Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Tanja Lapinlampi W5W 2005Aikataulu ► Alustus ja ohjeistus ► Jako ryhmiin ja työskentely ryhmä 1 – jää saliin YB 211 ryhmä 2 – jää saliin YB 211 ryhmä 3 – saliin ET 232 ryhmä 4 – saliin ET 232 ► Kahvi salissa YB 211 ► alkaen ryhmätöiden purku kukin ryhmä esittää tuloksensa kalvolla tehdään yhteenveto: työmuodot ja suhdeluvut
Tanja Lapinlampi W5W 2005 Koulutusta kehittävä uudistus erään yksikön ”SWOT” ► Mahdollisuudet ja tavoiteet selkeyttää (ops:ia, tavoitteta, mitoitusta) ylikuormitus näkyväksi opintokokonaisuuksien väliset yhteydet, jakaminen yhdessä tekeminen yhtenäisyys ulospäin kurssien valinta opiskelijoille helpommaksi
Tanja Lapinlampi W5W 2005 erään yksikön ”SWOT” II ► Epäilyttää, pelottaa epäyhteinäinen amk opiskelijan työn todellinen mitoitus yhteismitallisuus (aika?) oppimiskäsitys – oppimisen mitoittaminen kvalifikaatio-ongelmat tiedotus ja toimistotyö
Tanja Lapinlampi W5W 2005 erään yksikön ”SWOT” III ► Toteutus, yhdessä, kuka kaikki osallistuvat – yhteiset raamit amk:n johdolta osaamisalueryhmät ► blokkien (>>opintojaksojen) sisällöt ja tavoitteet ► mitoitus >> ECTS Anna aikaa ajatella (kirja – työsuunnitelma)
Tanja Lapinlampi W5W 2005 erään yksikön ”SWOT” IV ► Tarvittavat ohjeet, tiedot, apu oppilaitokselle yhteiset käytänteet ► ops-työlle ► MITOITUKSELLE ! työn organisointi ja aikataulutus aikaresurssi valmistelutyölle työryhmien perustaminen
Tanja Lapinlampi W5W 2005 Opiskelijan näkökulma ► Oppimiskulttuuri (Kaleva ) Vaatimus: 30 lähiopetustuntia / opintoviikko Mitä kertoo oppimiskulttuurista? Opetusmenetelmien merkitys ymmärtävälle oppimiselle? ► SAMOK Paketti Bolognese ► Tiedotus yleinen valtakunnallinen / amk-tasoinen tiedotus opinto-opas opettajakohtainen: opintojaksojen yhteydessä tapahtuva ajankäytön ohjeistus!
Tanja Lapinlampi W5W 2005 Ryhmien ohjeistus 1. Mitä ovat amk:n opetusmuodot? ► esim. opinto-oppaasta 2. Kootkaa lista ja ryhmitelkää työmuodot 3. Tunnistakaa itsenäisen työn osuus kunkin opiskelumuodon osalta ► Mikä sen tulisi olla, jotta ymmärtävä oppiminen mahdollistuisi? 4. Esittäkää ryhmätyön tulokset muille ► noin 5 min / ryhmä
Tanja Lapinlampi W5W 2005Ryhmäjako Ryhmä 1 – YB Anna Mikkola, Keski-Pohjanmaan amk 2. Heikki Valmu, EVTEK-amk 3. Marja Jussila, Oulun seudun amk 4. Johan Lund, ARCADA Ryhmä 1 – YB Anna Mikkola, Keski-Pohjanmaan amk 2. Heikki Valmu, EVTEK-amk 3. Marja Jussila, Oulun seudun amk 4. Johan Lund, ARCADA Ryhmä 2 – YB Tarja Hettula, Oulun seudun amk 2. Minna Saarinen, Lahden amk 3. Jukka Nivala, STADIA 4. Hanna Karppinen, Oulun seudun amk 5. Jessica Lerche, ARCADA Ryhmä 3 – ET Anne Suihkonen, Oulun seudun ammattikorkeakoulunopiskelijat ry 2. Kati Tinkala, Oulun seudun amk 3. Tarja Kempe-Hakkarainen, Lahden amk 4. Leena Raudaskoski, Keski- Pohjanmaan amk Ryhmä 4 – ET Tuomo Pesola, Oulun seudun amk 2. Heli Hämeenniemi, Oulun seudun amk 3. Eila Sammallahti, STADIA 4. Max Gripenberg, ARCADA