Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä 13.6.2006 ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Advertisements

Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Television valtakausi
Ranskalaisen elokuvan historia
ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva. Attraktioiden elokuva • Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin luoma käsite (cinema of attractions)
Uudet aallot, taide-elokuva ja uusi modernismi (1960-luku)
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Neorealismi
Dokumenttielokuvan historiaa
Kulttuuria massoille.
Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen.
Ihmisoikeuspuolustajat
Länsivaltojen myöntyväisyyspolitiikka
STALKER (ohj. Andrei Tarkovski, 1979)
Michel Foucault 1926 Poitiers – 1984 Paris. Elämä • Syntyi varakkaaseen lääkärisukuun 1926 • ENS , Psykologi 1952 • Uppsala 1955, Varsova 1958,
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Leikkaus - editointi - montaasi
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Dokumenttielokuvan historiaa
Elokuvien luokittelusta
Hitlerin ulkopolitiikkaa – kysymyksiä:
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Elokuvataiteen ajatus
Karjalan win-win –palautus
ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM.
Genret ja elokuvantekijät
Sodan kulku: * Talvisota alkaa
Elokuvien luokittelusta
Dokumenttielokuvan historiaa ja teoriaa Metropolis Helsinki kevät 2009.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA
Äänielokuvan taide: realismi
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
GENRE Elokuvien luokittelusta.
Neuvostoliiton ulkopolitiikka:
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Elokuvan historia Elokuva Euroopan totalitaristisissa valtioissa 1930-luvulla Sota-ajan elokuva Yhdysvalloissa.
Kolmekymmentäluvun Hollywood, kansallisten elokuvien nousu & avantgarde Jaakko Seppälä
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
UTOPIAT JA DYSTOPIAT Kirjallisuuden utopioita ja dystopioita: paremman ja huonomman maailman esityksiä maailmankirjallisuudessa antiikista nykypäivään.
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Kylmä sota Kahden valtion välinen valtataistelu, lähes sotatila, jossa ei käytetä suoria sotilaallisia toimia. Turvaudutaan propagandaan, vakoiluun, taloudellisiin.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
(Elo)kuvan uusi aalto Reijo Kupiainen. Uusi aalto Francois Truffaut, 400 kepposta (1959) kepposta Alain Resnais, Hirosima rakastettuni (1959) Jean-Luc.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.
Kylmän sodan todellisuus. Kylmän sodan areenat – asevarustelu: konventionaaliset aseet ja ydinaseet  kauhun tasapaino.
Elokuvan lajityypit eli genret
Kirjallisuuden käsitteitä
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
Montaasista Jean-Luc Godardin silmin
DOKUMENTTIELOKUVA.
Valistus: USA:n itsenäistyminen 1776 ja Ranskan vallankumous 1789
ELOKUVAN HISTORIAA Mae Marsh   D.W. Griffithin elokuvassa ”The Birth of a Nation, 1915.
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ

PEREHTYMINEN ELOKUVAKULTTUURIIN TARVE –kulttuurin visualisoituminen –mediakulttuurin vaikutus lasten identiteetin kehittymiseen –mediasuhteen kehittäminen –audiovisuaalinen luku- ja kirjoitustaito –elokuvataiteen kulttuuriperintö

ELOKUVASIVISTYKSEN PERUSTEET TUTUSTUMINEN ELOKUVAKULTTUURIIN -katsomisen avulla -tarkastelun avulla (tekstien ja ilmiöiden tulkinta) -tekemisen kautta ELOKUVAKASVATUKSESSA HUOMIOITAVIA PÄÄALUEITA -elokuva mediana -elokuvan kulttuuriperintö -elokuva kasvattajana

ELOKUVA MEDIANA -elokuva: tekninen väline (tallennus, esitys), elokuvallinen kieli -elokuva yhdistää eri taiteiden ominaispiirteitä -uudet mediat (esitysfoorumit, uudet elokuvan lajit) -tiedon ja informaation suhde -faktan ja fiktion suhde: fiktion tarkoituksena kertoa tarina (kokemuksellisuus, elämyksellisyyys, immersiivisyys), asiaohjelman tavoitteena kertoa todellisuudesta, herättää keskustelua, kiinnittää huomiota yhteiskunnan epäkohtiin -tekijän näkökulma – Richard Barsam: ei-fiktiivinen elokuva (non-fiction) •faktuaalinen elokuva, etnografinen eli kansantieteellinen elokuva, tutkimusmatkaelokuva, propaganda, cinema verite, suora elokuva (direct cinema), dokumentti •dokumentissa tekijän jälki näkyy selvimmin

