VTT:n tietopalvelun muuttuva rooli tutkijoiden ja asiantuntijoiden tiedonhankinnassa Erikoiskirjastojen päivä, STUK, 3.2.2005 Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
Työ- ja elinkeinokeskus HÄMEEN TE-KESKUS APUNA YRITYKSESI OMISTAJANVAIHDOKSESSA Loppi Hannele Heikkinen Sukupolvenvaihdosten edistäminen ja.
Laatua ammattitaitoisesti ja yrittäjähenkisesti Pellervo-päivä Outi Huusko.
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
PK-kehittämispalvelut
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
PROJEKTORI 3.o – mitä uutta? Projektorin uusi versio 3.o käyttöön • selkeä, käyttäjäystävällinen.
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
Sami Nikula, Stefan Lindström
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Projekti: Iso rinkeli.
Projektin nimi: Iso rinkeli
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tuulivoima Tekesin strategiassa
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Copyright VirtuaaliAMK 1 Kirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti
LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.
T A M P E R E E N K A U P U N K I Etunimi Sukunimi1 Innovatiivisuus ja kehittäminen kunnan tietotuotannon ja arvioinnin näkökulmasta Riitta Juusenaho.
VTT - OSAAMINEN RATKAISEE VTT lyhyesti VTT ON PUOLUEETON JA MONIALAINEN ASIANTUNTIJAORGANISAATIO Palveluksessa noin 3000 asiantuntijaa Liikevaihto.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
ELY-keskusten palvelut kansainvälistyville yrityksille
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tilaus- ja yhteistyögradut Tampereen kaupungin näkökulmasta Tampere Riitta Juusenaho.
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Juuli-julkaisutietoportaali Seminaari tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta.
Miten vaikutuksia mitataan?
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Verkkokirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti Kaisa Rissanen Ammattikorkeakoulukirjastojen johtajien kokous.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
1 PROSESSIN OMISTAJA Tutkimusjohtaja PROSESSIKUVAUKSEN HYVÄKSYJÄ Johtoryhmä PRSESSIKUVAUS LUOTU JA PÄIVITETTY Kesäkuu – lokakuu 2008 PROSESSIKUVAUS HYVÄKSYTTY.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Best in Class Hankinnan kehittämistyökalu
Sisäinen laskentatoimi
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Esityksen transkriptio:

VTT:n tietopalvelun muuttuva rooli tutkijoiden ja asiantuntijoiden tiedonhankinnassa Erikoiskirjastojen päivä, STUK, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu2 VTT Elektroniikka VTT Tietotekniikka VTT Tuotteet ja tuotanto VTT Prosessit VTT Biotekniikka VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka VTT Tietopalvelu VTT Konsernitoiminnot Henkilömäärä 2800 Liikevaihto 220 M€ • ulkopuoliset tuotot 70 % • valtion perusrahoitus 30 % VTT lyhyesti • • • • • Tampere Oulu Jyväskylä Espoo Lappeenranta • • • Vaasa Turku Rajamäki • Raahe • Kajaani

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu3 VTT Tietopalvelu lyhyesti Tiedonhankinta Julkaisutoiminta Henkilömäärä 28 Liikevaihto 2,2 M€ •ulkopuoliset tuotot 13 % •sisäiset tuotot 34 % •perusrahoitus 53 %

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu4 VTT Tietopalvelulla perinteisesti “itsellinen” rooli Tiedonhankinta Elektroninen kirjasto tutkijoille •aineistojen hankinta, hallinta, koulutus Asiantuntijapalvelut •tiedonhaut, selvitykset, analyysit, seurannat Lehtitilaukset ja -kierto Kirjastotoiminta ja –tietokannat Koulutus- ja neuvontapalvelut •STN-tietopankin edustus •kurssit ja seminaarit Julkaisutoiminta ja omat tietokannat VTT:n julkaisusarjat •toimitus, painatus, myynti •verkkojulkaisut VTT:n tutkimustoiminnasta tiedottavat tietokannat •julkaisu- ja tutkimusrekisterit Arkisto, kirjaamo, kopiopalvelu Julkaisemisen neuvonta ja koulutus Merkittävä osa palveluista on maksullisia myös VTT-asiakkaille.

