Ajankohtaista onnettomuustutkinnasta Martti Heikkilä Onnettomuustutkintakeskus Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä 18.1.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työstressistä johtuvien riskien hallinta Bulk Carriers Management Ltd:ssä Masters and Mates Union of Greek Merchant Marine
Advertisements

Toimintaympäristö
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Työuran pituus Ydinindikaattorit
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Rouva Presidentti Aleksi Bardy Helsinki-Film & Funny films.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Työperäistä stressiä koskeva keskusjärjestösuositus Työympäristöseminaari Kiljava Raili Perimäki työympäristöasiantuntija SAK.
Suuronnettomuuden vaaratilanteen tutkinta ja Vihtavuoren opit
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
Odotukset seuratoiminnalta eri elämänvaiheissa
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
3.45 3.40.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
Perusopetuksen ryhmäkoko
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Suuri koulukeskustelu Suuri koulukeskustelu Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
MAHDOLLISUUKSIA KULTTUURILLE. Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen Tavoite on edistää taide- ja kulttuurisisältöisten matkailupalveluiden kehittämistä.
Turvallisuus
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Valmentajana kehittyminen
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Merenkulun analyysitoiminta ja turvallisuusindikaattorit
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista onnettomuustutkinnasta Martti Heikkilä Onnettomuustutkintakeskus Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä

SISÄLLÖSTÄ •Vuonna 2012 valmistuneet tutkinnat •Onnettomuustutkinnasta

Vuonna 2012 valmistuneet tutkinnat •C4/2010M, , Kotimaanliikenteen matkustaja-alus IDA 1 (FIN), karilleajo ja uppoaminen Merenkurkussa (Samanlaisella propulsiolla varustetun huviveneen karilleajo: C3/2010M JEANNEAU PRESTIGE 42S, A (FIN), uppoaminen Inkoon edustalla ) •D8/2010M, , Vesibussi QUEEN (FIN) ja matkustaja- alus VIKING XPRS (SWE), vesibussin vaaratilanne Kustaanmiekan salmessa •D3/2011M, , Saux GERDA GEFLE (FIN), matkustaja- aluksen pohjakosketus Helsingin edustalla •C3/2011M, , Matkustaja-alus KING (FIN), karilleajo Helsingin edustalla •S1/2011M, Turvallisuuden hallinnan kehittäminen kotimaan matkustaja-alusliikenteessä

Turvallisuuden hallinnan kehittäminen kotimaan matkustaja-alusliikenteessä (S1/2011M) Diplomityö Lotta Ala-Outinen: Työssä tarkasteltiin kotimaan matkustaja-alusliikenteen turvallisuutta järjestelmällisen analyysin avulla. Vaaratekijöiden tunnistamisessa käytettiin Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintoja kotimaan matkustaja-aluksille tapahtuneista onnettomuuksista. Tällä tavoin pyrittiin saamaan esiin yksittäisien onnettomuuksien tapahtumaketju sekä eri onnettomuustyyppien yhteneväiset piirteet. Onnettomuudet jaettiin kolmeen tyyppiin: operointivirheestä johtuviin karilleajoihin, operointivirheistä johtuviin yhteentörmäyksiin ja teknisiin vikoihin. Kustakin onnettomuustyypistä tehtiin verkko, jossa on kuvattuna tapahtumaan vaikuttaneet tekijät. Työn perusteella voidaan todeta, että miehistön toiminnalla on suurin merkitys kotimaan matkustaja-alus turvallisuuteen. Eniten vaikuttavat tekijät olivat: turvallisuusasenteet, miehistön toimintakyky, vireystaso sekä kokemus ja taidot. Näitä voidaan parantaa koulutuksella, asennekasvatuksella ja motivoinnilla. Työ julkaistaan netissä viikolla 4/2013.

Tekninen vika (Lotta Ala-Outinen)

Trafiin 2012 saapuneet merionnettomuusilmoitukset 17.4Törmäys diktaaliin /ohjailuhäiriö 10.6Pohjakosketus 18.6Törmäys rantamuuriin ja siltaan 19.6Konerikko 20.6Pohjakosketus 22.6Konerikko 12.7Karilleajo 15.8Tulipalo konehuoneessa 18.10Pohjakosketus OTKES tutkinnat : Karilleajo/pohjakosketus74% Konevaurio14% Yhteentörmäys6% Muu6%

Turvallisuustutkinnan tarkoitus Turvallisuustutkinnan tarkoituksena on yleisen turvallisuuden lisääminen, onnettomuuksien ja vaaratilanteiden ehkäiseminen sekä onnettomuuksista aiheutuvien vahinkojen torjuminen. Turvallisuustutkintaa ei tehdä oikeudellisen vastuun kohdentamiseksi.

Tutkinnan aloittaminen Onnettomuustutkintakeskus päättää turvallisuustutkinnan aloittamisesta sekä siitä, missä laajuudessa tutkinta tehdään (Turvallisuustutkintalaki, 525/2011). Harkittaessa tutkinnan aloittamista otetaan lisäksi huomioon: 1) onnettomuuden vakavuus ja laatu; 2) vastaavien onnettomuuksien toistuvuus ja uusiutumisen todennäköisyys; 3) turvallisuutta valvovien viranomaisten, asiaan osallisten ja muiden pyyntö tutkinnan suorittamiseksi; 4) onko tutkinnassa saatavissa merkityksellistä turvallisuustietoa; 5) aiheuttiko onnettomuus vaaraa usealle ihmiselle samanaikaisesti; 6) tutkiiko muu toimija onnettomuuden. Lisäksi noudatetaan EU-asetusta yhteisistä menettelytavoista (1286/2011): •onnettomuuden julkisuusarvo •onko onnettomuus osa selvästi tunnistettavaa kehityslinjaa •saatavilla olevat voimavarat sekä mahdollinen keskeneräisten tutkintojen suuri määrä

Alustava tutkinta • Onnettomuustutkintakeskus voi käynnistää alustavan tutkinnan jo ennen tutkinnan aloittamista koskevan päätöksen tekemistä. • Alustava tutkinta voi olla arviointi sen ratkaisemiseksi, tehdäänkö tapahtumasta turvallisuustutkinta.

Ilmoitusvelvollisuus Ilmoitusvelvollisuus on myös: • 5) sillä, joka on vastaanottanut onnettomuus- tai vaaratilannetta koskevan ilmoituksen; • 6) sellaisella oikeushenkilöllä, joka on... tapahtuneen onnettomuuden tai vaaratilanteen osallinen... Kohta 5 tarkoittaa esimerkiksi hätäkeskusta tai meripelastuskeskusta ja kohta 6 esimerkiksi liikenneyritystä tai satamaoperaattoria.

Kiitokset kuulijoille