ELOKUVAN KULTTUURIPERINTÖ -tiedon, elämysten ja opetuksen välineenä - elokuvan tekninen, esteettinen ja kerronnallinen kehitys -elokuvan aikakaudet / tyylikaudet -koulut ja kirjasto elokuvan kulttuuriperinnön vaalijoina attraktioelokuva -Lumière, Auguste & Louis: Juna saapuu asemalle (L’ arrivée d’un train à la Ciotat, Ranska, 1895) -Méliès, Georges: Matka kuuhun (Le voyage dans la lune, 1902)

kertova elokuva (Hollywood) –Porter, Edwin S.: Suuri junaryöstö (The Great Train Robbery, USA, 1903) –Griffith, D.W.: Kansakunnan synty (The Birth of A Nation, USA, 1915) mykän elokuvan kausi -Chaplin, Charles: Kultakuume (The Goldrush, USA, 1925) -Keaton, Buster: Kenraali (The General, USA, 1927) -Buñuel, Luis: Andalusialainen koira (Un chien andalou, Ranska, 1929)

saksalainen ekspressionismi –Wiene, Robert: Tri Caligarin Kabinetti (Das Kabinett des Doktor Caligari, Saksa, 1920) –Murnau, F.W.: Nosferatu (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, Saksa, 1922) –Lang Fritz: Metropolis (Metropolis, Saksa, 1927) NL:n montaasielokuva 1920-luku -Eisenstein, Sergei: Panssarilaiva Potemkin (Bronenosets Potyomkin, NL, 1925) TYYLIKAUDET

Hollywoodin kulta-aika Welles, Orson: Citizen Kane – kansalainen Kane (Citizen Kane, USA, 1941) -Curtiz, Michael: Casablanca (Casablanca, USA, 1942) Film noir 1940-luku -Hawks, Howard: Syvä uni (The Big Sleep, USA, 1946)

Italian neorealismi Visconti, Luchino: Riivaajat (Osessione, Italia, 1943) -De Sica, Vittorio: Polkupyörävaras (Ladri di biciclette, Italia, 1948) Ranskan uusi aalto Truffaut François: 400 kepposta (Les quatre cents coups, Ranska, 1959) -Godard, Jean-Luc: Viimeiseen hengenvetoon (À bout de souffle, Ranska, 1960)

LAJITYYPIT Gangsteri -Hawks, Howard: Arpinaama (Scarface, USA, 1932) Screwball-komedia -Hawks, Howard: Hätä ei lue lakia (Bringing Up Baby, USA, 1938) Musikaali -Donen, Stanley: Laulavat sadepisarat (Singin’ in the Rain, USA, 1952)

Western -Ford, John: Hyökkäys erämaassa (Stagecoach, USA, 1939) -Leone, Sergio: Huuliharppukostaja (Once Upon a Time in the West, 1968, Italia) -Peckinpah, Sam: Hurja joukko (Wild Bunch, USA, 1969) Melodraama -Fleming, Victor: Tuulen viemää (Gone With the Wind, USA, 1939)

Kauhu -Browning, Tod: Dracula (Dracula, USA, 1931) Jännitys -Hitchcock, Alfred: Vertigo – punainen kyynel (Vertigo, USA, 1958) -Hitchcock, Alfred: Psyko (Psycho, USA, 1960)

Road-elokuva -Hopper: Easy Rider (Easy Rider, USA, 1969) Sota -Coppola, Francis Ford: Ilmestyskirja Nyt! (Apocalypse Now, USA, 1979) Tieteiselokuva -Kubrick, Stanley: 2001: Avaruusseikkailu (2001: A Space Odyssey, Englanti/USA, 1968) -Lucas, George: Tähtien sota (Star Wars, USA, 1977)

Dokumentaarinen elokuva -Flaherty, Robert J.: Nanook – pakkasen poika (Nanook of the North, USA, 1922) -Vertov, Dziga: Mies ja elokuvakamera (Chelovek s kinoapparatom, NL, 1929) Suomi -Särkkä, T.J: Kulkurin valssi (Suomi, 1941) -Blomberg, Erik: Valkoinen peura (Suomi, 1952) -Laine, Edvin: Tuntematon sotilas (Suomi, 1955) -Niskanen, Mikko: Pojat (Suomi, 1962) -Kaurismäki, Aki: Mies vailla menneisyyttä (Suomi, 2002)

ELOKUVA KASVATTAJANA -”opetusautomaatti” -suojelu haitalliselta materiaalilta vai ohjaaminen katsomaan laadukkaampaa elokuvaa -torjuva asenne massakulttuuria kohtaan vallalla kasvatuskeskustelussa –lapsia suojeltava elokuvien, tv:n ja internetin vahingollisilta vaikutuksilta –seurauksena helposti jako matalaan ja korkea kulttuuriin (”rokotteet”) –nykysuuntaus pyrkii eroon edellisestä