret eivät tälle alalle hakeudu Uskon että saman taustan tai kielen omaavat henkilöt pystyvät tukemaan ja ymmärtämään toisiaan tehokkaammin kuin eri kulttuuritaustaiset ihmiset. Tarjoamme tunne- ja vuorovaikutustaitojen koulutusta ja olemme aloittaneet materiaalin kääntämisen venäjänkielelle (jatkossa mahdollisesti myös muille kielille). Näihin koulutuksiin tarvitsemme myös maahanmuuttajia eri puolilta maailmaa. Organisaatiomme tehtävä on edistää suomalaisen yhteiskunnan kansainvälistymistä, ja maahanmuuttajataustaiset kollegat ovat luonteva osa työyhteisöämme.

Seuraavat tekijät ovat mielestäni tärkeitä maahanmuuttajataustaisille esimies- tai työnohjaaja-asemassa oleville henkilöille 1= täysin eri mieltä 2=jokseen- kin eri mieltä 3= vaikea sanoa 4=jokseen- kin samaa mieltä 5=täysin samaa mieltä Maahanmuuttajataustaisella työntekijällä on oltava sujuva suomen kielen suullinen taito 10%0 %10 %40 % Maahanmuuttajataustaisella sujuva suomenkielen kirjallinen taito on välttämätön 10 %0 %20 %40 %30 % Maahanmuuttajataustaisen on hallittava työpaikan pelisäännöt 10 % 0 %20 %60 % Maahanmuuttajataistaisen työntekijän on tunnettava suomalaista kulttuuria 0 %20 %0 %50 %30 %

Onko yrityksessänne keskusteltu maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden kouluttamisesta esimiestehtäviin?

Onko yrityksessänne maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden urakehitystä tukevaa koulutusta tai valmennusta?

Onko yrityksenne henkilöstöhallinnon edustajille ollut koulutusta/valmennusta maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden osaamisen arviointiin?

Onko yrityksessänne halukkuutta osallistua koulutukseen, joka liittyy maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden osaamisen arviointiin?

Onko yrityksessänne/organisaatiossanne halukkuutta koulutukseen, joka liittyy maahanmuuttajien urakehityksen tukemiseen?

Mitkä ovat yrityksenne/organisaationne esteet tukea maahanmuuttajataustaisten työntekijöidenne urakehitystä?

Oletteko kiinnostuneita maahanmuuttajataustaisten työntekijöidenne lisäkoulutukseen liittyvästä yhteistyöstä?

Millä ehdoilla olette valmiita osallistumaan maahanmuuttajataustaisten työntekijöidenne kouluttamiseen esimies- tai asiantuntijatehtäviin? Jos on kompetenssia niin ei esteitä Sitten kun loppuu kotimainen työvoima Koulutus ja osaaminen ovat tärkeimmät edellytykset, ei kansallisuus. Samoin erittäin hyvä suomen kielen osaaminen Yrityksessämme on oma koulutusjärjestelmä, missä räätälöimme tarpeen mukaan erilaisia koulutuksia. Tärkeä edellytys on aikaisempi työkokemus projektihallinnosta ja riittävä substanssiosaaminen.

Haluatteko VOIMAA-projektin kuukausikirjeen?

Yrityshaastattelut

Tämänhetkinen yrityksen koulutustilanne Ketä koulutetaan? (ammattinimikkeet, maahanmuuttajataustaiset?) Mitä osaamisen alueita koulutetaan? Miten koulutetaan? lähiopetusta / etäopetusta / monimuoto ketkä ovat kouluttajina ketkä osallistuvat koulutuksen suunnitteluun koulutuksen kesto

Maahanmuuttajataustaiset koulutettavina Mitä erityisiä asioita on mielestäsi huomioitava, jos esimies- tai asiantuntijakoulutukseen osallistuu maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä? (esim. koulutuksen sisällössä?) Onko esim. koulutusrunkoa ”sovellettu”? ESTEET tai VAIKEUDET, jotka liittyv ä t maahanmuuttajataustaisten ty ö ntekij ö iden lis ä koulutukseen

Maahanmuuttajataustainen esimies tai asiantuntija Maahanmuuttajataustainen työntekijä esimies- tai asiantuntijatehtävässä – EDUT/HYÖDYT Mistä mahdollinen tarve tulee?

Mitä ovat keskeiset tiedolliset ja taidolliset osaamisalueet, joihin tarvitaan erityiskoulutusta, kun kyseessä on maahan pysyvästi muuttanut työntekijä, jota koulutetaan asiantuntija- tai esimiestehtäviin Suomessa ? Oman ammattialan osaaminen Henkilöstöjohtaminen Talousosaaminen (kirjanpito, kustannustehokkuus) Lainopillinen osaaminen (esim. työsopimukset, tekijänoikeudet) Tuotannollinen osaaminen (tuotannon suunnittelu, menetelmät ja materiaalit) Markkinointi Asiakassuhteiden hallinta Yhteistyö- ja viestintätaidot (mm. suullinen, kirjallinen, kielitaito) Muu, mikä?

Mitkä asiat vaikuttavat koulutuksen järjestäjän valintaan, jos haluatte kouluttaa maahanmuuttajataustaisia työntekijöitänne esimies- tai asiantuntijatehtäviin? (1 =tärkein, 10= vähiten vaikuttava tekijä) Kouluttajaorganisaation maine Koulutuksen hinta Koulutuksen tapa (etä-, lähi-, ilta-, jne) Koulutuksen kokonaiskesto Koulutus tapahtuu suomeksi Koulutus tapahtuu koulutettavien äidinkielellä Koulutuksesta saa tutkintotodistuksen Mahdollisuus osallistua koulutuksen suunnitteluun Mahdollisuus yhteistyökumppanuuteen koulutuksen toteutuksessa Kouluttajaorganisaation joustavuus Muu, mikä:

Sosiaalisen median käyttö yrityksessänne 1.On osa yrityksen toimintaa, miten? 2.Ei ole osa yrityksen toimintaa, mutta yrityksellä on kanta siihen, mikä? 3.Yrityksellä ei ole kantaa sosiaaliseen mediaan

Vapaat lisäkommentit