SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI Timo Kari TKK, Liikennelaboratorio
Tutkimusryhmä Tutkija Esa Räty Erikoistutkija Nina Karasmaa Prof. Timo Ernvall Tutkija Timo Kari
Aineistot Henkilövahinko-onnettomuudet 1997-2002 Poliisin tietoon tulleet HEVA-onnettomuudet havaintoja n. 39 858 HEVA-onnettomuutta kuolleita 2 493 Kuntiin liittyviä tietoja väestön ikäjakauma, maankäyttö, taajama-aste yms. Tieverkko tiepituudet, suoritteet, tieluokat, nopeusrajoitukset
Tavoitteet Tuottaa tietoa liikenneturvallisuustilanteesta kunnissa palvelemaan maakunta- ja kuntatason liikenneturvallisuustyötä Ryhmitellä kuntia onnettomuushistorian ja muiden muuttujien (tieverkko, maankäyttö, väestö) avulla Luoda tunnusluku kuvaamaan kuntien liikenneturvallisuustilannetta Selvittää liikenneturvallisuuteen vaikuttavat perusriskit Suomen kunnissa Määritellä muuttujat, jotka selittävät näitä liikenteen riskilukuja
Tietojen tuottaminen KULTI-työkalun avulla Työkalu maakunta- ja kuntatason liikenne-turvallisuustyöhön Kuntien onnettomuustietojen havainnollinen esittäminen graafisesti sekä numeerisesti Noin 60 erilaista kaaviota Yhteismitallinen esitys mahdollistaa kuntien vertailun Toteutettu Microsoft Excel ohjelmistolla
…maankäytön mukaan Maankäyttö Väestö % Liikennekuolemat HEVAT % / 10 000 asukasta TKR1 62 35 0.46 58 12.18 TKR2 17 25 1.17 19 14.36 TKR3 31 40 1.50 23 13.78 SUOMI 100 0.81 12.90
…asukasluvun mukaan Asukasluku x 1 000 Väestö% Liikennekuolemat HEVAT / 10 000 asukasta 0 – 5 11 20 1.42 13 14.17 5 – 15 23 37 1.28 25 13.52 15 – 35 19 0.83 12.78 35 – 70 12 8 0.57 12.85 >70 35 15 0.35 32 12.12 SUOMI 100 0.81 12.90
…taajaman mukaan Onnettomuusmäärien vuosikeskiarvot vuosilta 1997-2002 TKR 1 TKR 2 TKR 3 Liikenne-kuolemat Taajamissa 76 18 16 109 Ulkopuolella 71 86 149 307 HEVAT 2 984 438 298 3 720 869 829 1 225 2 923 Onnettomuusmäärät asukaslukuun suhteutettuna (onn / 10 000 as) 0,24 0,20 0,14 0,21 0,22 0,98 1,35 0,60 9,43 4,96 2,70 7,22 2,75 9,40 11,08 5,67
….tiepituuksiin suhteutettuna
Liikennekuolemien odotusarvo Kuntien alueella tapahtuneiden onnettomuuksien vakavuustasosta kertova tunnusluku Vakavuuden laskeminen ( tapahtuneiden onnettomuuksien perusteella) Onnettomuudet jaetaan onnettomuustyypin ja toimintaympäristön perusteella 18 onnettomuusluokkaan. Onnettomuusluokalle lasketaan valtakunnallinen kuolemanriski Onnettomuusluokan vakavuus = suhteellinen osuus * kuolemanriski Kunnan vakavuusluku on onnettomuusluokkien vakavuuksien summa Liikennekuolemien odotusarvo = Vakavuus * HEVA-riski (Onn/10 000 as)
Liikennekuolemien odotusarvo Kartalla 164 vaarallisinta kuntaa Kuvaa kunnan liikenneturvallisuusolosuhteita onnettomuuksien näkökulmasta Runsas läpiajoliikenne lisää vakavia liikenneonnettomuuksia Antaa mahdollisuuden vertailla kuntia keskenään tai seurata kunnan liikenneturvallisuuden kehittymistä.
Kuntien ryhmittely Tarkastelussa pyrittiin löytämään onnettomuuksien ja niiden syiden perusteella homogeenisia kuntaprofiileja, jotka kuvaisivat minkä tyyppisiä onnettomuuksia kussakin kuntaryhmässä pääosin tapahtuu ja mitä taustasyitä näiden onnettomuuksien syntyyn mahdollisesti olisi olemassa. Jos tällaisia kuntaprofiileja olisi löydettävissä, voitaisiin seuraavaksi lähteä selvittämään, onko löydettyjen muuttujien ja luokittelujen perusteella tehtävissä onnettomuuksia selittävää mallia.
…ryhmittelyanalyysin avulla KAUPUNKIMAISET KUNNAT 1. Suuri osuus onnettomuuksista suistumis- kohtaamis- eläinonnettomuuksia 2. Suuri osuus onnettomuuksista peräänajo- risteys- kevyenliikenteen onnettomuuksia 3. keskimääräistä vähemmän onnettomuuksia suhteessa muihin kaupunkimaisiin kuntiin MAASEUTUMAISET TAI TAAJAAN ASUTUT KUNNAT 4. Suuri osuus onnettomuuksista suistumis- kohtaamis- risteys- eläinonnettomuuksia 5. Suuri osuus onnettomuuksista peräänajo jalankulku- onnettomuuksia 6. korkea taajama-aste suhteessa maaseutu ja taajama kuntiin, runsaasti polkupyörä- onnettomuuksia
…ryhmittelyn tuloksia Kunnat pystytään profiloimaan niissä tapahtuneiden onnettomuuksien tyyppien perusteella Onnettomuuksia selittäviä muuttujia ei pystytä kytkemään luontevasti taustalle
Johtopäätöksiä Kunnista ei saada muodostettua yhtenäisiä ryhmiä onnettomuuksien taustalla vaikuttavien syiden perusteella Kuntatyyppien käyttäminen ryhmittelyperusteena toimii kohtalaisen hyvin Pienten kuntien tulokset ovat hyvin herkkiä onnettomuusmäärien vuotuisille vaihteluille Läpikulkuliikenteen määrä vaikuttaa voimakkaasti tuloksiin Yksityiskohtaisemman alueellisen suoritejakauman määrittäminen olisi tarpeellista