Yläluokkalaisten käsityksiä ilmastonlämpenemisestä Tiina Nevanpää

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maapallon lämpeneminen
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
ENERGiA JA iLMASTONMUUTOS
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Univaje.
Viikko 19 (7. – ) Maanantai: (7.5.) -Kansanedustaja Pauliina Viitamies vierailulla klo Tiistai: (8.5.) -Tulevien 1.luokkalaisten tutustumispäivä.
Viikko 20 (14.– ) Maanantai: (14.5.) -6A: Kulttuuripolku/Elokuvatyöpaja klo MU-ryhmien Kevätkonsertti salissa klo Tiistai: (15.5.)
Johdatus tutkimusmetodologiaan
Talonrakennuksen jatkokurssi 6 op Säätekijät
Ilmastonmuutos - mistä siinä on kyse?
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Luonto-Liitto, Maan ystävät, Dodo ja Nuorten Akatemia Ilmari-hankkeen koordinaattori Riitta Savikko Pandapalkinnon luovutustilaisuus Ilmari-
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Suon eri pintojen metaanipäästöjen mallintaminen
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Harrastajatutkinto Säännöt Pisteytys 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
luonnontieteellinen tausta
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
helenarimalimankkaankoulu 2009
Viikko 19 (6. – 10.5.) Maanantai: (6.5.) -Koulupoliisin liikennetunti salissa 1.-3.LK klo 10 ja 4.-6.LK klo 11 Tiistai: (7.5.) -Tulevien 1.luokkalaisten.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
– 10 kysymystä ja vastausta–
Väder- och Klimatförändringar
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
ILMASTONMUUTOS.
Ilmastonmuutos Ilmasto on meidän onneksemme pysynyt viime aikoina samana. Lisääntyvien kasvihuonekaasujen myötä ilmasto kuitenkin uhkaa muuttua ja näin.
Tuulet.
Maapallon muuttuva ilmasto
Lämpövyöhykkeet ja ilmasto
Ilmakehä suojaa elämää
Yhteenveto ympäristöongelmista
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
HIILEN KIERTOKULKU. Hiili Esityksen nimi / Tekijä -Hiili on yleinen epämetalli, neliarvoinen alkuaine, jolla on myös useita allotrooppisia.
Ilmastonmuutos Click here! Katso dia-esitys! Cambiamento climatico
ILMASTONMUUTOS.
Tutkimme, mitä ilmastonmuutoksen estämiseksi voitaisiin tehdä.
Ilmastonmuutos.
13. Ilmastonmuutos.
Pisara 6 Fysiikka ja kemia
Ilmastonmuutoksen Syyt ja seuraukset.
Esityksen transkriptio:

Yläluokkalaisten käsityksiä ilmastonlämpenemisestä Tiina Nevanpää

sivu 2 Tarkastelun lähtökohta • Oppilailla on arkiajatteluun perustuvia käsityksiä luonnontieteellisistä ilmiöistä. • Arkikäsitykset vaikuttavat tieteellisen tiedon/ koulutiedon konstruointiin. • Arkikäsitykset ovat usein pysyviä ja vaikeita muuttaa kouluopetuksessa.

sivu 3 Ilmastonlämpeneminen •Ilmiönä abstrakti, kuvataan abstraktien käsitteiden avulla, joiden kautta liittyy useisiin muihin luonnontieteellisiin ilmiöihin → paljon konstruoitavaa tietoa. •Kuvataan samoilla käsitteillä kuin muita ilmakehän ilmiöitä. •Kaukana kokemusmaailmasta, opitaan usein autoritäärisiin tietolähteisiin ja verbaaliseen informaatioon nojautuen.

sivu 4 Tutkimuksen tarkoitus •Millaisia arkikäsityksiä yläluokkalaisilla oppilailla on (7.lk ja 9.lk)? –Onko ikäryhmien arkikäsityksissä eroja? •Mistä oppilaat ovat saaneet tietoa arkikäsitysten muodostamiseksi? •Millaisia muutoksia 9.-luokkalaisten käsityksissä ja tiedoissa tapahtuu ilmastonlämpenemistä tarkastelevan oppimisjakson aikana?

sivu 5 Tutkimuksen toteutus Lomakekysely Kirjoitelmat, tietomittauslomake Kirjoitelmat, oppimispäiväkirjat, videoinnit 415 oppilasta 9 koulusta 45 oppilasta Yhdestä koulusta 45 oppilasta Yhdestä koulusta ARKIKÄSITYKSET JA TIETOLÄHTEET 7.Luokkalaiset 9.-luokkalaiset KÄSITYSTEN MUUTTUMINEN AineistonhankintaTiedonantajatTutkimuskohde

sivu 6 Ilmastonlämpeneminen 7.- luokkalaisten käsityksissä •Ilmastonlämpeneminen yksittäisenä ilmiönä –Lämpö ei pääse takaisin avaruuteen (5) –Hiilidioksidipäästöt lämmittävät (13) –Ilmakehän väheneminen aiheuttaa lämpenemisen (12) –Ilmiöllä syy ja seuraus (127) •Ilmastonlämpeneminen ja otsonikato yhdistetty –Otsonikato aiheuttaa ilmastonlämpenemistä (146) –Ilmastonlämpeneminen aiheuttaa otsonikatoa (13) –Ilmastonlämpeneminen = otsonikato (4) •Muut kategoriat –Ei tietoa (50) –Ei vastausta tai ei luokiteltu (45)

sivu 7 Hiilidioksidipäästöt lämmittävät Ymmärtääkseni kyse on kasvihuoneilmiöstä, joka johtuu liiallisista hiilidioksidipäästöistä. Päästöt jäävät ilmakehään ja lämmittävät täten ilmakehää. Tämän seurauksena keskilämpötila kohoaa ja napajäätiköt sulavat.

