ROTARYN NÄKYVYYS JA MIELIKUVATAVOITTEET Piirin 1420 jäsenyysseminaari 7.5.2014 Pertti Huitu
JULKISUUSKUVA Public Image IMAGO – BRÄNDI – MAINE: - kohderyhmien mielikuvia / mielipiteitä/ käsityksiä - kuva, jonka organisaatio pyrkii luomaan tuotteelleen / toiminnalleen erottuakseen muista ja luodakseen myönteisiä ennakko-odotuksia = miten muut näkevät meidät Arvot – asenteet – ennakkoluulot – uskomukset: - vaikeasti muutettavissa PR = keinoja miten PI tehdään
ROTARYN NÄKYVYYS - miksi ROTARYN NÄKYVYYS - miksi? / lahjoittajien LISÄYS Paikallis-/globaaliyhteisöön/ INTEGROITUMINEN Klubien Kattavampi ja laajempi TUNNETTUUS Rotary –aatteen mukainen ARVOSTUS Toiminnalle lisää VAIKUTTAVUUTTA Hankkeitten TULOKSELLISUUS Jäsenyyteen KANNUSTAVUUS/ PALKITSEVUUS Varainhankinnan VAHVISTUMINEN
TAVOITEMIELIKUVA ja ARVOT A worldwide network of inspired individuals who translate their passions into relevant social causes to change lives in communities (RI:n strategia) ( ”Rotareina olemme valistuneiden yksilöiden maailmanlaajuinen verkosto,jonka jäsenet muuntavat innostustaan sopivalla tavalla ruohonjuuritason sosiaalisten olojen parantamiseen lähellä ja kaukana ”) Rotary sammanför människor som stiger fram och tar på sig viktiga uppdrag i det lokala sammanhället (RI/ www.rotary.se) Palvelemisen ihanne; toveruus; monialaisuus;korkea moraali sekä johtajuus
TUNNETTUUS NYT ? 4 / 10 ei ole koskaan kuullutkaan Rotarysta 4 / 10 on kuullut vain nimen 2 / 10 on jonkinlainen käsitys ( some familiarity); usein myös väärä ( RI tutkimus 2011 / Siegel + Gale)
EHDOTUKSIA KLUBEILLE Fokus paikallismediaan ( lehdet, ilmaisjakelut, radiot, netti) Omat hankkeet esille ja kärjiksi Ideoikaa juttusarjoja, jotka kytkeytyvät vahvasti hankkeisiin tai klubin jäseniin Kotisivut ajan tasalle ja aktiiviseen päivitykseen; myös uutisvälitykseen Mediat mukaan tempauksiin, tapahtumiin, kokouksiin, kuulemaan hyviä esitelmiä Painottakaa Rotaryn valtakunnallisten / kv hankkeitten uutisoinnissa paikallista näkökulmaa Kertokaa hankkeista myös piirin kotisivuilla Uskaltautukaa Facebookiin (vaikkapa aluksi suljetulla klubiryhmällä) ja blogeihin Rotary – tunnukset näkyviin kaikessa toiminnassa
MITÄ ROTARY ON ? 26 sanalla Rotary on yrittäjien ja ammatinharjoittajien järjestö, jonka jäsenet tekevät humanitääristä työtä, edistävät kaikissa ammateissa korkean eettisen tason saavuttamista sekä auttavat hyvän tahdon ja rauhan rakentamista maailmaa ( lisäelementtejä:jäsenyyden laajuus, kattavuus ja organisaatio; viikkokokoukset; humanitäärinen palvelu ja Rotary Säätiön rooli) RI:n strategia: UNITES LEADERS - EXCHANGE IDEAS - TAKE ACTION
ROTARY – PÄIVÄ la 11.10.2014 I Valtakunnallinen yhteisponnistus: näkyvyyttä! Tapahtumia, tempauksia: keräykset (EPN, ULS), juhlat, konsertit, puitten istutus, siivous; vanhustenkodit, päiväkodit, terveys, liikunta.. Aloitteet ja haasteet: esim Itsenäisyyden Juhlavuosi 2017: suunnitelkaa paikallinen tavoitteellinen hanke + haasteet tai muu merkkipäivä mihin kiinnittyä tai pankaa vireille muu hanke Näyttävä paneelikeskustelu/ esitelmä/seminaari, media mukaan Yhteistyöstä voimaa:kunnan, viranomaisten, koulujen ja muitten Rotary- klubien sekä kansalaisjärjestöjen kanssa
ROTARY – PÄIVÄ la 11.10.2014 II Rotaryn palveluprojektit näyttävästi esille (esim EPN, Itämeri; NVA, Lääkäripankki, Martti Ahtisaari – koulu, Intia ) (toritapahtumat, media) Nuoriso: ammattipalvelu; kilpailu kouluissa ( esim ” hyvä käytös” palkintoina kesätyöpaikkoja, leirivaihtopaikka tms v 2015)
WELCOME TO ROTARY www.rotary.org WELCOME TO ROTARY -We are neighbours, community leaders and global citizens uniting for the common good. With you, we can accomplish more. EXCHANGE IDEAS -Expand your network and your worldview JOIN LEADERS -Connect with leaders from all continents, cultures and occupations TAKE ACTION -Help us create lasting change in communities around the world