Flash Media Server 2 © Reiska, 2008. Flash Media Server 2  Macromedia Flash Media Server 2 on ehkä yleisimmin käytetty kaupallinen virtauspalvelin (Streaming.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Marratech Käyttöohjeita. Ellei bookmarks –listassa ole haluttua palvelinta, osoitteen voi kirjoittaa suoraan osoiteriville:
Advertisements

Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Flash 8 Video © Reiska, Flash 8 tekijäympäristö  Videotiedostojen on Flash Playerissa oltava FLV muodossa.  Koodaus FLV muotoon voidaan tehdä.
Tämän esityksen avulla osaat ladata PAF 5
1 1.
Suorita menulta voit ottaa yhteyden iSeries:iin tai katkaista yhteyden sinne ja poistua RI400:sta.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Susanna Plathan1 Bambuser Ohjeet videon tekemiseen
Active directory.
JavaScript oliot © Reiska, DOM Oliot  JavaScript sisältää paljon valmiita DOM olioita, on sisältänyt jo DOM level 0 (ns. Legacy DOM) alkaen  WWW-ympäristössä.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
IBM WebSphere Application Server Mediatekniikan Seminaari Mikko Matilainen.
Multimedian peruskurssin loppuharjoitustyö vaihtoehto 1 Heikki Hietala Turing Police, Criminal AI Division.
Internetin ilmaisohjelmat
1 Java-kieleen pohjautuvien ohjelmien käyttökohteita Ohjelmat Appletit JavaBeans JavaScript Java Server Pages (JSP) Java Servletit J2ME, mobiililaitteet.
1.
Internetin toimintaperiaate ja käyttötavat
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Netbeans ja XAMPP Projektin luominen.
CD-ROM-asema mikrossa
Kiintolevyn osiointi.
Julkaisukielet ja - tekniikat tMyn1 Julkaisukielet ja -tekniikat •Verkko-ohjelmointi voidaan jakaa kahteen osaan: asiakaspuolen ja palvelinpuolen ohjelmointiin.
Web Services ©Reino Aarinen, Miksi?  Web Services tekniikalla voi muuttaa valmiit sovellukset Web sovelluksiksi.  Sovellus voi julkaista toiminnon.
Ubuntuun LAMP server sekä Samba tiedostonjako palvelu.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
1 1.
Microsoft® Lync™ 2010 Edustajien koulutus
Internet  Lingua Franca, kaikkien ymmärtämä yhteinen kieli: TCP/IP tai UDP/IP. ”Kaikki maaiman tietokoneet, liittykää yhteen”.  Suomeen 1990-luvun alussa.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Ubuntu-ASS UpNp Media palvelin. Unelma Media palvelin joka streamaa videoita Mahdollistaisi myös musiikin ja kuvien jakamisen.
Vaihe 0: Mitä tarvitaan tietokone, laajakaistayhteys väh. 256 kbps, kuulokkeet tai kaiutin, tarpeesta riippuen lisäksi web-kamera ja mikrofoni oheislaitesuosituksia.
APACHE http-serveriohjelma
Tekoäly-sovellusten levittäminen WWW-ympäristössä
S Tiedonsiirto ja yhteyskäytännöt tietoliikenteen perusasioita top-down -lähestymistapa ohjelmistotekniikan näkökulma tavoitteena toimivat sovellukset.
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
