OIKEUDET METADATAAN SISÄLLÖNKUVAILUPÄIVÄ 26.11.2010 Pekka Heikkinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeudet verkkomaailmassa Seinäjoki OTT Pirjo Kontkanen.
Advertisements

Tekijänoikeudet huolettavat –miten käytän omaa ja toisen työtä
Seija Kulmala Sisällysluetteloiden tallentaminen Oulun yliopiston kirjastossa Sisällönkuvailupäivä
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Mikä tekijänoikeus?.
Tiedonhallinnan näkökulma valokuvien digitoinnin suunnitteluun Originaalin vähimmäistiedot, jälkituotannon tiedot ja metadata Anne Isomursu Suomen valokuvataiteen.
AUDIOVISUAALISEN TEOKSEN KÄYTTÖ TUTKIMUKSESSESSA
Uudistunut tekijänoikeuslaki kirjastojen näkökulmasta
Juha Kallanranta Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto ry KTOL
Tekijänoikeus ja runot
Kuva ja tekijänoikeus by Pigeon PersonPigeon Person Aineiston kuvamateriaali on julkaistu Creative Commons lisenssillä Flickrissä.
OIKEUDET METADATAAN SISÄLLÖNKUVAILUPÄIVÄ Pekka Heikkinen.
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
TEKIJÄNOIKEUS JA KAUKOPALVELU Tekijänoikeuspäivä Pekka Heikkinen.
Tekijänoikeudet koulun arjessa
SÄHKÖISET SISÄLLÖT: AJANKOHTAISET KUULUMISET Virva Nousiainen-Hiiri Helsingin kaupunginkirjasto.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
© Electronic Frontier Finland ry Tekijänoikeuden tulevaisuus ja teosten käyttäjät Mikko Välimäki
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
E-kirjojen metadata Työryhmän työskentely vielä kesken Erkki Tolonen.
Auli Jaakkola 1 Palkkatiedustelun tietomallin mukaisen tilastovastauksen luonti Tässä esimerkissä tiedosto tuotetaan excelistä csv-muotoon. 1.Oletetaan,
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
KAM-JURIDINEN YHTEISTYÖ Pekka Heikkinen.
© Electronic Frontier Finland ry Tekijänoikeus, sähköiset kirjat ja teosten käyttäjät Mikko Välimäki
TEHTÄVÄRAKENTEIDEN MUUTOS PALKKOJEN JA TUOTTAVUUDEN KASVUN LÄHTEENÄ Mika Maliranta (ETLA)
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Tekijänoikeuslain pääkohtia
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Tekijänoikeudet liiketoiminnassa
Varastokirjasto ja tekijänoikeudet näkökohtia Pentti Vattulainen.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Tekijänoikeudet Tekijänoikeus suojaa henkisen työn omaperäisiä tuloksia, teoksia. Teoksia ovat esimerkiksi erilaiset tekstit, valokuvat, piirrokset, maalaukset,
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käyttöoikeuksien selventäminen Finnassa – metadata ja digitaaliset objektit Erkki Tolonen ja Maria Virtanen.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT. Sisällöt artikkeliviitetietokannat Arto ja Aleksi Elektroniset lehdet ePress, PressDisplay, Suoma ja Googlen lehdet.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
ELEKTRA - kotimaisia tieteellisiä artikkeleita sähköisessä muodossa Alustus Vapaa pääsy tieteelliseen tietoon -seminaarissa Jyrki Ilva
Kirjastot ja tekijänoikeus Perusteita ja jotain uuttakin Lapin ja Oulun läänien 10. kirjastopäivät Tornio Heikki Poroila FK, kirjastonhoitaja.
Tekijänoikeuslain pääkohtia LUT 2015 Mikko Huuskonen, OTT, EMBA, dos. Neuvotteleva virkamies, TEM.
Tekijänoikeudellisista sopimuksista Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
Tutkimuksista - Digilupaan Juha Kallanranta Kopiosto ry Jyväskylä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Lisensioitu metadata kansallisissa palveluissa: Finna ja Melinda Nina Hyvönen.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
Museoaineistot verkossa kirjastojuridiikan seminaari Tuula Hämäläinen Lakimies Kansallisgalleria.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Teema 3: Haasteet Uudet kuvailukäytännöt ja tarpeet: RDA, e-aineistot, avoin tieto Nina Hyvönen
Oikeudelliset vaatimukset avoimuudelle & lisenssit
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Tutkielman teko-ohjeet
Tekijänoikeudet.
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
DATAN JA AINEISTOJEN AVAAMINEN FINNAN AVULLA
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Esityksen transkriptio:

