Talvirenkaat ja liikenneturvallisuus Antero Lammi Koulutuspäällikkö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Toimintaympäristö
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
SUURIMMAT SALLITUT MITAT JA MASSAT SUOMESSA 2007
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Linja-autopalot turvallisuusriskinä SFS 5997 tiedotustilaisuus
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
Huonorenkaisten autojen osuus 1997–2012 (%) Lähde: Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2012 Huom. Huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
3.45 3.40.
Esimerkki hekojärjestelmästä Piirin koulutusristeily
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Pohjavesi – case, Myllylähde
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000–2011 Kelityyppi:Kaikki:Renkaisiin liittyvät: Osuus: Luminen, jäinen, sohjoinen ,4 %
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
Raskaudenkeskeytykset 2010 – ennakkotiedot Anna Heino Mika Gissler.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Kuntalaisten mielipiteet - kunnallisvaaleissa äänestämisestä, - kunnallisista kansanäänestyksistä sekä - kunnanjohtajan valinnasta suoralla kansanvaalilla.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Asukastoiminnan ja yhteisöllisyyden mahdollisuudet kerrostalossa
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kuntouttava työtoiminta 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Toimintaympäristö Asuntokunnat ja perheet Leena Salminen.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Esityksen transkriptio:

Talvirenkaat ja liikenneturvallisuus Antero Lammi Koulutuspäällikkö

Renkaiden perustehtäviä Pitää auto halutussa ajosuunnassa. Välittää ohjaus-, jarrutus- ja kiihdytysvoimia. Välittää kuljettajalle tietoa tien pitävyydestä. Vastustaa vesi- ja sohjoliirtoa. Tasoittaa kuljettajan tekemiä virheitä. KUTSU NASTA--‐tutkimusohjelman sidosryhmien info8laisuus ma 7.11.2011 klo 09.30--‐13.00, Unioninkadun juhlahuoneisto, Unioninkatu 33. NASTA-tutkimusohjelma tutkii ja selvittää monitieteisesti maaliskuuhun 2013 mennessä, mitä mahdollisuuksia ja vaikutuksia liikenneturvallisuudelle, katujen kunnossapidolle ja kaupunki-ilman laadulle olisi kitkarenkaiden osuuden lisääntymisellä ja nastarenkaiden osuuden vähentymisellä talvirengaskauden Helsingissä. Ohjelmaa rahoittavat kolme ministeriötä (LVM, STM ja YM), kaksi valtion virastoa (Trafi ja LiVi), yksi kuntayhtymä (HSY) ja kaksi Helsingin kaupungin virastoa (HKR ja YMK). Ohjelma 09:30 Aamukahvi ja tervetuloa (Kari Alppivuori, tutkimusohjelman johtoryhmän vpj, Trafi) 10:00 NASTA-tutkimusohjelman taustaa (Pekka Isoniemi, tutkimusohjelman johtoryhmän pj, HKR) 10:10 Tutkimusohjelman sisältökokonaisuus (Kalle Toiskallio, tutkimusohjelman koordinaattori, Lectus Ky) 10:25 Talvirenkaat ja liikenneturvallisuus (Ari-Pekka Elovaara, Liikenneturva) 10:55 Ilmanlaadun kehittyminen ja seuranta pääkaupunkiseudulla (Päivi Aarnio, HSY) 11:25 Nastarenkaiden käytön vähentymisen liikenneturvallisuusvaikutukset ulkomailla ja Suomessa (Mikko Malmivuo, Innomikko Oy) 12:00 Huovila (2006) Talvirengas ja sen pitokyvyn varmistaminen

Hyvä talvirengas Leveä ja hyvin tunnistettava pidon/pidon murtumisen raja-alue. Tasapainoinen pitkittäis- ja poikittaispidon suhde. Hyvä ennakoitavuus äkillisissä ohjausliikkeissä. Ohjautuvuuden ja pitävyyden hyvä ennakoitavuus sohjossa. Rengaskuvion hyvä itsepuhdistuvuus syvässä lumessa ja sohjossa. Hyvä absoluuttinen pito eri alustoilla. Kyky tasata erilaisten kelien vaihteluita ja kuljettajan tekemiä virheitä. Huovila (2006) Talvirengas ja sen pitokyvyn varmistaminen

Tärkeitä asioita talvirenkaiden ja liikenneturvallisuuden kannalta Onko ihminen kiinnostunut siitä, millaiset renkaat hänen autossaan on? Haluaako ihminen valita turvallisen vaihtoehdon tilanteessa, joka maksaa rahaa ja vaatii vaivannäköä? Tuleeko hän ajatelleeksi renkaisiin liittyviä asioita? Vaihtoajat, rengaspaineet, urasyvyys jne. Osaako ihminen arvioida renkaidensa kunnon ja sopivuuden olosuhteisiin?