”Pääsylippu hyvinvoinnin ihmemaailmaan” Shantia tuottaa hyvinvoinnin uutta ajattelua ja kommunikointitapoja ja niihin liittyviä mahdollisia tietorakenteita.
URI Universal Resource Identifier Matti BrockmanMatti Brockman, , TKTLTKTL.
Virtuaalisointi.
DHCP & DNS Joni Härmä EL3.
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
HAJAUTTAMISEN IDEAA SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op.
Muuttujat ja vakiottMyn1 Muuttujat ja vakiot PHP-kielen syntaksi on lainattu suurimmaksi osaksi C- kielestä. PHP on erityisesti HTML-dokumenttien sisään.
JohdantotMyn1 Johdanto Verkkopalvelun koostamiseen käytetään koosteohjelmia ja ohjelmointikieliä. Verkkopalvelun toteutus voi vaatia myös palvelinohjelmointia.
Hankintasuunnitelma.
HTML-lomakkeettMyn1 HTML-lomakkeet Web-sovelluksen käyttöliittymä rakentuu web-selaimen ominaisuuksista ja keskeisimmiltä osiltaan erityisesti HTML-kielellä.
Lomakkeet © Reiska, Lomakkeet Varsinkin Web-sovelluksia ajetaan täyttämällä sivulla lomake ja lähettämällä tiedot palvelimella olevan Web-sovelluksen.
402T20E Digitaalisen sovellustuotannon työvälineet, 3 op Flash MX –perusteet Ari Vainionpää.
Kaksi- ja kolmitasoiset sovellukset Two and Three Tier Systems.
Videopuhelun aloittaminen Osoita Yhteyshenkilöt-luettelossa yhteyshenkilön kuvaa ja napsauta kamerakuvaketta. Yhteyshenkilösi näyttöön ponnahtaa ilmoitus,
HTTP (c) Reino Aarinen, HTTP yhteyskäytäntö Web asiakasohjelmat (yleensä erilaiset selaimet) käyttävät HTTP protokollaa tiedon siirtoon WWW sivustojen.
DNS ja DHCP palvelut Linuxissa
XSL Teppo Räisänen
SUSE Jyrki Heinonen OH4 Linux A Historiaa ja nykypäivää – S.u.S.E – Software- und System-Enwicklung Unix-konsultointi, SLS + Slackware saksaksi.
Miika Kuusinen LTY/Tietoliikenteen laitos 2003
Ti LÄHIVERKOT -ERIKOISTYÖKURSSI
DHCP Antti Pöyhönen.
Windows 2000 Jukka Stranden Marko Suhonen Käyttöjärjestelmät Seminaari 2006.
RADIUS ja PAM Ilmari Puustjärvi. Autentikointi Käyttäjän (tai palvelun) identiteetin varmentamista Käyttäjän (tai palvelun) identiteetin varmentamista.
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
PADS –ohjelmiston asetukset: Ohjeet kirjaston luontia ja ylläpitoa varten sekä varmuuskopiointi HUOM !!!! Kaikki piirilevysuunnittelu uudella PADS –versiolla.
Tietokantapalvelimet -Mikko Pehkonen, Tite4. Tietokantapalvelimista  DBMS (Database Management Systems)  Tarkoitettu tiedon keskitettyyn hallintaan.
Lehden tietojärjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
Hautajaisten ja kukkatilausten järjestely - Pilvipalvelu
KNX - DALI harjoitus 1 Yksittäiset ECG-ohjaukset RATKAISU
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Web-sovellusten kehittäminen - Johdanto
Istuntojen hallinta PHP-sovelluksessa
ISOverstaan virtuaaliluokkahanke
Esityksen transkriptio:

