Ehkäisevän päihdetyön hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

NUORTEN SYÖMISHÄIRIÖT
Mediakasvatus MLL:ssa
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Harvialan koulu ja päiväkoti
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
Koti On Paras SLU –alueiden perheliikuntahanke KOTIPA.
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Ehkäisevän päihdetyön järjestöjen yhdistymishanke.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Toiminnan ydinalueet  Lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin ja elinolojen edistäminen  Lasten kuulemisen ja osallisuuden.
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
Tukevasti alkuun, vahvasti kasvuun –hanke, Helsinki
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Kouluterveydenhoitaja lasten liikunnan edistäjänä ja tukijana
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Viikko 3 (16. – ) 3. JAKSO ALKAA Maanantai: (16.1.) - Tiistai: (17.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa Keskiviikko: (18.1.) -Rästikoe.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Music Against Drugs ry Music Against Drugs ry on valtakunnallisesti lasten ja nuorten terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia sekä osallisuutta edistävä.
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Akateeminen terveyskeskus Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Kirsi-Marja Jekkonen-Cavenius.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
Kehittämishanke: Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Akateeminen terveyskeskus / STM Perustana Mari Heikkisen ja Kaarina Järvenpään tutkimukset.
Viikko 36 (5.9. – 9.9.) Maanantai: (5.9.) - Tiistai: (6.9.) LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (7.9.) -Alakoulu: Liikuntapäivä klo
Vältä koukkua – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Välitä nuoresta – älä välitä alkoholia alaikäiselle 17/4/2010 Ehkäisevän päihdetyön hanke.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
KLAARI HELSINKI, NUORISOASEMA JA KOULUYHTEISTYÖ. PÄIHDEKASVATUSPILOTTI Lähtötilanne: Eri toimijoilta yhteydenottoja kannabikseen liittyvissä asioissa.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
ELÄMÄNI SANKARI RY.
TET =Työelämään tutustuminen
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Kohtaamisia pelimaailmassa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
TET =Työelämään tutustuminen
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
- ja tähän mahdollinen ala
Esityksen transkriptio:

18.5.2010 Ehkäisevän päihdetyön hanke Lasten ja perheiden hyvinvointia tukeva ehkäisevän päihdetyön hanke 2006−2010 Mannerheimin Lastensuojeluliitto, yhteistyössä A-klinikkasäätiö ja Terveys ry

Hankkeessa mukana olleet Projektipaikkakunnat ja -koulut Kirkkonummi: Veikkolan koulu Mikkeli: Anttolan yhtenäiskoulu ja Rantakylän yhtenäiskoulu Mustasaari: Mustasaaren keskuskoulu Vaasa: Merenkurkun koulu Osallistujat 400 oppilasta. Vuonna 1994 syntynyt ikäluokka peruskoulun 6.-luokalta 9.-luokalle, sekä heidän vanhempansa. Yhteistyökumppanit Paikalliset tukiryhmät, koulut, kunta- ja järjestötoimijat, poliisi, elinkeinoelämä, media 18.5.2010

Hankkeen tavoitteet pilottialueilla 2006−2010 1. Ehkäistä nuorten päihteiden käyttöä Lykätä nuorten päihdekokeilujen alkamisikää Ehkäistä nuorten alkoholinkäyttöä ja tupakointia Tukea vanhempien ja koulun päihdekasvatusvalmiuksia 2. Vaikuttaa nuorten lähiyhteisöön Vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä Vaikuttaa paikallisen yhteisön kulttuuriin ja käytäntöihin siten, että ne suojaavat nuoria päihteiltä 3. Kehittää järjestöjen ehkäisevää päihdetyötä Vahvistaa järjestöjen valmiuksia tehdä ehkäisevää päihdetyötä yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa Tuottaa vapaaehtoisille soveltuvia toimintamalleja 18.5.2010

Yhteisövaikuttamisen tavoitteet Kodit Vanhemmat tietävät oman esimerkkinsä merkityksen Vanhempien asenteet ja kasvatuskäytännöt tukevat päihteettömyyttä Lasten ja vanhempien myönteinen vuorovaikutussuhde vahvistuu Koulu Tukioppilastoiminta tukee päihteettömyyttä Opetussuunnitelmaan saadaan uusia päihdekasvatusmenetelmiä Kodin ja koulun yhteistyö vahvistuu ja saa uusia muotoja  18.5.2010

