HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen 10.10.2013 Erityisasiantuntija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi
Advertisements

Kuntauudistus.
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
SDP Toimitusjohtaja Risto Parjanne : Kuntatalous heikkenee ennakoitua nopeammin - Kun menojen kasvua ei ole mahdollista pysäyttää, kuntien vuosikate.
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Kehysratkaisu ja kunnat
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Talousarvioesityksen 2013 tasapainotusvaihtoehdot Kaupunginhallitus ma Kaupunginvaltuusto ma Kaupunginjohtaja Juha Majalahti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Arvio kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta, Kuntaliitto Kuntaliitto korostaa, että tehty peruspalvelujen valtionosuuslaskelma on arvio, jossa.
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Kirjoita otsikko tähän Kainuun hallintokokeilun päättyminen/Seurantasihteeristön loppuraportti 5/13 Valtiovarainministeriö / Esa Toivonen / Kalevi.
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Talouden näkymät kehyspäätösten jälkeen Markus Sovala Ylijohtaja, valtiovarainministeriö.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Vihreiden tavoitteet sosiaaliturvan uudistukselle 1.Perusturvaa parannettava 2.Henkilökohtaisuutta vahvistettava 3.Byrokratiaa vähennettävä 4.Työnteon.
Aikuissosiaalityö kunnassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Jyväskylä Jussi Merikallio johtaja, sosiaali-
Osallisuus ja työllistyminen
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
PTT Talousnäkymät Pellervon Päivä Pasi Holm Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Taloudellinen tilanne ja talouspolitiikan mahdollisuudet
jh/hp Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Alv ja muut verot 2,7 1,6 Vero ansiotuloista 18,5.
Ta valmistelutilanne , kuntayhtymän hallitus Eija Tolonen-Manninen Talousjohtaja.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet vuonna 2017
Osavuosikatsaus 1/2016 Talousarviopoikkeama ja sen johdosta esitettävät/suoritettavat toimenpiteet.
Lähde: Suomen Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
KESTÄVYYSVAJE.
Kaupunginjohtajan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus 2018–2020
Lähde: Suomen Kuntaliitto / Sanna Lehtonen
Toimitusjohtaja Risto Parjanne :
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Lähde: VM Kuntaosasto ja OKM Kuntaliitto
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
KESTÄVYYSVAJE.
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Kymenlaakson kuntapäivä
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Pohjois-Savon kuntakohtaiset ennakolliset valtionosuuslaskelmat 2019
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Lähde: Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Esityksen transkriptio:

HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija Tommi Eskonen, Suomen kuntaliitto

Kuntatalouden tilanne Tommi Eskonen, erityisasiantuntija | valiokuntakuuleminen 2 Kuntatalous on ratkaisevasti kytköksissä yleiseen talouskehitykseen, kilpailukykyyn ja työllisyyteen Kuntatalous kiristyy kaikilla mittareilla arvioiden Hallituksen talousarvioesitys noudattaa kevään kehysriihen linjauksia lähes sellaisinaan ml. valtionosuuksien leikkaukset ja veropohjan laajennukset

Talousarvioesityksen vaikutukset kuntatalouteen Tommi Eskonen, erityisasiantuntija | valiokuntakuuleminen 3 VM:n arvion mukaan talousarvioesitys 2014 kiristää kuntataloutta nettona noin 257 miljoonaa. Laskennallinen veronkorotuspaine on 1,25 veroprosenttia kaikissa kunnissa. Merkittävin tulossa oleva uusi velvoite on vuodelle 2015 ajoitettu työmarkkinatuen uudistus, joka lisännee kuntien menoja 150 miljoonalla eurolla. Valmisteilla olevan osallistavan sosiaaliturvan kustannukset kunnille ovat vielä epäselviä. Haastava ohjelma: Tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen miljardilla eurolla.

Hallitusohjelman, kehysriihen ja kehysriihen päätösten vaikutus kunnan peruspalvelujen* valtionosuuteen, milj. € Tehdyt päätökset alentavat valtionosuuksien vuositasoa hallituskaudella (v. 2015) 1,3 mrd. euroa eli 16 % Kehysriihi 3/2012 Kehysriihi 3/2013 Hallitusohjelma *mm. sote sekä esi- ja perusopetus, sen lisäksi mm. 2-asteen säästöt Tommi Eskonen, erityisasiantuntija | valiokuntakuuleminen 4

Talouden kiristymisen vaikutukset kunnille Kuntatalous kiristyy lähivuosina merkittävästi, koska hallituksen linjaamat toimet vaikuttavat vasta vuosien kuluttua. Uudistukset kunnissa keskittyvät tuottavuuden parantamiseen Säästöillä on suora vaikutus palvelujen laatuun Kunnallisveroprosentit nousevat ja alueelliset erot kasvavat Henkilöstömenojen vähentäminen on säästöjen keskiössä »Lomautukset, sijaisten vähentäminen, rekrytointikiellot, muut henkilöstösäästöt… »Vähemmän työtilaisuuksia Kuntien velkaantuminen kiihtyy Toimintojen ja rakenteiden uudistaminen sekä tuloksellisuuden parantaminen eivät yksin riitä talouden tasapainotukseen Tommi Eskonen, erityisasiantuntija | valiokuntakuuleminen 8

Uhkakuvat työllisyysnäkökulmasta Kunnat kohtaavat paikallistasolla työttömyyden taloudelliset ja inhimilliset seuraukset Kuntien henkilöstösäästöt heijastuvat myös työllisyyteen Eritysryhmien työllistäminen kunnissa vähenee lomautusten ja irtisanomisten myötä Nuorisotakuun toteutus ja pitkäaikaistyöttömyyden hoito mutkistuvat entisestään Henkilöverotuksen kiristymisen negatiiviset työllisyysvaikutukset kunnallisverojen noustessa Uhka hankintojen ja työllisyyttä tukevien infrastruktuuri- ym. investointien lykkäämisestä säästösyistä Tommi Eskonen, erityisasiantuntija | valiokuntakuuleminen 6

Aktiivinen työvoimapolitiikka Aktiivisen työvoimapolitiikan toimeenpanoresurssit eivät vastaa tavoitetasoa työttömyyden kasvaessa ja pitkittyessä Hallitusohjelman tavoittelema 30%:n aktivointiasteen saavuttaminen edellyttää lisäpanostusta Suunnataanko aktiivitoimien painopiste pitkäaikaistyöttömille suunnattuihin palveluihin? Kuntouttavan työtoiminnan rooli korostunee kunnissa. Kuntouttavan työtoiminnan vaikuttavuuden kehittäminen vaatii valtionkorvauksen tuntuvaa nostamista Tommi Eskonen, erityisasiantuntija | valiokuntakuuleminen 7

Kiitos mielenkiinnosta! Tommi Eskonen, erityisasiantuntija | valiokuntakuuleminen 8