Flash Media Server 2 © Reiska, 2008

Flash Media Server 2  Macromedia Flash Media Server 2 on ehkä yleisimmin käytetty kaupallinen virtauspalvelin (Streaming Server).  Palvelinalusta rikkaita Flash multimediasovelluksia varten.  Mm. Googlen YouTube, ja Suomessa MTV3, monet sanomalehdet jne. käyttävät FMS2 palvelinta.  Käyttää hyvin tehokasta FLV-formaattia (On2 V6 MPEG-4 pakkaustoteutus). Soittimeksi riittää tavallinen Flash Player soitin (99%:ssa tietokoneita sellainen valmiiksi asennettuna).  Virtauspalvelinta käytetään lähinnä videoiden ja äänen taltiointiin ja lähetykseen  Flash 8 Professional tekijäjärjestelmän avulla jopa Live videolähetykset ovat mahdollisia.

Mihin voitaisiin käyttää?  Videoleikkeet, videoblogit, vuorovaikutteinen video, chatit.  Kokoukset. Videoneuvottelut.  Online yhteisöt.  Asiakastuki.  Myynnin tuki.  Koulutus. Perehdytys, Training.  Live data streaming Internetissä.  Sovellukset: Tietokannat, hakemistojärjestel- mät, läsnäolopalvelut…

Flash Media Server 2 alusta  Flash Media Server 2 (FMS2) alusta koostuu ainakin kahdesta osapuolesta:  Asiakasta edustaa SWF-tiedosto, joka ajetaan Flash Playerilla asiakaskoneessa. Se osaa rtmp -protokollan ja rakentaa tarvittaessa käyttöliittymän.  Virtauspalvelinta edustaa sovelluskansio FMS2 palvelimella. Kansiossa voi olla FLV, ASC jne. resurssitiedostoja, joista palvelu koostuu. FMS2 osaa rtmp -protokollan ja kommunikoinnin asiakkaan kanssa.  Sovelluspalvelin. Valinnainen.

Sisällöt (MP3, FLV) sijaitsevat Flash Media Server 2 palvelimilla. SWF- ja HTML-tiedostot voivat sijaita millä tahansa palvelimilla (WWW, FTP, SMTP). Asiakkaat hakevat ne halumallaan protokollalla, yleensä HTTP. Flash Player asiakkaat soittavat SWF-ohjelmia, jotka hakevat sisällön RTMP protokollalla

Alkuperäisestä (Origin) palvelimesta voidaan ripotella Internetin reunoille eri puolille kopio(Edge) palvelimia.

Flash Media Server 2  Flash Media Server 2 ja Flash Player muodostavat erinomaisen alustan yhdistää FLV-video- ja MP3-äänimateriaalia verkossa toimiviin Flash-SWF- sovelluksiin.  Flash Media Server 2 ohjelmisto mahdollistaa sekä etukäteen tallennettujen FLV tiedostojen että suoran (live) videomuotoisen lähetyksen ja näyttämisen Flash SWF-sovelluksissa (HTTP, RTMP).  Flash Media Server 2 ohjelmistosta on tarjolla ilmaiseksi Developer-versio. Sen käyttö on rajoitettu 10 yhtäaikaiseen yhteyteen.  Seuraavaksi:  Asennus. Käynnistys ja pysäytys. Management.  Arkkitehtuuri.  Sovelluskehitys step-by-step. FLV-tiedostojen streamaus.  Valmiiden FLV-tiedostojen streamaus SMIL-tiedoston avulla.  Suoran (live) videon lähettäminen ja vastaanottaminen.

Asennusohjelma Hyväksy lisenssi Asennus

Virustutka havaitsee asennuksen

Pääkäyttäjän tunnus ja salasana admin, ******** Portit Asennushakemisto

Yhteenveto

Asennettu

Pysäytys ja käynnistys

Management Console Management Console Flash asiakassovellusta (SWF) voi ajaa missä tahansa työasemassa. Tietoturvasyistä Flash- asiakassovelluksilla (SWF) on työasemassa oma ”hiekkalaatikko”, joka pitää ohittaa. Muuten sovellus voi käyttää vain sen domainin resursseja, josta se on ladattu.

Käynnistä > Macromedia > Flash Media Server 2 > Management Console

Arkkitehtuuri Arkkitehtuurissa on kolme osapuolta, asiakas ja kaksi palvelinta (sovelluspalvelin ja mediapalvelin). Asiakas saa Web/sovellus-palvelimelta SWF- tiedoston. Protokolla on HTTP (tai mikä muu protokolla tahansa). SWF-tiedosto on Flash sovellus, joka osaa keskustella Flash Media Serverin kanssa RTMP protokollalla. Asiakas saa virtausdataa (MP3, FLV) Flash Media Server - palvelimelta. Asiakas voi myös lähettää virtausdataa (streamejä) Flash Media Server - palvelimelle. Live.