OIKEUDET METADATAAN SISÄLLÖNKUVAILUPÄIVÄ Pekka Heikkinen

SISÄLLÖSTÄ I. Oikeudet metadataan -mitä oikeuksia? -millä perusteella lisensioitavissa? -millä edellytyksillä avattavissa: tietosuoja II. Sisällönkuvailu ja tekijänoikeudet -tekijänoikeusneuvoston lausuntoja -vastauksia esitettyihin kysymyksiin

Informaatio-oikeus? -ennen 1990-lukua keskeinen juridinen kysymys kirjastoissa koski kappaleenvalmistusta ja sen sallittavuutta (valokopiointi) luvun puolivälistä tekijänoikeus nousi digitalisoitumisen myötä debatin keskiöön -jatkossa ajankohtaistuvat laajemmin informaatio-oikeuteen liityvät kysymykset; taustalla verkottuminen : 1) kirjasto ei enää omista kokoelmia vaan tarjoaa niihin pääsyn (from collections to connections) 2) uudet tavat hyödyntää digitaalisessa muodossa olevia aineis- toja (data mining) -> mitkä ovat informaation saavutettavuuden reunaehdot?

Informaation olomuotoja ei-julkinen julkinen harkinta salainen vaitiolovelvoite yksityinen luvanvarainen suojattu henkilötieto luottamuksellinen

TEKIJÄNOIKEUS: PERUSKÄSITTEITÄ TEOS: -ei fyysinen teoskappale kuten kirja tai tallenne -ei ”taideteos”, ei esteettisiä kriteereitä -käsite avoin, ei laissa määritelty -HUOM: teokseen sisältyvä data/informaatio ei suojattua YKSINOIKEUS: -oikeus kieltää -tietyt toiminnot: kopioiminen, levittäminen, välittäminen, esittämi- nen, näyttäminen -> pyydettävä lupa, silti sovittavissa! SUOJA-AIKA: - vaihtelee: teossuoja 70v tekijän kuolemasta lähioikeudet, esim. valokuva 50v tietokantasuoja15v

MIKÄ EI OLE SUOJATTUA -tekijänoikeus suojaa vain ilmaisua, ideat, data, informaatio kaikkien vapaasti hyödynnettävissä -> ongelma: miten voidaan käytännössä hyödyntää erillisinä? -poikkeus edellisestä: luettelosuoja ja tietokantasuoja (49§ ), Suojaa myös sellaisita laajaa informaation/datan kokonaisuutta, jonka kokoaminen on edellyttänyt suuria investointeja/ vaivan- näköä -ero teossuojaan: työnantaja kuten kirjasto voi olla alkuperäinen oikeudenhaltija -huom! Asiantuntemusta ei suojata! Perusteena se, että kuka tahansa yhtä ammattitaitoinen henkilö olisi voinut päätyä samanlaiseen lopputulokseen

Tekijänoikeuden ja informaatio-oikeuden rajapinta -teoskäsite: omaperäisyys -tiedon kerääjät/kokoajat eivät saa teossuojaa työpanoksensa perusteella; sen sijaan mahdollisesti tietokanta/luettelosuojaa -teoksen osaa suojataan samalla tapaa kuin teoksen kokonaisuutta kirjallisen teoksen osalta teoksen sisällöllä, tarkoituksella tai pi- tuudella ei ole merkitystä -tiedon louhinta (data mining) jatkossa entistä suurempi ongelma; tästähän sisällönkuvailussakin on kysymys, vaikka yhden teoksen tasolla?

Mistä tekijällä on yksinoikeus määrätä? -kappaleen valmistaminen ja yleisön saataville saattaminen -”yleisö”: ennalta rajaamaton ihmisjoukko -ei esimerkiksi Kansalliskirjaston pikkujoulut: suljettu piiri -jokaisella on oikeus valmistaa muutama kappale ”yksityistä käyttöään varten” -sosiaalinen media hämärtää rajanvetoa yksityinen/julkinen piiri

ONGELMAKOHTIA KIRJASTOJEN KANNALTA 1.Teossuojan kesto on sidottu tekijän kuolinvuoteen, ei esim. teoksen julkaisuvuoteen 2.Teoskynnyksen ylittyminen ratkaistaan aina tapaus- kohtaisesti

Kirjaston oikeudet metadataan (1) -vaikka digitointi sinällään ei luo uutta tekijänoikeutta, kirjastolla voi olla oikeuksia tuottamaansa metadataan -tietokantasuoja: 15v siitä kun tietokanta ”valmistui” -kirjasto omistaa tuottamansa datan, joka on sen hallussa -suoja sopimatonta kilpailua vastaan

Avoin metadata (2) a)kirjaston itse tuottama metadata - huomioitava tietosuoja (auktoriteettitiedot) b)ostettu metadata - huomioitava myös datan tuottajan oikeudet - Helsingin kaupunginkirjasto avasi kesäkuussa 2010 HelMet luettelointitiedot avoimena datana -> BTJ:llä omistusoikeus/käyttöoikeudet dataan, se halusi turvata oikeutensa tuottamaansa uutuusaineistoon suhteessa kilpailijoi- hinsa -kirjastojen ratkaisujen vaikutukset informaatiomarkkinoilla!

