Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heijastuksia elämästä
Advertisements

URHEAN yläkouluverkon seminaari 17. 9
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2014
Maksuyhteenveto ja osoitetarrat • Kirjautumisohjeet netissä • Käyttöohjeita voit tutkia kirjauduttuasi • Rekisteritietoja ei saa luovuttaa kellekään, niitä.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia
Urheilutoimitus ja -seurat
Huomio ! Tämä Power Point esitys sisältää Pornograaffista materiaalia LopetusEteenpäin.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Odotukset seuratoiminnalta eri elämänvaiheissa
LYKIN U-LUOKAT KOKONAISVALTAISEN VALMENNUKSEN MAHDOLLISTAJINA
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Urhean yläkouluverkosto Olympiastadion Asko Härkönen Suomen Olympiakomitea.
PERUSASTE VARSINAIS-SUOMESSA
Etelä-Karjalan Urheiluakatemia
VALMENNUSLUOKAT Kuninkaanhaan koulu, Pori
Yläkouluyhteistyö. Koordinoidaan yhteistyössä Pohjois-Savon urheiluakatemian ja Kuopion kaupungin koululiikunnan kanssa Useamman vuoden suunnittelu ja.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Antidopingkoulutus Urhea asiantuntijaverkosto Helsinki Samuli Rasila.
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
ABIN KEVÄT: LUKEMISTA JA … Miten abi valmistautuu ylioppilaskirjoituksiin?
Lasten suusta.
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Millainen liikkuja olen? Kuljen koulu matkat yleensä pyörällä. Illalla koulunjälkeen, kun olen kavereiden kanssa tai vapaa- ajalla tulee hyötyliikuntaa.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Onnistunut tapahtuma Miten teet tilaisuudestasi kiinnostavan? Vaikuttajan näkökulma – Antti Kaikkonen.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yleisurheilijan polku
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
Pelaajan kehittäminen
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Valmentajana kehittyminen
TURUN SEUDUN URHEILUAKATEMIA.
TAITOJÄÄT JYVÄSSEUTU E2 – D1
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Keskustelu, aiheeseen tutustuminen ennalta auttaa yhteistä hanketta oikeaan suuntaan Taustatietojen hankinta suotavaa, jos ei välttämätöntä -> kuvaJOURNALISMI.
Ops seminaari Askola.
Liikuntaluokat ja Urheiluakatemia Sami Vastamäki, LiTM, Urheilupuiston koulu, liikuntaluokat.
Näkemyksiä nuorten voimaharjoittelusta Yläasteelta - lukioon Erik Piispa Suomen Valmentajat ry Fysiikkavalmentaja.
URHEILUVALMENNUS LINTHARJUN KOULUN 9. LK SUONENJOEN LUKIO.
Schildtin lukio/Voionmaa Urheilulukio Opiskelun ja urheilun yhdistäminen naQ&feature=youtu.be.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
BJR / EKS / EPS C-juniorit Infotilaisuus Matinkylä
TERVETULOA HAAGAN PERUSKOULUUN
TET =Työelämään tutustuminen
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2017
Lukiossa on tärkeää saada hyviä arvosanoja.
TET =Työelämään tutustuminen
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2018
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2019
Esityksen transkriptio:

Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta - kokemuksia ja kehittämisajatuksia Tuomas Raja 11.10.2012

Lähtökohta – ja letkautus 20 tuntia viikossa (OK:n minimilaskelmat) liikuntaa ei luontevasti toteudu ilman kouluyhteistyötä Lopetetaan kouluista oppiaine nimeltä liikunta ei enää kinaa tuntien määrästä muiden oppiaineiden kanssa kaikille kerran päivässä liikuntatuokio - aivan kuten ruokatuntikin - yhteistyössä seurojen ja liittojen kanssa Tuomas Raja 11.10.2012