Tiedostot Sovelluspalvelin Mediapalvelin

Flash kehitys step-by-step  Kehitysalustan pystytys (Setting up)  Flash Media Server 8 palvelin. Valinnainen sovelluspalvelin.  Flash 8 Professional tekijäjärjestelmä. Saatavissa vain Windows- tai Mac ympäristössä.  Flash Player 9 soitin.  Sovellusten koodaaminen ja asentaminen palvelimelle, Server-Side (deployment)  Sijoita FLV-tiedostosi FMS2 palvelimen hakemistoon, esim. applications/my_video/streams /_definst_ tai nimi  Asiakkaan koodaaminen, Client-Side.  Kaikki koodaus kannattaa tehdä Flash 8 Professional tekijäjärjestelmällä. Käytä maksimaalisesti valmiita komponentteja (FLVPlayback …).  Testaus (debugging, testing). Muista testatessa avata oikeudet hiekkalaatikolle.

Asiakas: FLVPlayback versio 1. Avaa uusi tyhjä Flash dokumentti: File> New>Flash Document 2. Avaa Window>Components paneeli ja tässä paneelissa FLVPlayback – Player 8 hakemisto. 3. Vedä FLVPlayback komponentti työalueelle eli näyttämölle (Stage). 4. Anna komponentille Properties- paneelissa nimi, esim. myVideo.

Palvelin: FLVPlayback versio 1. Avaa Window>Component Inspector paneeli ja tässä paneelissa Properties välilehti. 2. Kirjoita contentPath kohdalle streaming video palvelimen osoite ja FLV videotiedoston nimi. 3. HUOM! Saman tiedon voi syöttää myös Properties - paneelin Parameters välilehdelle.

Asiakas on FLV Playback komponentti Palvelin on rtmp protokollaa käyttävä Streaming palvelin Flash Media Server 2.

Asiakas Offline virtausmedian (valmiiden FLV-tiedostojen) jakaminen on helppoa. Protokolla on rtmp (Real Time Management Protocol), jota sekä asiakas että palvelin osaavat. Tässä ei tarvita ActionScript koodausta! Palvelin. Virtaustiedostot streams/_definst_ kansiossa

Asiakas 2: ActionScript-versio Asiakkaan voi tehdä myös koodaamalla ActionScriptillä. 1) Luo videoinstanssi videoObj työtilaan ja 2) kirjoita sille skripti Frame1:n Actions-ikkunaan: nc = new NetConnection(); nc.onStatus = function(info) { trace("NetConnection info: "+info.code); if (info.code == "NetConnection.Connect.Success") { // Create a netstream video_ns = new NetStream(nc); video_ns.setBufferTime(5); // Attach the Netstream to a video object called videoObj on stage videoObj.attachVideo(video_ns); video_ns.play("indeprop", 0); // The parameter 0 will tell the server // to play a recorded stream } nc.connect ("rtmp://localhost:1935/my_video"); stop();

Tehdään videosymboli ja -objekti  Symbolista vedetään instanssi näyttämölle ja annetaan sille nimi videoObj. Venytetään se sopivan kokoiseksi  Seuraavaksi tehdään videosymbolille ActionScript, joka liittää (Attach) videovirran palvelimelta instanssiin. Se tehdään aikajanan Frame 1:een. Window>Library paneelin oikeasta yläkulmasta aukeavasta alasvetovalikosta New Video

Videovirran voi liittää video- objektiin ActionScript illä: videoObj 4 5

5 Control> Test Movie

Streamaus SMIL-tiedoston avulla  Kun käytetään FLVPlayback- komponenttia ja RTMP-muotoista streaming-yhteyttä, voidaan tiedonsiirtonopeus tutkia automaattisesti käyttämällä Flash Media Serverillä olevaa ActionScript- ohjelmointia (SSAS, Server-Side ActionScript).  FLVPlayback -komponentin yhteydessä (Client) voidaan käyttää SMIL-tiedostoa (Synchronized Multimedia Integration Language), jossa voidaan määritellä käytössä olevat eri laatuiset FLV-tiedostot.  Tästä konkreettinen esimerkki seuraavaksi.

