Sähköpyörät työmatkaliikenteessä
Konseptin tavoite: - Sitouttaa 50 ihmistä vaihtamaan autonsa sähköpyörään työmatkan taittamiseen 6kk testijakson ajaksi, joista 10 ihmistä 12kk ajaksi Edesauttaa suurin osa kokeilijoista luopumaan autosta kokonaan työmatkaliikenteessä testi jakson jälkeen Saada kokeilun ihmiset kokemaan vaihtoehto terveelliseksi ja ekologiseksi
Konseptin tavoite… Viestittää Tampereen kaupungille, yrityksille ja yksityishenkilöille sähköpyörän potentiaalimahdollisuudet työmatkaliikenteessä, saasteiden ja ruuhkien vähentämisessä sekä peruskunnon ylläpitämisessä Toimia ekologisena esimerkkinä ja edelläkävijänä koko maassa
Työmatka-autoilun haittoja: - Liikenne vie n. kolmanneksen kaikesta kuluttamastamme energiasta - Yksityisautolla yli 50% matkoista on 5km- 10km mittaisia - Kylmä auto saastuttaa enemmän - Suurissa kaupungeissa autojen pienajot ruuhkauttavat liikennettä ja heikentävät ilmanlaatua
Sähköpyöräilyn etuja: - Sähköpyörä ei saastuta ja sen energian kulutus on mitätön autoon verrattuna - Sähköpyörä mahdollistaa kevyen töihin tulon hikoilematta. Kotimatkan voi sähköpyörällä kuntoilla ilman sähköavustusta. Sähköpyörä ei vaadi kovaa pohjakuntoa. Esim. lievästi ylipainoiselle 10km matka kotoa töihin on usein liikaa tavallisella pyörällä.
Sähköpyöräilyn etuja : - Sähköpyörä on ekologisempi ja halvempi ratkaisu kuin julkinen liikenne - Sähköpyörä ei tarvitse latausasemaa - Sähköpyörä toimii mainiosti talvellakin, kun akun tuo ja vie lämpimästä lämpimään (akku generoi lämpöä ajettaessa) - Sähköpyörä ei jää tielle, vaikka akku loppuisi
Sähköpyörän ominaisuuksia Erilaisia peruspyöriä, joissa turvallisuus- ja käytettävyysasiat otettu erityisesti huomioon Esitetyt mallit soveltuvat erityisesti kaupunkipyöräilyyn. Eri ajoasennot sekä erikokoiset rungot, renkaat ja jousitukset soveltuvat erilaisille asiakasryhmille. Normaalipyörien kantavuus 100-120kg Sähköpolkupyörien kantama yhdellä latauksella n. 30-60km täysavustuksella.
Laki koskien sähköavusteisia polkupyöriä 19 § Moottorittomat ajoneuvot " [...] Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa." http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021090 Kaikki Salamapyörät täyttävät nämä lain kriteerit!
Konsepti käytännössä
Toimintatapa Asiakas varaa pyörän sähköpostilla Pyörää luovutettaessa tehdään vuokrasopimus Pyörää luovutettaessa annetaan maksukaavakkeet Pyörät on vakuutettu vuokrauksen ajaksi. Mikäli lukittu pyörä varastetaan, tulee asiasta tehdä rikosilmoitus välittömästi. Muussa tapauksessa asiakas sitoutuu korvaamaan pyörän. Salamapyörät huolehtii mahdollisista huolloista 6kk:n aikana. Puhjenneet renkaat eivät sisälly huoltoon.
Salamapyörät vastaa Pyöriin asennetaan vakuutusyhtiön hyväksymä turvalukot Salamapyörien toimesta Pyöriin asennetaan matkamittarit Salamapyörien toimesta. Salamapyörät vastaa pyörien vakuuttamisesta Salamapyörät vastaa talvirenkaista talviajopyörille Vikatilanteita varten Salamapyörät hoitaa varapyörät, jotka saa ajoon lennosta.
Kustannukset Kokeilu jakson päätyttyä asiakas on oikeutettu ostamaan sähköpyörä itsellee n. 350-550€ sis. Alv (norm. 990- 1280€), riippuen mallista. Asiakas voi myös jatkaa pyörän käyttöä 30€/kk 24kk huoltoleasing sopimuksella Asiakkaalla on oikeus ostaa itselleen kokeilun ajaksi myös kalliimpi saksalaisvalmisteinen sähköpyörä Derby Cyclen Rixe (=Kalkhoff) sähköpyörä. Derby Cyclen mallit ovat voittaneet lukuisia palkintoja maailmalla. (KTS esim. A to B). Tällöin asiakas sitoutuu maksamaan pyörän etukäteen erillisellä laskulla. http://www.rixe-bikes.de/ebike_intro.asp
Odense Tanskan Odensen kunnassa toteutettiin vastaavanlainen projekti vuonna 2010. Kunta kustansi 100 sähköpyörää ilmaiseksi sellaisten työmatkalaisten käyttöön, jotka sitoutuivat jättämään auton pois työmatkakäytöstä 6kk ajaksi. Kriteerinä oli 5km vähimmäisetäisyys työpaikasta. Projektin aikana sähköpyörillä poljettiin yhteensä 115 333 km ja leikattiin hiilidioksispäästöjä 19031KG. Käytetty aika työmtatkaan oli sähköpyörällä suurinpiirtein sama kuin autolla.
Tutkimus Hankkeesta tehdään lopputyö Tampereen yliopistossa. Aiheena ilmastonmuutos ja ekotuotteet. Asioita joita tutkitaan työmatkapyöräilyn osalta ovat mm. kokonaisajomäärä, hiilidioksidipäästöjen vähentyminen, energiankulutus, henkilökohtainen kunto, matka-aika ajokokemukset ja tietoa talviajosta.