Kirjaston oikeudet (3) -jos sisällönkuvailu on riittävän omaperäistä, tekstin muuntelija voi saada siihen alkuperäisen tekijän kanssa rinnakkaisen oikeuden -muuntelu voi olla myös siinä määrin omaperäistä, että muuntelija saa ilmaisuunsa alkuperäisestä oikeudenhaltijasta erillisen, itsenäisen tekijänoikeutensa -> nämä oikeudet syntyvät työntekijälle, mutta työnantaja (kirjasto) saa niihin normaalin toimintansa edellyttämän käyttöoikeuden

Tapaus 1 Sisällysluetteloiden digitoiminen ja sijoittaminen julkiseen tietokantaan -TN 2000:13 -sisällysluettelo VOI saada suojaa teoksen osana -> tällöin sen tallentamiseen tarvitaan lupa

Tapaus 2: Linkittäminen Kysymys: Saako viitetietokantaan liittää myös linkin itse julkaisuun? Vastaus: linkkien osalta oikeudellinen tilanne epäselvä, jätetty tapauskohtaisesti arvioitavaksi (HE 28/2004, s. 80) -laissa ei nimenomaisesti kielletty -hakulinkki, kehyslinkki, syvälinkki jne. -TN 2001:8: kuului tekijän määräysvallan piiriin koska linkki loi teokselle uuden yleisön

Tapaus 3: Kirjojen kansikuvien esittäminen kirjaston tietokannassa -TN 2003:18 -kirjan kannen graafinen esitys, kansikuvana käytetty valokuva ja jopa kirjan nimi voi olla suojattu -yleensä kustantajan lupa riittää

Tapaus 4 Tiivistelmät -TN 2005:16 -tiivistelmä ei ollut sitaattien kooste, kirjoitettu ilmaisullisesti -koska tekijänoikeus ei suojaa sisältöä, tiivistelmien käyttöön ei tarvittu oikeudenhaltijan lupaa

Ketä palvelee se, että tietoa saadaan tuottaa vain vanhoista aineis- toista? Ei tiedonhakijaa ainakaan! Miksi kirjastojen vilpitöntä halua edesauttaa tietojen löytymistä ei-kaupalliseen tarkoitukseen pyri- tään estämään soveltamalla tekijänoikeuspykäliä hyvin rajoittu- neesti. Kirjastot eivät pyri kaupalliseen menestykseen, vai? ->tieto/data sinällään ei ole suojattua ->kaiken voi ilmaista omin sanoin, vain toisen ilmaisun kopioiminen edellyttää lupaa ->erottelulla kaupalliseen/ei-kaupalliseen käyttöön on merkitystä vain poikkeustapauksissa eli rajoitussäännöksiä sovellettaessa (vrt. USA Copyright Act §107 fair use)

Aiempia kysymyksiä 1 Kuinka paljon painetusta kirjasta voi tallentaa tietoja kirjaston luettelotietokantaan? Onko sallittua sisällysluettelon, takakannen tai muun vastaavan kirjassa olevan sisältöä kuvailevan informaation lisääminen -> -ks. EY tuomioistuimen ratkaisu C-5/ (”Infopaq”): 11 sanan kopiointi saattoi loukata tekijänoikeutta -sisällysluettelo, takakansi jne suojattua ilmaisuna (sisältö-muoto erottelu)

Aiempia kysymyksiä 2 Entä kustantajien www-sivuilla oleva, luetteloinnin kohdetta kuvaava infor- maatio? Mitä on huomioitava em. tietoihin liittyen e-kirjan sisällönkuvai- lussa. Mikä ero on ulkomaisen ja kotimaisen aineiston käytöllä, onko koti- maisen kuvailutiedon käyttö rajatumpaa? -> -meillä on katsottu, että internetissä julkaiseminen ei tarkoita oikeuksista luopumista, silti voisi olettaa käytön olevan sallittua (?) -ulkomainen aineisto on samalla tavalla suojattua kuin kotimainenkin -angloamerikkalaisen perinteen maissa tulkinta osin toinen, myös Sak- sassa Korkein oikeus katsonut ettei Google loukannut tekijän- oikeutta käyttäessään ”thumbnails” (taiteilija oli laittanut kuviaan webbisivuilleen ilman teknistä suojausta, joten nämä joutuivat Googlen robotin haravaan)

KIITOS!