Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely13.1.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN
KORIPALLON PERUSASIAT
EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu CeBIT-messuprojekti Kati Liikanen.
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Virtuaaliammattikorkeakoulu Liiketoiminnan kehittäminen tuotantorengas
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Tuula Peura 1 © Savonia-ammattikorkeakoulu Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana Benchmarking-hanke väliseminaari
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
AIKA JA OPPIMINEN OPS-työ ja mitoitus –koulutus Jukka Savilampi 2004.
Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Opetussuunnitelmatyö
Keski-Pohjanmaan ammattiopiston opot
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
FUAS Kielet ja viestintä
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMK VALMA -KOKONAISUUS Opintojen toteutusten laatiminen Yhteiset opinnotAlakohtaiset opinnot Toimintojen organisointi Tiedotus, markkinointi Opiskelijavalinta.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
CS30A Case Course in Strategy consulting Kurssin opettaja  Professori, Tuomo Kässi Vastaanottoaika to 15:00 – 16:00  Tutkijatohtori,
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely

Tanja Lapinlampi W5W 2005Aikataulu ► Alustus ja ohjeistus ► Jako ryhmiin ja työskentely  ryhmä 1 – jää saliin YB 211  ryhmä 2 – jää saliin YB 211  ryhmä 3 – saliin ET 232  ryhmä 4 – saliin ET 232 ► Kahvi salissa YB 211 ► alkaen ryhmätöiden purku  kukin ryhmä esittää tuloksensa kalvolla  tehdään yhteenveto: työmuodot ja suhdeluvut

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Koulutusta kehittävä uudistus erään yksikön ”SWOT” ► Mahdollisuudet ja tavoiteet  selkeyttää (ops:ia, tavoitteta, mitoitusta)  ylikuormitus näkyväksi  opintokokonaisuuksien väliset yhteydet, jakaminen  yhdessä tekeminen  yhtenäisyys ulospäin  kurssien valinta opiskelijoille helpommaksi

Tanja Lapinlampi W5W 2005 erään yksikön ”SWOT” II ► Epäilyttää, pelottaa  epäyhteinäinen amk  opiskelijan työn todellinen mitoitus  yhteismitallisuus (aika?)  oppimiskäsitys – oppimisen mitoittaminen  kvalifikaatio-ongelmat  tiedotus ja toimistotyö

Tanja Lapinlampi W5W 2005 erään yksikön ”SWOT” III ► Toteutus, yhdessä, kuka  kaikki osallistuvat – yhteiset raamit amk:n johdolta  osaamisalueryhmät ► blokkien (>>opintojaksojen) sisällöt ja tavoitteet ► mitoitus >> ECTS  Anna aikaa ajatella (kirja – työsuunnitelma)

Tanja Lapinlampi W5W 2005 erään yksikön ”SWOT” IV ► Tarvittavat ohjeet, tiedot, apu  oppilaitokselle yhteiset käytänteet ► ops-työlle ► MITOITUKSELLE !  työn organisointi ja aikataulutus  aikaresurssi valmistelutyölle  työryhmien perustaminen

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Opiskelijan näkökulma ► Oppimiskulttuuri (Kaleva )  Vaatimus: 30 lähiopetustuntia / opintoviikko  Mitä kertoo oppimiskulttuurista?  Opetusmenetelmien merkitys ymmärtävälle oppimiselle? ► SAMOK  Paketti Bolognese ► Tiedotus  yleinen valtakunnallinen / amk-tasoinen tiedotus  opinto-opas  opettajakohtainen: opintojaksojen yhteydessä tapahtuva ajankäytön ohjeistus!

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Ryhmien ohjeistus 1. Mitä ovat amk:n opetusmuodot? ► esim. opinto-oppaasta 2. Kootkaa lista ja ryhmitelkää työmuodot 3. Tunnistakaa itsenäisen työn osuus kunkin opiskelumuodon osalta ► Mikä sen tulisi olla, jotta ymmärtävä oppiminen mahdollistuisi? 4. Esittäkää ryhmätyön tulokset muille ► noin 5 min / ryhmä

Tanja Lapinlampi W5W 2005Ryhmäjako Ryhmä 1 – YB Anna Mikkola, Keski-Pohjanmaan amk 2. Heikki Valmu, EVTEK-amk 3. Marja Jussila, Oulun seudun amk 4. Johan Lund, ARCADA Ryhmä 1 – YB Anna Mikkola, Keski-Pohjanmaan amk 2. Heikki Valmu, EVTEK-amk 3. Marja Jussila, Oulun seudun amk 4. Johan Lund, ARCADA Ryhmä 2 – YB Tarja Hettula, Oulun seudun amk 2. Minna Saarinen, Lahden amk 3. Jukka Nivala, STADIA 4. Hanna Karppinen, Oulun seudun amk 5. Jessica Lerche, ARCADA Ryhmä 3 – ET Anne Suihkonen, Oulun seudun ammattikorkeakoulunopiskelijat ry 2. Kati Tinkala, Oulun seudun amk 3. Tarja Kempe-Hakkarainen, Lahden amk 4. Leena Raudaskoski, Keski- Pohjanmaan amk Ryhmä 4 – ET Tuomo Pesola, Oulun seudun amk 2. Heli Hämeenniemi, Oulun seudun amk 3. Eila Sammallahti, STADIA 4. Max Gripenberg, ARCADA