Pohjois-Haagan yhteiskoulu Liikuntapainotteisuus käynnistyi lukiossa 24 vuotta sitten yläasteella 20 vuotta sitten Tänään lukiolla urheilun erityistehtävä yläasteella monipuolisen liikuntaluokkatoiminnan sisällä mm. HBA –koripallo, lajiliittoyhteistyötä, seurayhteistyötä Startti yläasteelle - Lampisen Kyösti marssi kahvihuoneeseen… Tuomas Raja 11.10.2012

Seura- ja lajiliittoyhteistyö INTO JA HALU! kaikki muu järjestelykysymyksiä… ryhdyttävä vaan tekemään! Tuomas Raja 11.10.2012

Seura- ja lajiliittoyhteistyö Rehtoriin kontakti Rehtori haluaa -> jatka Rehtori ei kiinnostunut -> turha vääntää -> siirry seuraavaan kouluun Koulussa tulee olla ”dynamo” - Rehtori tai joku muu Tuomas Raja 11.10.2012

Tyvestä puuhun noustaan Ei kannata odotella opetusviraston tms. tahon aloitetta tai siunausta – ala vaan tekemään. Urhea raivaa nyt tietä hyvin. Etene maltilla. Koulu on monesti niin kaavoihin kangistunut paikka, että älä tukehduta heitä heti startissa. Jos asenne on myönteinen, olet jo oikeassa suunnassa. Ratkaisujen, ei murheiden kautta. Älä jyrää vaatien. Lukujärjestys ei taivu hetkessä. Kannattaa tutkia joustaako lukujärjestys vai salivuorot vai molemmat. Tuomas Raja 11.10.2012

Lajiliitot vai seurat kärjessä kohti koulua? Voi olla lajisidonnainen asia Meillä kokemuksia molemmista HBA –lajiliittojohtoisuus toimii mielestäni hyvin Myös taitoluistelu startannut hyvin liiton johdolla Jalkapallo kulkee seurapää edellä, jääkiekossa liiton valmentajien johdolla Lajin sisällä hyvä käydä tämä keskustelu Molempi parempi kuin ei kumpaakaan Tuomas Raja 11.10.2012

Urheilija keskiöön – oikeasti! Kommunikointi akselilla koulu – seura – liitto ontuu helposti Kuka ottaa kokonaisvastuun – urheilijalle sitä ei pidä sälyttää – jonkun pitää se ottaa! Säännöllinen yhteistyö valmentajien ja koulun välillä Loukkaantumisten/vaivojen kohdalla yhteistyön merkitys korostuu entisestään Tuomas Raja 11.10.2012

Lajiharjoittelua vai yleistä monipuolisuutta? Lajien välillä erilaisia näkemyksiä Eri lajeissa huippusuoritusikä vaihtelee paljon Koulussa hyvä mahdollisuus yleisvalmennukseen -> sopivasti räätälöiden lajien tarpeiden mukaan Hyvä keskustelun aihe Monipuolisuutta lajien sisällä vai lajien välillä? Joka tapauksessa määrää lisää! - onko 2 x 3 x 60m vai 3 x 2 x 60m ei ole hirmuisen oleellista… Jopa uusiin lajeihin tutustumista Tuomas Raja 11.10.2012

Kuka hyötyy koulun ja lajiliiton/seuran yhteistyöstä? Vastaus: Kaikki hyötyy, mutta ennen kaikkea urheilija hyötyy! Urheilijan kannalta: Urheilemisen (=harjoittelun) MÄÄRÄ lisääntyy, matkustelu pois, ilta optimitilanteessa vapaaksi muuhun elämään (läksyihin ja muuhun vapaa-aikaan) Kouluympäristössä myös muu kasvatuksellinen ymmärrys Yhdessä olemme enemmän! Tuomas Raja 11.10.2012

Kehittämiskohteita pääsykokeiden ja valintakriteereiden kehittäminen urheiluvalmennuksen opetussuunnitelma yläasteiden virallistaminen urheiluyläasteiksi Tuomas Raja 11.10.2012