Renkaat ja raha Michelin Nordic AB:n tiedote 1.11.2011 VTT:n talvella 2009-2010 tekemä talvirenkaiden kuntotutkimus  osoittaa, että yli 60 prosentilla nuorista 18 - 24 -vuotiaista kuljettajista on renkaat, joiden urasyvyys on enintään tyydyttävä (3,5-8 mm). Uusien hintoja (4.11.2011, Lonsin kumi) esimerkiksi: Bridgestone Noranza 2 (205/55/16)= 552 € sarja. Kumho Kw-22 (205/55/16) = 380 € sarja. Ajateltavaksi: Opintotuki 298€ / kk (itsenäisesti asuva 20-vuotta täyttänyt korkeakouluopiskelija). Ravintolatyöntekijän peruspalkka 9,47 €/h.

Testejä ja tutkimustuloksia Huonoilla renkailla varustettujen autojen osuus on vähentynyt 2000-luvulla (Luoma & Malmivuo 2010). Hieman alle 10 %:ssa autoista oli ainakin yksi huono tai välttävä rengas alla talvella 2010 (Luoma & Malmivuo 2010). Renkaiden kunto osataan arvioida paremmin nykyään kuin 2000-luvun alussa (Luoma & Malmivuo 2010).

Renkaat Suomen kuolemankolareissa 2000-2010 Pääaiheuttajina olleiden henkilö- ja pakettiautojen renkaisiin liittyvien taustariskien (n=450) jakauma. Renkaisiin liittyvien taustariskien arvioitiin vaikuttaneen 350 onnettomuuteen (15,6 % vuosien 2000–2010 onnettomuuksista). Samalla ajoneuvolla voi olla useita renkaisiin liittyviä riskitekijöitä.

Testituloksia ja tutkimustietoa Tuulilasi 13/2011 vertaili uusia nasta- ja kitkarenkaita. Kiihdytyspito jäällä (erot suuria). 5 parasta nastarenkaita, 5 huonointa nastattomia. Jarrutuspito jäällä (erot suuria). Sivuttaispito jäällä (erot pieniä). 35-100 % eroja.

Testituloksia ja tutkimustietoa Tuulilasi 13/2011 vertaili uusia nasta- ja kitkarenkaita. Kiihdytys lumella (erot pieniä). 3 nastatonta ja 2 nastallista kärjessä. Jarrutus lumella (erot 10 % luokkaa). 5 parasta nastattomia, 5 huonointa nastallisia.

Testituloksia ja tutkimustietoa Tuulilasi 13/2011 vertaili uusia nasta- ja kitkarenkaita. Loskaliirto (erot keskitasoa). 5 parasta nastallisia, 5 huonointa nastattomia. Jarrutus märällä asfaltilla (erot pieniä).

Testituloksia ja tutkimustietoa Tuulilasi 13/2011 vertaili uusia nasta- ja kitkarenkaita. Melu (erot keskitasoa ja kasvavat nopeuden lisääntyessä, erityisesti 80 km/h jälkeen). 5 parasta nastattomia, 5 huonointa nastallisia. Jarrutus kuivalla asfaltilla (erot pieniä). Testaajien päätelmiä: Jäällä ja märällä kestopäällysteellä nastattomien pito on tuntuvasti nastattomia heikompi. Lumella ja kuivalla asfaltilla nastattomien pito on hieman nastallisia parempi. Nastattomat renkaat sopivat lumisiin olosuhteisiin, eli pääasiassa pohjoiseen.

Testejä ja tutkimustuloksia Elvik & Kaminska (2011) tutkivat nastarenkaiden käytön vähentämisen turvallisuusvaikutuksia Bergenissä, Trondheimissa, Oslossa, Drammenissa ja Stavangerissa. Tutkimus oli toisto aikaisemmin (Fridstrøm 2000) tehdystä tutkimuksesta. Nastarenkaiden käytön vähentäminen lisäsi loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia noin 2 %. Reduced use of studded tyres in five Norwegian cities from 2002 to 2009 has not had a major impact on the number of road accidents. The five cities are Oslo, Drammen, Stavanger, Bergen and Trondheim. Changes in the use of studded tyres and changes in the number of accidents have been studied in these five cities for the period from January 1, 2002 until August 31, 2009. The use of studded tyres was reduced in all cities except Stavanger. For all five cities as a group, the number of police reported injury accidents increased by 2 percent during the winter season as a result of reduced use of studded tyres. The number of insurance reported accidents (of which more than 90 percent are property damage only accidents) was almost unchanged. The results of the study are highly consistent with the results of a similar study reported by the Institute of Transport Economics in 2000. Elvik & Kaminska (2011). Effects on accidents of reduced use of studded tyres in Norwegian cities.

Testejä ja tutkimustuloksia VTI tutki autojen yliohjautumista (sivuluisu) ja siihen vaikuttavia asioita. Nastarenkaat olivat nastattomia vakaammat sileällä jäällä. Myös hyvin kuluneet nastarenkaat olivat Eurooppalaisia nastattomia vakaammat sileällä jäällä ja ovat verrattavissa uusien Pohjoismaihin tarjoitettujen nastattomien talvirenkaiden pitotasoon. Hjort, M., Bruzelius, F. & Anderson, H. (2011). Överstyrning på is och snö med olika vinterdäck.

