Rattaat pyörimään uusyrityskeskuksessa Tietoisku: Kotisivujen teko ja ylläpito Kuva:
Antti Pajatsalo2 Miksi nettisivut yritykselle? •Internet noussut tärkeimmäksi tiedonhakukanavaksi •”You cannot not communicate” Paul Watzlawick •Kustannustehokas tapa markkinoida Kuva:
Asiakkaan ostoprosessi ja markkinointi Viesti ja vaikuta! Antti Pajatsalo3 Tarpeen tunnistaminen Informaation etsiminen Vaihtoehtojen arviointi Ostopäätös Tyytyväisyys tyytymättömyys
Suunnittelun lähtökohta •Kultainen kysymys: Mikä on sivuston tavoite? •Esimerkkitavoitteita –Auttaa löytämään yrityksen –Kertoo mitä yritys tekee –Perustelee minkä takia ostaa juuri ko. yritykseltä eikä kilpailijoilta –Myydä tuotteita suoraan verkosta Antti Pajatsalo4
Millainen on hyvä sivusto •Asiakas löytää sinne helposti •Sivusto luo positiivisen ensivaikutelman •Sivusto on selkeä •Sivusto on toimiva •Sivustolla on asiakasta kiinnostavaa tietoa •Tieto on ajantasaista Antti Pajatsalo5
Miten hankkia kotisivut? •Tee-se-itse –Itse kun tekee niin saa mitä sattuu tulemaan –Ei välttämättä halvin ratkaisu •Osta ammattilaiselta –Mistä? –Miten paljon maksaa? Antti Pajatsalo6
Tee-se-itse -toteutus •Vaihtoehtoja –Html-editorilla •Esim. Adobe Dreamweaver •Vaatii osaamista ja aikaa –Web-hotellin kotisivunteko-ohjelmalla •Esim. Parallers SiteBuilder •Yleensä kankeita ja vaikeakäyttöisiä –Kotisivukone.fi •Toimiva ja melko helppokäyttöinen Antti Pajatsalo7 Kuva:
Keneltä kannattaa ostaa? •Mainostoimistot –Mikkelissä esim. •Kixit •Aalto •Mainospihlaja •Haaja & Arvo Design •Nettisivuihin erikoistuneet yritykset –Mikkelissä esim. •Verkkoverstas •Akusolvers Antti Pajatsalo8
Kriteerejä suunnittelijan valintaan •Miltä palveluntarjoajan omat sivut näyttävät? •Löytyykö palveluntarjoajan sivut Googlesta helposti? •Referenssit? •Tunnettuus? •Organisaation ikä? •Kommunikoinnin nopeus ja laatu? •Hinta? Antti Pajatsalo9
Sivuston ylläpito •Sivustoa suunnitellessa pitää miettiä myös sen päivitettävyyttä tulevaisuudessa. •Sivuston olisi mielellään oltava päivitettävissä ja muokattavissa milloin tahansa, ilmaiseksi ja ilman teknistä osaamista. •Tämän takia lähes kaikki sivustot rakennetaan ns. julkaisujärjestelmän (CMS, Content Management System) päälle Antti Pajatsalo10
Kotisivujen toteutuksen osa-alueita •Tekninen toteutus –Sivuston toiminnallisuus •Kannattaa jättää ammattilaisten murheeksi •Graafinen ilme –Mille sivusto näyttää •Kannattaa teettää ammattilaisella •Sisältö –Mitä sisältöä sivusto tarjoaa •Yleensä yrittäjän itsensä vastuulla Antti Pajatsalo11
Sisältö •Tyypillisen sivuston sisältö: •Mitä yritys tekee? •Mitä tuotteita yritys tarjoaa? •Miten tuotteita voi ostaa? •Yhteystiedot? Antti Pajatsalo12
Visuaalinen suunnittelu •Yrityksesi on sitä miltä se näyttää! •Yrityksen visuaalinen ilme –Logo –Värimaailma –Tekstityyppi •Kuvitus –Valokuvat –Kuvapankkikuvat •ELY-keskuksen Designstart-palvelu Antti Pajatsalo 13 Savon Suksistudio Kukka-Aina Hantemusiikki Pajarinhovi
Julkaisujärjestelmän (CMS) valintakriteerejä: •Helppokäyttöisyys •Hinta •Yleisyys •Hakukoneystävällisyys •Toiminnallisuus Antti Pajatsalo14 Kuva:
Suosittuja julkaisujärjestelmiä (CMS) •Joomla •Drupal •CMS Made Simple •Wordpress Antti Pajatsalo15
Tyypillisen kotisivuprojektin vaiheet •1. Tarjouspyyntö ja tarjous. •2. Tarjouksen hyväksyminen, tapaaminen ja briiffaus. •3. Visuaalisen ehdotuksen toteuttaminen hyväksyttäväksi. •4. Visuaalisen ehdotuksen. •5. Lopullisen visuaalisen ehdotuksen toimittaminen. •6. Visuaalisen ehdotuksen hyväksyminen. •7. Julkaisujärjestelmän asennus, sivuston palvelintilan avaaminen, verkkotunnuksen varaus. •8. Sisällön syöttäminen. •9. Sivuston julkaisu. Lähde: Jääskeläinen Janne, Verkkopalvelun ostajan opas, Talentum Antti Pajatsalo16
Hakukoneet •Näkyvyys hakukoneissa ratkaisee sen, onko sivustostasi hyötyä vai ei. •Suomessa Googlella yli 95% markkinaosuus. •Kaksi tapaa näkyä: –Hakukoneoptimointi –Hakukonemainonta Antti Pajatsalo17
Hakukoneoptimointi •Toimenpiteet joilla sivusto saadaan nousemaan Googlessa mahdollisimman korkealle halutuilla hakusanoilla. •Sivuston suunnittelu hakukoneystävälliseksi –Hakusanojen käyttäminen sivustossa –Selkeä rakenne •Hakusanojen käyttö nettiosoitteessa •Linkitysten määrän lisääminen muilta sivustoilta omalle sivustolle Antti Pajatsalo18 Kuva:
Hakukonemainonta •Google Adwords •Maksu Googlelle x.xx€ per klikkaus •Tyypillisesti hinnat Suomessa 0,15-1,5€ •Erittäin kustannustehokas tapa mainostaa •Erinomainen kohdistettavuus Antti Pajatsalo19
Tulosseuranta •Statistiikkapalvelut mahdollistavat kävijöiden määrän ja käyttäytymisen seurannan. •Snoobi –Kotimainen –Hyvä asiakaspalvelu –Auttaa myös sivuston kehittämisessä –Hintava •Google Analytics –Ilmainen –Suomenkielinen –Laajat ominaisuudet –Ei palvelua Antti Pajatsalo20
Antti Pajatsalo21 Yhteystiedot Mikkelin Seudun Uusyrityskeskus ry DYNAMO Yrityspalvelukeskus Porrassalmenkatu Mikkeli Yritysneuvoja Antti Pajatsalo