Työ- ja elinkeinoministeriö Mari Anttikoski

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESAELY, Maaseutu ja energia
Advertisements

Juha Ikäheimo Pohjois-Savon ELY-keskus
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
TAPAUS KESKI-SUOMI Maakuntien yhteistyöryhmien neuvottelupäivät Jyväskylässä Hannu Korhonen Keski-Suomen liitto.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
YM valtakunnalliset suuntaviivat alueiden käytölle MRL§ TEM ja VM ohjaus alueiden kehittämisestä LAK§ Toteuttaminen hallinnonaloittain: työ- ja elinkeinoministeriö,
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Hallitusohjelmaodotukset yrittäjyyden edistämiseksi Yrittäjävaltuuskunnan kokous PK-johtaja Pentti Mäkinen.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
•EAKR-OHJELMA EP:N ERESAUTTAJANA Timo Urpala.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Mitä valtakunnalliset alueiden kehittämistavoitteet merkitsevät erilaisille maaseutualueille? Hyvän asumisen maaseutu Asuinmaaseutu
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Rakennerahastokausi Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
TILINPÄÄTÖS 2013 VALTUUSTO TP 2013 valtuusto.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
EU-RAHOITUS KAINUUSSA JORMA TEITTINEN KAINUUN MAAKUNTA -KUNTAYHTYMÄ
LAPPI – SOPIMUS – LAPIN MAAKUNTAOHJELMA
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
Länsi-Suomen Liittojen maapäivät Työministeri Tarja Cronberg.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Varsinais-Suomen MYR:n koulutusjaosto Maakunnan yhteistyöryhmä (MYR) ja jaostot ALKE 7/2014, §24 ja kuntalaki sekä hallintolaki Valtuustokausi.
ET2050 Euroopan alueiden tulevaisuus Timo Hirvonen
Maakuntien yhteistyöryhmien valtakunnalliset neuvottelupäivät , Jyväskylä SAK:n Kymen aluejohtaja Jukka Kärnä /xx SAK tänään ja huomenna.
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
Itä-Suomen ESR- ohjelman toteutus TE-keskuksien näkökulmasta Itä-Suomen ESR- päivät Kirsi Vainikainen Pohjois-Savon TE-keskus.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Näkemyksiä ohjelmatoiminnasta uuteen rahoituskauteen siirryttäessä Paneelikeskustelun saatteeksi Aluekehitysjohtaja Riitta Koskinen, Etelä-Savon.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
EAKR-rahoitusta ympäristöhankkeisiin Anna-Liisa Tanskanen EU-koordinaattori Pohjois-Karjalan ympäristökeskus Carelicum.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Haku kasvusopimusmenettelyyn.  Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen (AIKO) on yksi hallituksen syksyllä aloittamista aluekehittämistoimista.
Aluetaloustilastojen käyttäjänäkökulma - Aluekehittämisen näkökulmasta Timo Aro, Satakunnan TE-keskus Porin yliopistokeskus Satakunta -Talousseminaari.
Asuntomarkkinat Asuntovaikuttajien areena Hotelli Scandic Park Helsinki Elinkeinoministeri Olli Rehn Mikä on järkevää alue- ja kaupunkipolitiikkaa?
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Hyvää kehittämistä Pohjois-Savossa 18. ja Aluekehitysjohtaja Satu Vehreävesa.
EU:n rakennerahastokausi Etelä- ja Länsi-Suomen alueellinen suunnitelma (versio ) ja EU:n komission lähtökohdat kumppanuussopimusneuvotteluihin.
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
Digitalisaation ohjausmalli
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Taloudellinen katsaus Kevät 2015
Luonnonvarakeskus – pohjaa biotaloudelle
Aluekehittämisjärjestelmän uudistaminen Kasvupalveluiden ja aluekehittämisjärjestelmän uudistamisen ohjausryhmän kokous
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
Esityksen transkriptio:

Työ- ja elinkeinoministeriö Mari Anttikoski 17.1.2013 Miten maakuntia jatkossa kehitetään? Työ- ja elinkeinoministeriö Mari Anttikoski 17.1.2013

Taloustilanne haastaa uudistumaan Maakuntien kehittäminen lyhyellä ja pitemmällä aikajänteellä 3. Maakuntaohjelmien 2014-2017 laadinnasta

Taloudellinen kehitys on ollut heikompaa kuin vaalikauden alussa arvioitiin

TAE 2013 Kevään 2013 kehyspäätöksen laadinnassa vaikea tehtävä: samanaikaisesti löydettävä keinoja julkisen talouden kestävyyden vahvistamiseen ja talouskasvun vauhdittamiseen  pääpaino kasvua ja julkisen talouden kestävyyttä vahvistaviin rakenteellisiin uudistuksiin. Talousarvion loppusumma on noin 54,5 mrd. euroa: TEM:n hallinnonalan määrärahat ovat noin 3,8 mrd. euroa, mikä on runsas 0,5 mrd. euroa enemmän kuin 2012 varsinaisessa talousarviossa (suurin osa lisäyksestä aiheutuu Suomen Vientiluotto Oy:n lainojen kasvusta. Myös Finnvera Oyj:n riskinottokykyä on vahvistettu).