sivu 8

sivu 9 Syy ja seuraus Maapallo kiertää lähempää aurinkoa, joten kuumuus lisääntyy. Kyseessä on niin sanottu kasvihuoneilmiö, joka johtuu tietääkseni saasteista ja päästöistä jotka joutuvat ilmakehään. Kasvihuoneilmiö nostaa maapallon keskilämpötilaa, ja lämpötilan nousun takia se sulattaa napajäitä ja napa-alueita. Jos kaikki napajäät sulavat, meren pinta nousee huomattavasti.

sivu 10 Syy ja seuraus

sivu 11 Otsonikato aiheuttaa ilmastonlämpenemistä Kirjoitus liittyy maapallon saastumiseen ja otsonikerroksen ohenemiseen ja se aiheuttaa maapallon lämpenemistä. Otsonikato on maapalloa suojaavan otsonikehän ohenemista. Sen aiheuttaa kasvihuonekaasujen lisääntyminen. Siitä aiheutuu UV-säteilyn maahanpääsyä.

sivu 12

sivu luokkalaisten arkikäsitykset Säteily 2.Kasvihuoneilmiö ja sen voimistuminen 3.Syiden luettelointi 4.Otsonikato aiheuttaa ilmastonlämpenemisen 5.Ilmastonlämpeneminen on luonnollinen ilmiö 6.Ei tietoa tai ei vastausta nKäsityskategoria

sivu 14 Säteily Ilmasto lämpenee kun kasvihuoneilmiö voimistuu. Eli kun kasvihuonekaasut estää auringon säteilyn pääsemisen takaisin avaruuteen ne kimpoaa takaisin maahan ja se lämmittää ilmastoa. […] Auringon valo heijastuu maan pinnasta takaisin, mutta kasvihuonekaasut eivät päästä säteitä läpi ja ne palaavat lämpösäteinä maan pintaan.

sivu 15 Kasvihuoneilmiö ja sen voimistuminen No, ensinnäkin kasvihuoneilmiö voimistuu koska kasvihuonekaasut lisääntyvät koska autot käyttävät fossiilisia polttoaineita. Kasvihuoneilmiön takia. Maan keskilämpötila vaihtelee, ehkä se on nyt nousussa ja laskee taas joskus.

sivu 16

sivu luokkalaisten ja 9.-luokkalaisten käsitysten vertailua (I) •Yhdeksäsluokkalaisten arkikäsityksissä enemmän luonnontieteellisiä elementtejä. –Käsitteet –Käsitteiden väliset suhteet •Osa selvästi virheellisistä käsityksistä puuttui yhdeksännen luokan aineistosta. → Laajempi kognitiivinen konteksti Oppilaan ajattelutaitojen kehittyminen •Kuitenkin vahvana käsitys otsonikadosta ilmastonlämpenemisen aiheuttajana.

sivu 18 Tietolähteet arkikäsitysten muodostamiseksi Koulu Tv- uutiset vanhemmat Tv- uutiset Koulu Luonto- ohjelmat 9.-luokkalaiset7.-luokkalaiset

sivu 19 Käsitykset oppimisjakson jälkeen

sivu 20 MIKSI… … kaikkien oppilaiden käsitykset eivät muuttuneet?

sivu 21 Tiedon konstruointia vaikeutti •Luonnontieteellisen perustietämyksen puutteet. –Säteily –Ekologiset kierrot •Arkiajattelun ja tieteellisen ajattelun erojen esille tuominen (arkiajattelu liitettiin virheellisesti luonnontiet. tietoon). •Pienryhmäkeskustelu ei tukenut tiedonmuodostusta.

sivu 22 Tutkimuksen anti opetukselle (I) •Käsitysten näkyväksi tekeminen ja hypoteettisuuden ymmärtäminen. •Ilmastonlämpenemisen ja otsonikadon erojen ja yhtäläisyyksien korostaminen. •Kognitiivinen konteksti riittävän laajaksi –Oppiaineksien integrointi (esim. fysiikka). –Mahdollistaa kognitiivisen konfliktin hyödyntämisen. •Opettajan oikea-aikainen tuki. •Tietotekniikan hyödyntäminen (knowledge forum, visualisointi, simulointi etc.)

sivu 23 Tutkimuksen anti opetukselle (II) •Spiraalimainen opetussuunnitelma. –Integrointi oppiaineiden välillä, myös yhteiskunnalliset oppiaineet. •Opettajankoulutus •Oppimateriaali •Tieto osana ympäristökasvatusta –Myös tieto ohjaa toimintaa.

sivu 24 Informaali oppiminen •Mm. joukkoviestimien merkitys ja vastuu.