Liikenteen hiilidioksidipäästöt, laskentamenetelmät ja kehitys - mistä tullaan ja mihin ollaan menossa? Auto- ja liikennetoimittajat ry:n seminaari, Kuljetuskuutio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Advertisements

. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
CAN-VÄYLÄ AUTOISSA.
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Pääkaupunkiseudun ilmastoraportti
Sijoitusrahastomarkkinan trendejä Finanssialan Keskusliitto Markku Savikko.
CO2-raportti | 2014 SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT ENNAKKOTIETO VUODELTA 2013.
ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
Etelä-Savolla on ratkottavana monia haasteita, mm: Bkt/asukas Etelä-Savossa 73,3% koko maan tasosta vuonna 2010 Etelä-Savo keski-iältään (45,9 v) maan.
Metsät ja hyvinvointi – metsien käytön mahdollisuuksia Sini Harkki Vapaus valita.
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
Suomen massa- ja paperiteollisuuden ympäristönsuojelukustannukset
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
MITÄ KÖÖPENHAMINAN JÄLKEEN
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Energinen Suomi.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
MONTAKO YDINVOIMALAA?. MISSÄ MENNÄÄN NYT? Ilmasto- ja energiastrategian mukaan kulutustavoite 2020 on 98 TWh/v Nousukaudella ( ) sähkön kulutus.
Pekka Puputti, Autotuojat ry1 NÄIN SYNTYI AUTOJEN YMPÄRISTÖMARKKINOINNIN LINJAUS Kuluttajavirasto Pekka Puputti Autotuojat ry.
Energiavuosi 2013 Kaukolämpö.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Sivu 1 Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tampereen muuttoliike 1975–2006 Tulomuuton ja lähtömuuton volyymit ovat suurentuneet.
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
ESSI –HANKE Energia omavaraisuusohjelman luominen pilottialueille Hanketta koordinoi Vaasan yliopiston energiainstituutti Hankkeen toteuttajina Jyväskylän.
JUL 1 Energiatehokkuus Jukka Leskelä Energiateollisuus ry Miten energian kulutus käännetään laskuun -seminaari Eduskunta
Eräitä näkökulmia ilmastokeskusteluun Anna Uusitalo Keski-Suomen ympäristökeskus.
Illan ohjelma Kahvit Leena Karppi: Tulosten ja laskentatavan esittely Anne Leppänen: Vinkkejä hiilijalanjäljen pienentämiseksi Keskustelua:
Uuden kansainvälisen sopimuksen laatiminen EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Sukunimi Salo 2009 Salon kaupungin energia- ja kasvihuonekaasutase vuodelle 2009.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Kaupunginjohtajan ehdotus Talousarvion laadinnan perusteet.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Euro & talous –lehti (4/2007) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2007) Tiedotustilaisuus
Ilmanlaadun kehittyminen ja seuranta pääkaupunkiseudulla
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Energiavuosi 2011 Sähkö Energiateollisuus ry
Energiavuosi 2013 Kaukolämpö Wilhelms TILASTOTIETOJA 2013  Kaukolämmön myynti (sis. verot) 2310 milj. €  Kaukolämpöenergian myynti31,7 TWh.
Energiavuosi 2014 Kaukolämpö TILASTOTIETOJA 2014  Kaukolämmön myynti (sis. verot) 2330 milj. €  Kaukolämpöenergian myynti31,7 TWh  Kaukolämmön.
Päästöjen kehitys 2012 Pääkaupunkiseudun ilmastoraportti.
Energiavuosi 2015 Sähkö Energiateollisuus ry.
CO2-raportti | 2015 KUUSAMON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2008–2013 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2014.
Energiatehokkuuden rooli energiahaasteisiin vastaamisessa Kaisa Kosonen, ilmastovastaava
1MP2005.PPT/ / EG Suomen Motoristit (SMOTO) ry 1989 – 2007.
Energiavuosi 2015 Kaukolämpö.
Energiavuosi 2016 Sähkö Energiateollisuus ry.
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
KUUSAMON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT ENNAKKOTIETO VUODELTA 2013
Energiavuosi 2014 Kaukolämpö.
SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2009–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Energiavuosi 2015 Sähkö (päivitetty )
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2015, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Päästölaskennan sektorit
VAASAN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2011–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
KARKKILAN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2010–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Pääkaupunkiseudun ilmastoraportti 2014
Päivitetty Energiateollisuus ry
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2009–2016 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2017
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
Energiavuosi 2018 Sähkö Energiateollisuus ry
(päivitetty ) Energiateollisuus ry
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

Liikenteen hiilidioksidipäästöt, laskentamenetelmät ja kehitys - mistä tullaan ja mihin ollaan menossa? Auto- ja liikennetoimittajat ry:n seminaari, Kuljetuskuutio Kari Mäkelä

VTT KSM 2 Pakokaasupäästöjen tarkastelutasot ARVO [€/t] VAIKUTUS Terveyshaitta, happamoituminen PITOISUUS [µg/m 3 ] PÄÄSTÖT [t/a] CO, HC, NOx, hiukkaset Paikallinen ilmanlaatu CO 2, CH 4, N 2 O Globaali VAIKUTUS Ilmastonmuutos Päästöjä voidaan tarkastella monella tasolla ja monesta näkökulmasta. Toimenpiteet vaikuttavat eri tavoin riippuen yhdisteestä. Globaalien ja paikallisesti vaikuttavien päästöjen ero on korostunut