Yhteisövaikuttamisen tavoitteet Elinympäristö Järjestöt: osallistuminen, harrastukset, aikuisten tarjoamat mallit ja läsnäolo Harrastustoiminta: vapaa-ajan viettomahdollisuudet, harrastusten päihteettömyyskäytännöt selkiytyvät Elinkeinoelämä: tarkkuutta päihteiden saatavuuden rajoittamisessa Media: päihteettömyys on esillä paikkakunnan mediassa Verkostot: kunnan, järjestöjen ja muiden tahojen yhteistoiminta nuorten päihteettömyyden tukemisessa saa uusia muotoja Nuoret Yhä harvempi nuorista käyttää alkoholia tai tupakoi Nuorten päihdekokeilujen alkamisikä on keskimääräistä myöhempi 18.5.2010

Hankkeen organisaatio Johtoryhmä: Olavi Kaukonen/A-klinikkasäätiö, Kristiina Hannula/Terveys ry, Mirjam Kalland/MLL, Marie Rautava/MLL, Seppo Soine-Rajanummi/MLL Ohjausryhmä: Ismo Tuominen/STM, Janne Takala/A-klinikkasäätiö, Tuula Sundman/Terveys ry, Kimmo Tanttu/Anttolan yhtenäiskoulu ja SYVE, Paavo Viirkorpi/arvioitsija, Marie Rautava/MLL, Seppo Soine- Rajanummi/MLL Projektitiimi: päällikkö Seppo Soine-Rajanummi, suunnittelijat Satu Tallgren ja Kaisa Yliruokanen, pilottialueiden projektityöntekijät Paula Mattila/Kirkkonummi, Minna Torniainen/Mikkeli ja Susanna Weber/Vaasa ja Mustasaari (äitiyslomalla) 18.5.2010

Hankkeen toteutus Oppilas Oppitunnit vuositeemojen mukaan Tukioppilastoiminta Tapahtumat Koti Vanhempainillat Tiedotteet ja kirjeet koteihin Seurantatutkimus syksyllä 2007 ja 2009 Koulu Kehitetty uusia toiminnallisia päihdekasvatusmalleja ja -materiaaleja Koulun ja kodin yhteistyön tukeminen Alueellinen verkosto Paikallisen tukiryhmän kokoontumiset (2-3 krt. vuodessa) Välitä nuoresta – älä välitä alkoholia alaikäiselle -kampanja Tapahtumat, luentosarjat 18.5.2010

Hankkeen kehittelemät oppituntimateriaalit ja tapahtumat Kevät 2007 Lapselle selvä elämä -ohjelma ja vanhempainillat Lukuvuosi 2007-2008 Kassi täynnä asiaa -vapaa-ajankartoitus ja vanhempainillat Tarinoita itsetunnosta -oppitunnit Koulun hyvinvointipäivä -tapahtuma Lukuvuosi 2008-2009 Nettiviisaaksi -oppitunnit ja Viisaasti verkossa -vanhempainillat Jokaisen oma asia? -alkoholiaiheiset oppitunnit ja vanhempainillat Lukuvuosi 2009-2010 Pysy kartalla -oppitunnit Nuoren ääni -tapahtumat 18.5.2010

6.-luokka (kevät 2007) Lapselle selvä elämä -ohjelma Tukioppilaiden ja projektityöntekijän pitämiä oppitunteja, joihin liittyy sarjakuvia, toiminnallisia harjoituksia, oppilaan ja vanhempien yhteisiä kotitehtäviä sekä vanhempainilta. Pitääkö aina tehdä niin kuin muutkin? (sarjakuva Tupakkapaikalla) Luuloja, tietoja ja tunteita (sarjakuva Anna mun olla!) Päihteet, media ja mainonta (sarjakuva Keikan jälkeen) Omat ajatukset, omat valinnat (sarjakuva Millan koti-ilta) 18.5.2010

7.-luokka (2007−2008) Vapaa-aika, hyvinvointi ja terveys Kassi täynnä asiaa -kartoitus 2007 Oppilaat tutkivat viikon ajan omaa vapaa-aikaansa keräten kassiin tietoa ja esineitä, joista tehtiin ryhmittäin vapaa-aikaa kuvaavat kollaasit. Mihin aika kuluu -kortilla kartoitettiin mm. ruokailun, unen ja liikunnan, perheen yhdessäolon, harrastusten ja mediankäytön määrää. Jokainen sai henkilökohtaisen palautteen. Vapaailloissa, joihin osallistui 200 vanhempaa ja yli 100 nuorta, tutustuttiin kollaaseihin, liikkuma-alueisiin ja Mihin aika kuluu -korttien luokkakohtaisiin keskiarvoihin. Kartoituksen ohjeistaminen ja koonti (4 tuntia) tehtiin kouluaikana ja opetussuunnitelmaan sisältyvänä. 18.5.2010

