Www.uusyrityskeskus.fi/mikkelin_seutu Rattaat pyörimään uusyrityskeskuksessa Tietoisku: Kotisivujen teko ja ylläpito Kuva: www.joomlaportal.fiwww.joomlaportal.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

WordPress- koulutus Kaarinan & Espoon NKK.
Powerpoint-esitys ylioppilastutkinnon ohjeista ja määräyksistä:
Mikä vaikuttaa asiakkaiden lojaalisuuteen? Add Value - Asiakaspaneelit Autamme sinua rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
DRAIVI Primus Yritysten ja oppilaitosten yhdistäjänä.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Www-sivuston ja verkkopalvelun rakentaminen Miten tehdä yritykselle www-sivut?
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
KALASTUSMATKAILUN KEHITTÄMINEN POHJANMAALLA KVARKEN FISHING.
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Espoon Internet-sivuston uudistus Kristiina Andreasson
SOME (sosiaalinen media)
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
PILOTTI VIE PARHAILLE OSTOPAIKOILLE. Uusi tapa tavoittaa asiakkaat • Kaakkois-Suomen sähköinen palveluhakemisto • Palvelu, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat.
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kurssiseittijärjestelmä Kurse1 Aapo Mäkelä
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
Verkkokaupan perustaminen
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
Kuvaa mahdollisimman selkeästi yrityksenne käyttämä mobiiliratkaisukokonaisuus, jolla osallistutte Most Mobile Enterprise - kilpailuun. Kilpailun esiraati.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kirjan toimittaminen Kuvien hankinta Painattaminen Markkinointi
Susanna Ylä-Himanka Tuomas Pihlajakoski. Historia Ensimmäinen julkaisu heinäkuu 2004 Ted Kulp.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Drupal Luonnonvarat joulutapaaminen Mikko Laine, Maanmittauslaitos.
Kohti viittä konseptia
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
 MODx on julkaisujärjestelmän ja sovelluskehyksen risteytys, jonka lisenssinä on kaikille ilmainen avoimen lähdekoodin GNU GPL. MODx on suunniteltu ammattilaisten.
TUTL-sparrausprosessi syksy 2014
Liikeidean esittelyohje
Tahtoo kotisivut meillekin Pohdintaa ja ehdotuksia Espoon Parkkiskerhon kotisivuprojektiin Vili
Heigo Anto WWW-sivuston Google-optimointi Heigo Anto
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Verkkoympäristöjen hyödyntäminen verkoston toiminnassa. Plonen ja muiden alustojen (yhteis)käyttö.
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Kotka Suomen Romanifoorumi.
WWW-sisällönhallintaohjelmistot
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Web-sisällönhallintajärjestelmät
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
YRITYKSENI PAHIMMAT KILPAILIJAT
WWW-Sisällönhallintaohjelmat
Hoitopaikan valinta -verkkosivuhanke
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
www-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Mediatekniikan Seminaari Annina Alamäki
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Arvioinnista arkipäivää
Verkkosivujen julkaisualustojen vertailu
Esityksen transkriptio:

Rattaat pyörimään uusyrityskeskuksessa Tietoisku: Kotisivujen teko ja ylläpito Kuva:

Antti Pajatsalo2 Miksi nettisivut yritykselle? •Internet noussut tärkeimmäksi tiedonhakukanavaksi •”You cannot not communicate” Paul Watzlawick •Kustannustehokas tapa markkinoida Kuva:

Asiakkaan ostoprosessi ja markkinointi Viesti ja vaikuta! Antti Pajatsalo3 Tarpeen tunnistaminen Informaation etsiminen Vaihtoehtojen arviointi Ostopäätös Tyytyväisyys tyytymättömyys

Suunnittelun lähtökohta •Kultainen kysymys: Mikä on sivuston tavoite? •Esimerkkitavoitteita –Auttaa löytämään yrityksen –Kertoo mitä yritys tekee –Perustelee minkä takia ostaa juuri ko. yritykseltä eikä kilpailijoilta –Myydä tuotteita suoraan verkosta Antti Pajatsalo4

Millainen on hyvä sivusto •Asiakas löytää sinne helposti •Sivusto luo positiivisen ensivaikutelman •Sivusto on selkeä •Sivusto on toimiva •Sivustolla on asiakasta kiinnostavaa tietoa •Tieto on ajantasaista Antti Pajatsalo5

Miten hankkia kotisivut? •Tee-se-itse –Itse kun tekee niin saa mitä sattuu tulemaan –Ei välttämättä halvin ratkaisu •Osta ammattilaiselta –Mistä? –Miten paljon maksaa? Antti Pajatsalo6

Tee-se-itse -toteutus •Vaihtoehtoja –Html-editorilla •Esim. Adobe Dreamweaver •Vaatii osaamista ja aikaa –Web-hotellin kotisivunteko-ohjelmalla •Esim. Parallers SiteBuilder •Yleensä kankeita ja vaikeakäyttöisiä –Kotisivukone.fi •Toimiva ja melko helppokäyttöinen Antti Pajatsalo7 Kuva:

Keneltä kannattaa ostaa? •Mainostoimistot –Mikkelissä esim. •Kixit •Aalto •Mainospihlaja •Haaja & Arvo Design •Nettisivuihin erikoistuneet yritykset –Mikkelissä esim. •Verkkoverstas •Akusolvers Antti Pajatsalo8

Kriteerejä suunnittelijan valintaan •Miltä palveluntarjoajan omat sivut näyttävät? •Löytyykö palveluntarjoajan sivut Googlesta helposti? •Referenssit? •Tunnettuus? •Organisaation ikä? •Kommunikoinnin nopeus ja laatu? •Hinta? Antti Pajatsalo9

Sivuston ylläpito •Sivustoa suunnitellessa pitää miettiä myös sen päivitettävyyttä tulevaisuudessa. •Sivuston olisi mielellään oltava päivitettävissä ja muokattavissa milloin tahansa, ilmaiseksi ja ilman teknistä osaamista. •Tämän takia lähes kaikki sivustot rakennetaan ns. julkaisujärjestelmän (CMS, Content Management System) päälle Antti Pajatsalo10

Kotisivujen toteutuksen osa-alueita •Tekninen toteutus –Sivuston toiminnallisuus •Kannattaa jättää ammattilaisten murheeksi •Graafinen ilme –Mille sivusto näyttää •Kannattaa teettää ammattilaisella •Sisältö –Mitä sisältöä sivusto tarjoaa •Yleensä yrittäjän itsensä vastuulla Antti Pajatsalo11

Sisältö •Tyypillisen sivuston sisältö: •Mitä yritys tekee? •Mitä tuotteita yritys tarjoaa? •Miten tuotteita voi ostaa? •Yhteystiedot? Antti Pajatsalo12

Visuaalinen suunnittelu •Yrityksesi on sitä miltä se näyttää! •Yrityksen visuaalinen ilme –Logo –Värimaailma –Tekstityyppi •Kuvitus –Valokuvat –Kuvapankkikuvat •ELY-keskuksen Designstart-palvelu Antti Pajatsalo 13 Savon Suksistudio Kukka-Aina Hantemusiikki Pajarinhovi

Julkaisujärjestelmän (CMS) valintakriteerejä: •Helppokäyttöisyys •Hinta •Yleisyys •Hakukoneystävällisyys •Toiminnallisuus Antti Pajatsalo14 Kuva:

Suosittuja julkaisujärjestelmiä (CMS) •Joomla •Drupal •CMS Made Simple •Wordpress Antti Pajatsalo15

Tyypillisen kotisivuprojektin vaiheet •1. Tarjouspyyntö ja tarjous. •2. Tarjouksen hyväksyminen, tapaaminen ja briiffaus. •3. Visuaalisen ehdotuksen toteuttaminen hyväksyttäväksi. •4. Visuaalisen ehdotuksen. •5. Lopullisen visuaalisen ehdotuksen toimittaminen. •6. Visuaalisen ehdotuksen hyväksyminen. •7. Julkaisujärjestelmän asennus, sivuston palvelintilan avaaminen, verkkotunnuksen varaus. •8. Sisällön syöttäminen. •9. Sivuston julkaisu. Lähde: Jääskeläinen Janne, Verkkopalvelun ostajan opas, Talentum Antti Pajatsalo16

Hakukoneet •Näkyvyys hakukoneissa ratkaisee sen, onko sivustostasi hyötyä vai ei. •Suomessa Googlella yli 95% markkinaosuus. •Kaksi tapaa näkyä: –Hakukoneoptimointi –Hakukonemainonta Antti Pajatsalo17

Hakukoneoptimointi •Toimenpiteet joilla sivusto saadaan nousemaan Googlessa mahdollisimman korkealle halutuilla hakusanoilla. •Sivuston suunnittelu hakukoneystävälliseksi –Hakusanojen käyttäminen sivustossa –Selkeä rakenne •Hakusanojen käyttö nettiosoitteessa •Linkitysten määrän lisääminen muilta sivustoilta omalle sivustolle Antti Pajatsalo18 Kuva:

Hakukonemainonta •Google Adwords •Maksu Googlelle x.xx€ per klikkaus •Tyypillisesti hinnat Suomessa 0,15-1,5€ •Erittäin kustannustehokas tapa mainostaa •Erinomainen kohdistettavuus Antti Pajatsalo19

Tulosseuranta •Statistiikkapalvelut mahdollistavat kävijöiden määrän ja käyttäytymisen seurannan. •Snoobi –Kotimainen –Hyvä asiakaspalvelu –Auttaa myös sivuston kehittämisessä –Hintava •Google Analytics –Ilmainen –Suomenkielinen –Laajat ominaisuudet –Ei palvelua Antti Pajatsalo20

Antti Pajatsalo21 Yhteystiedot Mikkelin Seudun Uusyrityskeskus ry DYNAMO Yrityspalvelukeskus Porrassalmenkatu Mikkeli Yritysneuvoja Antti Pajatsalo