Ohjelmiston testaus ja laatu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Testaus ja testausympäristöt
Nopein, helpoin, tuottavin tie 3D-maailmaan..  Käytön ja oppimisen helppoutta  Työskentelyn nopeutta  Suunnittelun joustavuutta ⇓ Lisää tuottavuutta.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
Suunnitelma ohjelmiston testaukseen
Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
4. Vaatimusten hallinta Ohjelmistotuotantoprosessin tavoitteena
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Tietokannan suunnittelu
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen testausohjeet Yleisohjeet testaukseen Havaintoraportin täyttäminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Kick-off.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Dokumentointi RASE
Ohjelmiston elinkaarimallit
Käyttöjärjestelmät Johdanto. Kurssimateriaalista 15 lukua, jotka vastaavat enemmän tai vähemmän 15 kahden tunnin pakettia Perustuu Gary Nuttin Operating.
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
AS Automaation käyttöliittymät – Harjoitustyö 2009 ‹#› AS Automaation käyttöliittymät Harjoitustyö 2009  Harjoitustyö tehdään 3-4 hengen.
Verkkopankin käytettävyys
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi.
Pro gradu -tutkielmat ohjelmistotestauksesta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestitapausten kuvausohje.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Testauksen tutkimustulokset Marko Jäntti
Ohjelmistotuotanto.
T Loppudemo Kaffetauko eAuction
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
© Conformiq Software Ltd. | The Future of Software Testing Kuormitustestaus.
Uudelleenkäyttö. Yleistä On pyritty pääsemään vakiokomponenttien käyttöön Kuitenkin vakiokomponentit yleistyneet vain rajallisilla osa-alueilla (esim.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
Vaatimustenhallinta.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 3 Projektin esittely lyhyesti Projektin arviointi –projektin tila –suunnitelmat P1-vaiheelle.
Käyttöönottokaavio– Deployment diagram Vesa Jokikokko Tarmo Kemi TIK9SNA.
Testaus. Yleistä Testaus on suunnitelmallista virheiden etsimistä Tuotantoprosessissa ohjelmaan jää aina virheitä, käytettävistä menetelmistä huolimatta.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
T Projektikatselmus Ampel Projektisuunnitteluvaihe (Versio 1.0)
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 CASE-välineet. Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Mitä ovat CASE-välineet? Computer Aided Software Engineering Tietokoneavusteinen.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Ohjelmistotekniikan määritelmä Ohjelmistotekniikka (Software Engineering) tarkoittaa pätevien insinööriperiaatteiden vakiinnuttamista.
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
jew1 Systeemityön eteneminen opintojaksolla Ohjelmiston suunnittelutaito Opintojakson eteneminen.ppt.
1.0 TE DiplomityöEsitelmä/ / JT Soveltuvuustutkimus Lifebelt-ohjelman ideologian käytettävyydestä olio- orientoituneeseen ohjelmointiin Jukka.
18. Testaus.

Esityksen transkriptio:

Ohjelmiston testaus ja laatu RASE 9.5.2006

Määritelmä Testaus on systemaattinen lähestymistapa ohjelmistoissa esiintyvien virheiden löytämiseksi ohjelmaa suorittamalla. Testattaessa pyritään luomaan kattavia testitapausjoukkoja, joilla ohjelmissa esiintyvät virheet saadaan selvitettyä taloudellisesti ja ohjelman toiminta mahdollisimman luotettavaksi. Testaamiseen on käytössä erilaisia välineitä (käytettävyys, tehokkuus, luotettavuus…) Testauksen tarkoituksena periaatteessa on osoittaa, että ohjelma toimii tai toisin päin, että ohjelma ei toimi, kuten sen pitäisi. Testausta suoritettaessa on hyväksyttävä se tosiasia, että kaikkia ohjelmistossa esiintyviä virheitä ei kyetä saamaan esiin, johtuen ohjelmistojen laajuudesta ja suorituspolkujen moninaisuudesta. Ohjelman toiminta voidaan todistaa oikeelliseksi vain äärimmäisen triviaaleissa tapauksissa. Kysymyksiä Toimiiko ohjelma väärin suhteessa määrittelyynsä? Toimiiko ohjelma eri ympäristöissä? Tekeekö ohjelma sitä, mitä sen pitäisi? Tekeekö ohjelma sitä mitä sen ei pitäisi tehdä?