Testejä ja tutkimustuloksia VTI tutki auton renkaiden iän merkitystä pitoon erilaisissa olosuhteissa. Uudet renkaat pitivät selvästi paremmin kuin vanhemmat. Renkaan 5-15 ikävuoden välillä ei tapahtunut olennaista jääpidon muutosta nastattomissa eikä nastallisissa. Aikaisemman VTI:n tutkimuksen mukaan 3:n vuoden säilytys ei vaikuttanut ajamattomien renkaiden pitoon. Tutkijan mukaan nastalliset renkaat ovat jääpidoltaan ylivoimaiset (superior) nastattomiin nähden. Nordström (2004). The friction on ice for new and used winter tyres.

Testejä ja tutkimustuloksia Trafikverket tutki ja arvioi nastattomien ja nastallisten renkaiden merkitystä talviajan kuolonkolareissa. Tutkimuksen päätelmä: dubbdäck minskar risk för en dödlig olycka med 42%, jämfört med odubbade vinterdäck. Strandroth et al. (2010) Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av antisladd-system (ESP).

VTI:n arvio nastarenkaiden vähentämisen turvallisuusvaikutuksia Ruotsissa Arvion tulos: Jos nastarenkaiden käyttö vähenisi 70 %:sta 50 %:iin, loukaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä kasvaisi 56:llä, vakavasti loukkaantuneita tulisi 13 lisää ja noin 2 henkilöa enemmän kuolisi. Jotta negatiiviset vaikutukset pystyttäisiin kumoamaan, pitäisi suolatun tieverkon pituus nostaa Ruotsissa 25 000km:iin. Se on yli puolet enemmän kuin nykyisin. Öberg & Möller (2009). Hur påverkas trafiksäkerheten om restriktioner ac dubbeldäcksandvändning införs?

Myös muita vaihtoehtoja on ajateltu: Q-Tires Celsius Q-Tires Celsius. Rengas, jossa kuljettaja saa laitettua nastat päälle ja pois. Toimivat nastojen alla olevan erillisen paineilmakammion avulla. Paineilma tulee renkaan paineesta. Nastat voi ottaa käyttöön 20-30 kertaa ennen paineiden lisäämistä. Oli 2008 kokeiluasteella. Yhdysvalloista. Lisätietoja esimerkiksi: Tekniikan Maailma 21/2008.

Päätelmiä Renkaat – turvallisuus on paljon muutakin kuin nasta/kitkarengasasia. Olennaista on: Kuljettajan motivaatio. Kuljettajan ennakointi. Riittävä osaaminen ja ymmärrys perusasioista.

Päätelmiä Rengas on turvalaite. Se toimii silloin hyvin, kun se vaatii ihmiseltä mahdollisimman vähän vireyttä, valppautta ja osaamista. Nastalliset renkaat vaikuttavat toimivan selvästi paremmin sellaisissa olosuhteissa, jotka ovat kuljettajalle erityisen haastavia. Nastattomilla renkailla on etuja osassa olosuhteista, mutta erot nastallisiin ovat tällöin pieniä. Nastallinen talvirengas vaikuttaa toimivan virhealttiin mekanismin, ihmisen, kannalta nastatonta paremmin.

Lähteitä: Däckens betydelse för antisladdsystems funktion på isigt underlag / Mattias Hjort, Håkan Andersson. - Linköping: Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI, 2009. - 32 s. + liitt. - (VTI rapport, ISSN 0347-6030 ; 662) http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/dackens-betydelse-for-antisladdsystems-funktion-pa-isigt-underlag.pdf Nya och begagnade vinterdäcks isfriktion / Olle Nordström. Väg och transportforskningsinstitutet. 2004. Renkaiden puutteet kuolonkolareissa / Riikka Rajamäki. - Espoo : VTT, 2009. - 45 s. - (VTT tiedotteita, ISSN 1235-0605 ; 2467). - ISBN 978-951-38-7268-7. http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2467.pdf http://www.vectura.se/Documents/Presentation%20d%C3%A4ckstudie%20Trafikverket.pdf?epslanguage=sv Talvirenkaiden kunnon kehittyminen vuosina 2001 - 2010 / Mikko Malmivuo, Juha Luoma. - Espoo : VTT, 2010. - 57 s. - (VTT tiedotteita, ISSN 1235-0605 ; 2554). - ISBN 978-951-38-7657-9. http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2010/T2554.pdf Tekniikan maailma 21/2008 Tuulilasi 13/2011 Tie ja liikenne 10/2006. Huovila, T. Talvirengas ja sen pitokyvyn varmistaminen. Överstyrning på is och snö med olika vinterdäck : metodutveckling och fältstudie / Mattias Hjort,Fredrik Bruzelius, Håkan Andersson. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI, 2011. - 482 s. + liitt. - (VTI rapport, ISSN 0347-6030 ; 708) http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/overstyrning-pa-is-och-sno-med-olika-vinterdack--metodutveckling-och-faltstudie.pdf