Aluepolitiikan eurot puristuksessa - 3,7 meur Maaseudun kehittämismomentin määräraha 2,273 meur - 0,950 meur Maakunnan kehittämisraha 11,866 meur Kainuun kehittämisraha poistui hallintokokeilun päättymisen myötä. RR-toimeenpanoon valtuutta 227 milj. euroa ja määrärahaa 467 milj. euroa. Valtuus vähenee aiempina vuosina tehdyistä ennakkobudjetoinneista johtuen. Määrärahat laskevat maksatusten pienenemisen vuoksi.

Hallituskauden linjaukset alueiden kehittämiseksi Köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentäminen Julkisen talouden vakauttaminen Kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen ”Hallitus tukee maakuntien, kaupunkien ja kuntien omaa dynaamista elinvoimaa, kehityspotentiaalia ja kilpailukykyä globaalissa taloudessa.” ”Valtion aluehallinnon toiminnan yhdenmukaisuutta maan eri osissa vahvistetaan. Ohjausjärjestelmässä huomioidaan maakuntaohjelmien mukainen alueiden oma tahtotila.” + mm. koulutuksen saatavuus, liikennejärjestelmätarpeet… Vaikuttavuus ja kustannustehokkuus kaikessa, kuntauudistuksen toteuttaminen, valmistautuminen uuteen rakennerahastokauteen, kaupunkipolitiikka, kestävä kehitys  Jatkuvasta uusiutumiskyvystä huolehtiminen, alueiden vahvuuksien ja kaiken potentiaalin hyödyntäminen ja alueiden erityispiirteiden huomioiminen

Valtakunnalliset alueiden kehittämistavoitteet 2011-15 Vahvistetaan alueiden kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta Edistetään väestön hyvinvointia Turvataan kestävä aluerakenne ja hyvä elinympäristö Uusiutuva energia ja luonnonvarojen kestävä käyttö Kansallisen ja EU-politiikan yhteensovitus Päätöksessä korostetaan erityyppisten alueiden roolia kansantalouden ja aluetalouden kehityksessä osana kilpailukykyistä ja elinvoimaista Suomea, hyvinvoinnin ylläpitäjinä ja kehittäjinä ja osana kestävää aluerakennetta ja hyvää elinympäristöä.

Tavoitepäätös ja maakuntaohjelmat Valtion ohjauksessa ja voimavarojen suuntaamisessa korostetaan kunkin alueen erityispiirteet huomioivaa aluekehitysnäkökulmaa. Alueiden tahtotilan ja kansallisten tavoitteiden yhteensovittaminen tapahtuu maakuntaohjelmissa ja aluehallintoviranomaisten stratsuissa. Maakuntaohjelmissa esiin nostettujen kehittämisehdotusten toteuttamiseksi kehitetään maakuntien ja valtion keskushallinnon välistä neuvottelumenettelyä. Aluerakenteeseen, liikennejärjestelmän kehittämiseen ja alueidenkäyttöön liittyvää ylimaakunnallista yhteistyötä edistetään. Energia- ja luonnonvarastrategiat, ml. jätteiden hyötykäytön lisääminen, sisällytetään osaksi maakunnallista suunnittelua. Aluekehittämisen erityiskysymysten käsittely maakuntaohjelmassa soveltuvin osin.

Alueiden kehittämis- ja rakennerahastolain yhdistäminen Kansallinen ja EU-suunnittelujärjestelmä ja ohjelmatyö samaan lakiin. EU:n rakennerahastokautta 2014–2020 koskevat uudet ajan tasalle ennen ohjelmakauden alkua. Suunnittelujärjestelmän keventäminen ja työnjaon selkiyttäminen. TOTSUn ja MYAKin yhdistäminen yhdeksi asiakirjaksi = toimeenpanosuunnitelma Maakuntasuunnitelma + maakuntaohjelma = maakuntastrategia?

A: kasvu – B: sopiminen INKA - Innovatiiviset kaupungit -ohjelma 2014-2020, (aiehaku dl. 2/13) • Vahva innovaatiopoliittinen painotus; uusien avausten vauhdittamista Osaamiskärkien ja kehittämishankkeiden operatiivinen toteutus. • 10+ kaupunkiseutua. Innovaatiokeskittymien neuvottelumenettely (3-4/13) • Merkittävimmät uudet avaukset (4-6 kaupunkiseutua). • Kehittämistarpeiden ja -haasteiden nostaminen esille, kansainvälisesti merkittäviä innovaatiopoliittisia hankkeita. Kaupunkiseutujen kasvusopimukset (dl. 2/13) • Valtion ja kaupunkiseutujen yhteinen näkemys kehittämisen painopisteistä. • Strategisia valintoja: osaamiskärjet ja kehittämisteemat edellytysten luojina elinkeinoelämän kasvulle. • Tusina suurinta kaupunkiseutua + teemakohtaiset kasvusopimukset.

Yhteenveto Maakuntaohjelman roolin vahvistaminen Yhteensovittaminen ja työnjaon selkiyttäminen Maakuntalähtöisyys Arviointia, ennakointia ja yhteistyötä!!!

Kiitos ja hyvää kevään jatkoa! mari.anttikoski@tem.fi