SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Advertisements

Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Huonorenkaisten autojen osuus 1997–2012 (%) Lähde: Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2012 Huom. Huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman.
ATTRIBUUTTITARKASTUS
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Annu Korhonen1 LINTU-ohjelma Annu Korhonen Linea Konsultit Oy LINTU-ohjelman koordinaattori Väylät ja liikenne 2002 Jyväskylä
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
TERVEYDENHUOLLON RAHOITUSPOLITIIKAN ARVIOINTI: KUNTARAHOITUKSEN VAKAUTTAMINEN (VAKKA) Ilkka Vohlonen, professori Jan Klavus, dosentti Veli.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Verkkopankin käytettävyys
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Fisma ry:n kehittämän projektin estimointi- ja mittauskonseptin instituionalisointi käytännön ohjelmistoprojektien johtamiseen Minigradu esitys
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
APR-tietojärjestelmä: Terveyskeskusjohdon työkalu
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
palomestari Jukka Taskinen
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Päihdekysely /ELT Alkoholi- ja huumetutkimus1 PÄIHDEKYSELY 2002.
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
Tieliikenteen haasteet
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.

Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Aamos Kirjan alku: Miten kirja voitaisiin ajoittaa? 7:10-15 Millainen oli Aamoksen suhde ”ammattimaisiin” kuninkaan profeettoihin? 8:4-8 Mitä tämä kohta.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013/Tilastoraportti 17/20141 Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013 Aune Flinck, Tuula Kuoppala ja Salla.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Kunnat asukasluvun mukaan
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Kunnat asukasluvun mukaan
Esityksen transkriptio:

SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI Timo Kari TKK, Liikennelaboratorio

Tutkimusryhmä Tutkija Esa Räty Erikoistutkija Nina Karasmaa Prof. Timo Ernvall Tutkija Timo Kari

Aineistot Henkilövahinko-onnettomuudet 1997-2002 Poliisin tietoon tulleet HEVA-onnettomuudet havaintoja n. 39 858 HEVA-onnettomuutta kuolleita 2 493 Kuntiin liittyviä tietoja väestön ikäjakauma, maankäyttö, taajama-aste yms. Tieverkko tiepituudet, suoritteet, tieluokat, nopeusrajoitukset

Tavoitteet Tuottaa tietoa liikenneturvallisuustilanteesta kunnissa palvelemaan maakunta- ja kuntatason liikenneturvallisuustyötä Ryhmitellä kuntia onnettomuushistorian ja muiden muuttujien (tieverkko, maankäyttö, väestö) avulla Luoda tunnusluku kuvaamaan kuntien liikenneturvallisuustilannetta Selvittää liikenneturvallisuuteen vaikuttavat perusriskit Suomen kunnissa Määritellä muuttujat, jotka selittävät näitä liikenteen riskilukuja

Tietojen tuottaminen KULTI-työkalun avulla Työkalu maakunta- ja kuntatason liikenne-turvallisuustyöhön Kuntien onnettomuustietojen havainnollinen esittäminen graafisesti sekä numeerisesti Noin 60 erilaista kaaviota Yhteismitallinen esitys mahdollistaa kuntien vertailun Toteutettu Microsoft Excel ohjelmistolla

…maankäytön mukaan Maankäyttö Väestö % Liikennekuolemat HEVAT % / 10 000 asukasta TKR1 62 35 0.46 58 12.18 TKR2 17 25 1.17 19 14.36 TKR3 31 40 1.50 23 13.78 SUOMI 100 0.81 12.90

…asukasluvun mukaan Asukasluku x 1 000 Väestö% Liikennekuolemat HEVAT / 10 000 asukasta 0 – 5 11 20 1.42 13 14.17 5 – 15 23 37 1.28 25 13.52 15 – 35 19 0.83 12.78 35 – 70 12 8 0.57 12.85 >70 35 15 0.35 32 12.12 SUOMI 100 0.81 12.90

