Helsinki – Tallinna rautatieyhteys OIKOTIE EUROOPPAAN  Martin markkinat 25.11.2006  Martti Asunmaa Baltirail ry:n puheenjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ITÄ-UUSIMAA
Advertisements

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Toimisto- ja tuottavuusyhdistys ESITTELY
BALTIRAIL. HELSINKI - TALLINNA kAKSOISKAUPUGIN EDISTÄJÄNÄ
Vantaan nuorisojärjestöt ry Vannu Perustettu huhtikuussa 2006.
 REKISTERINUMERO MERKITTY REKISTERIIN
Funktionaalinen tulonjako Suomessa: katsaus tutkimustuloksiin
Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Oululaisen Pelitoimialan Järjestäytyminen. Oululainen Pelitoimiala •Ouluun on vuosina perustettu kymmenkunta uutta pelitoimialan yritystä •Tällä.
Seitsemän syytä optimismiin Kööpenhaminassa Helsinki.
Nordnet Finland 21 huhtikuu 2005.
EU-vaikuttaminen Suomessa
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Keski-Suomen ry Toimintasuunnitelma 2012.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Ilmansuuntaharjoitus
E-lasku  osa tehokasta maksuprosessia
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Rajaliikenteen sujuvuus tulevaisuudessa Tommi Kivilaakso, Tulli
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Aleksanterin teatteri Saija Nisula
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Projektin nimi: Iso rinkeli
AJANKOHTAISIA LAKIASIOITA Varatuomari Kari Lehto Pellervon Lakipalvelu Pellervon Päivä 2006 Uusi osuustoiminta -seminaari
Suomen kartta.
1 YRITTÄJÄNAISTEN KESKUSLIITTO ry YHDESSÄ OLEMME ENEMMÄN v
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
LSO Osuuskunta HK Ruokatalo Group Oyj Suomi Baltia Puola *
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Kylätoimijoiden koulutus- ja neuvottelupäivät /MG.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi ja Länsi-Suomi: Itä-Suomi ja Pohjois-Suomi: Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä.
Tulilintu / Koulutus- ja käännöspalvelut
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Keskipohjola Pohjolan Vihreä Vyöhyke
Suomi saa itsehallinnon
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
Yhtenäiset metatiedot ja tietorakenteet (284) (VM003:00/2007) Ohjausryhmän kokousmuistio Pekka Kuittinen projektipäällikkö.
Luotettava liiketoimintakumppani ja teollisten tuotteiden toimittaja.
Syyskokous Syyskokouksen esityslista Kokouksen avaus 2.Valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjan tarkastajaa.
Suomalaisen hyvinvointivaltion rakentaminen sodan jälkeen
Helsingin perustaminen
TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA (TENK)
Lions tietoa uusille jäsenille
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Pääkaupunki-seutu Eetu ja Ella.
VIRO.
Tavoitteet Tarjota nuorelle myönteisiä kokemuksia, kivaa tekemistä ja kavereita Tukea nuoren kasvua ja vahvistaa luottamusta omiin kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa.
TIEN YLITTÄMINEN.
Euroopan unioni.
Maahanmuuttajien kotoutuminen Helsingissä
Lions tietoa uusille jäsenille
Suomalainen konsortio älyliikenneyhteistyön kehittämiseksi
Cultura Yhdistävä tekijä
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Vienti Teknologiateollisuus.
Osallistava kerhotoiminta
Vienti Teknologiateollisuus.
Kouvola RRT Raidelogistiikan kasvuresepti -seminaari
Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi
Vienti Teknologiateollisuus.
Vienti Teknologiateollisuus.
Sotainvalidien Perinnejärjestö ry
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

Helsinki – Tallinna rautatieyhteys OIKOTIE EUROOPPAAN  Martin markkinat  Martti Asunmaa Baltirail ry:n puheenjohtaja

BALTIRAIL-HANKKEESSA  On tarkoituksena saada mahdollisimman nopeasti suora rautatieyhteys Etelä-Suomesta Pohjois-Viroon ja sieltä läpi Baltianmaiden eurooppalaiseen rataverkostoon.  Suomenlahden ylitys tapahtuisi ensivaiheessa auto- ja junalautoilla, myöhemmin liikennöinti tapahtuisi rakennettavassa rautatietunnelissa, josta yhteys jatkuisi suurnopeusjunaratana Varsovaan ja Berliiniin.

