Tulisijaliiketoiminta, kotimaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oral Hammaslääkärit Oyj
Advertisements

Tulikivi-konserni Tulikivi-konsernin muodostavat Tulikivi Oyj ja sen tytäryhtiöt Maailman suurin ja teknisesti johtava vuolukiven jalostaja Suurin teollisesti.
Tulikivi Oyj Juha Sivonen
Arvonlisävero kirjanpidossa
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
Tuotekehityksen ja kansainvälistymisen kautta laajemmat markkinat Samuli Vanhala
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Tulikivi Oyj 2007.
Tulikivi Oyj:n tilinpäätös 2008 ja tulevaisuuden näkymät
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Lohjan Puhelin Oy 2007 J. Välkkynen
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Tulikivi tulevaisuudessa. Tuottaa koteihin lämpöä ja viihtyisyyttä korkealaatuisilla, sisustukseen sopivilla merkkituotteilla. Liiketoiminta-alueetLiikeidea.
KANSAINVÄLISTYVÄN YRITYKSEN OSAAMISHAASTEET
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
19.– , Tampereen Messu- ja Urheilukeskus
Osakekohtainen tulos, mk16,9713,32 Osakekohtainen oma pääoma,mk78,7662,93 Omavaraisuusaste, %65,861,8 Nettovelkaantumisaste, %-0,90,7 Current ratio2,02,0.
Kansainvälinen yhteistyö.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Suomen Posti Oyj:n osavuosikatsaus Q1-Q3 / 05
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
IEE EuroTopTen-hankkeen esittely Kirsi-Maaria Forssell
Projektin nimi: Iso rinkeli
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Tulikivi Oyj Heikki Vauhkonen.
1.Kasvamme orgaanisesti >5% vuodessa 2.Parannamme tulosta >2%-yks./vuosi 3.Keskitymme ja panostamme Tulikivi-brandiin 4.Laajennumme suunnitelmallisesti.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Tulikivi Oyj
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Tervetuloa! Ohjelma klo
Tulisijat Tulikiven tulisijaliiketoimintaan kuuluu vuolukiven louhinta, tuotanto, suunnittelu, myynti ja markkinointi Tuotteita ovat vuolukiviset tulisijat:
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
2 2 Markkinatilanne  Raakamaito –Tuotanto noussut hieman Euroopassa. Suomessa lasku tasaantunut. Hinnat laskeneet muutamissa maissa alle tuotantokustannusten.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Juha Sivonen Tulikivi Oyj tiedotustilaisuus.
Tervetuloa! Ohjelma klo 9:00-10:30  Avaus, teollisuusneuvos Reijo Vauhkonen  Hallituksen puheenjohtajan puheenvuoro, teollisuusneuvos Matti Virtaala.
Venäjä Viennin keskeinen panostusalue. Toiminnan painopiste jakelutien rakentaminen. Panostusalueet Pietari, Moskova, muut miljoonakaupungit. Kohderyhmänä:
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihdossa olleet opiskelijat vuonna 2013 (Eurooppa) 1 – 10 vaihto-opisk. 11 – 30.
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Tulikivi Oyj. Maailman suurin ja teknisesti johtava vuolukiven jalostaja Suurin teollisesti valmistettujen varaavien tulisijojen valmistaja.
LASSILA & TIKANOJA OYJ VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
11 YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-9/2008 Itävalta Latvia Liettua Norja Puola Romania Ruotsi Saksa Suomi Tanska Tshekki Unkari Venäjä Viro Hannu Leinonen.
Polar Shiitake Oy Kotikulmilta maailmalle. Itä-Suomen Siitake Oy Perustettu 1985 Liikevaihto 1999, mk kasvatusalustaa viikossa 350 kg sieniä.
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
Joko taantuma on ohi? Vesa Vihriälä Pellervon Päivä
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Talouskasvu jakaantuu epäyhtenäisesti myös vuonna 2017
Teknologiateollisuuden Talousnäkymät
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Bruttokansantuote kasvaa myös Suomessa, mutta takamatkaa muihin euromaihin on 8 prosenttia Teknologiateollisuus Lähde: Macrobond.
Teknologiateollisuuden Talousnäkymät
Bruttokansantuote on kasvanut Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, mutta ei Suomessa Lähde: Macrobond.
Bruttokansantuote on kasvanut Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, mutta ei Suomessa Lähde: Macrobond.
Maailmantalouden kasvu jatkuu suotuisana
Bruttokansantuote on kasvanut pitkään Euroalueella, nyttemmin myös Suomessa Teknologiateollisuus Lähde: Macrobond.
Esityksen transkriptio:

Tulisijaliiketoiminta, kotimaa Vilkas pientalorakentaminen ja saneeraaminen jatkui kotimaassa Kotimaan tulisijamarkkina kasvoi 3-5% Tulikiven kotimaan uunimyynti kasvoi 12% Kasvu tuli Kivia Oy:stä Konsernin markkina-asema säilyi Tulikiven markkinaosuus -1%, Kivian +1% Keskittyminen Tulikiveen: Mittakivi-merkki jäi pois vuoden vaihteessa Markkinoilla uusia valmistajia ja maahantuontia, markkina eurooppalaistuu Aggressiivisia uusia toimijoita (mm. Vuoluerkkeri), ratsastavat tulisijateollisuuden hyvällä maineella