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu5 Tietopalvelun rooli on murroksessa •tietopalvelun painotukset muuttuvat tiedonhankinnan kysynnän ja ympäristön muuttuessa •verkkoaineistojen itsenäiskäyttö kasvaa •asiantuntijapalveluissa korostuvat patentti- ja markkinatieto •johtajat asiakkaina •VTT kehittää ja yhtenäistää toimintaprosessejaan •Suomi kehittää innovaatiojärjestelmäänsä ja haluaa tehostaa innovaatioiden kaupallistamista •mitä tämä tarkoittaa tietopalvelulle?

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu6 VTT kehittää toimintaprosessejaan Tavoitteita •yhtenäiset, parhaat toimintatavat koko organisaatiossa (tehdään oikeat asiat oikein ja vain yhteen kertaan) •selkeä vastuunjako toiminnan kehittämisessä •ajan tasalla olevat ohjeet ja työkalut (pohjat, ohjelmat) helposti ja keskitetysti löydettävissä •prosessien kuvaus auttaa toiminnan kokonaisuuden ymmärtämistä •organisaation muutokset eivät vaikuta toimintatapaan •prosessit jatkuvan kehityksen kohteena

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu7 Ei ole erillistä tietopalveluprosessia, vaan tietopalvelu on mukana pääprosesseissa Pääprosessit •Johtaminen •Asiakkuuksien hallinta •Tutkimus ja kehitys •Tukiprosessit: henkilöstö, talous, tutkimusympäristöjen hallinta Pääprosessi – osaprosessi – tehtävä – vaihe (esimerkki): •Tutkimus ja kehitys (pääprosessi) •Ideointi ja hankevalmistelu (osaprosessi) •Seulonta (tehtävä) •Taustatietojen selvittäminen (vaihe)

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu8 Prosessikehitys vaatii sitkeyttä; tekemistä riittää 1.tunnistaa prosesseista vaiheet, joissa tietopalvelun palvelut ovat tärkeitä (”paras toimintatapa”) 2.vakuuttaa prosessien omistajat ja yksiköiden laatuorganisaatiot tietopalvelun osuudesta 3.etsiä tietopalvelun palveluille konkreettiset paikat prosesseissa ja kuvata palvelut käyttöliittymään 4.tarkistaa palvelut ja kuvaukset prosessien näkökulmasta ja laatia/tarkistaa tietopalvelun omat toimintaohjeet 5.saada kuvatut toimintatavat siirtymään oikeasti käytäntöön 6.kehittää palveluja jatkuvasti prosessien näkökulmasta

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu9 Innovaatiopolitiikan tavoite: keksinnöt on saatava markkinoille Idea Markkinat Idea Markkinat Tiedon hyödyntämisen kehittäminen Tiedonhankinta

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu10 Oheishankkeet tuovat syvempää tietoa prosesseista ja edistävät palvelukehitystä •Informaatikkoja mukaan projektityöhön •miten projekti-ideat saavat alkunsa ja mitä tietoa tarvitaan jo aihioiden kehittely- ja seulontavaiheessa? •Patenttiselvityksiä projektien aivan alkuun •jääkö taustoja selvittämättä, koska tiedonhankinta on työlästä tai maksullista (erityisesti patentti- ja markkinatilanne)? •Innovation Management •miten edistetään teknologian kaupallistamista (spin-off, lisensiointi, teknologian myynti)? •Asiakkuuksien hallinnan prosessi •miten sisäinen ja ulkoinen tieto yhdistetään?

Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu, Irma Salovaara, VTT Tietopalvelu11 Tietopalvelun uusi rooli: uppoutunut ja välttämätön  Toimintaympäristön ja kysynnän kehitys, VTT:n prosessityö ja innovaatiopolitiikka muuttavat tietopalvelua 1.Asiakkaat käyttävät palvelua huomaamatta sitä ”tietopalveluksi” •elektroninen kirjasto ja informaatikkotyö sulautuvat tutkimustyöhön •tietopalvelun itsellisyys ei niin olennaista 2.Tietopalvelun rooli entistä suurempi joka ulottuvuudessa •pituus: kaikki tiedon lajit ja lähteet tieteellisestä markkinatietoon •leveys: VTT:n monialaisuuden haasteet tietopalvelun osaamiselle •syvyys: verkottuminen syvälle prosesseihin, erityisesti projekteihin •aika: elämä asiakkaan rinnalla