Text tool: Dynamic Text meta_txt cfp:FLVPlayback

Client-Side ActionScript

Client-Side SMIL P.S. Sijoita videot _definst_ (default instances) hakemiston sijasta omaan video-hakemistoosi.

1 2 3

Useampi asiakas  Virtauspalvelimella voi olla useita samanaikaisia Flash Player asiakkaita.  Asiakkaat voivat olla myös saman sovelluksen asiakkaita, jolloin sovellus toimii yhteisenä kommunikointikanavana asiakkaiden välillä (Live).  P.S: Kommunikointikanavassa voidaan käyttää myös turvallista RTMPS protokollaa.

Suora (live) video  Flash Media Server pystyy ottamaan vastaan suoraa videomuotoista lähetettä Flash-sovelluksesta sekä lähettämään sen edelleen palvelimeen yhteydessä oleville Flash-sovelluksille.  WWW-sivuille voidaan näppästi toteuttaa vaikka oma live- muotoinen videolähetys! Opetus. Kokoukset. Chatit …  Flash-sovellusten asiakasohjelmoinnin lisäksi tulee hallita myös Flash Media Serverillä olevaa palvelinpuolen ActionScript-ohjelmointia.  Serverillä olevia ohjelmistoja hallitaan erillisen Flash Media Server 2 – konsolin kautta.  Tästä on erikseen konkreettinen esimerkki toisaalla.

Transaktiot ja interaktiot  Tavallisessa asiakas-palvelin sovelluksessa palvelin suorittaa jonkin transaktion: asiakas tekee pyynnön ja palvelin tekee tarvittavat tietokanta- tai vastaavat toimet ja vastaa asiakkaalle. Ja transaktio päättyy. Yhteys on yhteydetön (connetionless).  Flash Media Serverillä voidaan tehdä samanlaisia transaktioita, mutta tärkein käyttö on interaktioissa – koordinoida useampien yhteydellisten (connected) asiakkaiden toimia ja lähettää jatkuvasti reaaliajassa palvelinpuolen dataa.  Flash Media Server tukee kahta kommunikointimallia, jotka helpottavat interaktioita: Streamit ja jaetut objektit.

Streamit  Streamit ovat synkronoitua ääni-, video- ja datavirtaa palvelimelta asiakkaalle tai asiakkaalta palvelimelle.  Streamit käyttävät julkaise ( publish ) ja tilaa ( subscribe ) mallia, joka yksinkertaistaa sovellusten suunnittelua.  Julkaistu streami voidaan soittaa reaaliajassa (esim. video chat sovellus), tai tallentaa ja soittaa off-line myöhemmin.  Tallenteet ovat FLV tiedostoja. Tallenteet voivat sisältää dataa ja videota. FLV tiedostoja voi tehdä ääni- ja videotiedostoista (Flash Export, On2 tai Sorenson Squeeze).

FLV tiedostoon talletetun streamin soittaminen Reaaliaikaisen live streamin soittaminen Talletettu Live Videokamera Mikrofoni

Jaetut objektit  Jaettuja objekteja on kahta tyyppiä: lokaaleja- ja etäobjekteja.  Jaettu lokaali objekti tallettaa dataa asiakaskoneelle off-line käyttöä varten. Se on Flash Playerin piirre eikä käytä Flash Media Serveriä  Flash Media Server ylläpitää jaettua etäobjektia (tiedostoa) ja tuottaa sille viestinvälitys-, datan synkronointi- ja datan talletuspalvelut.  Flash asiakkaat liittävät (connect) eli tilaavat (subscribe) etäobjektin ja saavat siitä aina päivityksen, kun se muuttuu.  Tilaavia asiakkaita voi olla useita. Tilaajille voidaan lähettää myös viestejä.  Etäobjektit voivat olla persistentejä, eli säilyä sovellussessioiden yli, tai ne voivat olla tilapäisiä.

Liitännät ulkoisiin datalähteisiin  Ulkoinen datalähde voi tuottaa esim. nimiä ja numeroita, jotka laitetaan Media Serverillä jaettuun objektiin.  Loppukäyttäjät näkevät jaetut objektit yhtä aikaa.