Käsitteitä virhe verifiointi validointi virheidenpoisto l. debuggaus Havaittu eroavaisuus ohjelmiston toiminnassa ja sille tuotetuissa määrityksissä. Testauksen vaihemallin mukaan virheet voidaan jakaa virheelliseen vaatimusten määrittelyyn, suunnitteluvirheisiin ja ohjelmointivirheisiin verifiointi Tarkoittaa ohjelman oikeellisuuden ja oikean toiminnan todentamista. validointi Tarkoittaa varmennusta, että toteutettava järjestelmä vastaa loppukäyttäjän tarpeita. virheidenpoisto l. debuggaus Prosessi, jonka tarkoituksena on löytää ja poistaa virheiden syitä ja aiheuttajia ohjelmakoodista.

Käsitteitä staattinen testaus dynaaminen testaus testattavuus Ohjelmiston testausta ilman, että ohjelmakoodia suoritetaan. Koodin analysointi voidaan suorittaa joko käsin tai automaattisesti staattisen analyysin työkalulla. Menettelyllä pyritään löytämään tutkittavasta ohjelmakoodista loogisia-, suunnittelu- ja koodausvirheitä. Tapahtuu koodin tarkastuksessa (inspection), katselmuksessa (review) ja läpikäyntitilaisuuksissa (walkthrough) tai ohjelmoijan itse suorittamissa pöytätestauksissa (desk checking) dynaaminen testaus Komponentin tai ohjelmiston testausta itse ohjelman tai sen osan suorituksen aikana ja perusteella Apuvälineinä olevat dynaamiset virheenjäljitysohjelmat, kuten debuggerit testattavuus Ohjelmiston testattavuudella mitataan ohjelmiston kykyä paljastaa omat virheensä ohjelmakoodissa, komponenteissa tai vaatimuksissa

Testausvaiheet ja tehtävät Testi tapausten tuottaminen ajo Virheen paikan- taminen Virheen korjaus Korjausten testaus testitapaukset virheet / virheen oireet virheen poistaminen debuggaus testausvaiheiden tehtävät

Testauksen käytännön olettamuksia täydellinen testaus vaatii kaikkien ohjelmarivien ja kaikkien eri toimintojen kombinaatioiden testaamisen  vie aikaa ja on kallista  mahdotonta testaus on vaihtokauppaa luotettavuus vs. kustannukset & aikataulu testauksessa ”silmä näkee, mitä se haluaa”  miten tehdään ja kuka tekee luotettavaa testausta ohjelman tekijä ei saisi olla ainoa testaaja systeemin tehnyt ryhmä ei saisi olla ainoa testaajaryhmä testistä saatavat tulokset tulee tutkia tarkkaan, jotta ei jää huomaamatta virheitä testitapauksissa tulee olla kelvollisia ja kelvottomia syötteitä ”ei riitä, että ohjelma tekee sitä, mitä sen pitääkin tehdä. Se ei saa tehdä sitä, mitä sen ei pitäisikään tehdä” testaukselle varattava aikaa, jotta dokumentointi ja korjaus onnistuu

Katselmointi Vaatimus-, määrittely- ja suunnitteludokumenttien teon jälkeen katselmukset Katselmuskäytäntö kuvataan projektisuunnitelmassa tai projektitasoisessa testaussuunnitelmassa (mitä, kuka, milloin ja miten?) Testauksen kannalta oleellisia ovat määrittely- ja suunnitteludokumenttien sekä testaussuunnitelman ja testitapausten katselmoinnit katselmuspalaveri puheenjohtaja ja sihteeri pysytään asiassa tarkastuslistojen käyttö lisää tehokkuutta päätökset kirjataan ylös (hyväksyminen, ehdollinen hyväksyminen (havaitut virheet korjattava), uusintakatselmus Kestää enintään 2 tuntia

