Hannola, I. & Ikonen, T. 2014.  Internetin ”käytössäännöt”  Kohteliaisuus  Yksilönsuoja  Harkintakyky  Tiedä mihin sitoudut!  Lähdekritiikki  Lakiasiat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Missä on laupias samarialainen tänään?
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Kallion ala-aste vanhempainyhdistys Jari Ahde Rautaruukki Oyj Corporate Information Security Controller
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
Internet ja ehkäisevä päihdetyö
ja kuinka sitä tulisi soveltaa
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Opintopolku.fi palvelu
Lapsi ja internet Seppo Mentula
The marshmallow challenge
Lions Clubs International D 107-N ”NETTIKLUBI” Koulutus- ja keskustelutilaisuus toimivien klubien.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa. –Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Kodin ja koulun yhteistyö Harjun koulun huoltajien kysely Harjun koulu 2014.
Turvallinen internetin käyttö
1.Miten muodostetaan hyvä salasana ja miten sitä säilytetään? Vaikka esim. iertqio296598jkdfg378 ei kerro kenellekkää.
OPS MH/IK
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Hakkerointi.
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Netiketti ja nettikiusaaminen
Jowain Niko setämaa.
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Yammer sisäisen viestinnän työkaluna Jyväskylän yliopistossa
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Makupaloja monikulttuurisuudesta 2015 Makupaloja monikulttuurisuudesta Suomen Punainen Risti.
Nettikiusaaminen Reetta & Jaakko.
TVT (vaka) Projektitehtävä
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
3. luokan englanti Vanhempainilta
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Tietoturvaprojekti 6h.
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Mitä on nettiketti? Esite A Ohjeita netin turvalliseen käyttöön Ole kohtelias sähköpostia kirjoittaessasi Älä kirjoita sähköpostissa.
Yhteishaku
Runous.
Näin teet sähköisen kokeen ABITTI.fi palvelulla
4. MONO-päivä Klo
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Arttu, Amos, Kasimir & Markus
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Joustava perusopetus eli JOPO
Nuorten ohjaus- ja palveluverkostot valokeilassa
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Mitä opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista ja tietosuojasta
Keskustelua nikotiinituotteista
Järjestöt työnantajina
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Tiheyden määrittäminen laskemalla
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
28. YMPÄRISTÖN VAIKUTUS TERVEYTEEN
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Esityksen transkriptio:

Hannola, I. & Ikonen, T. 2014

 Internetin ”käytössäännöt”  Kohteliaisuus  Yksilönsuoja  Harkintakyky  Tiedä mihin sitoudut!  Lähdekritiikki  Lakiasiat (laki koskee myös nettiä!)  Tekijänoikeudet  Rasismi  Viestintäsalaisuus yms.

 Ensin keskustelua oppilaiden kanssa, mitä he itse ymmärtävät netiketillä ja minkälaisia sääntöjä heidän mielestään netissä pitää noudattaa  Ennakkotietoja isompien oppilaiden kanssa voi testata esim. täällä: luttajat_testi.html luttajat_testi.html  Mediataitokoulun tehtäväpaketti voisi toimia hienosti n_nuorten-netiketti n_nuorten-netiketti  Lopuksi voidaan laatia esim. luokan yhteiset Internetin käyttösäännöt

 Vietittiin tänä vuonna viikolla 7  Pääteemana ”Yhdessä parempi Internet”  Mediataitokoulu tarjoaa viikolle monenlaisia materiaaleja netiketin käsittelyyn kko/ kko/  Tietoa tarjolla myös huoltajille!

 us/aineistot/oppitunnit-ja-nuorisotyo/ us/aineistot/oppitunnit-ja-nuorisotyo/ 