7.-luokka (2007-2008) Vapaa-aika, hyvinvointi ja terveys Tarinoita itsetunnosta -aineisto 3 itsetuntoaiheista oppituntia Tarinallisin menetelmin tarkastellaan aiheita itsetunto, minäkäsitys, hyvinvointi ja pahoinvointi Kotitehtävät vanhemmille ja oppilaalle 18.5.2010

8.-luokka (2008−2009) Medialukutaito ja -osaaminen 8.-luokan lukuvuoden teemana on mediakasvatus, erityisesti päihteiden näkökulmasta. Nettiviisaaksi -aineisto 4 oppituntia Kotitehtävät oppilaille ja vanhemmille Viisaasti verkossa -vanhempainilta Viisaasti verkossa -koulutus opettajille Mediapajat (Mikkeli) 18.5.2010

8.-luokka (2008−2009) Alkoholikasvatus Jokaisen oma asia? -alkoholiaiheinen oppituntimateriaali Menetelmiä alkoholikasvatukseen perheen, kavereiden ja yhteiskunnan näkökulmasta Toiminnallisia tehtäviä Keskustelutehtäviä Lautapeli Videoita 18.5.2010

9.-luokka (2009−2010) Osallisuus Pysy kartalla -oppitunnit 4 oppituntia, joissa keskustellaan osallisuudesta ja vaikuttamisesta Menetelminä mm. nuorten osallistumisen ja ajankohtaisten asioiden seuraamisen kartoittaminen, väittelytehtävä, omalla alueella kehittämistä vaativien asioiden pohtiminen, vaikuttajille kirjoittaminen, tulevaisuuskartta omasta elämästä Nuoren ääni -tapahtuma Nuorten ideoima ja toteuttama tapahtuma 9.-luokan keväällä (2010) Kaikki materiaalit ovat saatavissa osoitteessa www.mll.fi/paihdekasvatusaineistot (Pysy kartalla -materiaali tulossa syksyllä 2010) 18.5.2010

Välitä nuoresta -kampanjamateriaali 18.5.2010

Miten Välitä nuoresta -kampanja toteutetaan? Kootaan yhteistyökumppanit kampanjapäivää varten Valitaan kampanjapäivä esimerkiksi vapun tai koulun päättäjäisten tienoille tai perjantai-illalle Jaetaan kampanjakorttia esimerkiksi kauppojen, ostoskeskusten tai Alkojen edessä (Tästä on sovittava etukäteen kauppiaiden kanssa, samoin kampanjamateriaalin käyttämisestä kauppojen kassoilla tai ilmoitustauluilla) Kampanjaan voidaan liittää myös katugallup, jossa kysytään, hyväksyvätkö aikuiset alaikäisten alkoholinkäytön. (Vastaavalla kysymyksellä katugallupia on tehnyt mm. Aikuinen välittää -kampanja (Helsinki, Vantaa ja Espoo)) Muita ideoita: välittämisaiheiset tietoiskut ja julistekampanja ammattikouluissa ja lukioissa 18.5.2010

Päihdekasvatuksen prosessikoulutus 09/2008−05/2010 Koulutuksessa tarkastellaan nuoruuden elämänvaihetta ja -ympäristöjä ja haastetaan osallistujia järjestämään terveyttä edistävää toimintaa nuorille ja heidän vanhemmilleen. Monialaisen yhteistyön näkökulma. Teemat 2008: Nuorten päihdeasenteisiin vaikuttaminen netissä ja IRL 2009: Osallisuus ja toiminnallisuus päihdekasvatuksessa 2010: Elämänhallintaa ja päihteettömyyttä tukeva itsenäistyminen Luentoja, yhteistoiminnallista oppimista, verkko-opetusta ja seminaareja sekä kaikille avoimia paikallisia tilaisuuksia Yhteistyössä Opintotoiminnan Keskusliitto (OK -opintokeskus) ja Terveys ry 18.5.2010

Kiitos!