VTT KSM 3 Päästörajoitusten vastuut Päästökauppaan kuuluvien sektoreiden päästöt hoituvat päästökaupan mekanismin kautta. Muut, esim. liikenteen päästöjen alentamistoimet ovat yhteiskunnan vastuulla. Suomen CO 2 päästöt 2006

VTT KSM 4 Päästömäärät Liikenteen CO 2 ekvivalenttipäästöt eri tavoin laskettuna. IPCC luvuissa (Suomen virallinen kansainvälinen raportointi) on rautatieliikenteestä vain dieseljunaliikenne, vesiliikenteestä vain kotimaanliikenne ja ilmaliikenteestä vain kotimaanliikenne. LIPASTO-luvuissa ( on myös ulkomaan lentoliikenteen päästöt Suomen lentotiedotusalueella (noin Suomen talousalue), ulkomaan vesiliikenteen päästöt Suomen talousvyöhykkeellä ja sähköjunaliikenteen käyttämän sähkömäärän voimalaitospäästöt.

VTT KSM 5 Kasvihuonekaasupäästöt (Mt CO 2 ekv.) Päästöt vaihtelevat melkoisesti vuosittain mm. vesivarantojen (sähköntuotanto) ja sään vaihteluiden vuoksi. Tieliikenteen osuus, joka sisältyy energian päästöihin, on 12.6 milj. t (15,6 %) Lähde: Tilastokeskus Kioton pöytäkirjan tavoitetaso Tieliikenne 12,6 milj. t

VTT KSM 6 Kasvihuonekaasupäästöt (Mt CO 2 ekv.) Energiasektorin päästötrendit. Lähde: Tilastokeskus Kioton jälkeinen uusi vertailuvuosi. Energian- tuotannon päästöt erittäin alhaiset --> epäedullinen Suomelle

VTT KSM 7  Tieliikenteen kannalta Kioton perusvuosi oli loistava valinta; Suomen päästöt olivat suurimmillaan ja lama vähensi välittömästi päästöjä vuoden tasolle päästiin vasta vuonna 2000  Päästökehitys on ollut epäsuotuisa koko 2000-luvun ajoneuvojen lukumäärän ja koon kasvun sekä suoritteen kasvun vuoksi. Vuonna 2006 olivat CO 2 päästöt 9,7 % korkeammat kuin 1990 (kuva). Vuodelle 2007 arvio on jo yli 12 % (bensiinin kulutus aleni hiukan, mutta dieselin kasvoi 6 %.  Autoveromuutoksella pyritään alentamaan CO 2 päästöjä, miten käy muiden päästöjen? Tieliikenteen CO 2 päästöjen kehitys

VTT KSM 8 Öljytuotteiden ja maakaasun myynti Suomessa 2007 Muutos verrattunaOsuus Suomen vuoteen 2006Öljynkulutuksesta m3m t% Moottoribensiinit yht bensiini bensiini Dieselöljy Kevyt polttoöljy

VTT KSM 9 Suomi EU-15 Suomi, kaukoliikenne 16 g/hkm Suomi, lähiliikenne 32 g/hkm Suomi, noin 100 g/hkm Suomi, noin 70 g/hkm Euroopan Ympäristökeskus

VTT KSM 10 Esimerkkejä tieliikenteen päästöjen kehityksestä NOx  Typpioksidit NOx vaikuttavat paikalliseen ilmanlaatuun  Katalysaattoreilla ja moottoritekniikan kehittämisellä on vaikutettu huomattavasti päästömääriin  Kokonaispäästöjen kehitys on ollut suotuisa ajoneuvojen päästörajoitusten ja tekniikan kehittymisen vuoksi  Lisääntyvänä ongelmana on suora NO 2 -päästö (NOx = NO+NO 2 ), jonka pitoisuudet eivät kaupunkien keskustoissa ole alentuneet NOx päästöjen alenemisen tahdissa. Syynä raskaan liikenteen katalysaattorit, ym.  Diesel henkilöautot ovat huonompia NOx päästön suhteen kuin bensiinikäyttöiset Lähde: VTT

VTT KSM 11 Suomessa nyt myynnissä olevat henkilöautot + tila-autot ja pikkubussit Samalla CO 2 - päästötasolla dieselmoottoriauton NOx on kertainen Lähde: Juhani Laurikko, VTT

VTT KSM 12 Kasvihuonekaasupäästöistä  Sähkötuotantotavoissa maittain suuria eroja --> sähköjunaliikenteen CO 2 päästöissä on suuria maakohtaisia eroja. Entä vihreä sähkö? VR käyttää pelkästään vihreää sähköä --> CO 2 päästöt sähköjunaliikenteessä 0 (?). Ainoa liikennemuoto, joka voi helposti muuttaa primäärienergian lähdettä  Baseline ≠ business as usual ≠ ennuste (LIISA)  LIISA -laskentajärjestelmässä on todennäköinen kehitys (ennuste) laskettuna hyvin karkealla menetelmällä  Teknologian mahdollisuudet - ei riitä, että jokin on teknisesti mahdollista, tekniikka tulee myös ottaa käyttöön. Tekniikalle asetetaan suuret odotukset ettei tarvitsisi muuttaa (omaa) käyttäytymistä.  Tilanne on aivan toinen kuin katalysaattorien käyttöönotossa (katalysaattorit koettiin kalliina lisäosana, johon haluttiin veronalennusta. Laskeeko kukaan enää katalysaattorin osuutta auton hinnasta? Tai pissapojan?)