Onnistunut testaus vaatii Testausmenetelmien ja –välineiden asiantuntemuksen Selkeät tavoitteet Testaussuunnitteluun panostamisen Tarvittavien henkilöresurssien olemassa olon Testausprojektin tuloksien seurannan ja toteuttamisen Testausprojektin hyvän vaiheistuksen ja välietapit Sovittujen pelisääntöjen tiedottamisen Suunnitellun ja toimivan muutos- ja virhehallinnan

Testausmenetelmiä Testauksen menetelmien päälähestymistapoina ovat black-box testi testaaja ei voi tutkia lähdekoodia  testaus perustuu sovellukselle suunnitteluvaiheessa tehtyihin määrityksiin ja laadittuihin ohjeisiin Menetelmän käyttö edellyttää ohjelman suunnittelussa tehdyiltä määrittelyiltä täsmällisyyttä ja oikeaa toteutusta. testattavalle sovellukselle annetaan haluttu syöte, jonka jälkeen sovelluksen toimintaa tutkitaan sen tuottaman tulosteen perusteella. testaus käyttöliittymän kautta testaajana ei mielellään tekijä tai sovelluksen tuntija, vaan täysin ulkopuolinen henkilö  testitapaukset todennäköisesti paljastavampia

Testausmenetelmiä white-box (glass-box, clear box, structural) testi testi perustuu lähdekoodin ja toiminnallisen määrittelyn olemassaoloon  testitapaukset suunnitellaan lähdekoodin toiminnallisuuden perusteella testaajalla tietoa järjestelmän sisäisestä rakenteesta mahdollisimman täydelliseen lausekattavuuteen = testitapauksien tulisi käydä jokainen järjestelmän sisäisen rakenteen haara läpi grey-box testi (gray-box am.) yhdistelmä white box ja black box testeistä testitapaukset luodaan ohjelmakoodi ja toiminnallisuus tuntien toiminnallisesti orientoitunut, hyödyntää koodia ja toteutusratkaisujen tuntemusta varmentaa, paikkaa, täydentää edellisiä testejä

testauksen suunnittelu ja Testauksen vaihejako Ohjelmointi Määrittely Arkkitehtuuri- suunnittelu Moduuli- testaus Integrointi- Järjestelmä- testauksen suunnittelu ja tulosten verifiointi Tarpeet / sopimus Hyväksymis- koe -Moduulitestauksen paljastamat virheet ovat ohjelmointivirheitä -Integrointitestauksessa esiin tulevat virheet johtuvat suunnitteluvirheistä -Järjestelmätestaus vaiheessa paljastuvat virheet, voivat pahimmassa tapauksessa johtaa koko prosessin alkuun eli virheellisesti suoritettuun määrittelyvaiheeseen

Hyväksymiskoe kyseessä ei ole testi  virheitä ei saisi olla enää tässä vaiheessa hyväksymiskokeen tekee asiakas hyväksymiskokeen jälkeen asiakas saa sovelluksen käyttöönsä ja toimittajalle jää takuuajan mukainen korjausvelvoite

Testaustyökaluja käsitestaus (vähän) – automatisoitu testaus (mahd. paljon) staattinen virheenjäljitys – ilman ohjelman ajoa kääntäjä (varoitukset, virheet) dynaaminen virheenjäljitys – ohjelman ajon avulla debuggeri, keskeytyskohdat, muuttujien seurannat, koodissa eteneminen automatisoitu testaus testauksen suoritus- ja vertailutyökalut periaatteeltaan testityökalut ovat yksinkertaisesti ohjelmia, jotka suorittavat testin käyttämällä testattavaa sovellusta - simuloivat tavallista testaajaa ja testaajan testattavalle sovellukselle manuaalisesti suorittamia toimintoja Käytettävyystestissä eri välineet kuin toiminnan testaamisessa