Nykyinen liikennetilanne  Maantiet ja ilmatietkin ruuhkautuvat Euroopassa ja Suomessakin  Sijainniltaan Suomi on Euroopan peräkylä ja liikenteellisesti saari  Helsinki ja Tallinna ovat niitä harvoja pääkaupunkeja, joista ei ole yli yön yhteyttä keskeiseen Eurooppaan.  Tukholmasta pääsee junalla 8 tunnissa Pariisiin ja Berliiniin nopeammin  Kööpenhaminan ja Malmön silta/tunneli-yhteys merkitsi Ruotsin ja Norjankin teollisuudelle 10 %:n kilpailuetua Suomeen verrattuna.

EUROOPAN RAUTATIEPOLITIIKKAA  EU:n liikennepolitiikan selkeänä johtoajatuksena on vahvistaa rautatieliikenteen asemaa ympäristöyställi- simpänä ja energiatehokkaimpana liikenne- muotona.  Euroopan TEN rataverkoston korridoori I (Helsinki – Tallinna – Varsova = Rail Baltica) * tarkoitetaan myös suurnopeusrataa

Liikenne Baltirailillä käynnistettävissä nopeasti  Baltirailin sijaintimaiden asiantuntijatahojen laatiman selvityksen (Organiosational Committee: White Paper, Crete Railway Corridor I, v ) kuntoarvion ( maksiminopeus, akselipaino, junan maksimipaino, jne.) mukaan junareitti on edelleenkin käytettävissä säännölliseen, aikataulun mukaiseen, varmaan ja luotettavaan junaliikenteeseen.  Junalauttayhteyden toteuttaminen Helsingin ja Tallinnan välille on ilmeisesti toteutettavissa muutamassa kuukaudessa. Tilapäisten terminaalien rakentamiskustannukset jäänevät 10 miljoonaan euroon, junalautta on nopeasti vuokrattavissa (Kotkan ja Sillamäen välillä liikennöivä autolautta VIRONIA on entinen junalautta).

Miksi Baltirail ei ole edennyt ?  Hanke ei ole ollut uskottava, kun sillä ei ole ollut ”oikeaa isäntää”  Suomessa LVM ja VR passiivisia  Media (erityisesti HS) pitänyt epärealistisena utopiana  Baltian maissa oma liikennetarve on ollut ensisijaisesti itä – länsi-suuntaista  Suomessa ei ole uskottu nykyradan liikennöitävyyteen  MUNA / KANA-ongelma * kun ei ole kuljetettavaa = liikennekysyntää; ei ole kuljetettajia, liikennetarjontaa * kun ei ole liikennöintiä = liikennetarjontaa, ei ole kuljettavaa rahtia = liikennekysyntää

BALTIRAIL ry  Yhdistys on yksityishenkilöiden ja erilaisten yhteisöjen muodostama vapaa kansalaisjärjestö, jolla on jäseniä sekä Suomessa että Virossa.  Perustettu Helsinki – Tallinna Rautatietunneliyhdistyksenä; nimi muutettu ensin Eurorail:ksi ja sittemmin Baltirailiksi.  Baltirail ry:n tarkoituksena on toimia Helsingistä Tallinnaan ja sieltä etelään suuntautuvan rautatieyhteyshankkeen yleisten edellytysten edistämiseksi.  Yhdistys harjoittaa tiedotus- ja julkaisutoimintaa, tekee esityksiä ja aloitteita sekä antaa lausuntoja, järjestää kokouksia, näyttelyitä, neuvottelutilaisuuksia ja koulutusta sekä laatii asiaa koskevia selvityksiä ja tutkimuksia.