Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
1 VUXENUTBILDNINGEN Sfa-medicin Sfa-medicin
Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
. Rauman freinetkoulu.
Tervetuloa! Syventävää koulutusta allergeeniturvallisuudesta, pakkausmerkinnöistä ja reseptivalvonnasta Helsinki Tervetuloa – terveiset keväisestä.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
1. 2 Rekisteröityminen •Rekisteröidy oppimisalustalle kohdasta kirjautuminen • ainstituutti.fi taihttp://vierumaki.valmentaj.
Moodlen ohje opiskelijoille
KORIPALLON PERUSASIAT
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Jari Huttu 1.
Kielipläjäys 7. luokalle
Viikko 15 (9. – ) Maanantai: (9.4.) -2. PÄÄSIÄISPÄIVÄ; ei koulua Tiistai: (10.4.) LK: Valinnaisaine-INFO auditoriossa klo Keskiviikko:
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Nuorten peliohjelmointi 2011
Viikko 50 (10. – ) Maanantai: (10.12.) - Tiistai: (11.12.) -Joulukonsertti salissa klo 18 Keskiviikko: (12.12.) -Rästikoe klo 8.00 lk C239 -Lucian.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Viikko 15 (8. – 12.4.) Maanantai: (8.4.) -9E: Pankkivierailu (lähtö klo 11.05) Tiistai: (9.4.) -9A: Pankkivierailu (lähtö klo 9.00) Keskiviikko: (10.4.)
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Ohjeita Oppimisympäristön WWW-osoite ja etusivu.
Kaunis elämä – lapsena toisen maailmansodan jaloissa Toisen maailmansodan aikaisia alkuperäislähteitä Isosta-Britanniasta 1) Selvittäkää, mitä saamanne.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Marjo Vesalainen / AinO-keskus:
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
Viikko 18 (29.4. – 3.5.) Maanantai: (29.4.) - Tiistai: (30.4.) -9.LK: Rästikoe klo 8 luokassa C LK: Susiniemi -9.LK: Tanssiaiset klo Keskiviikko:
Logo on koulumme kuvallinen nimi ja tunnusmerkki, joka voi olla pelkkä symboli tai kuvan ja kirjainten yhdistelmä. Voit keksiä samalla koulullemme sopivan.
Viikko 46 ( – ) Maanantai: (12.11.) -ESEDU On The Road klo Infot auditoriossa 9A klo 10, 9BE klo ja 9CD klo Yläkoulun.
Viikko 46 (14. – ) Maanantai: (14.11.) - Tiistai: (15.11.) - Keskiviikko: (16.11.) -Rästikoe klo 8.00 luokassa C239 -Hammasvalistus klo AC,
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Katso ryhmäsi ja peliaikasi listasta (opella tai mediateekin aulassa/ oppilaskunnan ilm.taululla) Voit ottaa oman mailasi mukaan. Pelit ½-kentällä,
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Viikko 40 (3.10. – 7.10.) Maanantai: (3.10.) -7E Kulttuuripolku/Tanssituokio salissa klo Tiistai: (4.10.) -3.LK: Uusien Testamenttien (Gideon)
Viikko 19 (6. – 10.5.) Maanantai: (6.5.) -Koulupoliisin liikennetunti salissa 1.-3.LK klo 10 ja 4.-6.LK klo 11 Tiistai: (7.5.) -Tulevien 1.luokkalaisten.
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Viikko 13 (26. – )4.JAKSO ALKAA Maanantai: (26.3.) - Tiistai: (27.3.) -8.LK: Tutustuminen Eseduun klo Keskiviikko: (28.3.) -Rästikoe.
Viikko 45 (7. – ) Maanantai: (7.11.) -Yläkoulu: Tyttöjen salibandyturnaus klo 8-13 Rantakeidas Tiistai: (8.11.) -7.LK: Ehkäisevä päihdetyö-rastit.
Kirjastomme lainausajat alaluokille: MA – TO klo – PE klo – Muista ottaa lainauskorttisi mukaan! Välipala ma-to klo 13 (myös alakoulun.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
KURSSIVALINNAT VUOSIKURSSI.
Mitä kieltä sinä puhut. Minä puhun saksaa
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
Viikko 36 (5.9. – 9.9.) Maanantai: (5.9.) - Tiistai: (6.9.) LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (7.9.) -Alakoulu: Liikuntapäivä klo
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Paljon onnea Sirkka! Paljon onnea Heidi!
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
Esityksen transkriptio:

Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–8.10.2010

Ohjelma Lähiopetusjakso 7.–8.10.2010 klo 9.00–16.00 (seuraavista lähipäivistä sovitaan kurssin aikana). Opetuskielet Englanti (+ skandinaviskaa ja suomea) . Kouluttaja Pedagogi Arne Trageton, Norja + vierailijoita. Torstai 7.10. Hotelli Arthur Yläsali, Vuorikatu 19, Helsinki klo 9.00–9.20 Tervetuloa, aamukahvi ja käytännön asioita. klo 9.20–12.00 Pedagogi Arne Trageton johdattaa meidät lukemaan oppiminen kirjoittamalla -periaatteisiin. klo 11.30–12.30 Lounastauko (omakustanteinen). Lähialueelta löytyy esim. Ravintola Arthur ja Yliopiston ravintoloita. klo 13.00–13.30 Varhaiskasvatuksen lehtori Marja Nurmilaakso vierailee. klo 13.30–16.00 Syventävää tietoa, keskustelua, videomateriaalia.

Perjantai 8.10. Helsingin yliopiston päärakennus Auditorium II, Unioninkatu 34, 2. krs., esteetön kulku: Fabianinkatu 33, Helsinki klo 9.00–9.20 Aamukahvi. Kotitehtävät ja tulevat aikataulut, seuraavista lähipäivistä sovitaan. klo 9.20–12.00 Ohjelma jatkuu. klo 12.00–13.00 Lounastauko (omakustanteinen). klo 13.00–14.00 Ohjelmaa jatkuu klo 14.00–15.30 Opettajat Päivi Järvinen ja Meri-Tuuli Varama Meriusvan koulusta sekä Velijussi Kyllijoki Tähtiniityn koulusta (Espoo) kertovat omista kokemuksistaan luokkahuoneesta. klo 15.30–16.00 Keskustelua. Päivä päättyy.

Blogi Osan kurssimateriaalista löydätte osoitteesta: Osoite on http://blogs.helsinki.fi/trageton1/

Välitehtävät Kurssikirja: Lukemaan oppiminen kirjoittamalla, PS-Kustannus 2007 tehtävä 1   Valitse kirjasta itsellesi mielenkiintoinen aihe/asia, jota tarkastelet valitsemaltasi videolta Arnen nettisivulta www.hsh.no/home/atr/tekstskaping Kirjoita 2-sivuinen tiivistelmä englanniksi tai ruotsiksi valitsemastasi asiasta (A4) ja lähetä se sähköpostilla viimeistään 1.3.2011 suoraan Arne Tragetonille arne.trageton@gmail.com ja Jutta Anguksille jutta.angus@helsinki.fi tehtävä 2 Keskustele sellaisen opettajan kanssa, joka käyttää Lukemaan oppiminen kirjoittamalla menetelmää. Tee myös koulukäyntejä jos mahdollista.     

tehtävä 3   Informoi oman koulusi rehtoria Lukemaan oppiminen kirjoittamalla -menetelmän esittelystä ja järjestä omalle opettajahuoneelle informaatiotilaisuus (n. 45 min). Käytä mielellään videopätkää ” Introduksjonsvideo (English texted) 2002 ” ja pyydä kollegoita keskustelemaan videosta. Suunnittele opetus omaan kouluusi. Testaa menetelmää oppilaillasi. Kirjoita kokemuksistasi noin kaksisivuinen raportti, jonka esittelet seuraavilla lähikoulutuspäivillä. Tarvittaessa Arne Trageton ohjaa sinua sähköpostitse. Raportista tulee ilmetä Nimi, koulu, luokka, oppilaiden ja opettajien määrä Koulun (opettajien ja rehtorin) ja vanhempien suhtautuminen projektiin Luokan suunnittelu, josta ilmenee tietokoneiden sijainnit Tietokoneet, lisälaitteet ym., hinnat Mitä käytännön ongelmia ilmeni projektin käynnistämisvaiheessa? Onko kirjainkoe tehty? Tulos? (6 ja 7 -vuotiaille) Onko oppilailla tietokone käytössään kotona? Kokemukset. Esimerkkejä lasten kirjoittamisista teksteistä (sekä vahvojen että heikkojen oppilaiden tekstit). Kuinka paljon oppilaat kirjoittavat tietokoneella/viikko? Omat ajatukset Tee kuvat kahdesta oppilastekstistä (yksi heikko ja yksi hyvä teksti) ja koneiden sijoittelusta luokkaan.

Lähipäivät – toinen osa Lähipäivät 8.-9.3.2011 Sisältö: Vaihdamme kokemuksia. Osanottajat saavat hyviä neuvoja, tietoa ja informaatiota tulevaan työhönsä merkityksellisistä asioista. Keskustelemme siitä, mitä olemme oppineet ja miten työ tulee muuttumaan tämän metodin käyttöönoton myötä. Arvioimme kurssia. Muista ottaa mukaan välitehtävän 3 raportti (myös monisteet kaikille osallistujille) ja kuvat!

Muistiinpanoja _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________