Testauksen dokumentointi yleistestaus- suunnitelma moduulitestaus- suunnitelmat testitapausten kuvaus testausraportti testilogi testi ympäristön luonti testin suoritus

Käytettävyys Käytettävyys on osa tuotteen laatuominaisuutta Käytettävyys on mittari, jolla mitataan tuotteen käytön tuottavuutta, tehokkuutta ja miellyttävyyttä. Nämä arvioidaan aina suhteessa käyttäjiin sekä työhön ja käyttöympäristöön, joille ja joihin tuote on tarkoitettu. (ISO 9241-11 -standardi) Tuottavuus - tehtävät tulevat tehdyksi täydellisesti ja virheettömästi. Tehokkuus - paljonko resursseja tuotteen käytössä tarvitaan henkilöinä, rahana ja aikana. Miellyttävyys - kuinka miellyttävä tuotetta on käyttäjien mielestä käyttää.

Käytettävyys Jakob Nielsen antaa käytettävyydelle seuraavat viisi laatukomponenttia: Opittavuus:Kuinka helppoa käyttäjien on tehdä tuotteen avulla perusasiat ensimmäisellä käyttökerralla? Tehokkuus: Kun asia on opittu, kuinka nopeasti käyttäjät pystyvät tekemään tehtävät? Muistettavuus: Kun käyttäjät palaavat tuotteen ääreen oltuaan käyttämättä sitä jonkin aikaa, kuinka kauan heiltä menee saman tuottavuuden saavuttamiseen uudelleen? Virheettömyys:Kuinka paljon käyttäjät tekevät virheitä, kuinka vakavia ne ovat ja kuinka helppoa niistä on toipua? Miellyttävyys: Kuinka miellyttävä tuote on käyttää? Hyödyllisyys: Kuinka hyvin tuote sopii työhön, johon se on tarkoitettu?

Käytettävyys Käytettävyys-käsitteellä on joukko rinnakkaiskäsitteitä: Palvelevuus: Aiemmin käytettävyys, esimerkiksi onko verkko toiminnassa 24 tuntia vuorokaudessa Houkuttelevuus: Tuote houkuttelee ostamaan, käyttämään. Esimerkiksi Webissä tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjä selaa etusivua syvemmälle. Helppokäyttöisyys: Suunnitteluperiaate, jonka mukaan käyttäjä saavuttaa tavoitteensa tehokkaasti on hän millä osaamistasolla tahansa. Esteettömyys: Kaikki pystyvät käyttämään tuotetta mukaan lukien vammaiset ja ikääntyvät käyttäjät. Käyttökokemus: Käyttöön liittyvät tunneaspektit.

Käytettävyys Käytettävyystestaus on menetelmä, jolla saadaan tuotteen käytöstä monenlaista tietoa. Käytetään hyvin erilaisten tuotteiden testaamiseen (laitteet, ohjelmat, komponentit, työkalut,jne…) Käytettävyystestin tarkoitus on tehdä tuotteen käyttölaadusta parempi seuraamalla käyttäjän mentaalimalleja tilanteessa, joka muistuttaa aitoa tilannetta Käytettävyystestejä käytetään kahdella tavalla: - osana kehitystyötä ja tuotteen käytettävyyden mittarit ennen tuotteen jakoa Käytettävyystestin tarkoitus riippuu tuotekehityksen vaiheesta Kehitystestien tarkoituksena on käytettävyydeltään mahdollisimman hyvän käyttöliittymäratkaisun löytäminen. Hyväksymistestin tarkoituksena on tarkastaa, että tuote täyttää sille asetetut käytettävyysvaatimukset (esim. käyttöliittymän toimivuus suunnitelmiin nähden, käyttöongelmat, tuotteen koulutusnäkökulmat, myyntivalttien etsintä)