Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ
PEREHTYMINEN ELOKUVAKULTTUURIIN TARVE –kulttuurin visualisoituminen –mediakulttuurin vaikutus lasten identiteetin kehittymiseen –mediasuhteen kehittäminen –audiovisuaalinen luku- ja kirjoitustaito –elokuvataiteen kulttuuriperintö
ELOKUVASIVISTYKSEN PERUSTEET TUTUSTUMINEN ELOKUVAKULTTUURIIN -katsomisen avulla -tarkastelun avulla (tekstien ja ilmiöiden tulkinta) -tekemisen kautta ELOKUVAKASVATUKSESSA HUOMIOITAVIA PÄÄALUEITA -elokuva mediana -elokuvan kulttuuriperintö -elokuva kasvattajana
ELOKUVA MEDIANA -elokuva: tekninen väline (tallennus, esitys), elokuvallinen kieli -elokuva yhdistää eri taiteiden ominaispiirteitä -uudet mediat (esitysfoorumit, uudet elokuvan lajit) -tiedon ja informaation suhde -faktan ja fiktion suhde: fiktion tarkoituksena kertoa tarina (kokemuksellisuus, elämyksellisyyys, immersiivisyys), asiaohjelman tavoitteena kertoa todellisuudesta, herättää keskustelua, kiinnittää huomiota yhteiskunnan epäkohtiin -tekijän näkökulma – Richard Barsam: ei-fiktiivinen elokuva (non-fiction) •faktuaalinen elokuva, etnografinen eli kansantieteellinen elokuva, tutkimusmatkaelokuva, propaganda, cinema verite, suora elokuva (direct cinema), dokumentti •dokumentissa tekijän jälki näkyy selvimmin
ELOKUVAN KULTTUURIPERINTÖ -tiedon, elämysten ja opetuksen välineenä - elokuvan tekninen, esteettinen ja kerronnallinen kehitys -elokuvan aikakaudet / tyylikaudet -koulut ja kirjasto elokuvan kulttuuriperinnön vaalijoina attraktioelokuva -Lumière, Auguste & Louis: Juna saapuu asemalle (L’ arrivée d’un train à la Ciotat, Ranska, 1895) -Méliès, Georges: Matka kuuhun (Le voyage dans la lune, 1902)
kertova elokuva (Hollywood) –Porter, Edwin S.: Suuri junaryöstö (The Great Train Robbery, USA, 1903) –Griffith, D.W.: Kansakunnan synty (The Birth of A Nation, USA, 1915) mykän elokuvan kausi -Chaplin, Charles: Kultakuume (The Goldrush, USA, 1925) -Keaton, Buster: Kenraali (The General, USA, 1927) -Buñuel, Luis: Andalusialainen koira (Un chien andalou, Ranska, 1929)
saksalainen ekspressionismi –Wiene, Robert: Tri Caligarin Kabinetti (Das Kabinett des Doktor Caligari, Saksa, 1920) –Murnau, F.W.: Nosferatu (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, Saksa, 1922) –Lang Fritz: Metropolis (Metropolis, Saksa, 1927) NL:n montaasielokuva 1920-luku -Eisenstein, Sergei: Panssarilaiva Potemkin (Bronenosets Potyomkin, NL, 1925) TYYLIKAUDET
Hollywoodin kulta-aika Welles, Orson: Citizen Kane – kansalainen Kane (Citizen Kane, USA, 1941) -Curtiz, Michael: Casablanca (Casablanca, USA, 1942) Film noir 1940-luku -Hawks, Howard: Syvä uni (The Big Sleep, USA, 1946)
Italian neorealismi Visconti, Luchino: Riivaajat (Osessione, Italia, 1943) -De Sica, Vittorio: Polkupyörävaras (Ladri di biciclette, Italia, 1948) Ranskan uusi aalto Truffaut François: 400 kepposta (Les quatre cents coups, Ranska, 1959) -Godard, Jean-Luc: Viimeiseen hengenvetoon (À bout de souffle, Ranska, 1960)
LAJITYYPIT Gangsteri -Hawks, Howard: Arpinaama (Scarface, USA, 1932) Screwball-komedia -Hawks, Howard: Hätä ei lue lakia (Bringing Up Baby, USA, 1938) Musikaali -Donen, Stanley: Laulavat sadepisarat (Singin’ in the Rain, USA, 1952)
Western -Ford, John: Hyökkäys erämaassa (Stagecoach, USA, 1939) -Leone, Sergio: Huuliharppukostaja (Once Upon a Time in the West, 1968, Italia) -Peckinpah, Sam: Hurja joukko (Wild Bunch, USA, 1969) Melodraama -Fleming, Victor: Tuulen viemää (Gone With the Wind, USA, 1939)
Kauhu -Browning, Tod: Dracula (Dracula, USA, 1931) Jännitys -Hitchcock, Alfred: Vertigo – punainen kyynel (Vertigo, USA, 1958) -Hitchcock, Alfred: Psyko (Psycho, USA, 1960)
Road-elokuva -Hopper: Easy Rider (Easy Rider, USA, 1969) Sota -Coppola, Francis Ford: Ilmestyskirja Nyt! (Apocalypse Now, USA, 1979) Tieteiselokuva -Kubrick, Stanley: 2001: Avaruusseikkailu (2001: A Space Odyssey, Englanti/USA, 1968) -Lucas, George: Tähtien sota (Star Wars, USA, 1977)
Dokumentaarinen elokuva -Flaherty, Robert J.: Nanook – pakkasen poika (Nanook of the North, USA, 1922) -Vertov, Dziga: Mies ja elokuvakamera (Chelovek s kinoapparatom, NL, 1929) Suomi -Särkkä, T.J: Kulkurin valssi (Suomi, 1941) -Blomberg, Erik: Valkoinen peura (Suomi, 1952) -Laine, Edvin: Tuntematon sotilas (Suomi, 1955) -Niskanen, Mikko: Pojat (Suomi, 1962) -Kaurismäki, Aki: Mies vailla menneisyyttä (Suomi, 2002)
ELOKUVA KASVATTAJANA -”opetusautomaatti” -suojelu haitalliselta materiaalilta vai ohjaaminen katsomaan laadukkaampaa elokuvaa -torjuva asenne massakulttuuria kohtaan vallalla kasvatuskeskustelussa –lapsia suojeltava elokuvien, tv:n ja internetin vahingollisilta vaikutuksilta –seurauksena helposti jako matalaan ja korkea kulttuuriin (”rokotteet”) –nykysuuntaus pyrkii eroon edellisestä