…taajaman mukaan Onnettomuusmäärien vuosikeskiarvot vuosilta 1997-2002 TKR 1 TKR 2 TKR 3 Liikenne-kuolemat Taajamissa 76 18 16 109 Ulkopuolella 71 86 149 307 HEVAT 2 984 438 298 3 720 869 829 1 225 2 923 Onnettomuusmäärät asukaslukuun suhteutettuna (onn / 10 000 as) 0,24 0,20 0,14 0,21 0,22 0,98 1,35 0,60 9,43 4,96 2,70 7,22 2,75 9,40 11,08 5,67

….tiepituuksiin suhteutettuna

Liikennekuolemien odotusarvo Kuntien alueella tapahtuneiden onnettomuuksien vakavuustasosta kertova tunnusluku Vakavuuden laskeminen ( tapahtuneiden onnettomuuksien perusteella) Onnettomuudet jaetaan onnettomuustyypin ja toimintaympäristön perusteella 18 onnettomuusluokkaan. Onnettomuusluokalle lasketaan valtakunnallinen kuolemanriski Onnettomuusluokan vakavuus = suhteellinen osuus * kuolemanriski Kunnan vakavuusluku on onnettomuusluokkien vakavuuksien summa Liikennekuolemien odotusarvo = Vakavuus * HEVA-riski (Onn/10 000 as)

Liikennekuolemien odotusarvo Kartalla 164 vaarallisinta kuntaa Kuvaa kunnan liikenneturvallisuusolosuhteita onnettomuuksien näkökulmasta Runsas läpiajoliikenne lisää vakavia liikenneonnettomuuksia Antaa mahdollisuuden vertailla kuntia keskenään tai seurata kunnan liikenneturvallisuuden kehittymistä.

Kuntien ryhmittely Tarkastelussa pyrittiin löytämään onnettomuuksien ja niiden syiden perusteella homogeenisia kuntaprofiileja, jotka kuvaisivat minkä tyyppisiä onnettomuuksia kussakin kuntaryhmässä pääosin tapahtuu ja mitä taustasyitä näiden onnettomuuksien syntyyn mahdollisesti olisi olemassa. Jos tällaisia kuntaprofiileja olisi löydettävissä, voitaisiin seuraavaksi lähteä selvittämään, onko löydettyjen muuttujien ja luokittelujen perusteella tehtävissä onnettomuuksia selittävää mallia.

…ryhmittelyanalyysin avulla KAUPUNKIMAISET KUNNAT 1. Suuri osuus onnettomuuksista suistumis- kohtaamis- eläinonnettomuuksia 2. Suuri osuus onnettomuuksista peräänajo- risteys- kevyenliikenteen onnettomuuksia 3. keskimääräistä vähemmän onnettomuuksia suhteessa muihin kaupunkimaisiin kuntiin MAASEUTUMAISET TAI TAAJAAN ASUTUT KUNNAT 4. Suuri osuus onnettomuuksista suistumis- kohtaamis- risteys- eläinonnettomuuksia 5. Suuri osuus onnettomuuksista peräänajo jalankulku- onnettomuuksia 6. korkea taajama-aste suhteessa maaseutu ja taajama kuntiin, runsaasti polkupyörä- onnettomuuksia

…ryhmittelyn tuloksia Kunnat pystytään profiloimaan niissä tapahtuneiden onnettomuuksien tyyppien perusteella Onnettomuuksia selittäviä muuttujia ei pystytä kytkemään luontevasti taustalle

Johtopäätöksiä Kunnista ei saada muodostettua yhtenäisiä ryhmiä onnettomuuksien taustalla vaikuttavien syiden perusteella Kuntatyyppien käyttäminen ryhmittelyperusteena toimii kohtalaisen hyvin Pienten kuntien tulokset ovat hyvin herkkiä onnettomuusmäärien vuotuisille vaihteluille Läpikulkuliikenteen määrä vaikuttaa voimakkaasti tuloksiin Yksityiskohtaisemman alueellisen suoritejakauman määrittäminen olisi tarpeellista