Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja, Kerava
Keravan kaupunginjohtajan näkökulma Vuoden 2009 syyskuun tilanne taloudellinen lama ja vuoden 2010 budjetin laadinta Kaupungin tehtävänä Järjestää kunnalliset palvelut Taata asukkaille hyvä elinympäristö Kerava on osa Helsingin seutua eikä sillä voi mennä hyvin, jos Helsingin seudulla menee huonosti. Kerava on liittoutunut viiden muun kunnan kanssa Kuuma-kunniksi.
KERAVA: Asukasluku Pinta-ala 30 km2
Greater Helsinki Vision 2050:n käynnistäjä MAL-jaosto Syntyhistoria 1. J-P Alasen selvitys Helsingin seudun hallintorakenteen kehittämiseksi 2. Ministeri Mannisen valmistelu Helsingin seudun hallinnon järjestämiseksi lailla Helsingin seudun kunnan vapaaehtoisen yhteistyön käynnistäminen - HSYK-kokous kuntien valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajat ja kuntajohtajat - HSYK-kuntajohtajien kokous - MAL-neuvottelukunta 14 kunnan kaavoittajat - MAL-jaosto Helsingin, Espoon, Vantaan, Kuuma-kuntien ja nelosten edustajat VM:n, LVM:n ja YM:n kansliapäälliköt
Vuonna 2006, oltiin tilanteessa, jossa 1. Taloudellinen kasvu oli jatkuvaa ja yli kuumentunut. 2. Tarvittiin lisää työvoimaa, oli työvoimapula. 3. Asukasluvun kasvu oli nopeaa. 4. Maahanmuuttajien tarvittiin yhä enemmän. 5. Uusille asukkaille tarvittiin lisää asuntoja, työpaikkoja ja hyvää asuinympäristöä. 6. Asumisväljyys oli kasvamassa. 7. Liikenneverkot tarvitsivat kehittämistä. 8. Tarvittiin uusia vaihtoehtoja yhdyskunta- rakenteen kehittämiseksi. 9. Käynnistettiin kansainvälinen arkkitehtikilpailu GHV 2050.
Kilpailussa tuli tulokseksi 1. Rakennemalleja 2. Rakenteiden suunnitteluprosesseja 3. Rakenteiden päätöksentekomalleja
“Orlandon” koukku “Metroscape Helsingin” tiivistetty rakenne
“Emeraldin” metropoli + pikkukaupungit “Holistic Uniquenessin” hajakeskitetty seutu
Keravan tulevaisuuden kannalta Helsingin seudun yhdyskuntarakenne on elintärkeä kysymys 1. Kuinka paljon asukkaita ja työpaikkoja tulee Keravalle? 2. Miten liikenneväylät kehittyvät? 3. Mitkä ovat uudet kasvukäytävät ja alueet erityisesti Keravan ympäristössä ja mikä 4. osa kasvusta sijoitetaan vanhaan rakenteeseen? 5. Miten sijoittuvat alueen palvelut ja virkistysalueet? 6. Mikä rooli ja profiili alueella on tulossa Keravalle? ♦ Päätöksenteon ja vallanjaon kysymykset ovat tärkeitä, mutta on ratkaistava erikseen ♦ samoin kansanvaltainen ja osallistuva suunnitteluprosessi.
Kilpailun jälkeen työ on jatkunut 1. Kilpailun parhaiden töiden pohjalta on etsitty näkökulmia ja aiheita vision täsmentämiseksi konsultti- työnä. 2. MAL-neuvottelukunta on jatkanut mm. seminaarien avulla etsinyt yhteistä näkemystä seudun visioksi sisältäen myös näkemyksen seudun rakenteesta.
Jatkotyö on ollut mielenkiintoista ammattilaisille ja luo hyvää pohjaa jatkotyölle. Mutta yhteistä näkemystä ei yhdyskuntarakenteesta ole syntynyt, koska 1. Asiat ovat vaikeita ja liian suuria vain asiantuntijavoimin ratkaistaviksi. 2. Kasvun taituttua lamaksi asiaa ei koeta niin tärkeäksi ja kiireelliseksi. 3. Poliittisen ja virkamiesjohdon aika menee laman hoitoon. 4. On löytynyt kanavia, joihin ratkaisut voidaan siirtää.
Jatkotyö tapahtuu 1. YTV – HSL Helsingin seudun liikenne-järjestelmäsuunnitelman 2011 laadinnan yhteydessä 2. Maakuntakaavan laadinnan osana 3. Vantaan käynnistämän Helsingin seudun hallinto- selvityksen yhteydessä