Tulisijaliiketoiminta, Saksa Saksassa tulisijojen markkinan painopiste siirtynyt halvempiin tuotteisiin Jakelutiet muutoksessa Rautakauppajakelun merkitys kasvanut Monet tulisijaliikkeet ovat talousvaikeuksissa Myynti laski 15% Saksan uunimyynnin merkitys tulisijojen viennissä laskenut 30%:iin ja koko viennistä 17%:iin Tulikivellä tarve uudistaa jakelutie Kaksiportainen maahantuojamalli tullut tiensä päähän Tavoitteena jälleenmyyjäverkon selvä lisääminen

Tulisijaliiketoiminta, muut maat Uunivienti kasvoi 10% (ilman Saksaa) Kasvaneet: Venäjä 36%, Ranska 23%, Belgia 22%, Sveitsi 18%, Norja 18%, USA&Can 7%, Viro +5%, Italia +2%, Taantuneet: Saksa -15%, Ruotsi -10%, Itävalta -6% Venäjä uusi panostusalue Ranskassa tullut laki, jolla tuetaan varaavan uunin ostajia 35%:lla hankintahinnasta (tuotelistaus valmistumassa) Belgian maahantuojan pitkäjänteinen työ Sveitsi taantuman jälkeen uuteen kasvuun Ruotsissa ja Norjassa ei edellisen vuoden kaltaista sähkön hinnan aiheuttamaa buumia

Tulisijaliiketoiminta, Venäjä Viennin keskeinen panostusalue Oma organisaatio kunnossa (vetäjä, toimitusprosessi, tuote) Toiminnot perustamisvaiheessa ja jälleenmyyntiverkkoa rakennetaan aktiivisesti Painopiste Pietarissa ja Moskovassa, jälleenmyyjät myös muihin miljoonakaupunkeihin Kohderyhmänä: Rakennusliikkeet Hirsitalovalmistajat Varakkaat omakotirakentajat ja heidän arkkitehtinsa Tehty markkinatutkimus Moskovassa, Pietarissa ja Karjalassa Tulikiven tunnettuus alalla 40-50% luokkaa, urakoitsijoissa ja suunnittelijoissa 10-20% luokkaa

Tulisijaliiketoiminta, Verhouskivi Vuolukivi erittäin suosittu materiaali kamiinoiden verhouksissa Keski-Euroopassa ja Skandinaviassa Tulikiven markkinaosuus yli 50% Kasvu n. 15% Edustaa merkittävää osaa Tulikiven liiketoiminnasta Kannattavuus vastaa tulisijaliiketoiminnan keskiarvoa Tulikiven vahvuudet laadussa, toimitusvarmuudessa ja vaativissa työstöissä sekä palvelussa Asiakkaina Euroopan ykkösvalmistajat: mm. Nibe ja Hark,

Tulisijaliiketoiminta, Kivia Oy Liikevaihto 3,0 m€, tulos selvästi voitollinen Henkilöstö n. 25 Tulikiven tulo omistajaksi on tukenut yhtiön ja tuotteiden uskottavuutta Tuotetaan Kivia-tuotemerkin tuotteet ja uutuustuotteita Tulikivi-merkille mm. Salla Onnistunut Juurikkaniemen koelouhinta

Rakennuskiviliiketoiminta Liikevaihto 6,3 m€ (8,3) tavoitteen mukainen Tulos -0,1 m€ (-0,9), viimeinen puolivuotisjakso lievästi positiivinen Karsittu kannattamattomat toiminnot urakoinnista Kiinteät kustannukset -40% Sisustuskiviliiketoiminnan osuus liikevaihdosta n. 50% (30% 2003) Sisustuskiven tulos positiivinen Sisustuskiven kokonaismarkkinat Suomessa ovat noin 15 miljoonaa euroa, markkinat kasvavat >15 prosenttia vuodessa. Kohdetoimituksissa hintakilpailu on kovaa, kiinalaisen kiven tulo Suomeen on kiristänyt taistelua urakoista.

Kehitysprojektit Tutkimus- ja tuotekehitysmenot 1,5 m€ (1,3) Uusi tuotesukupolvi, Kiven ehdoilla -projekti Pienlohkareen käytön selvitys, päätös pienkivisahauslinjan investoinnista alkuvuonna 2005 Uuden louhoksen kiveen siirtyminen Hiontamenetelmän muutos lokakuussa Kiven valikointi konenäöllä, jatkokehitys Tulikiven Tapa Toimia -valmennus Mittatilaustehtaan ja verhouskiven laatujärjestelmän käyttöönotto ja sertifiointi

Investoinnit Investoinnit 3,9 m€ (2,9) Koelouhinta Kuhmossa Koskelan louhoksen valmistelevat työt Tutkimuskairauksia Louhoskalusto Muototyöstöt Hionta

Vuolukivivarannot Tulikiven toiminnan perusta Yhtiöllä hallussa n. 65 v. kivivarannot Juuassa Suomussalmella Kuhmossa Paltamossa Pitkäjänteinen panostus kiven etsintään n. 500 t€/vuosi Kairaukset 3000-5000 jm Koelouhinnat Kivitutkimukset