Budjetin ydin •Kaupungin palvelumenoja leikataan 75-100 milj. € vuodessa •Kaupunki ottaa lainaa kymmenkertaisesti tämän määrän 3 vuoden aikana •Helsingin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi
Advertisements

Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
TEKNILLINEN KORKEAKOULU ARKKITEHTIOSASTO 2003 JÄTKÄSAARI YLEISSUUNNITTELUN JA SEUTUSUUNNITTELUN PERUSTEET •KÄYTTÖTARKOITUS •ASUMINEN bk-m2 •TOIMISTOT,
Taloustutkijan terveiset hallitusohjelman valmisteluun Pasi Holm Pellervon Päivä
Murtolukujen kertolasku
Budjetin ydinkohdat •Menojen kasvua hillitään, erityisesti vaalivuoden 2012 jälkeen eli palveluja heikennetään •2013 ja 2014 menojen kasvu alittaa selkeästi.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
1 Ilmastonmuutos NYT! Ilmastovastaava Leo Stranius Punavihreää yhteistyötä yli puoluerajojen.
Syysliittokokous Olli Luukkainen
Osku Pajamäki Talousnäkökohtia strategiaan.
1 Kunta- ja palvelurakenne Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, kun emme halua turvata kansalaisillemme heidän tarvitsemiaan julkisia palveluita. Taloudessa.
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Jussi Pajunen Kaupunginjohtaja Talousarvio 2008 ja taloussuunnitelma Kaupunginjohtajan ehdotus.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Uudet yliopistokiinteistöyhtiöt talouslukujensa valossa
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
Toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille Talousarvio 2011.
Tampereen Ateria liikelaitos Liikelaitosten johtokuntien koulutus tj. Tarja Alatalo.
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
TAMPEREEN KAUPUNKI 1 Talousarvio 2005 Taloussuunnitelma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kivihiilen korvaaminen energiantuotannossa. Lahden energiankulutus v  Lämpöä: 1500 GWh  Sähköä: 901GWh  Energiankulutuksesta n. 70% tuli hiilivoimasta.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2011 Esa Arajärvi, Nina Knape
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2010 Petri Matveinen Nina Knape.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Rovaniemen väestökehitys Lähde: TilastokeskusVuosi 2009 ennakkotieto.
Murtolukujen kertolasku Supistaminen ennen kertomista.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Investointi pankin näkökulmasta
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Tilastokuvaajien tulkinta
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Kunta Jäsenyys Perusjäsenet (kotikunta) ja muut jäsenet (esim. kiinteä omaisuus, yritys) Perusjäsenillä oikeuksia mm. äänioikeus oikeus käyttää kunnan.
Talousdemokratia ja hyvinvoinnin kasvu
KAUPPATASE JA VAIHTOTASE.
Kaupunginjohtajan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus 2018–2020
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kestävää kasvua ja työtä
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Tilinpäätöksen 2018 tunnusluvut
KAUPPATASE JA VAIHTOTASE.
Investoinnit ja KYSin talous Kari Janhonen, talousjohtaja
KAUPPATASE JA VAIHTOTASE.
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Esityksen transkriptio:

Budjetin ydin •Kaupungin palvelumenoja leikataan milj. € vuodessa •Kaupunki ottaa lainaa kymmenkertaisesti tämän määrän 3 vuoden aikana •Helsingin Energia tuottaa voittoa edelleen yli 200 milj. € vuodessa •Lainoilla rahoitetaan kaupungin investointeja(mm.Kalasatama, Hanasaari,Länsisatama)

Vaihtoehto •palvelumenoja ei supisteta •Helsingin Energian voittoja siirretään n. 100 milj. € vuodessa palvelutoimintaan niin kuin tähänkin asti

Vaihtoehdon rahoitus •Jos rahoitusvajetta syntyy, se voidaan kattaa ottamalla hieman lisää velkaa •Budjetissa ehdotetaan 1,1 mrd. lainanottoa kaupungille 3 vuoden ajalla •Tähän pari sataa miljoonaa lisää ei tunnu missään •Kaupungilla on saatavia enemmän kuin velkaa. Kaupunki voisi lisätä velkaansa palvelutuotantoon 500 milj. € eli 5 vuoden menosupistuksia vastaavan määrän. Vasta tällöin velat olisivat saatavien suuruiset.(eli nettovelat olisivat 0). •Verojen korotukseen ei siis ole aihetta

Helsingin kaupungin lainasaamiset ja rahoitusvelat

Voittoja ja…. •Vuodesta toiseen Prokuntapalvelut on puhunut n. 100 milj. € leikkauksien torjumisesta ja Helsingin Energian voittojen käytöstä ja velan ottamisen vaihtoehdosta • Paljon on vuosien varrella muuttunut •Helsingin Energian voittoja on siirretty kaupunkilaisten palvelutuotantoon 710 milj. € vuosina •Valtuustoryhmien välinen sopu kaupunkilaisille huonosta budjetista ei näytä enää itsestään selvältä

….edistysaskeleita •Lainan ottaminen on otettu mukaan budjettiin •Kaupungin ja liikelaitosten kassavaroja ollaan valmiita supistamaan eli maksuvalmius siirtyy järkevämmälle pohjalle