Pienikin voi olla suurta Terveyspalveluiden järjestäminen Siuntion kunta 12.9.2013
TAUSTA 2009-2012 Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella (LOST). Lohjan valtuusto irtisanoi sopimuksen Siuntion valtuusto päätti 3.9.2012, että Siuntion kunta järjestää palvelut itse 1.1.2013 alkaen. Perusturvajohtajan rekrytointi alkoi heti. Aloitin 5.9.2012.
TAUSTA Suurin osa henkilökunnasta jäi Siuntion kunnan palveluksessa mutta lääkärinvastaanoton henkilökunta, paitsi kaksi, siirtyivät muualle. Siuntion kunta kartoitti lääkärivastaanoton palveluiden saatavuutta marraskuussa 2012, joista kolme palveluntuottaja teki tarjouksen. Doctagon Oy valittiin
Siuntion kunta Asukkaita 6202 (31.7.2013) 70,1 % suomenkielisiä 29,9 % ruotsinkielisiä 13,5 % on 65 vuotta täyttäneitä, joista puolet ruotsinkielisiä
Perusturvaosasto Perusturvajohtaja Hallinto Terveyspalvelut Vanhuspalvelut vanhuspalvelupäällikkö Sosiaalipalvelut sosiaalipalvelupäällikkö Kotihoito ja tukipalvelut Terveyspalvelut Aikuissosiaalityö Palveluasuminen Villa Charlotta Azalea Lasten ja perheiden palvelut Avosairaanhoito Terveyden edistäminen Vammaispalvelut Vuodeosasto/laitoshoito Suunterveydenhuolto Erikoissairaanhoito
SUUNNITTELU Vastaanoton lääkärit ja hoitajat Doctagonilta kokonaispalveluna, ei vuokratyövoimana Muu henkilökunta kunnan palveluksessa Virkalääkärin tehtävät ostetaan Inkoon kunnalta Johtava lääkäri ei ole palkattu Syksyllä 2012 alkoi sosiaalipalvelun rekrytointi. Kaikki virat täytettiin. Alle 4 kuukautta aikaa saada palvelut toimimaan Rekrytointi onnistui ja Siuntiossa oli laadulliset ja hyvät palvelut 1.1.2013.
Terveyskeskuksen toiminnan käynnistäminen tyhjästä Uusi alku ”puhtaalta pöydältä” Uusi tiimi Isot haasteet: kuntalaisten kovat odotukset , IT-asiat, käyttöoikeudet, yhteydet, puhelinlinjat …..
TOIMINNALLISET TAVOITTEET Panostetaan ennaltaehkäisevään ja etsivään toimintaan Erikoissairaanhoidon kustannusten seuraaminen Omien resurssien ja mahdollisuuksien käytön tehostaminen Palvelun riittävyyden ja laadun turvaaminen ja arviointi Hoitoketjujen toimivuutta
TULOS…… Tilanne nyt: ei jonoja, lääkärin vastaanotolle yleensä tänään tai huomenna, vaikka ajokorttiasioissa Vuodeosaston toimintaa kehitetty: Nyt hoidetaan entistä enemmän akuutteja sairauksia, puolet ”akuuttipaikkoja” Aktiivisesti haettu potilaita HUS:n sairaaloista ja ostopalveluista
TULOS…… Ympärivuorokautinen lääkäritakapäivystys vuodeosaston, kotihoidon ja palveluasumisen henkilökunnan käytettävissä Oma vuodeosasto – sinne suoraan tai nopean sairaalamutkan kautta Vastaanotot 8-16 arkisin, myös kesällä Henkilökunnan joustavuus, me-henki, luovuus ja ongelmanratkaisukyky esimerkillisiä
TULOS…… Koulut ja neuvolat: vain poikkeuksellisesti vastaanoton resursseista Ylilääkäri ja kaksi vakituista lääkäriä vastaanotolla, osastolla oma Vastaava hoitaja, DM-hoitaja, psyk. sh, kolme vakituista hoitajaa ja vastaanottoavustaja Konsultaatiotuki: diabeteslääkäri, sisätautilääkäri, geriatri (myös vastaanotto)
TULOS…… Erikoissairaanhoidon kustannukset ja käyttö vähentyneet Loma-aikana ei ollut henkilökunta pulaa
TULOS…… - Lähipalvelut lähellä Yhteistyö muiden kanssa on A ja O Tyytyväiset asiakkaat ja tyytyväinen joustava henkilökunta auttaa suunnittelussa
Pienikin voi olla suurta ja laadukasta Innovatiivisesti eteenpäin!